Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivÃ¥...  (läst 6663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NeMoo

  • Panasonicskeptiker...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Efter noggrannt övervägande så verkar bästa placeringen för innedelen vara i vardagsrummet.

Placeringen skulle då bli cirka 2-3m från tvsoffan på bakväggen...

Skulle detta funka att samtala och se på tv med innedelen såpass nära?
idag har jag en paniksonic e9dkew med ny fläktmotor i hallen cirka 7-8 meter bort delvis skymd av en vägg och på fläkt 4-5 så stör den mig inte nämnvärt..
Om jag dock sätter jag mig 3m från den så är det inte längre speciellt trevligt... rätt störande.

Hur sitter era och hur finner ni ljudet från dem?

Nocrian är tänkt att svara för merparten av uppvärmningen så långt det går kommer den värma ensam....

Huset ser ut enligt skissen i denna trÃ¥den:  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28840.0

Tacksam för svar..  b00k

e9-dkew är lite som en fransk bil. Den har inga brister, den har karaktär....  personlighet, det är inte fel pÃ¥ den, den är bara inte pÃ¥ humör för att fungera korrekt.

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2010, 15:12:29 »
Ut med E9;an och sätt Nocrian där den sitter, sÃ¥ slipper du bekymmra dig om fläkt ljud osv.,  din hall är inte sÃ¥ liten med tanke pÃ¥ att det är stora öppningar till kök och v-rum det är ju öppet mellan v-rum och kök ocksÃ¥. Thumbsup

Meanstreak.
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2010, 15:35:49 »
Sätt aldrig värmepump i kök eller vardagsrum! Än hur tyst den går, läser man i instruktionen hur tyst de går, de är på lägsta fläkten, som knappt rör luften.

Tycker personligen, bäst i hall, där man sällan är, men planlösningen skall tillåta det.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2010, 15:56:46 »
Nocrian klarar av att knuffa 860m3/tim, så att sätta den i vardagsrummet blir delvis fel gällande värmespridning, och direkt störande ljudmässigt. Din gamla placering i hallen tycker jag funkar bra även med en Nocria. Däremot finns det en chans till att verkligen optimera värmespridningen fast det handlar om estetik, en del på detta forum har hörnmonterat sina innerdelar, om vi antar att du hörnmonterar innerdelen i hallen (hallvägg+sovrumsvägg), kommer pumpen även att klara av att trycka upp värme till övervåningen via trappan.

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad NeMoo

  • Panasonicskeptiker...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2010, 21:22:59 »
Tack för synpunkterna.  Är det ingen risk att hallen  snabbt blir uppvärmd och nocrian trottlar ned medans valven begränsar luftcirkulationen sÃ¥ att jag har en temp i hallen och mycket svalare i ytterändarna av de stora rummen??
e9-dkew är lite som en fransk bil. Den har inga brister, den har karaktär....  personlighet, det är inte fel pÃ¥ den, den är bara inte pÃ¥ humör för att fungera korrekt.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2010, 21:30:28 »
Är det ingen risk att hallen  snabbt blir uppvärmd och nocrian trottlar ned medans valven begränsar luftcirkulationen sÃ¥ att jag har en temp i hallen och mycket svalare i ytterändarna av de stora rummen??

Kan nog finnas en viss risk. Även om man kör Nocrian på manuell fläkt så anpassar den hastigheten beroende på värmebehovet, dvs fläkthastigheten sänks då och det kan bli svårare att få ut värmen tack vare det.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad NeMoo

  • Panasonicskeptiker...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2010, 21:36:28 »


Kan nog finnas en viss risk. Även om man kör Nocrian på manuell fläkt så anpassar den hastigheten beroende på värmebehovet, dvs fläkthastigheten sänks då och det kan bli svårare att få ut värmen tack vare det.

Så vart hade du satt innedelen om du fick välja? alla tips är välkomna
e9-dkew är lite som en fransk bil. Den har inga brister, den har karaktär....  personlighet, det är inte fel pÃ¥ den, den är bara inte pÃ¥ humör för att fungera korrekt.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2010, 21:44:05 »
Så vart hade du satt innedelen om du fick välja? alla tips är välkomna

Nja, rent generellt undviker jag att ge råd om placering, tycker det är för många faktorer som spelar in. Och du bör nog försöka få tips av Nocriaägare i första hand kanske.
Men för min egen del kommer jag troligtvis att sätta min nya VP i vardagsrummet för att maximera värmespridningen. Hallen är lite för stängd för att jag ska få en bra värmespridning därifrån är min bedömning. Det kan ju bli lite störande kanske att ha den i vardagsrummet men då får jag helt enkelt dra ner fläkten lite.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2010, 21:45:26 »
Hej NeMoo!  Ja personligen sÃ¥ hade jag tveklöst behÃ¥llit samma placering i hallen som du har nu alltsÃ¥. För sÃ¥vitt jag kan se pÃ¥ din planlösning sÃ¥ blÃ¥ser väl innerdelen ganska rakt in i vardagsrummet ifrÃ¥n sin nuvarande placering i hallen eller?? :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 14 januari 2010, 21:52:13 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2010, 05:54:25 »
Nocirans 2 synder, vingen och fläktstyrningen, men håller hyffsad fart på fläkten..men vingen, varför?? Men givetvis byggd för kyla..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad NeMoo

  • Panasonicskeptiker...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2010, 08:04:32 »
Tack för alla svar.

Lutar lite Ã¥t kompromisslösning nu med montering där Paniksonicen nu sitter. I värsta fall fÃ¥r jag ta fram släggan och öppna upp valvet till v-rummet lite till.  knUp

(Om nu inte installatören kommer på någon genial placering som jag kan köpa.)

Mycket bra forum med hjälpsamma människor och väldigt trevlig stämning.  Thumbsup
e9-dkew är lite som en fransk bil. Den har inga brister, den har karaktär....  personlighet, det är inte fel pÃ¥ den, den är bara inte pÃ¥ humör för att fungera korrekt.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2010, 09:31:09 »
Att värmen i hallen skulle stänga ner innerdelen tidigare tror jag inte riktigt på, du har ju en trappa upp till övervåningen så då stiger ju värmen upp, och med snedställd innerdel kan du då även få så mycket tryck att du ev kan värma upp övre våningen också. Om det nu är så att hallen skulle bli avsevärt varmare än de andra rummen intill borde man ju kunna flyta temp-sensorn, så har jag gjort-jag flyttade ner den snett under innerdelen och fick jämnare värme.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2010, 10:17:50 »
Att värmen i hallen skulle stänga ner innerdelen tidigare tror jag inte riktigt på, du har ju en trappa upp till övervåningen så då stiger ju värmen upp, och med snedställd innerdel kan du då även få så mycket tryck att du ev kan värma upp övre våningen också. Om det nu är så att hallen skulle bli avsevärt varmare än de andra rummen intill borde man ju kunna flyta temp-sensorn, så har jag gjort-jag flyttade ner den snett under innerdelen och fick jämnare värme.

Får man inte problem kyldriften om man snedställer innerdelen?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2010, 11:21:08 »
Om det nu är så att hallen skulle bli avsevärt varmare än de andra rummen intill borde man ju kunna flyta temp-sensorn, så har jag gjort-jag flyttade ner den snett under innerdelen och fick jämnare värme.

Jo det är ju en lösning om det ev. skulle bli problem med att det blir för varmt där innedelen sitter.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Fråga till Nocriaägarna ang innedelens ljudnivå...
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2010, 11:48:20 »
Om det nu är så att hallen skulle bli avsevärt varmare än de andra rummen intill borde man ju kunna flyta temp-sensorn, så har jag gjort-jag flyttade ner den snett under innerdelen och fick jämnare värme.

Jo det är ju en lösning om det ev. skulle bli problem med att det blir för varmt där innedelen sitter.

En lösning är att via att ta kall luften och trycka den mot insyget på innerdelen med något snyggt rör och en fläkt.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!