Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ace
« skrivet: 22 november 2007, 07:29:47 »

Lite av finessen med en värmepump försvinner ju om man har elpatronen till att ge en högre temperatur än returtempen till värmepump, för då går ju inte värmepumpen alls, eller?

Nej.. elpatron tillåts bara av styrningen i VP de dagar inte VP orkar försörja huset, eller det är för kallt för VP-drift ute (vissa tillverkare har spärr som stänger av VP), samt vid ev legionella bekämpning !
väldigt många hus har radiatorsystem anpassade till oljepanna , och kräver framledningar på 65-75 ºC de kallaste dagarna för att hålla temperaturen i huset !

mvh.ACE
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 22 november 2007, 07:06:16 »

Lite av finessen med en värmepump försvinner ju om man har elpatronen till att ge en högre temperatur än returtempen till värmepump, för då går ju inte värmepumpen alls, eller?
Skrivet av: ace
« skrivet: 04 november 2007, 19:50:20 »

Ace, beror inte ovanstående scenario på att elpatronen gav för hög effekt och värmde upp vattnet i acktanken för mycket? Om termostatet till elpatronen ställts lägre än max returtemp till värmepumpen borde inte ovanstående inträffa.
Å andra sidan så vill man väl ha så hög värme som möjligt när det är extra friskt ute...
precis ! kom på dig själv va ?  ;)
det finns ju ganska många med värmesystem dimensionerade för tok-höga temperaturer !
mvh.ACE
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 04 november 2007, 17:50:40 »

Ace, beror inte ovanstående scenario på att elpatronen gav för hög effekt och värmde upp vattnet i acktanken för mycket? Om termostatet till elpatronen ställts lägre än max returtemp till värmepumpen borde inte ovanstående inträffa.
Å andra sidan så vill man väl ha så hög värme som möjligt när det är extra friskt ute...
Skrivet av: ace
« skrivet: 28 oktober 2007, 22:01:50 »

jag var på en 2010 för nåt år sen som larmade och elpatronen gick.
det visade sig att man kopplat c-pumpen för konstant drift.
vid kall utetemp så sluter utgång för extravärmare, vid stigande utetempratur så startade inte pumpen pg.a för hög returtempratur,
larmet aktiverades och utgången för extravärmare låg kvar sluten..........ett moment 22 om man så säger !!
lösningen var att koppla tillbaka c-pumpen till drift via 2010:an !
jag vet inte om det är åtgärdat på de nyare pumparna, men jag personligen skulle definitivt flytta returgivaren och prova, om det fungerar( risken är att ni råkar ut för ovanstående cenario, när den ska starta om efter ev tillsats, om det behövs höga temperaturer i tanken de kallaste dagarna).
mvh.ACE
Skrivet av: Robo
« skrivet: 28 oktober 2007, 21:19:13 »

Nu har jag kopplat om så att cirk.pumpen alltid går och gått tillbaka till fabriksinställningarna. Det gav mycket bättre gångtider. Pumpen går 20-60 min med flera timmars mellanrum beroende på värmeuttag.

Men det optimala borde vara att flytta returtempgivaren till ack.tanken. Ska nog göra det när jag lyckats pilla loss den och det blir dagsljus. Batteriet i ficklampan har gett upp efter allt knappande ute i mörkret.

Förresten, nu räknar S2 ner korrekt från värdet på A4. Det verkar som kompressorn måste starta om några gånger innan den räknar rätt. Bugg?

Tack för alla goda råd. Jag återkommer med rapport när jag kört ett tag.

(3:e dagen med värmepump och det verkar väldigt lovande)
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 28 oktober 2007, 14:53:48 »

Jag som också kör utan SMO-10 har cirkpumpen kopplad så att den alltid går, vilket innebär att vattnet i acktanken körs runt hela tiden i värmepumpen. När vattnet svalnat till inställt värde (A3) under stopptemp 50 grader, startar värmepumpen och värmer upp vattnet tills den får 50 graders vatten i retur. Då stannar värmepumpen, och förloppet upprepas.
Skrivet av: Shadow
« skrivet: 28 oktober 2007, 14:52:06 »

Så vitt jag kan förstå måste du antingen låta cirkpumpen gå hela tiden, eller flytta returtempgivaren till botten av tanken.

Precis det jag satt och funderade på men att ha tempererat vatten cirkulera i utedelen när man inte behöver det (+grader)
kan väl inte vara optimalt? Skulle nog flytta givaren till tanken.. snarast..

läser i manualen för 2020

Laddpump

Citera
När laddpump anslutes till X11 (11) pos 3 och 4 styrs pumpen av fighter 2020. Pumpen aktivitet beror på status för 2020, värme./varmvattenbehov och utetemp. Pumpmotionering s av sköts av 2020.

Vid temp under +2gr går laddpumpen periodsvis, och vid temp under-20 går den kontinuerligt.

Detta gör att man bör koppla in cirkpumpen så den allttid går ej via 2020. Annars blir det som ROBO skriver Sc:,h
Vad har NIBE tänkt till med sin laddpump funktion?

Jag tror inte det är så Nibe tänkt att man skall använda systemet av anledningen jag skrev här uppe.
Att laddpumpen styrs av 2020 är ju optimalt i normala fall, varför skall det cirkuleras vatten ute i kylan
när det inte finns behov? Värmen gör väl sig bäst i tanken eller i elementen!



Tror att problemet löser sig om du flyttar givaren som Rickard skrev.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 28 oktober 2007, 09:57:26 »

läser i manualen för 2020

Laddpump

Citera
När laddpump anslutes till X11 (11) pos 3 och 4 styrs pumpen av fighter 2020. Pumpen aktivitet beror på status för 2020, värme./varmvattenbehov och utetemp. Pumpmotionering s av sköts av 2020.

Vid temp under +2gr går laddpumpen periodsvis, och vid temp under-20 går den kontinuerligt.

Detta gör att man bör koppla in cirkpumpen så den allttid går ej via 2020. Annars blir det som ROBO skriver Sc:,h
Vad har NIBE tänkt till med sin laddpump funktion?
Skrivet av: ROLPeR
« skrivet: 28 oktober 2007, 09:48:35 »

Systemet borde vara kopplat enligt sidan 12 i monteringsanvisningarna med termostaten "VT" mitt på acktanken. Det skall vara "VT" som betämmer start och stopp av kompressorn.

MVH // Rolle
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 oktober 2007, 09:31:43 »

Så vitt jag kan förstå måste du antingen låta cirkpumpen gå hela tiden, eller flytta returtempgivaren till botten av tanken.
Skrivet av: Robo
« skrivet: 28 oktober 2007, 09:26:10 »

Shadow: ingen SMO10. Cirk.pumpen styrs av 2020. Allt standard enligt fast kond. mot ack.tank/VVB. Men jag undrar också hur det kan fungera.

Hur kan returtempen vara representativ för när pumpen ska starta? Returtempgivaren sitter ju ute i pumpen och borde kylas av olika fort beroende på utetemperaturen. Jag ser inte att cirkulationspumpen går mellan starterna. Acktanken har inte kylts av många grader när pumpen indikerar att returtempen sjunkit 8-10 grader.

Richard: Jag har justerat in laddflödet enligt instruktionen. DeltaT=8  vid 0ºC som det var då jag startade. Ska jag ändå strypa mer?

Har nu satt A3 (kopplingsdifferens returtemperatur) till maxvärdet 10. Tiden mellan starterna är nu närmare timmen men den går fortfarande bara 4-5 min. Acktanken har ju inte kylts av mycket.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 oktober 2007, 06:40:27 »

Prova strypa flödet, du skall sträva efter ca 10 graders deltaT mellan fram och returledning.
Skrivet av: Shadow
« skrivet: 28 oktober 2007, 01:20:27 »

Du får nog förklara lite mer hur du kopplat ihop systemt tror jag..
Det låster som du kör utan SMO10, hur vet då systemet att du har en sjunkade temp
om du byglat termostaten?

Eftersom den väntar på värde på returtempen (går laddpumpen konstant eller har du flyttat givaren?)
kan ju det bli snabb nedkylning beroende på var givaren sitter..
Annars låter det ju jävligt om det tar pumpen 4-5 minuter att ladda 500 liter och att den kyls av så snabbt..

Som exempel kan nämnas att min VVM300 totala volym är ynklig (dock med vanliga element) och det tar klart
mer än en 5 minuter att ladda den.. iaf när det är så här kallt ute  ^-^
Skrivet av: Robo
« skrivet: 28 oktober 2007, 00:49:31 »

Jag har nu kört min Nibe 2020-8 i två dagar och har 88 starter och 21 drifttimmar. Kör fast kond. mot ack.tank 500 liter. Har byglat termostatingången (plint X200 pos 1-2) så den kör mot returtempen. Pumpen startar ca var 20-30 minut och går 4-5 minuter (vid +5ºC och litet värmeuttag). På tok för ofta och för kort tid tycker jag. Jag har ändrat A3 (kopplingsdifferens returtemeratur) från 4 till 8 men det ger bara en liten ökning från 20 till 30 minuter mellan starterna. Jag har ändrat A4 (minsta tidsintervall i minuter mellan kompressorstarter) från 20 till 60 men tiden mellan starterna blir ändå aldrig mer än 30 min.

Fastän A4=60 så börjat S2 (kompressorstart om nn minuter) räkna ner från 30. Om A4=20 räknar den ner från 20. Är det rätt beteende?

Jag har inte isolerat rören inomhus ännu (3 m mellan pump och tank ). Kan det ha betydelse?

Rådvill nu efter att ha knappat på displayen hela kvällen och halva natten.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!