Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sanyo CO2 9kW Felkod H11  (läst 7420 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad metska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Sanyo CO2 9kW (från 10/2008)
Sanyo CO2 9kW Felkod H11
« skrivet: 29 augusti 2011, 12:32:34 »
Hej alla,

hoppas att det finns någon som vet någonting och kan hjälpa till att hur ska jag göra.

Jag har Sanyo CO2 9kW och det är snart 3 år gammal. Har funkat fint, men ny har värmepump gått sönder och det är bara felkod H11. Som jag har läst jag är inte den enda som har problem med elektronikbox, det finns samma problem också i Finland.

Jag har skrivit till xxxxx  och frågat hur funkar service till Sanyo här i Norrbotten, men allt som fick veta var att det finns fel på elektronikbox (Art nr 7145616) och det måste bytas och problemet är löst.

Jag svarade till xxx om dom kan berätta hur mycket kostar boxen och vem kan beställa boxen och byta det, finns det service i Norrbotten som kan det göra. Hur funkar xxx 5-årig trygghetsförsäkring. Jag väntar fortfarande ett svar från xxx...

Finns det någon som kan berätta kan elektronikboxen byta själv eller kan det vara vilken som helst elinstallatör eller vem har Sanyo värmepump service i Norrbotten?

Hur funkerar xxx trygghetsförsäkring? Vem betalar vad och till vem?

Jag kontaktade också försäljaren och har försöker ta kontakt till xxxxx kontaktperson och fråga hur saker funkar. Det verkar som Sanyo CO2 service är dåligt organiserade om det även finns sådant service? Är det bara jag som fick lite dåligt kundtjänst från xxxxx?

Tackar.
« Senast ändrad: 02 september 2011, 16:50:54 av Rickard »
Sanyo CO2 9kW i Norrbotten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sanyo CO2 9kW Felkod H11
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2011, 14:31:38 »
Det är nog inte många CO2-värmepumpar sålda i Norrbotten, och troligen också därför du inte får snabba svar.
Jag vet inte exakt hur trygghetsförsäkringen funkar, men så här borde det fungera.

1. OM den är mindre än 3 år gammal då skall din reklamationsrätt gälla, detta innebär helt enkelt att den som installerade värmepumpen får fixa ett nytt kort, och någon som kommer och byter det åt dig. Det skall inte kosta dig ett enda öre eftersom det är ett känt tillverkningsfel som uppenbarligen uppträder på många maskiner.

2. Om den är äldre än 3 år skall du ringa ditt försäkringsbolag, de informerar dig sedan om hur det hela går till.
Troligen så fixar de reparationen och skickar dig en räkning på självrisken + avräkningen för ålder.
Denna faktura skall sedan importören eller det försäkringsbolag som de är återförsäkrade hos ersätta dig för dina utgifter så att du går skadeslös från alltihop.

Mitt svar är till stor del spekulation, men det är ungefär på detta sätt det brukar fungera med trygghetsförsäkringar.

Så här skriver leverantören om försäkringen (Hoppas du fyllt i och skickat in värdebeviset)
Citera
5-årig trygghetsförsäkring
För värmepumpar till konsument.
Utöver den 2-åriga garantin ingår en 3-årig trygghetsförsäkring som börjar gälla först
efter att den 2-åriga ordinarie garantin gått ut.
Försäkringen omfattar självriskeliminering och täcker värdeminskningen för
värmepumpen.
Försäkringen omfattar endast fel på varan som uppstår under de för varan avsedda
arbetsförhållande, och vid en riktig användning av varan i övrigt. Det omfattar
exempelvis inte fel förorsakade av bristfälligt underhåll, att varan installerats i strid
med monteringsanvisningarna. Försäkringen omfattar inte normal förslitning eller
försämring.
För att garantin och trygghetsförsäkringen skall vara giltig skall följande uppgifter
vara inskickade och ifyllda senast 14 dagar efter igångkörning, uppgifterna skickas in
av konsumenten:
Kopia på inköpskvitto.
Igångkörningsdatum
Värmepumpens serienummer.
Ifyllt igångkörningsprotokoll, skall utföras av installatör.

Och så här står det i villkoren:

Citera
7. Ersättningsgrunder
Ersättning lämnas för självrisk och eventuell avskrivning som
avdragits vid ersättningsbar maskinskada enligt ordinarie villaförsäkring
eller motsvarande, se pkt 4.
8. Åtgärder vid skada
Denna försäkring utgör ett komplement till din villaförsäkring eller
motsvarande och ersätter enligt villkoret nedan den självrisk
och den avskrivning du själv har att erlägga till ditt villaförsäkringsbolag
i händelse av en ersättningsbar så kallad maskinskada
på din värmepump. Kontrollera att din villaförsäkring verkligen
omfattar maskinskada på din värmepumps- eller kylanläggning.
Värdebeviset är tillämplig bara då villaförsäkringsbolaget har
betalat ut ersättning och dragit av självrisk.
Skada skall omgående anmälas till hemförsäkringsbolaget för
skadereglering. Därefter skall skadan snarast anmälas till Importören, dock senast 3 månader från det att skadan ersatts via villaförsäkring
eller motsvarande. Märk brevet med ”Värdebevisärende”
samt bifoga nedan dokument:
1. kopia på handlingar från försäkringsbolaget
2. kopia på faktura från reparationen av värmepumpen
3. kopia på värdebevis och igångkörningsprotokoll.
4. kopia på inköpskvitto/faktura.
Ange postgironummer alternativt bankgironummer eller kontonummer
samt bankens namn för utbetalning av pengar. Uppge
även ert telefonnummer och e-mailadress där vi kan nå er, vid
eventuella frågor.
Till skadeanmälan skall även bifogas ett original av skaderegleringen
från din villaförsäkring eller motsvarande försäkring,
där eventuellt avdrag för avskrivning samt erlagd självrisk skall
framgå.

« Senast ändrad: 02 september 2011, 16:51:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad metska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Sanyo CO2 9kW (från 10/2008)
SV: Sanyo CO2 9kW Felkod H11
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2011, 15:11:18 »
Tack Richard,

nu vet jag också hur det trygghetsförsäkring funkar.

Jag skickade påminnelse också till xxx och fick svaret att dom försöker ordna någon som kan komma och byta boxen utan kostnader. Hoppas att dom kan hitta någon snart...

Om det skulle vara någon fel på elpannan så har jag kanske några reservdelar bredvid elpannan, därför att jag har två styck elpannor. Jag fick först fel pannan som är till norska marknaden och kan inte koppla på svenska elnätet (gamla model till 4,5kW). xxxxx skickar en till som åkte först till Finland och sen tillbaka till Sverige... allt som kan gå fel, gick fel.  xxxxx vill inte ta hand om pannan så det finns också i källaren. Den extra pannan är till salu om någon vill köpa det till Norge.
« Senast ändrad: 02 september 2011, 16:51:15 av Rickard »
Sanyo CO2 9kW i Norrbotten.

Utloggad metska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Sanyo CO2 9kW (från 10/2008)
SV: Sanyo CO2 9kW Felkod H11
« Svar #3 skrivet: 02 september 2011, 14:42:37 »
Jag skickade påminnelse också till xxx och fick svaret att dom försöker ordna någon som kan komma och byta boxen utan kostnader. Hoppas att dom kan hitta någon snart...

Jag skickade epost till xxxxx idag och frågade om dom vet någon tidtabell när det kommer någon att byta boxen, att jag har redan varit en veckan utan värmepump. Då ringde dom och berättar att jag måste kontakta säljaren, att säljaren kan beställa delen och sen bara fick någon elektiker som kan byta boxen ock sen kan skicka installation fakturan till xxxxxx.

Jag har ingen aning att varför dom berättade inte detta fint information redan vecka sen. Jag har också informerat säljaren från början att jag har problem med Sanyo och jag väntar svaret från xxxxx hur det går. Jag är nästan säkert att säljaren har ingen praxis med xxxxx hur att göra om det kommer problem med Sanyo CO2. Därför att säljaren berättar att han måste ta kontakt till xxxxx kontakt person att hur Sanyo service funkar.

När dom skickar den fel norskt pannan till mig 2008 och det måste bytas, då xxxxx lovar att dom vill göra allt att felen kommer ordnat snabbt. Jag fick ingen hjälp, ingen! Jag måste ringa hit och dit, ordna allt själv och den enda saken som dom gjorde var en enda telefon samtal till installation bolag att dom kan ringa till mig och avtavlar när dom kan komma byta pannan (det var bara så att jag har först hittat och redan avtavlade med installation företag att dom kommer göra bytet när rätt pannan anländer och vi har redan avtavlade datum när dom kan komma, men sen måste vi avboka datum därför att pannan kommer inte så snabbt som har lovat, därför att pannan har skickat via Finland).

Även dom ringde den "hjälpsamtal" till min avtalade installationföretag dom har inte informerat att hur ska skicka fakturan till xxxxx... det var jag som måste också ta redo av detta därför att dom har inte lämnat ingen uppgift till installtionföretag.  Efter detta fel pannan episode jag verkligen hoppats att det Sanyo skulle funka väl att jag behöver inte kontakta xxxxx, men det var ett fåfängt hopp. Nästa gång vet jag att jag ta direkt kontakt bara till säljaren.

Om det är bara möjligt, den här Sanyo CO2 var den sista varan som jag köper om bakom varan står xxxxx på något sätt. Men tusen tack till xxxxx om allt hjälpen som jag har redan fått.

Jag har varit lite fiR: men hoppas att lösningen kommer snabbt.
« Senast ändrad: 02 september 2011, 16:51:25 av Rickard »
Sanyo CO2 9kW i Norrbotten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sanyo CO2 9kW Felkod H11
« Svar #4 skrivet: 02 september 2011, 17:00:13 »
Hej.

Detta forum är ett forum där vi på bästa sätt försöker hjälpa varann att hitta så bra lösningar som möjligt, både när det gäller att välja värmelösning, och att lösa eventuella problem som uppstår efter köp.
Jag är personligen mycket negativt inställd till att via inlägg i publika forum hänga ut/utpressa företag att erbjuda kompensation för eventuella felaktigheter som begåtts efter köp eller i samband med reklamationsärenden.
Dels för att de omöjligt kan försvara sig utan att göra kunden nöjd - och få inläggen raderade, och dels för att det inte alltid är sanningsenliga klagomål som framförs, men även för att det ofta inte är leverantörerna som rår för att problem uppstår.
Dessutom är det inte ovanligt att de som klagar har större krav på leverantören än de är skyldiga att ställa upp på enligt konsumentköplagen.

I detta fall skall din enda motpart egentligen bara behöva vara det företag som installerade anläggningen åt dig, och efter reparationen, om du behöver utnyttja leverantörens trygghetsförsäkring - ett brev med rätt handlingar till dem.

Jag hoppas att du fått hjälp tack vare forumet, och ber dig hålla framtida eventuell smutskastning, och krav om ersättning från leverantören mellan er, eller i vart fall inte driver denna typ av frågor vidare i detta forum.
Jag har raderat leverantörens namn från inläggen då de egentligen är oväsentliga för att frågan skall få sin lösning.
Jag har även raderat din länk till ditt än mer kritiska inlägg på en annan sajt.

Hoppas du respekterar mina regler för detta forum, och lycka till med reparationerna - hoppas att pumpen går i många år och sparar stora pengar åt dig.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad metska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Sanyo CO2 9kW (från 10/2008)
SV: Sanyo CO2 9kW Felkod H11
« Svar #5 skrivet: 03 september 2011, 00:55:13 »
Hej Richard,

det är helt okej för mig att du har raderat företag av min texten och jag kan skriva i framtiden utan namnet och radera alla saker som person eller företag kan identifieras. Om någon vill veta mer då kan man ta kontakt till mig via privat meddelande.

Hoppas att alla som tänker köpa t.ex värmepump ta först redo av dessa saker:

  • Finns det service nära din ort?
  • Finns det någon protokoll hur man måste göra om det kommer fel till systemet inom garanti tid och hur funkar service när garanti har gått ut.

Om ni får inte ordentliga information, köp inte!

Jag köpte systemet utan att det finns ingen möjlighet att få installation på samma paket, det var ingen problem för mig. Jag  beställ rörinstallation och elinstallation från två olika företag, därför att finns ingen företag som kunde göra båda. Båda företag har ingen kontakt till tillverkaren, importfirma eller säljaren och dom har inte gjort ingen fel, dom var ansvariga bara om installation för mig, allt fick fint. Om min maskin går sönder då har jag tillverkarens företrädare som också ger garanti till maskin. Importör/tillvärkare firman berättar i webbsidan att vid behov av garantiservice ska man kontakta till dem.

Jag har varit kontakt till garantiservice många gånger inom en vecka via epost och jag har inte haft en tvist med kundservice, vår brevväxling har blivit helt neutral. Jag känner nu bara att det finns ingen "service" till min värmepump.

Nu har jag tagit kontakt till säljaren och ber dom att beställa boxen så snart som möjligt,  jag ber också information om dom vet någon som kan göra installation snart. Jag har bara gott att säga om säljaren.

Jag hoppas att det finns möjlighet att berätta upplevelser här i forum hur funkar också eftermarknadsföring/service till olika produkter. Det är också en jätte viktig del av hela paketet därför att värmesystemet är ju dyrt investering och om det kommer fel och om du fick ingen snabbt hjälp t.ex vintern det kan ju blir katastrof. Värmepump är ju ingen stavmixer men stavmixer har åtminstone någon service.

Jag vill inte någon bonus från importör, jag vet inte heller om dom läser detta forum eller inte, men hoppas att det finns någon som läser av mina upplev. Då kanske dom kan veta att allt funkar inte fint och det kan vara jobb att göra, korrigerar eller förbättra information eller kundtjänst. Jag litar nu bara att säljaren kommer att rädda mig.

Här är mina brevväxling från början med garantiservice som jag har kopierat från epost och raderat bara namn, ort och år som kan identifiera mig eller kundtjänst.

Jag 25.8.2011 16.06
Hej,
Sanyo CO2 har slutat att funka. Det finns felkod H11 som gäller. Jag har kontrollerat att det finns vatten i systemet och allt annat funkar helt normalt. Värmepump startat inte manuellt heller.
Jag läste just från webben, att det har varit samma problem på Finland och XXXXXXX Finland har gjort kort bytet någon elkort till värmepump just för detta fel kod, även det har inte ännu kommit?
Systemet har installerat (datum) och jag har också skickat 5-årig trygghetsförsäkringen till XXX center.
Hur funkar service till maskinen?

Fick svaret 26.8.2011 10.07:
Är det en 9 kw co.
Om det är en 9 kw
Och alla säkringar är hela och den inte går måste boxen bytas utedelen.
Tack !

Jag: On 26.8.2011 10.57
Hej XXXX,
den är 9 kW och jag har också kollat säkringar (jag byter alla som finns till värmepump). När jag kopplar el av och till från värmepump (utedel), det kommer liten "klick" ljudet, lite senare ljud som låter som pump, men sen kommer helt tystnad.
Jag har läste också från finska diskussionsgrupp att det har kommit nytt program till elpannan också?

Fick svar On 26.8.2011 11.12
Hej !!
Det är bara att beställa Art nr 7145616:
Och byta den. Sen är problemet löst
Då får du nya prg varan sedan fungerar pumpen

Jag: On 26.8.2011 11.46
Hej XXXXXX,
men har ni någon Sanyo service som kan göra sådant saker eller går det göra via bara någon elinstallationbolag eller är det bara att byta själv? Vem beställ/betalar nya elektronikbox till SHPC90GDN, hur mycket det kostar? Finns det nya programmet till elpannan också på samma paket? Hur fungerar 5-årig trygghetsförsäkring från xxx?
När jag köpte systemet från (raderat ort) (raderat åren), då det finns ingen som vet nånting av Sanyo CO2 och det var första Sanyo installation till rörinstalltionbolag och elinstallationbolag men om det elektronikboxen kan byta vem som helst då tror jag att jag fick någon att byta det.
Är det H11 elektronikboxproblem med "gamla" 9 kW värmepump allmänt? Dom skriver att i Finland XXXXXXX har gjord automatiskt elektronikbox bytet även det har varit ännu ingen problem, kanske det har gjort därför att det finns produktansvarslag?

Jag fick ingen svar inom tre dagar så skriver jag igen On 29.8.2011 13.10
Hej,
jag önskar att ni kan svara till mig att jag vet vem ska jag beställa byta elektronikbox och hur fick jag den nya elektronikbox, vad kostar boxen och lite till om trygghetsförsäkring som jag har från xxx. Jag vill inte värma upp villan bara med elpatron.

Fick svaret: On 29.8.2011 14.27
Hej !
Är pumpen monterad I (raderat ort som jag har köpt Sanyo) ?
Det tar 1 timme att byta box och den kostar inget det är garanti
Om det inte finns någon som kan byta den där uppe så måste jag undersöka om någon kan göra detta åt dig.

Jag: On 29.8.2011 14.33
Hej,
tack, nu det låter fint.
Det var xxxxxxxxx som gjorde rörinstallation och elinstallation gjorde annan bolag från XXXX. Pumpen är här uppe (raderat by/kommun)

Obs, min adress har varit med i epost från början

Jag: On 2.9.2011 9.35
Hej,
nu jag har varit en vecka utan värmepump, har ni någon uppskattning av tidtabell när det kommer någon att reparera pumpen? Vi har redan kalla väder här uppe och elmätaren snurrar...

Samtal senare  2011-09-02
Människan som jag har skrivit alla epost ringde och berättar att jag måste ta kontakt till säljaren, att säljaren beställer boxen och sen bara någon elektriker att byta boxen. Jag blev så förvånad att jag sa bara att "ok, jag ska ta kontakt till säljaren".

Hur denna äventyr kommer att sluta, det vet jag inte nu, men om det är okej och om ni vill veta det jag kan berätta det senare. Det här hänt för mig nu och jag är ju positiv, jag tror att pumpen körs innan vintern  ^-^ Om någon har glada upplevelser med Sanyo service, det ville jag läsa också.

Sanyo CO2 9kW i Norrbotten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sanyo CO2 9kW Felkod H11
« Svar #6 skrivet: 03 september 2011, 10:05:57 »
I Sverige är det så att säljaren alltid är ansvarig för garantierna på de produkter han säljer.
Man skall aldrig behöva ta kontakt med någon annan för att få en garantireparation utförd.
Exakt hur det fungerar med trygghetsgarantin vet jag inte säkert, men det är nog troligt att det inte åligger försäljaren att hjälpa till med den delen, så i fall som detta skulle det kunna bli ett jobb för dig.

Den importör/grossist som distribuerar just Sanyo är en av Sveriges mest seriösa aktörer (min personliga uppfattning), och de tar normalt ett ansvar för de produkter de som säljer som går långt utöver det som lagen stipulerar.
Det innebär t.ex. att de förutom att, under garantitiden, gratis tillhandahålla reservdelar, - även betalar lön till din installatör för att han skall åtgärda felen på din värmepump.
Många andra importörer/grossister ersätter bara för reservdelarna, och installatören får "arbeta gratis" med garantiärendet.

Hela denna diskussion pekar egentligen på att man vinner på att vara informerad om vilka lagar som gäller i Sverige, och hur man skall agera om nåt oväntat händer under garantitiden, vet man inte det är Kommunens konsumentvägledare en bra källa till hjälp och information.
Forum som detta kan också hjälpa till att klargöra vad som gäller och hur man bör agera när det går snett på något sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad metska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Sanyo CO2 9kW (från 10/2008)
SV: Sanyo CO2 9kW Felkod H11
« Svar #7 skrivet: 03 september 2011, 14:52:05 »
I Sverige är det så att säljaren alltid är ansvarig för garantierna på de produkter han säljer.
Man skall aldrig behöva ta kontakt med någon annan för att få en garantireparation utförd.
Exakt hur det fungerar med trygghetsgarantin vet jag inte säkert, men det är nog troligt att det inte åligger försäljaren att hjälpa till med den delen, så i fall som detta skulle det kunna bli ett jobb för dig.

Den importör/grossist som distribuerar just Sanyo är en av Sveriges mest seriösa aktörer (min personliga uppfattning), och de tar normalt ett ansvar för de produkter de som säljer som går långt utöver det som lagen stipulerar.
Det innebär t.ex. att de förutom att, under garantitiden, gratis tillhandahålla reservdelar, - även betalar lön till din installatör för att han skall åtgärda felen på din värmepump.
Många andra importörer/grossister ersätter bara för reservdelarna, och installatören får "arbeta gratis" med garantiärendet.

Hela denna diskussion pekar egentligen på att man vinner på att vara informerad om vilka lagar som gäller i Sverige, och hur man skall agera om nåt oväntat händer under garantitiden, vet man inte det är Kommunens konsumentvägledare en bra källa till hjälp och information.
Forum som detta kan också hjälpa till att klargöra vad som gäller och hur man bör agera när det går snett på något sätt.

Jag är bara vanligt konsument, det hjälper mig inte om någon betalar till någon som jobbat till någon, men det är bra saken för dom. Om någon betalar inte jobbet som du gör, det är kanske bättre att du gör inte sådant jobb om du vill inte göra välgörenhet. Om detta leverantör är kanske den mest seriosa företag i branschen, tack att jag behöver inte känna dom andra.

Jag använder också webben och där man hittar mycket information och när jag försökte hitta Sanyo service t.ex från leverantörens hemsidan. Jag hittade inte, men jag tog bara kontakt till leverantören därför att dom informerar att ta kontakt till dom. Det står ingen information på webbsidan att jag måste ta kontakt till säljare (och jag tänkte först inte heller göra det, därför att dom har ingen installationservice), och jag undrar varför dom inte omedelbart har instruerat mig att kontakta säljaren.

Kanske du Richard vet också det att det kommer ingen garantibrochyr/information med Sanyo värmepump heller. Allt annan manualer som jag har fått var med värmepump (installation och brukavisning på engelska) och svenska manualer har jag laddat från leverantörens webbsidan. Det är ju helt normalt att om du köper någon varan det blir garanti information som följer och där finns infomation att om du behöver service ta kontakt direkt till importör/leverantör kundtjänst.

Jo det vet jag, att det finns lagen och instanser som kanske hjälper. Reklamationsnämden eller konsumentvägledare kan inte komma och reparera min värmepump, kanske dom kan bara näpst importör... men jag vill inte betala 1500 kr av detta. Nu kan jag då berätta att jag har också erfarenhet av transaktioner med konsumentvägledare med min värmepump och även reklamationsnämden som jobbar med kring dessa saker. Det är gratis prata med konsumentvägledare som kunde tyvärr inte hjälpa mig på den första gången, hon verkligen försökte och till slutet sade till mig att nu är det bara möjlighet att göra reklamation till reklamationsnämden. Det gör jag och dom reklamationsnämden skickar mig faktura som jag betalade.

Tiden går och sen fick jag svaret att tyvärr tiden har gått så långt tid utan kontakt därför att jag har betalade för mycket lite. Det var liten överraskning för mig därför att jag har betalat precis den enda summa som finns i fakturan. När jag svarade till reklamationsnämden att vilken sort fakturan har jag fått (och vilken faktura nummer) och tänkte mig själv att dom har någon fel på fakturering programmet. Men jag fick svaret att (det här är direkt kopia av epost): "Ta en titt på fakturan igen, det står lite otydligt men momsen kommer till". Jaha, jag tittar en gång till och även baksidan, men det står inte odydligt heller ingenting av momsen och jag skickar också kopia av fakturan att dom kan titta hurdant fakturan har jag fått om dom har annan sort, att det finn bara ett summan ingen annan siffror eller någon odydligt text av moms. Det finns ingen uppgift heller av betalaren i faktura. På samma gång när jag svarade, jag hjälper dom att jag sätt länken också till Skatteverkets sidan som Skatteverket berättar vilka uppgifter måste vara i fakturan och hur måste informera priset och moms. Hoppas att dom har korrigerat fakturering att det kommer inte fel till andra som kan få räkning från dom... om det finns annan som är lika dum som jag är. Jag var så dumma att jag vet inte att jag måste själv räkna momsen till summan och inte heller hur stor moms men nu har jag lärt det också. Jag gjorde inte anmälan till Skatteverket att den reklamationsnämden inte överensstämmer med svenska lagen, därför jag är inte så "elak". Det finns brist i nutid att det är svårt erkänna att ett fel har inträffat, även det kostar ju ingenting. Det finns ingen som är perfekt och det kan jag förstöra också.

Vet ni, att jag har aldrig i livet händer så konstiga saker som kring av detta värmepump och det finns en anledning att jag är lite skeptiskt. Jag har aldrig före detta haft ingen problem med någon garanti eller service saker. Det är normalt för mig att om jag har varit kontakt till garantiservice vilken varan som helst, har jag fått direkt information hur man gör och felen har reparerats snabbt och effektivt sätt, ingen konstig alls.

Den här gången skulle jag varit inte så arg om leverantören har t.ex ber om liten ursäkta att dom kunde inte hjälpa mig tillfälligt mycket, eller att dom lovar för mycket från början, eller att det ta en veckan att jag fick veta hur måste man göra. Det var konstigt att även dom vet vad är problem och vilken boxen säljaren måste beställa, men dom har inte skickat boxen redan till säljaren, eller avtalats med säljaren direkt utan att säljaren måste ta kontakt igen till leverantören, eller bara skikat boxen direkt till säljaren eller till min address att säljaren behöver inte leverera boxen sen till mig. Jag bor 10 mil från säljaren.

Alla som har berättat är ju verklighet som jag har levat med och det är bra till alla veta vad kan verkligheten också vara, det kan vara annorlunda som sakerna i fint broschyr. Jag verkligen hoppas att jag är den enda som har haft sådant besvär.
Sanyo CO2 9kW i Norrbotten.

Utloggad metska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Sanyo CO2 9kW (från 10/2008)
SV: Sanyo CO2 9kW Felkod H11
« Svar #8 skrivet: 09 september 2011, 15:11:41 »
Två veckor har gått när jag kontaktade leverantörens garantikundtjänst, en vecka från när jag kontaktade säljaren och ger allt det information som jag har fått redan från leverantörens kundtjänst.

Pumpen är fortfarande sönder, elmätaren snurrar och jag väntar.
Sanyo CO2 9kW i Norrbotten.

Utloggad metska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Sanyo CO2 9kW (från 10/2008)
SV: Sanyo CO2 9kW Felkod H11
« Svar #9 skrivet: 21 september 2011, 17:06:33 »
Tre dagar kvar och det kommer en månad utan värmepump. Förra veckan var säljaren hoppfull om att den reservdelen skulle vara hos säljaren på måndag 19/9.
Sanyo CO2 9kW i Norrbotten.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Sanyo CO2 9kW Felkod H11
« Svar #10 skrivet: 21 september 2011, 19:01:15 »
Tråkigt att det tar så lång tid  :(
Håll oss updaterade över vad som händer
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad metska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Sanyo CO2 9kW (från 10/2008)
SV: Sanyo CO2 9kW Felkod H11
« Svar #11 skrivet: 23 september 2011, 22:55:10 »
Exakt fyra veckor det tog reparera värmepump. Nu har en trasig del ersättas med helt nya och pumpen snurrar igen. Delen var ju inte liten elektronikkort som jag trodde, det var hälften av pumpens innehållet och vi jobbade tillsammans två timmar att vi fick det fixat... och naturligt det regnar och var bara några grader varmt. Hoppas att aldrig igen!

Stor tack till försäljaren att han har ordnat allt, beställt delen och beställt installatör!
Sanyo CO2 9kW i Norrbotten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!