Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny frÃ¥nluftsvärmepump, vilken modell/fabrikat väljer jag?  (läst 2172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sekarmaeu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag har ett suteränghus på 135m2 med golvvärme (vattenburen) i bottenplattan och vattenradiatorer på övre våningen. Nuvarande årsförbrukning för värme och hushållsel tillsammans är ca 14000kWh.

Jag har idag en "Elektro Standard Aquaes 480" från -91 som hela tiden larmar för "Fel värmepump" och som inte orkar ge tillräckligt med värme till radiatorerna på övre plan vintertid. Istället så skjuter den ut skållhett vatten i golvet på nedre plan.

Troligen rasar kompressorn vilken sekund som helst. Därför är jag på jakt efter en ny pump och undrar nu vilket fabrikat och vilken modell jag skall välja. Jag vill också spara några kronor genom att försöka installera den helt själv och undrar om det är något som jag avråds från att göra och istället låta ett proffs göra det? Jag har inte tummen mitt handen och jag har elkunskap. Däremot är det nog värre beställt med kunskapen om hur man bäst trimmar in systemet när det är installerat...

Dessutom så undrar jag om det är värmepumpen eller nåt annat i systemet som gör att jag inte får värme i radiatorerna på övre plan.

Jag bor på en ort lite utanför Karlstad.

MVH Mats

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag misstänker att cirkpumpen i din ES-480 är trasig. Om golvvärmen nere har egen cirkpump och shunt (rätt vanligt) så kan den nog på egen hand suga ur radiatorvatten ur värmepumpen. Kolla upp detta först, det kanske räcker med att få fart på vattnet för att den ska funka normalt igen?

Sen brukar växelventilen i 480 börja krångla till slut det kan vara denna som fastnat också, fast jag är osäker på hur golven får värme då? ???

Att installera en VP själv är inte så svårt, det är många här som gjort och du kan få hjälp från forumet om du kör fast.

På VVS-GDS kan man numera beställa en Nibe 750, den är lite kraftfullare (och dyrare) än de andra modellerna. Annars är det väl Nibe 360 eller Bosch EPH 2.0EW som du kan byta ut din 480 mot.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!