Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock  (läst 21481 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« skrivet: 01 november 2020, 11:33:57 »
Jag började bygga upp ett prototyp a propan LVVP. DC Inerter ca 10KW.  Enhetsaggregat (Monoblock). Monoblock betyder att värmevatten går ut på utsidan och kan frysa. Jag har alltid tyckt att det är idiotiskt med andra köldmedium där man kan göra en split typ.
 Men med propan är situationen annorlunda. Praktiskt taget endast en monoblock kan göras med så stor effekt pga brandfara.
 Jag köpte en R290 Highly Hitachi kompressor WPH10200 och Ruking Emerson Inverter. Evaporator och kondensor är tryckklassad för 410A dvs ca 45Bar. Vad ska man tänka på?
« Senast ändrad: 01 november 2020, 11:43:46 av tubaralo »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3526
  • Karma +2/-0
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #1 skrivet: 01 november 2020, 12:45:03 »
Jag försökte hitta en tabell som visade att propan hade lågt COP generellt. R32 och R152a borde vara bättre. Hittade några läsningar som visade att propan var jättebra också. Hur kom du fram till att propan är det rätta valet?

Detta kan vara användbart för dig med det du har köpt:
http://www.nxthpg.eu/fileadmin/red/Events/20160316_NxtHPG_final_workshop/4__2nd_Workshop_NxtHPG_HC_team.pdf
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #2 skrivet: 01 november 2020, 17:51:11 »
Jag försökte hitta en tabell som visade att propan hade lågt COP generellt. R32 och R152a borde vara bättre. Hittade några läsningar som visade att propan var jättebra också. Hur kom du fram till att propan är det rätta valet?

Detta kan vara användbart för dig med det du har köpt:
http://www.nxthpg.eu/fileadmin/red/Events/20160316_NxtHPG_final_workshop/4__2nd_Workshop_NxtHPG_HC_team.pdf

Tack för tips.
Här har vi en viktig artikel skriven av ingenjörer från Siam (Mitsubishi Thailand) kompressortillverkare.

https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2576&context=iracc

https://docs.lib.purdue.edu/iracc/1577/

Jämförelse av R32, 410A; R290;

SCOP blir det 6% sämre med R290 jämförd med 410A. Men det finns så många fördel. Några mindre kända.
a) livsläng borde vara längre pga mycket lägre arbetstryck
b)  kompressorljud mycket lägre
c) discharge temp. mycket lägre

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #3 skrivet: 01 november 2020, 18:20:21 »
Tack för tips.
Här har vi en viktig artikel skriven av ingenjörer från Siam (Mitsubishi Thailand) kompressortillverkare.

https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2576&context=iracc

https://docs.lib.purdue.edu/iracc/1577/

Jämförelse av R32, 410A; R290;

SCOP blir det 6% sämre med R290 jämförd med 410A. Men det finns så många fördel. Några mindre kända.
a) livsläng borde vara längre pga mycket lägre arbetstryck
b)  kompressorljud mycket lägre
c) discharge temp. mycket lägre
Nu tittade du nog på BTW (bergvärme)
SCOP för luft-vatten är ca 17% sämre för R290 jämfört med R32 i mellanzonen.

Mvh
D

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #4 skrivet: 02 november 2020, 06:13:00 »
Nu tittade du nog på BTW (bergvärme)
SCOP för luft-vatten är ca 17% sämre för R290 jämfört med R32 i mellanzonen.

Mvh
D
Ja, det stämmer. 17%. Det verkar som att Siam-testet kan anses vara trovärdigt. De tillverkar kompressorer för R32, R410A och R290.
Man kan också se att propankompressorn är nästan 50% större.
För R32 och R410A kompressor har 32cc och propan 52cc. De testade med en nominell effekt på  9,8 kW. Jag köpte en kompressor som är för liten för en effekt på 10 kW. Highly Hitachi WHP10200 har 42cc. Jag får en nominell effekt på 7,5-8 kW. Förångaren och kondensorn kommer att vara överdimensionerade eftersom de kommer från 11 kW-enheten.

[i]
   Hur kom du fram till att propan är det rätta valet?[/i]


• propan största fördel ligger i miljövänlighet: R290 har en mycket låg GWP = 3-koefficient, vilket innebär att det vid läckage nästan inte har någon negativ påverkan på miljön och att användaren inte betalar några utsläppsavgifter.
• R290 är en av de långsiktiga lösningarna som inte täcks av ytterligare åtdragning till följd av den så kallade f-gaslagen.
•  Kyltekniska Föreningen:   Propan R290 används redan i de flesta nya plug-in möbler och kommer att bli dominerande även i värmepumpar för villor och fastigheter
• omfattas inte av f-gasförordningen- Inget behov av att registrera enheten. Kräver ingen kylbehörighet.
• Ingen skyldighet att utföra periodiska täthetstester - billigare drift.
• Lågt pris.
Valliant påstår uppnå COP på upp till 5,4 [A7/W35]’, en hög framledningstemperatur på 75°C



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #5 skrivet: 02 november 2020, 09:16:53 »
Branschens aktörer kommer nog att motarbeta det, inte minst köldmedieleverantörerna.
Gäller inte max 500 gram fyllning på propanmaskiner? (p.g.a. brandrisken)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #6 skrivet: 02 november 2020, 09:20:07 »
Men med propan är situationen annorlunda. Praktiskt taget endast en monoblock kan göras med så stor effekt pga brandfara.

Är det brandfarligt med några kg propan i värmepumpen? Det är ju tillåtet att ha gasolflaskor på 12-15 kg inomhus.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #7 skrivet: 02 november 2020, 09:22:31 »
Som sagt, branschen kommer nog att lobba allt de kan, kan tänka mig att det är dom som fått till begränsningarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #8 skrivet: 02 november 2020, 09:32:37 »
Tycker det är halvläskigt att ha det i husbilen och då är det ändå ”hål i golvet” så det kan rinna ut så vet ej tusan om jag skulle önska ha det i villan också !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #9 skrivet: 02 november 2020, 09:38:57 »
Alla nya kylar och frysar har väl R600, isobutan, i dag? Det är ju i princip samma sak. Dessutom är propan känsligt för exakt rätt blandningsförhållande med luft för att kunna brinna, så sannolikheten att det blir farligt är ganska låg vid ett läckage.

Det är ju tillåtet med R-1234yf i bilar trots att det både är brandfarligt och bildar frätande vätefluorid när det brinner... Men, som sagt var, det är ju lobbyisterna i branchen som gör att man silar mygg och sväljer kameler.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #10 skrivet: 02 november 2020, 09:45:07 »
Co2 måste vara bättre  :)

Är nog mest en feeling jag har med propan och kanske många med mig
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #11 skrivet: 02 november 2020, 09:49:20 »
Mmm, men väldigt höga tryck på CO2.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #12 skrivet: 02 november 2020, 10:59:10 »
Jo högre tryck men dom flesta är väl enhetsaggregat så man slipper ha det inomhus.
Har inte hört att någon Sanyo som ”smällt” men det kanske har hänt.

Nu var det i och för sig trådskaparen som inte ville ha vatten ut men glykol/sprit kan väl kanske vara ett alternativ.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #13 skrivet: 02 november 2020, 11:45:52 »
Branschens aktörer kommer nog att motarbeta det, inte minst köldmedieleverantörerna.
Gäller inte max 500 gram fyllning på propanmaskiner? (p.g.a. brandrisken)

500g gäller installation inomhus. Inte utomhus.
Jag håller på att bygga en monoblock mot min övertygelse. Den kommer att stå ute och värmevatten som kan frysa blir anslutna till den.

https://www.tekna.no/contentassets/975d36ae0e7c40f986d92b129697c34d/presentasjon-propan-hydrokarboner-tomas-larsson.pdf

Tomas Larsson skriver:   Brännbara köldmedier såsom R290 och R1270 fungerar ypperligt i alla typer av anläggningar, såsom Lågtemperatur/Frys, Mediumtemperatur/Kyl, Högtemperatur/Komfort, samt även Värmepumpsapplikationer. 1kg utomhus är absolut tillåtet.

Det finns hundratusentals personbilar som kör med propan.. Propan på vinter och propan  blandning på sommar (billigare). Är det någon som hörd om olikor?. Men det klart brandfara är propan största nackdelen.
« Senast ändrad: 06 november 2020, 09:05:39 av tubaralo »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Propan, R290 Värmepump LVVP Monoblock
« Svar #14 skrivet: 02 november 2020, 12:06:19 »
Jag vet inte hur andra tillverkare har det men Alpha Innotec´s maskin tappar effekt vid högre framledning så fort det blir kallt ute.

D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!