Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning Nibe Fighter 301  (läst 6521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carra23

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Avfrostning Nibe Fighter 301
« skrivet: 14 mars 2009, 00:04:20 »
Har haft nÃ¥gra sköna timmars fredagsmys med vÃ¥r Nibe Fighter 301:a ikväll.  >:(

Den har bråkat ett längre tag med bland annat täta avfrostningar. Beställde i veckan en ny fläkt från Nibe och installerade den. Avfrostningen upphörde men istället fylldes fläktlådan med kondensvatten och det bildades is vid "avluftsutloppet".

Min oinitierade gissning var att fläkten gick för hÃ¥rt, sÃ¥ jag ställde ned den till lägsta pÃ¥ fläkttransformatorn. DÃ¥ började pumpen frosta av igen. FrÃ¥nluftsfiltret är inte igensatt. Ska kolla luftdonen i morrn bitti. Behöver nÃ¥gra timmars sömn innan lillgrabben vaknar vid 6  --/

Vi bor i ett 1 1/2-plans modulenthus från 94, pumpen är från samma år. Förmodligen är det väl dags att byta, men är det någon som kan ge tips om hur man kan skjuta upp det oundvikliga ett tag vore jag väldigt tacksam.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Avfrostning Nibe Fighter 301
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2009, 11:53:08 »
Avfrostningen styrs av en givare som sitter precis efter exp.ventilen.
När den blir tillräckligt kall gör 301an en avrostning.
Normalt brukar då batteriet vara påfruset så behov av en avfrostning behövs.
Jag tror istället om det är täta avfrostningar att det samlats skräp i exp.ventilen eller att den inte fungerar riktigt, om den släpper igenom mindre mängd vätska så blir det kallt direkt efter den och en avfrostning görs.
Själv har jag bytt detta exp. ventilpaket på många 301or så det är inget unikt.
Kostnad för detta paket samt nytt köldmedium hamnar nog kring 10k. din pump var ifrån -94 vet ej men tror den körs på R22 och idag får man ej fylla på med detta medel så det kommer nog att kosta lite mer, annars byt till en ny och välj kanske ngn med större kompressoreffekt så blir elräkningen mindre framöver
Mest kyla men lite värme också

Utloggad carra23

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Nibe Fighter 301
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2009, 09:35:54 »
Tack för ditt svar! Har förstås några mer funderingar.

Öppnade exp.ventilen igår men fick den inte riktigt att sluta tätt sedan. Panntrycket hålls inte upp som det ska. Ibland blir man bra trött på sig själv.

I morse var det fullt med vatten i fläktmodulen igen. Vad är det som gör att det skapas så mkt kondens och vad kan man göra åt det? Är det förångaren som får gå för hårt, får inte kompressorn tillräckligt med luft?

Om det är så att avrinningsröret är igensatt, hur gör man för att få bort skiten?

Utloggad flarssen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Nibe Fighter 301
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2009, 22:07:43 »
Avfrostningen styrs av en givare som sitter precis efter exp.ventilen.
När den blir tillräckligt kall gör 301an en avrostning.
Normalt brukar då batteriet vara påfruset så behov av en avfrostning behövs.
Jag tror istället om det är täta avfrostningar att det samlats skräp i exp.ventilen eller att den inte fungerar riktigt, om den släpper igenom mindre mängd vätska så blir det kallt direkt efter den och en avfrostning görs.
Själv har jag bytt detta exp. ventilpaket på många 301or så det är inget unikt.
Kostnad för detta paket samt nytt köldmedium hamnar nog kring 10k. din pump var ifrån -94 vet ej men tror den körs på R22 och idag får man ej fylla på med detta medel så det kommer nog att kosta lite mer, annars byt till en ny och välj kanske ngn med större kompressoreffekt så blir elräkningen mindre framöver
Har hatt samme problem med min Fighter 301 fra -94, i lengre tid (år!). Kompressoren gikk bare 5-6 minutter før den gikk i "Avfrostning". Jeg tok av frontpanelet og fant den (regner med det er den på bildene). Gav den noen forsiktige kakk med fingrene, og nå fungerer den! Etter en tenåringsdursj falt temperaturen til 47 grader, kompressoren gikk en time og fikk temperaturen tilbake til 52 grader uten hjelp av varmekolbe og gikk ikke i avfrostning! Målte temperaturen på inn- og utgang på ventilen og fikk 37 og -2 grader med et inne/ute termometer fra Biltema :).
Er vel for godt til å vare? Om denne er defekt, hvordan kan det koste 5-10.000 kr. å bytte en del jeg fant til 414,- kr??
Det er vel fortsatt lov å etterfylle R22?

Fred
« Senast ändrad: 21 augusti 2011, 10:19:02 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!