Hej Richard,
det är helt okej för mig att du har raderat företag av min texten och jag kan skriva i framtiden utan namnet och radera alla saker som person eller företag kan identifieras. Om någon vill veta mer då kan man ta kontakt till mig via privat meddelande.
Hoppas att alla som tänker köpa t.ex värmepump ta först redo av dessa saker:
- Finns det service nära din ort?
- Finns det någon protokoll hur man måste göra om det kommer fel till systemet inom garanti tid och hur funkar service när garanti har gått ut.
Om ni får inte ordentliga information,
köp inte!
Jag köpte systemet utan att det finns ingen möjlighet att få installation på samma paket, det var ingen problem för mig. Jag beställ rörinstallation och elinstallation från två olika företag, därför att finns ingen företag som kunde göra båda. Båda företag har ingen kontakt till tillverkaren, importfirma eller säljaren och dom har inte gjort ingen fel, dom var ansvariga bara om installation för mig, allt fick fint. Om min maskin går sönder då har jag tillverkarens företrädare som också ger garanti till maskin. Importör/tillvärkare firman berättar i webbsidan att vid behov av garantiservice ska man kontakta till dem.
Jag har varit kontakt till garantiservice många gånger inom en vecka via epost och jag har inte haft en tvist med kundservice, vår brevväxling har blivit helt neutral. Jag känner nu bara att det finns ingen "service" till min värmepump.
Nu har jag tagit kontakt till säljaren och ber dom att beställa boxen så snart som möjligt, jag ber också information om dom vet någon som kan göra installation snart. Jag har bara gott att säga om säljaren.
Jag hoppas att det finns möjlighet att berätta upplevelser här i forum hur funkar också eftermarknadsföring/service till olika produkter. Det är också en jätte viktig del av hela paketet därför att värmesystemet är ju dyrt investering och om det kommer fel och om du fick ingen snabbt hjälp t.ex vintern det kan ju blir katastrof. Värmepump är ju ingen stavmixer men stavmixer har åtminstone någon service.
Jag vill inte någon bonus från importör, jag vet inte heller om dom läser detta forum eller inte, men hoppas att det finns någon som läser av mina upplev. Då kanske dom kan veta att allt funkar inte fint och det kan vara jobb att göra, korrigerar eller förbättra information eller kundtjänst. Jag litar nu bara att säljaren kommer att rädda mig.
Här är mina brevväxling från början med garantiservice som jag har kopierat från epost och raderat bara namn, ort och år som kan identifiera mig eller kundtjänst.
Jag 25.8.2011 16.06
Hej,
Sanyo CO2 har slutat att funka. Det finns felkod H11 som gäller. Jag har kontrollerat att det finns vatten i systemet och allt annat funkar helt normalt. Värmepump startat inte manuellt heller.
Jag läste just från webben, att det har varit samma problem på Finland och XXXXXXX Finland har gjort kort bytet någon elkort till värmepump just för detta fel kod, även det har inte ännu kommit?
Systemet har installerat (datum) och jag har också skickat 5-årig trygghetsförsäkringen till XXX center.
Hur funkar service till maskinen?
Fick svaret 26.8.2011 10.07:
Är det en 9 kw co.
Om det är en 9 kw
Och alla säkringar är hela och den inte går måste boxen bytas utedelen.
Tack !
Jag: On 26.8.2011 10.57
Hej XXXX,
den är 9 kW och jag har också kollat säkringar (jag byter alla som finns till värmepump). När jag kopplar el av och till från värmepump (utedel), det kommer liten "klick" ljudet, lite senare ljud som låter som pump, men sen kommer helt tystnad.
Jag har läste också från finska diskussionsgrupp att det har kommit nytt program till elpannan också?
Fick svar On 26.8.2011 11.12
Hej !!
Det är bara att beställa Art nr 7145616:
Och byta den. Sen är problemet löst
Då får du nya prg varan sedan fungerar pumpen
Jag: On 26.8.2011 11.46
Hej XXXXXX,
men har ni någon Sanyo service som kan göra sådant saker eller går det göra via bara någon elinstallationbolag eller är det bara att byta själv? Vem beställ/betalar nya elektronikbox till SHPC90GDN, hur mycket det kostar? Finns det nya programmet till elpannan också på samma paket? Hur fungerar 5-årig trygghetsförsäkring från xxx?
När jag köpte systemet från (raderat ort) (raderat åren), då det finns ingen som vet nånting av Sanyo CO2 och det var första Sanyo installation till rörinstalltionbolag och elinstallationbolag men om det elektronikboxen kan byta vem som helst då tror jag att jag fick någon att byta det.
Är det H11 elektronikboxproblem med "gamla" 9 kW värmepump allmänt? Dom skriver att i Finland XXXXXXX har gjord automatiskt elektronikbox bytet även det har varit ännu ingen problem, kanske det har gjort därför att det finns produktansvarslag?
Jag fick ingen svar inom tre dagar så skriver jag igen On 29.8.2011 13.10
Hej,
jag önskar att ni kan svara till mig att jag vet vem ska jag beställa byta elektronikbox och hur fick jag den nya elektronikbox, vad kostar boxen och lite till om trygghetsförsäkring som jag har från xxx. Jag vill inte värma upp villan bara med elpatron.
Fick svaret: On 29.8.2011 14.27
Hej !
Är pumpen monterad I (raderat ort som jag har köpt Sanyo) ?
Det tar 1 timme att byta box och den kostar inget det är garanti
Om det inte finns någon som kan byta den där uppe så måste jag undersöka om någon kan göra detta åt dig.
Jag: On 29.8.2011 14.33
Hej,
tack, nu det låter fint.
Det var xxxxxxxxx som gjorde rörinstallation och elinstallation gjorde annan bolag från XXXX. Pumpen är här uppe (raderat by/kommun)
Obs, min adress har varit med i epost från början
Jag: On 2.9.2011 9.35
Hej,
nu jag har varit en vecka utan värmepump, har ni någon uppskattning av tidtabell när det kommer någon att reparera pumpen? Vi har redan kalla väder här uppe och elmätaren snurrar...
Samtal senare 2011-09-02
Människan som jag har skrivit alla epost ringde och berättar att jag måste ta kontakt till säljaren, att säljaren beställer boxen och sen bara någon elektriker att byta boxen. Jag blev så förvånad att jag sa bara att "ok, jag ska ta kontakt till säljaren".
Hur denna äventyr kommer att sluta, det vet jag inte nu, men om det är okej och om ni vill veta det jag kan berätta det senare. Det här hänt för mig nu och jag är ju positiv, jag tror att pumpen körs innan vintern
Om någon har glada upplevelser med Sanyo service, det ville jag läsa också.