Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Göra mätningar med strömtÃ¥ng  (läst 7954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Göra mätningar med strömtång
« skrivet: 09 april 2017, 17:23:27 »
Hur gör man mätningar med en strömtång? Hur väljer man rätt strömtång?
Att gör mätningar med strömtång verkar inte vara jättesvårt. Med en strömtång kan man mäta växelström utan att bryta upp elkretsen. Låter smart.

http://www.neagruppen.se/vad-ar-en-stromtang/

Någon som har bra förklaringar, synpunkter etc. kring detta? Ngn som har gjort mätningar med strömtång?
« Senast ändrad: 09 april 2017, 20:03:04 av Ewald »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #1 skrivet: 09 april 2017, 18:38:37 »
Hur gör man mätningar med strömtång? Hur väljer man rätt strömtång?
Att gör mätningar med strömtång verkar inte vara jättesvårt. Med en strömtång kan man mäta växelström utan att bryta upp elkretsen. Låter smart.

http://www.neagruppen.se/vad-ar-en-stromtang/

Någon som har bra förklaringar, synpunkter etc. kring ämnet? Ngn som har gjort det?
Det finns 2 typer av kabelströmtÃ¥ng  det beror pÃ¥ vad vill mäta idag eller i morgon ,
1 typ   med ohm spänning amp - växelström  inte helt fel med denna klaras det mesta i hemmiljö
1 typ  samma som ovan men med  VDC  , den har ett pris som kanske inte tilltalar alla i profsutförande
Finns en hos hos Clas verkar vettig

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #2 skrivet: 09 april 2017, 20:02:24 »
Hmm, okej.

Så den andra typen är enklare?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #3 skrivet: 09 april 2017, 20:28:24 »
Det finns en mängd olika till olika pris och användningsomrÃ¥den. För att veta vad man ska köpa mÃ¥ste man veta vad man ska använda den till. Dom kallas tÃ¥ngampermeter, strömtÃ¥ng, universal testare. Den jag själv använder och skulle rekommendera är  Kyoritsu Kewmate 2012R ett mycket lättanvänt och smidigt universalinstrument.
Vill man mäta mindre strömmar som tex läckströmmar i mA omrÃ¥det bör man kanske  ha en specialtÃ¥ngmätare lika sÃ¥ om man ska mäta 1000 tals ampere.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #4 skrivet: 09 april 2017, 20:37:51 »
Hmm, okej.

Så den andra typen är enklare?
Den som clas har räcker gÃ¥tt och väl till ditt bruk har allt du kan ha användning för , bra pris , gÃ¥r inte att mäta nollström för att se vad som behövs inför  montage av jordfelsbrytare , men du är ingen elektriker vad jag ser av dina frÃ¥gor , utan vill kunna se lite av varje , även se vad bilen laddar frÃ¥n generatorn ,  men var försiktig el är inte att leka med och syns inte som en vattenläcka

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #5 skrivet: 09 april 2017, 23:33:49 »
Det som är intressant är t.ex. att kunna se vad exempelvis pumpar eller fläktar drar för att sen kunna bedöma om de är stora elförbrukare eller inte.

Nej precis, jag är ingen elektriker och har ingen el-behörighet. Orsakar en obehörig en skada betalar inte försäkringen. Så det är viktigt att tänka på!

Sen ska man också mäta rätt för att erhålla ett bra resultat.
« Senast ändrad: 09 april 2017, 23:46:48 av Ewald »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #6 skrivet: 09 april 2017, 23:44:50 »
Det som är intressant är t.ex. att kunna se vad exempelvis pumpar eller fläktar drar för att sen kunna bedöma om de är stora elförbrukare.

Nej precis, jag är ingen elektriker och har ingen el-behörighet. Orsakar en obehörig en skada betalar inte försäkringen. Så det är viktigt att tänka på!

Sen ska man också mäta rätt för att erhålla ett bra resultat.
Javisst är det så , den som jag sa är exakt vad du behöver , det som är extra bra med den är att
du kan mäta likström oxÃ¥  t.e.x. laddning pÃ¥ bilen frÃ¥n generatorn eller annan likström , i övrigt finns allt
s.k diodtest är en summer som kan användas för att kolla vilka ledningar som är vad , när man letar avbrott eller kortis

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #7 skrivet: 10 april 2017, 08:09:12 »
Med en strömtång mätare man inte aktiv effekt så vitt jag vet i alla fall.
Just elmotorer och fläktar kan ha rätt dålig effektfaktor som gör att fasförskjutningen blir stor, och då får man också en stor felvisning.
Som exempel kan jag nämna att min värmepump enligt elmätaren (aktiv effekt) drar ca 2 kW när den går.
Med strömtång visar det att den drar 2.9 kW, 45% felvining alltså.

Bara på rent resistiva belastningar kan man använda en strömtång med ett trovärdigt resultat.
Vill man mäta aktiv effekt med en strömtång måste man han både strömtång, samt ansluta spänningarna till instrumentet så att instrumentet kan ta hänsyn till fasförskjutningen.
« Senast ändrad: 10 april 2017, 08:10:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #8 skrivet: 10 april 2017, 09:18:03 »
Dom lite "bättre" rms mätarna mäter väl rätt exakt även vid tex fasförskjutning och andra "störningar".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #9 skrivet: 10 april 2017, 10:08:36 »
När Piteå Energi var ute och kontrollmätte min elmätare så kopplade dom i alla fall både spolar och anslöt spänningen till sin testutrustning.
Vet inte hur långt man kan komma kvalitetsmässigt för att hamna rätt i fasförskjutning om man inte mäter spänningen?
De här energimonitorerna (OWL, ECO-EYE) som man ansluter med spolar har i alla fall allihop jag testat (2 olika) visat lika mycket fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #10 skrivet: 10 april 2017, 11:55:04 »
För det ändamål som Ewald ska ha mätaren till, så tycker jag att nästan vilken mätare som helst duger.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #11 skrivet: 10 april 2017, 15:05:36 »
En viktig skillnad är att strömtänger som bara kan mäta växelström, egentligen utgörs av en strömtransformator. Medan de som även mäter likström har ett hallelement som känner av magnetfält.
Instrument med hallelement måste nollställas före varje mätning, och kan ha tendenser till temperaturdrift mm som ett transfomatorinstrument inte har. Problemen är värst om man ska mäta strömmar som är små i förhållande till strömtångens högsta mätområde.

När det gäller transformatorinstrument finns det en del sådana som har en "öppen käft", t ex Fluke T5-600. De är mer känsliga för magnetfält utifrån än en strömtång med sluten järnkärna, och egentligen inte alls avsedda för några noggranna mätningar utan mest bara för att en elektriker snabbt ska kunna avgöra om det går 1, 10 eller 100 A genom en viss ledare.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #12 skrivet: 10 april 2017, 15:09:06 »
Med en strömtång mätare man inte aktiv effekt så vitt jag vet i alla fall.
Just elmotorer och fläktar kan ha rätt dålig effektfaktor som gör att fasförskjutningen blir stor, och då får man också en stor felvisning.
Som exempel kan jag nämna att min värmepump enligt elmätaren (aktiv effekt) drar ca 2 kW när den går.
Med strömtång visar det att den drar 2.9 kW, 45% felvining alltså.

Bara på rent resistiva belastningar kan man använda en strömtång med ett trovärdigt resultat.
Vill man mäta aktiv effekt med en strömtång måste man han både strömtång, samt ansluta spänningarna till instrumentet så att instrumentet kan ta hänsyn till fasförskjutningen.
Nu är det sÃ¥ att det som ska mätas är vad den drar vid visst tillfälle i ampere direkt över ledningarna  och inte aktiv , reaktiv , eller induktiva värden , dÃ¥ är man inne pÃ¥ helt andra banor när det gäller mätvärden som kraftbolagen har att ta ställning till p.g.a. linjeresonans och Ã¥terkoppling av icke önskvärda övertoner i kraftnätet , en vanlig elektriker mäter för att säkerställa ledningars dim, samt vid felsökning och behöver eller skall inte bekymra sig om detta , klart att det finns vissa felvisningar pÃ¥ alla instrument under 10kkr  men dom är sÃ¥ smÃ¥ att nÃ¥gon notis inte behöver tas för det.
Sen är det sÃ¥ att en tÃ¥ngampermeter oavsett fabrikat kan visa lite olika beroende pÃ¥ hur man sätter den över ledningen pÃ¥ vänster , mitten ,  höger,  sida i gapet eller längst in in i gapet , men det rörs sig om kanske 0,1-0,2 ampere och vad gör det i det hela , ingenting 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #13 skrivet: 10 april 2017, 15:17:20 »
Jag har fortfarande inte fått några nämnvärda bevis för att en strömtång tar hänsyn till fasförskjutning/effektfaktor.
Så länge de inte gör det är det fel typ av instrument att använda om man vill "jaga energitjuvar" då felvisningen kan bli flera tiotals procent.
25FOCUS, i Sverige tar vi betalt/betalar för aktiv effekt, så att mäta reaktiv effekt och använda det som utgångspunkt för ett besparingsprojekt blir tokigt.

Som jag fattat det var det nåt sånt Ewald hade tänkt använda den till.

Från Kjell o Company:
Citera
Fasförskjutning (φ)
När ström- och spänningskurvan inte sammanfaller dÃ¥ effekten behövs, finns en fasförskjutning. Ju större förskjutningen är mellan ström och spänning, desto mindre nyttig effekt (aktiv effekt) gÃ¥r att fÃ¥ ut av en apparat. Fasförskjutning sker i alla induktiva laster (t.ex. motorer). Vinkeln pÃ¥ fasförskjutningen anges med den grekiska bokstaven φ. I en induktiv belastning ligger strömkurvan efter spänningskurvan. Vid en kapacitiv belastning ligger strömkurvan före spänningskurvan. Genom att montera en kondensator pÃ¥ en motor gÃ¥r det att motverka förskjutningen. Det kallas faskompensering.

Effektfaktorn (cos φ)
Effektfaktorn är förhÃ¥llandet mellan aktiv effekt och skenbar effekt. Effektfaktorn uttrycks som vinkelfunktionen av vinkeln φ. Om spänning och ström ligger ur fas med 40° i förhÃ¥llande till varandra blir φ = 40°. Om φ = 40° blir effektfaktorn cos(40°) ≈ 0,77. Det strävas alltid efter att effektfaktorn ska ligga sÃ¥ nära 1 som möjligt.

Resistiv belastning
I en resistiv apparat (t.ex. glödlampa, värmeplatta och värmeradiator) gÃ¥r det att räkna med att all tillförd effekt blir till arbete. En resistiv apparat ger en linjär belastning. När kurvan för spänning och ström ligger i fas med varandra (φ=0°), blir cos(φ) = 1 (effektfaktor = 1).
« Senast ändrad: 10 april 2017, 15:25:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Göra mätningar med strömtång
« Svar #14 skrivet: 10 april 2017, 16:06:51 »
Nu är det så att jag säger varken BU eller BÄ i det här , bara fakta
Han är inte elektriker eller el-gubbe i den högre klassen förstÃ¥r jag , utan att för den delen är vi nog rätt olika han och jag , men kontentan av det som kommit fram här , sÃ¥ är hans önskan att fÃ¥ reda pÃ¥ hur man mäter ett objekts ström utan att ha alla de kunskaper som en elektriker har , pÃ¥ ett nÃ¥got sÃ¥när enkelt sätt utan att ruinera sig pÃ¥ instrument och det har vi talat om för honom , sÃ¥ att köpa en strömtÃ¥ng i de nedre kostnadsläget är inte fel , det räcker gott och väl samt blir över , använder rätt ofta en sÃ¥dan i mitt arbete , och klarar mig rätt bra . Men det  kostar att ligga pÃ¥ topp i instrumentvärlden , det vet i alla fall jag med min utrustning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!