Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min svÃ¥ger fÃ¥r inte lov att borra.  (läst 5574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Min svåger får inte lov att borra.
« skrivet: 18 juni 2012, 21:52:36 »
Jag skall hjälpa min svåger att installera en värmepump. Då han fick nej från kommunen pga att han bor nära en vattentäkt så har vi börjat spåna på alternativ. Jordvärme lämpar sig inte på den tomten så då lutade det åt Luft/Vatten. Men sedan sa han någonting intressant, det finns två grävda fd. dricksvattenbrunnar på tomten. visserligen grunda tre resp två ringar men de har alltid givit rikligt med vatten (har inte mätt upp de än) ingen av dem används sedan de för många år sedan fick kommunalt vatten....

Vad tror ni som vet om att pumpa upp ur den djupare via vvx och tillbaka till den grundare brunnen ? ca 15m mellan brunnarna. marken är en grusås. Det finns även diken att släppa "spill vattnet" om det skulle vara att föredra, men jag förmodar att det är bättre att återföra det i samma lager i marken fast en bit bort.

Jag har aldrig gjort någon grundvatten lösning så det kanske är dags ? vad kan jag göra för tester för att avgöra om detta är en bra lösning ? Det borde ju inte heller (om man nu tror att det är en lösning) vara särskilt svårt att driva det ett rör några meter till.

Vad för typ av vvx resp. cirk pump använder man ?
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2012, 22:17:43 »
Hej!
I de flesta kommuner så måste man ha tillstånd för jordvärme/grundvattenvärmepump också.
Det kan vara så att grundvattenvärmepump kan vara enklare att få tillstånd för, då mängden brine är mycket mindre.
Sen finns det värmepumpar som man kan köra grundvattnet direkt i förångaren om det är tillräckligt rent, Qvantum tror jag har såna. Detta torde vara lättast att få tillstånd för (om det inte sitter en dum en på kommun som ger tillstånd).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2012, 07:54:29 »
Prova att gör en ansökning till med miljövänlig köldbärare.
Jag har fått borrtillstånd väldigt nära vattentäkter när jag har ansökt om att använda kaliumkarbonat (pottaska) som köldbärare.

Grundvattenvärmepump är också ett alternativ, men det medför alltid lite pickel iom rensning av filter osv. den blir inte underhållsfri på samma sätt som bergvärme.

Torrpumpa borrhålet så du ser att det verkligen ger så mycket vatten som behövs, det går åt mycket vatten och det är inte kul att stå med torr brunn i December

Ta ett vattenprov och skicka iväg på analys och ge testresultatet till värmepumpstillverkaren, då får du svar om vattnet är tjänligt.

Det bästa är, som du var inne på, att återföra vattnet i det andra borrhålet, då slipper du problem på vintern när diket fryser och vattnet ev. letar sig andra vägar.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2012, 19:04:21 »
jag skall provpumpa, men HUR mycket vatten behövs ? l/min

Vad gäller borrningen så är det inte brinen kommunen hänger upp sig på, det är själva borrningen som dom är rädda för att den skulle gå i en åder och föra vattnet vidare någonstans....

Jag tänkte köra med en platt eller rörväxlare inne vid pumpen. Då borde det inte handla om många liter brine på den sidan och sedan färskvattnet på den andra sidan. hade nog inte tänkt fråga så mycket kring den saken. jag kanske anses vårdslös av en del men ser inte detta som någon stor sak om vvx skulle gå sönder, vad kan det handla om 10-20l brine ut i en privat brunn. det sker förmodligen större utsläpp dagligen i många trädgårdar.
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2012, 09:52:46 »
jag skall provpumpa, men HUR mycket vatten behövs ? l/min

ca 40 l/min för en 8 KW VP, mellan tummen och pekfingret, det skilljer mellan märkena
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #5 skrivet: 22 juni 2012, 20:07:58 »
Allvarligt, är etanol en miljöfarlig kb?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #6 skrivet: 24 juni 2012, 20:55:32 »
Allvarligt, är etanol en miljöfarlig kb?

Etanol bryts ner rätt fort och räknas inte som miljöfarlig.
http://www.ahlsell.se/upload/kyl/S%C3%A4kerhetsdatablad/SE-Brineol%20MEG%2010.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #7 skrivet: 25 juni 2012, 08:01:52 »
Etanol bryts ner rätt fort och räknas inte som miljöfarlig.
http://www.ahlsell.se/upload/kyl/S%C3%A4kerhetsdatablad/SE-Brineol%20MEG%2010.pdf
Etanol bryts inte ned så fort i syrefattiga miljöer, man brukar säga att halveringstiden är 100 dagar vid utsläpp i grundvatten.
Däremot är inte etanol giftigt, men det ger dålig smak på vatten och man får lov att pumpa bort många kubik vatten om det uppstår en läcka nära en vattentäkt eftersom det inte går att filtrera bort ämnet som tillsätts för att man inte ska kunna dricka etanolen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #8 skrivet: 25 juni 2012, 10:10:34 »
Ofta är det salvatteninträngning som är problemet när man inte får borra, alltså att det finns risk att olika skikt av grundvatten, salt och sött blandas och riskerar göra sötvattnet otjänligt.

Annars tycker jag att de borde ha upplyst om att det finns ofarliga köldbärare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #9 skrivet: 25 juni 2012, 12:21:19 »
FÃ¥r man inte borra en vatten brunn där eller hur funkar det med borrförbud  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #10 skrivet: 25 juni 2012, 14:16:22 »
FÃ¥r man inte borra en vatten brunn där eller hur funkar det med borrförbud  Sc:,h
är det ett generellt borrförbud så får man inte borra alls.

Oftast om man får avslag så kan man få ut protokollet från mötet och där står anledningen till avslaget, om anledningen är att det finns saltvatten så kan man ofta komma in med en ny ansökan där man istället borrar 2 grundare hål som inte når ner till saltvattenfickan.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #11 skrivet: 26 juli 2012, 16:12:58 »
Allvarligt, är etanol en miljöfarlig kb?
Jag hörde på ekot häromdan att Polisen nu förbjuds att hälla ut beslagtagen sprit i dagvattnet.
Tydligen så förbrukar alkoholen så mycket syre när den bryts ner att det förstör det naturliga vattenreningsförloppet.
Så även om inte etanolen är direkt miljöfarlig så har den ganska allvarliga biverknigar på grundvattenkvaliten.
Den naturliga reningsprocessen bygger på att syrerikt ytvatten tränger genom marklagren, där reagerar syret i vattnet med kalk och mineraler och renas på så sätt.
Finns inget syre i vattnet upphör processen och vattnet förblir orenat.

Den beslagtagna spriten som polisen häller ut kan ju bara vara en bråkdel av den mängd köldbäraretanol som trycks ner i berget i Sverige, med i genomsnitt 350 liter etanol per anläggning och över 1 miljon installerade värmepumpar.... det kan bli ett STORT problem om 50-100 år när PEM slangarna börjar brista..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #12 skrivet: 26 juli 2012, 22:30:42 »
Är det verkligen 350 liter kb vätska till varje vp?   ???

Hoppas att du råkade trycka dit en nolla för mycket :)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Min svåger får inte lov att borra.
« Svar #13 skrivet: 27 juli 2012, 06:51:03 »
Är det verkligen 350 liter kb vätska till varje vp?   ???

Hoppas att du råkade trycka dit en nolla för mycket :)
Det var en ovetenskaplig uppskattning av mig, men jag tror inte det är så långt ifrån sanningen.

Så här tänkte jag:
De flesta borrhål ligger i spannet 100-200m alltså i genomsnitt 150m, det ger 300m slang.
Sedan har vi anslutningen mellan borrhål och värmepump samt den skvätten som finns i värmepumpen.
En 40 slang innehåller 1liter/meter.
Jag tror 350liter etanol i genomsnitt inte är en orimlig uppskattning
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!