Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: storlek pÃ¥ pump samt val av inomhusdel  (läst 2580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CDL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
storlek på pump samt val av inomhusdel
« skrivet: 07 december 2011, 21:47:47 »
Hej
Sitter med pannan i djupa veck och behöver råd från de som kan det här!
Har ett hus i Gävle, 1-planstegelhus med källare, 120 + 110 kvm. Byggt 1977. Ska värma båda planen (och möjligen garaget på 50 kvm.)
Har idag en olja/el/vedpanna (inga ack-tankar), samt en luft/luft-pump. Familjen som bodde här innan jag flyttade in gjorde av med 30.000 kW inkl hushålls el, och då körde de bara med elpannan samt luft-luft pumpen.
Det är ett enrörssystem och borde väl vara högtemp. Dock så tror jag inte att vi kommer göra av med så mycket. Har haft en årsförbrukning på ca 9000 kW, har eldat (som f..n) och vill slippa detta. Skulle gissa att de gjorde av med 23.000 kw utan hushållsel.

Jag har velat mellan luftvatten och bergvärme men nu lutar det att jag ska installera en l/v-pump men funderar över vad jag ska välja.

Har fått in offerter på bergvärme, en IVT C9 och en Nibe 1245 10 Kw, samt en LV-pump Mitsubishi Ecodan 16kW. Tycker dock att det blir lite dyrt med bergvärme, ca 155 tkr och tittar därför på luftvatten istället. Dumt kanske?

Vad behöver jag för storlek? Tittar jag på vad som rekommenderats på bergvärme är det 9-10 kW.

Jag har ju idag en vedpanna som jag skulle vilja kunna använda lite som stöd om det blir "för kallt ute". Men hur är det nu?
Har inte riktigt fattat detta med fast och flytande kondensering. Frågade en som sålde Nibe och han sa att jag skulle förlora på att koppla min vedpanna till systemet. Varför?

Har tittat på CTC ecoair 109/NiBE F2026/Bosch EHP 10AW samt Mitsubishi Hydrolution A2W. Är det scrollkompressor på alla nu? Är det att en fördel att välja en modell med inverterkompressor, det är väl det på Mitsubishin men inte de andra?

Vad ska jag välja för innedel?
Om jag väljer Nibe så kan jag ju välja tex VVM300 eller till CTC en Eco el V3, kan jag docka min vedpanna till den?

Jag kanske är helt fel ute - kan jag ha en acktank som jag värmer med vedpannan, som i sin tur är dockad till inomhusmodulen tex VVM300 eller CTC eco el, och hjälper till att värma vattnet när det är kallt ute (tänkte att jag kan elda lite när jag har tid och lust)?

Hoppas ni förstår vad jag menar?! Det blev ett långt första inlägg av mig.
Kan ni som kan detta ge mig lite råd?!
/Daniel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: storlek på pump samt val av inomhusdel
« Svar #1 skrivet: 07 december 2011, 22:13:10 »
Du måste nog bestämma dig för hur du vill ha det?
Vedpanna + acktank med en luft/vattenvärmepump (utan innerdel) dockad till acktanken är ett alternativ om du vill elda.
Annars är rådet att köpa en bergvärmepump eller luft/vatten inklusive innerdel och ev ha vadpannan som reserv.
Men skippa i så fall acktanken och koppla pannan parallellt mot värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CDL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: storlek på pump samt val av inomhusdel
« Svar #2 skrivet: 08 december 2011, 07:31:56 »
OK! Det får bli en luftvattenpump.
Men vad tror ni om storlek på pumpen utifrån det som jag skrivit?

Jag är helt novis på detta, vad menar du att jag ska koppla pannan parallellt mot VP?

/Daniel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: storlek på pump samt val av inomhusdel
« Svar #3 skrivet: 08 december 2011, 07:55:27 »
Frågan är då om du vill kuna elda mycket eller ha vedpannan som reserv?
I första fallet så skaffar du en ack till pannan (med VV-slingor) och kopplar din luft/vattenvärmepump mot acktanken.
Här är en principskiss (funkar bra med andra märken också):
http://www.nibeonline.com/pdf/M10561-4.pdf

I andra fallet så kopplas vedpannan parallellt, denna principskiss visar en bergvärmepump men det funkar på samma sätt med en komplett luft/vatten, acktanken är dessutom inte nödvändig.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10202-3.pdf

Det finns även fler alternativ (men jag har inga bilder på dessa).
Man kan koppla en värmepump i serie med vedpannans ack, acktankens shunt sätts då efter värmepumen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: storlek på pump samt val av inomhusdel
« Svar #4 skrivet: 08 december 2011, 08:33:22 »
Hej!
Jag har under året installerat en liknade lösning/situation i Gävle där jag dockat luft/vatten med acktankar/vedpanna och solvärme.
Om du är intresserad kan vi prata vidare. Är riktigt nöjd så här långt.
//Mats

* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: storlek på pump samt val av inomhusdel
« Svar #5 skrivet: 08 december 2011, 09:32:02 »
Tänk på att uteffekten på en luft/vatten sjunker ganska snabbt när det blir kallt, så behöver du 10kW bergvärme så bör du nog gå upp iallafall en storlek med luft/vatten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad CDL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: storlek på pump samt val av inomhusdel
« Svar #6 skrivet: 08 december 2011, 14:13:41 »
Jag vill ha vedpannan som reserv, det ska inte eldas varje dag, utan när jag får tid kan stödelda lite för att slippa att VP går på elpatronen vid kalla dagar. Pannan är ju från 77 och håller nog inte för så mycket till skulle jag tro.

Men om jag kör med ack-tank och fast kondensering, förlorar jag på det? Dvs står VP och värmer onödigt mycket vatten?
När du skriver parallellt betyder det då att jag inte kan köra både VP och vedpannan samtidigt utan stänger ventilerna och kan bara använda ett system åtgången?

Mats: vore intressant att höra mer om din anläggning. Alla tips tas gärna emot!
/Daniel


Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: storlek på pump samt val av inomhusdel
« Svar #7 skrivet: 08 december 2011, 14:27:51 »
Mats: vore intressant att höra mer om din anläggning. Alla tips tas gärna emot!
/Daniel

Skickade lite kontaktinfo i PM
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!