Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uponor Smartrix Wave PLUS + Nibe F750 CU  (läst 1035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ravve88

  • Gäst
Ravve88
Uponor Smartrix Wave PLUS + Nibe F750 CU
« skrivet: 04 mars 2018, 10:08:15 »
Hej på er,

Har nyligen flyttat in i ett hus ned rubricerat utrustningar. Huset är byggt 2016.
Har bott hela mitt liv i lägenhet och det här med hus är nytt för mig.

Det är ett tvåvåningshus, med vattenburen golvvärme på nedreplan och vattenburen radiotorer på övreplan.

På nedervåning har vi Uponors väggtermostater T165.


Förra ägaren sa till mig att dessa T165 termostaterna är urkopplade.
Har för mig att anledningen var att det var ingen poäng med dessa termostater eftersom man styrde ändå allt med F750.

Tycker att det är dock så bortkastad med att ha en utrustning men ändå är den bortkopplad ser inte poängen till att man ens installerade den från första början.

Är det möjligt/optimalt att styra badrummet på nedre våning så man får varmt på golvvärmen men låta resterande rum orörda, d.v s låta F750 styra resterande rum?

Har ni övrigt kännedom om vilka inställningar man behöver justera och ratta för F750?

Jag har även en braskamin, när den eldas i vardagsrummet så blir det självklart riktigt varmt. Kommer F750 stänga av eftersom värmen förs in tack vare braskaminen? Om det är så hur kan jag se i F750 att den stängs av för stunden pga braskaminen.

Nuvarande Inställningar på F750:
Temp värme (1.1.1) inställd på 21 grader.
Om jag har förstått manualen rätt så skall man öppna termostatventilerna helt när man väl ökar värmen som till ex till 23grader.
Nu blir jag fundersam, eftersom T165 är urkopplade så kan jag ju inte göra detta. Måste jag koppla in dom igen? Hur gör man, finns väldigt lite info på Google om Uponors utrustningar.

Att schemalägga i F750 är det bra eller en dålig idé. Tanken är god att man sänker lite av värmen medan man är på jobbet men hur effektiv är den egenlitegn att F750 regleras flera ggr om.

Om ni har tips på inställningar en guide som man skall kika på så är jag tacksam för detta.

Oerhört tacksam för alla svar, är verkligen färsk när det gäller det här men vill lära mig! :)

Hälsningar
Ravve

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!