Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När gÃ¥r tillskottet in egentligen?  (läst 1535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När går tillskottet in egentligen?
« skrivet: 02 februari 2021, 07:34:01 »
Har haft -16 grader inatt och nu på morgonen är det ungefär -15. Pumpen (IVT GL HT C9) har stått och tuggat på 40.8 grader i åtminstone 120 minuter, troligen längre men inget tillskott klivit in. Börvärdet är 41.7 grader vid den här tempen men den orkar alltså bara till 40.8 och stannar där.

Jag har dubbelkollat så att tillskottet är inställt på "ja" och tillskottstimern är satt på 120 min. Har inte ändrat några ramptider så det är standard 20 minuter där. Värmekurvans inkopplingsdiff är satt på standard 5 grader.

Borde inte tillskottet klivit in nu när timern stÃ¥r pÃ¥ 0 eller finns det nÃ¥gonting som gör att om den orkar hÃ¥lla en viss temp utan att sjunka sÃ¥ lÃ¥ter den bli att koppla in tillskottet? Inte mig emot men ville bara säkerställa att det fungerar som det ska  :) Har försökt läsa pÃ¥ men blir inte riktigt klok pÃ¥ alla termerna.

*edit*
Efter en snabbdusch sÃ¥ sÃ¥g jag att tillskottet hoppade in när den skulle göra varmvatten. Var dock bara igÃ¥ng i 2-3 minuter och som mest pÃ¥ 12% effekt. DÃ¥ vet jag att den fungerar iallafall!  ;) Antar att den skulle hoppat in även om det hade blivit kallare under natten men att den lÃ¥g pÃ¥ ungefär vad den orkade med just nu. FörstÃ¥r dock fortsatt inte riktigt varför inte tillskottet hoppade in under natten, den orkade ju inte upp till 41.7 dit den skulle utan pressade en bit under?

« Senast ändrad: 02 februari 2021, 08:34:11 av berisen »

Utloggad RejjeZ11

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: När går tillskottet in egentligen?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2021, 07:24:23 »
Hej Har fått samma fenomen elpatonen går inte in och gör tillskott.
har sett och märkt att elpatron gått in förut men nu är det bara vp som går och den orkar inte hålla värmen riktigt.
vart kollar jag när elpatonen ska in?
 IVT greenline C7

ganska ny och knappa har liksom alltid funkat

mvh Rejje

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: När går tillskottet in egentligen?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2021, 08:30:58 »
På min pump (REGO600) fungerar det så här om elpatroneffekten är inställd på 6 kW. Först räknar tillskottstimern ner till noll. Därefter börjar ramptidstimern räkna. När den har nått 50% kopplas 3 kW elpatron in. Först när 100% nåtts kopplas hela effekten in. Är det elpatroneffekten inställd på 3 kW händer inger förrän ramptidstimern har räknat till 100%, då kopplas 3 kW in. Det blir alltså en fördröjning efter att tillskottstimern har räknat ner till noll innan elpatronen kopplas in. Vet inte hur det fungerar på nyare varianter av IVT:s reglersystem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad RejjeZ11

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: När går tillskottet in egentligen?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2021, 10:51:45 »
Hej igen knappat runt lite för att få en förståelse för systemet och helt plötsligt gick elpatron in men för varmvatten!
finns det nån prioritet vad som ska värmas först VV-RAD?
kändes som Radiatorerna fick mer värme när jag ställde ner VV från 48.8 till 45grader
mvh

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: När går tillskottet in egentligen?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2021, 11:08:51 »
Varmvatten värms till inställt värde + hälften av 2.4 värdet så 48,8 grader är för högt för då värmer det till 48,8+2,5 = 51,3 och då får den jobba på bra och kan även lösa på hög returtemp.

Elpatronräkning koppla in efter tiden i 8.1. Sedan om den ligger under börvärdet börjat tiden i 8.3.4 att räkna. Har man 6 kW så slår 3 kW till vid 50%. Börjar börvärdet närma sig så stoppar räkningen.
När börvärdet nås börjar den räkna ned.

2.3 Varmvatten till   44,5   45
2.4 Varmvatten diff   5   5
8.1 Tillskott fördröjning   120 (10 vid kyla)   60
8.3.4 Ramp Öppna   10   
8.3.5 Ramp stänga   2   

Detta gällde min gamla Rego 600. Har kvar lite info här https://www.abc.se/~m5938/
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!