Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Väldigt lite varmvatten  (läst 7801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StevieGee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Väldigt lite varmvatten
« skrivet: 08 april 2018, 13:40:55 »
Hej.

I tisdags märkte vi att det var något fel på vår bergvärme pump, en NIBE fighter 1230-10. (2007-05)

Problemet var att frugan (som aldrig duschar särskilt varmt eller länge) hade tagit en dusch på morgonen. När det sen var min tur tog varmvattnet slut efter ca 5 minuter.
Normalt sett kan vi i alla fall ta 3 duschar utan att det brukar ta slut.

Gick in och kollade på pumpen och varmvattnet stod då på 38 grader. Pumpen var igång och körde värme till elementen. NGanska snart började den ladda varmvatten istället (start-temp = 42 grader).
Det konstiga är att varmvatten tempen sjunker och sjunker. Ända ner till 35 grader innan det börjar vända uppåt.
(Inget varmvatten spolades under denna tid).

Jag märkte även att behållaren för köldbäraren var tom så jag ringde efter felsökning. Han som kom konstaterade att de två stålspunna slangarna gått lite läck.
Han kunde inte förklara varmvatten problemet men börjar med att byta slangarna på onsdag. (Fyllde så klart upp köldbärarvätska).
Jag märkte även att trycket i expansionskärlet var på 0,9 (vet att det var på 1,0 för inte så länge sedan).

Efter att felsökningen varit här har pumpen fortsatt att göra samma sak med varmvattnet. Allt varmvatten försvinner efter en vanlig dusch. Och efter att duschen är avslutad så fortsätter varmvatten temperaturen ner. (Idag så lågt som 34,5 grader). Man får duscha bra länge för att tempen ska gå så långt ner!!)
Kan även tillägga att varmvatten tempen vanligtvis ligger på ca 48-49 grader.

Vad tror ni har hänt?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1718
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Väldigt lite varmvatten
« Svar #1 skrivet: 08 april 2018, 14:26:16 »
Hej.

I tisdags märkte vi att det var något fel på vår bergvärme pump, en NIBE fighter 1230-10. (2007-05)

Problemet var att frugan (som aldrig duschar särskilt varmt eller länge) hade tagit en dusch på morgonen. När det sen var min tur tog varmvattnet slut efter ca 5 minuter.
Normalt sett kan vi i alla fall ta 3 duschar utan att det brukar ta slut.

Gick in och kollade på pumpen och varmvattnet stod då på 38 grader. Pumpen var igång och körde värme till elementen. NGanska snart började den ladda varmvatten istället (start-temp = 42 grader).
Det konstiga är att varmvatten tempen sjunker och sjunker. Ända ner till 35 grader innan det börjar vända uppåt.
(Inget varmvatten spolades under denna tid).

Jag märkte även att behållaren för köldbäraren var tom så jag ringde efter felsökning. Han som kom konstaterade att de två stålspunna slangarna gått lite läck.
Han kunde inte förklara varmvatten problemet men börjar med att byta slangarna på onsdag. (Fyllde så klart upp köldbärarvätska).
Jag märkte även att trycket i expansionskärlet var på 0,9 (vet att det var på 1,0 för inte så länge sedan).

Efter att felsökningen varit här har pumpen fortsatt att göra samma sak med varmvattnet. Allt varmvatten försvinner efter en vanlig dusch. Och efter att duschen är avslutad så fortsätter varmvatten temperaturen ner. (Idag så lågt som 34,5 grader). Man får duscha bra länge för att tempen ska gå så långt ner!!)
Kan även tillägga att varmvatten tempen vanligtvis ligger på ca 48-49 grader.

Vad tror ni har hänt?



Gå in i informationsmenyn och avläs bägge varmvattentemperaturerna.

Det värde du anger är "varmvatten topp" (givare längst upp i varmvattenberedaren), medan "varmvatten laddning" är värdet på givaren längst ned i varmvattenberedaren.

Efter en rejäl tömning så sjunker vladdning snabbt (i realtid) emedan vtopp sakta rör sig nedåt, mot 'utjämningstemperaturen' i tanken.


När pumpen värmer varmvatten så stiger vladdning rätt så snabbt och vtopp kryper sakta uppåt.


Ger pumpen värme i övrigt?

Edit: Du kanske inte har möjligher att läsa av vtopp/vladdning då du har en något äldre pump..?
« Senast ändrad: 08 april 2018, 16:36:28 av kWhalp »

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt lite varmvatten
« Svar #2 skrivet: 08 april 2018, 18:04:31 »
Hej,
Skulle gissa på kärvande växelventil, sök på forumet!
Är rumstemperaturen normal? Det brukar märkas på den om växelventilen spökar om du inte har termostatreglering på elementen.

//Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad StevieGee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väldigt lite varmvatten
« Svar #3 skrivet: 08 april 2018, 18:37:03 »
Jag gissade också på växelventilen, men enligt reparatören så var det inget fel på den då den "löpte smidigt" när han kände på den.

Har inget fel på värmen i elementen eller varmvattnet i övrigt.
« Senast ändrad: 08 april 2018, 18:38:51 av StevieGee »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Väldigt lite varmvatten
« Svar #4 skrivet: 09 april 2018, 07:59:56 »
Är manteln på VVB luftad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad StevieGee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väldigt lite varmvatten
« Svar #5 skrivet: 09 april 2018, 22:41:53 »
Är manteln på VVB luftad?

Ingen aning. Är det något man kan göra själv?
Har ju aldrig haft detta problem tidigare (6 år i min ägo).
Var kommer den luften ifrÃ¥n i sÃ¥ fall, eller snarare, kan detta problem uppstÃ¥ av sig själv? Känns som att det borde varit sÃ¥  frÃ¥n installationen i sÃ¥ fall..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Väldigt lite varmvatten
« Svar #6 skrivet: 10 april 2018, 07:38:06 »
Luftningsnippeln sitter på toppen av värmepumpen.
Det finns syre i vattnet man fyller på värmesystemet med, detta syre frigörs när vattnet värms, så det mesta hamnar i manteln på VVB som måste luftas den första tiden.
Det hamnar även en del i radiatorerna, så dessa behöver ochså luftas.

Påminner mig om när jag hyrde ett hus för några år sen under semestern, där stod en Nibe 310 och tuffade på.
Den gav uselt med varmvatten så jag tittade närmare på grejerna och provade att lufta lite.
Det pyste till ordentligt, jag uppskattar att det var mer luft än vatten i den pannan.
Ingen hade troligen luftat grejerna sen installationen.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad StevieGee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väldigt lite varmvatten
« Svar #7 skrivet: 10 april 2018, 20:05:39 »
Luftningsnippeln sitter på toppen av värmepumpen.
Det finns syre i vattnet man fyller på värmesystemet med, detta syre frigörs när vattnet värms, så det mesta hamnar i manteln på VVB som måste luftas den första tiden.
Det hamnar även en del i radiatorerna, så dessa behöver ochså luftas.

Påminner mig om när jag hyrde ett hus för några år sen under semestern, där stod en Nibe 310 och tuffade på.
Den gav uselt med varmvatten så jag tittade närmare på grejerna och provade att lufta lite.
Det pyste till ordentligt, jag uppskattar att det var mer luft än vatten i den pannan.
Ingen hade troligen luftat grejerna sen installationen.  ::)

Tack för infon. Skruvade på luftnippeln och det kom vatten direkt. Ingen luft där tyvärr.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1718
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Väldigt lite varmvatten
« Svar #8 skrivet: 10 april 2018, 20:10:40 »
Tack för infon. Skruvade på luftnippeln och det kom vatten direkt. Ingen luft där tyvärr.

Var det inte nån med F750-beredare som hade fått sin värmarspiral igenkleggad och fått liknande symtom?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Väldigt lite varmvatten
« Svar #9 skrivet: 10 april 2018, 20:27:11 »
Var det inte nån med F750-beredare som hade fått sin värmarspiral igenkleggad och fått liknande symtom?

Fast detta är en 1230 med mantelberedare.
Symptomen i övrigt är vanligt om växelventilen inte är riktigt OK.
Du kan själv lossa på motorn till växelventilen och känna på den?
Det kan ju också vara själva motorn till växelventilen som inte går hela vägen av någon anledning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Väldigt lite varmvatten
« Svar #10 skrivet: 11 april 2018, 06:02:54 »
Växelventilen ger varmvatten i nertryckt läge, och det sker ju med hjälp av motorn.

Utloggad StevieGee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väldigt lite varmvatten
« Svar #11 skrivet: 13 april 2018, 20:58:32 »
Växelventilen ger varmvatten i nertryckt läge, och det sker ju med hjälp av motorn.

Jag avvaktar med växelventilen ett tag.
Ser nu att systemet sjunkt i tryck ytterligare. Fyllde på expansionskärlet i lördags till 1.0 bar och nu är det 0.8.
Finns det något samband här?
Det kanske var jag som släppte ut trycket när jag avluftade? (Om det nu är samma "sida")

EDIT: Svarar mig själv. Ja det var det..
« Senast ändrad: 13 april 2018, 21:21:30 av StevieGee »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!