Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Raffen
« skrivet: 17 januari 2009, 18:24:09 »

Hej Lathund!  Javisst kan man chansa utan värmekabel givetsvis, eller också ser man till att man får med och lägger in den riktiga värmekabeln i tråget på 75 watt (tror jag att det är), och lägger in denna på en särskild strömbrytare isf så att den finns på plats om det verkligen skulle behövas i likhet med vad jag själv har gjort. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: lathund
« skrivet: 17 januari 2009, 17:53:38 »

Hej igen,

Toshiban verkar ju verkligen lovande och har ett bra pris. Läste att RAS-B10SKVP-E är europamodellen och måste installeras med värmekabel, är det krångligt? Skiljer sig något mer mellan RAS-B10SKVP-E och RAS-B10SKVP-ND förutom värmekabeln som är förmonterad på NDmodellen.
Mitsubishin är som sagt också  väldigt intressant men tyvärr så är innedelen stor. Är det någon som har en profilbild på mitsubishin(innedelen)?

Tack för alla svar!
mvh
Rickard

Måste och måste...har haft min sen november med en minus topp på ca 15-20 grader = inga problem. Värst är det dock runt nollan och dimma men även då försvinner all is vid avfrostningen utan problem. Så att man måste ha en värmekabel kan du ta med en nypa salt.  ^-^ (kanske är värre där du bor dock men hos mig i mellansverige funkar d fint.  Thumbsup)
Skrivet av: RavenLord
« skrivet: 16 januari 2009, 13:16:45 »

Så vad blev det för Pump ?
Funderar själv på en NE9GKE

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23444.0
Skrivet av: rixter
« skrivet: 24 november 2008, 21:06:14 »

Hej, tack för alla svaren.

En ytterligare fråga dock.
Tror ni att FD25VABH är en mycket bättre pump än NE9GKE?
Kan någon förklara för mig om jag gör en stor vinst i att ha en FD25.. gentemot en NE9.. när det gäller effekt och cop och utvunnen värmeeffekt?
NE9 leder förmodligen valet av pump än så länge pga den lilla formfaktorn på innedelen. Har ni hört ifall panasonic haft mycket problem med denna pump?
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 18 november 2008, 21:32:40 »

Hej igen,
Toshiban verkar ju verkligen lovande och har ett bra pris. Läste att RAS-B10SKVP-E är europamodellen och måste installeras med värmekabel, är det krångligt? Skiljer sig något mer mellan RAS-B10SKVP-E och RAS-B10SKVP-ND förutom värmekabeln som är förmonterad på NDmodellen.
Mitsubishin är som sagt också  väldigt intressant men tyvärr så är innedelen stor. Är det någon som har en profilbild på mitsubishin(innedelen)?
Tack för alla svar!
mvh Rickard

Hej Rickard!  Toshibas SKVP-E-serie är ju av den nyare sorten, den s.k Daiseikai 3, och är då av den s.k Europavarianten ifh till ND-serien. Detta innebär då att den varianten saknar underhållsvärmefunktionen +8  (vilken man ju ändå inte har någon användning för i bostadshus). Att man själv får se till att det finns med en värmekabel till tråget, alt komplettera med en sådan själv, samt att den inte är extratrimmad (chipstrimmad) för att kunna varva upp kompressorn extra mkt vid extremt kall väderlek. F.ö är det exakt samma pump och med samma specifikationer som polarserien eller rättare sagt ND-modellerna.
Här kommer också en bild från min dotter och mågs Toshibas SKVP-E-pump, och som du ser så går det alldeles utmärkt att placera den även över vardagsrumssoffan också, även om pumpen just här är helt avstängd pga att bilden togs i somras. :)

Mvh Raffen. 
Skrivet av: raptus
« skrivet: 18 november 2008, 21:26:48 »

Du har fått e-post med link rixter .
Raptus
Skrivet av: rixter
« skrivet: 18 november 2008, 21:18:03 »

Hej igen,

Toshiban verkar ju verkligen lovande och har ett bra pris. Läste att RAS-B10SKVP-E är europamodellen och måste installeras med värmekabel, är det krångligt? Skiljer sig något mer mellan RAS-B10SKVP-E och RAS-B10SKVP-ND förutom värmekabeln som är förmonterad på NDmodellen.
Mitsubishin är som sagt också  väldigt intressant men tyvärr så är innedelen stor. Är det någon som har en profilbild på mitsubishin(innedelen)?

Tack för alla svar!
mvh
Rickard
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 18 november 2008, 20:51:26 »

Hej Raffen
Ja du har rätt, billig och bra har ju oftast aldrig gått hand i hand.
Det är nånstans runt 9 -12 000 seks intervallet jag tänkt mig.
Har du någon erfarenhet av NE9GKE, FD25VABH eller RAS B10SKVP-E? Vilken kan man säga är bäst? Går det ens att avgöra eller är det bara en smaksak?
Helst är jag ute efter en med så kort djup på inomhusdelen som möjligt så FD25.. är i största laget. NE9 ligger bättre till på det.
Mvh Rickard

Hej Rickard!  Nej jag har ingen egen erfarenhet av just dessa pumpmodeller. Mina egna luftvärmepumpar är Panasonic E9DKE och Toshiba RAS 10 GKVP-E, och Toshiban är jag ju då numera grymt imponerad av om jag jämför den med Panasonicen. :)
När det gäller de pumpar som du nämner NE9GKE, FD25VABH eller RAS B10SKVP-E så skulle jag personligen isf välja mellan FD25VABH eller RAS B10SKVP-E, och det skulle vara riktigt intressant att få prova en FD25VABH-pump eftersom det skall vara väldigt fina pumpar med bra kapacitet och med hög kvalitet och därmed mkt liten felfrekvens. Det är bara en sak som jag är lite tveksam till med denna pump, och det är att lägsta avgivna värmeeffekt ligger så pass högt som 1500 watt, och detta innebär då säkerligen att denna pump kommer att gå i off-läge väldigt ofta spec vid uppvärmning under vår och höstperioderna, och då tappar man ju en massa effektivitet, det har jag ju sett med dessa brister som finns på Panasonicen. :)
http://www.scanoffice.se/pdf/esite_se_mitsubishi_msz-fd25-50vabh.pdf
http://www.nettovarmepumpar.se/Faktablad_Toshiba_RAS10_RAS13.PDF

Mvh Raffen.
Skrivet av: NE9GKE
« skrivet: 18 november 2008, 20:28:13 »

Hei rixter...

Jeg har både en NE9GKE og en RAS B10SKVP-E og jeg anbefaler Toshiban foran Panasonicen. Dette begrunner jeg med mulighet for å manuellt bestemme viftehastighet samt noe mer effekt på Toshiban. (NE9GKE 5400watt maks, og RAS B10SKVP-E 6100watt maks). Hvem som varer lengst uten noe problemer kan jeg ikke gi deg noe svar på da begge 2 nylig er montert.

\\ NE9GKE
Skrivet av: rixter
« skrivet: 18 november 2008, 19:46:18 »

Hej Raffen
Ja du har rätt, billig och bra har ju oftast aldrig gått hand i hand.

Det är nånstans runt 9 -12 000 seks intervallet jag tänkt mig.
Har du någon erfarenhet av NE9GKE, FD25VABH eller RAS B10SKVP-E? Vilken kan man säga är bäst? Går det ens att avgöra eller är det bara en smaksak?
Helst är jag ute efter en med så kort djup på inomhusdelen som möjligt så FD25.. är i största laget. NE9 ligger bättre till på det.

Mvh Rickard
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 18 november 2008, 19:06:52 »

Hej Rixter!  Ja du bra och billiga värmepumpar finns ju inte alltså, utan antingen så är de bara billiga eller också är det bra pumpar till ett hyfsat pris. ;) Som ett ytterligare förslag så skulle man ju kunna tipsa om t.ex RAS B10SKVP-E som då ligger lite billigare eller ca 10000:-kr, eller också RAS B10SKVP-ND som då är lite dyrare eller ca 12500:- kr. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: rixter
« skrivet: 18 november 2008, 18:23:08 »

Hej på er
Med risk för att posta i fel avdelning;

Har någon nåt tips på en bra och billigvärmepump.
Jag funderar på en NE9GKE eller en FD25VABH båda pumparna ligger i 11.000 kr intervallet.
Har ni tips på någon annan som är gott och väl tillräckligt bra, fast billigare? (och anpassad för vårt svenska klimat)

Har ett hus på 125 m2 i 1.5 plan med öppen planlösning. Det är primärt ena planet jag ämnar värma upp

Mvh
Rickard


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!