Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HUr allvarligt är en trasig  (läst 1959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lusekoftan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
HUr allvarligt är en trasig
« skrivet: 17 september 2007, 11:46:10 »
.... givare som mäter temperaturen på utgående brine retur (visar -27.5 grader sedan i somras).

/Stefan
165 m2 hus med ouppvärmd källare och vind i det blåsiga Skåne
Har en fin Viessman tickande i källaren

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: HUr allvarligt är en trasig
« Svar #1 skrivet: 17 september 2007, 12:07:23 »
Får du inga larm så är det ett försumbart fel.
Bör dock lagas eftersom det bra att veta delta på kb sidan , tex för att avgöra när det är dags att göra rent filter.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Lusekoftan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HUr allvarligt är en trasig
« Svar #2 skrivet: 17 september 2007, 12:48:21 »
Hej och tack för svar

Vad skall deltat vara för att det skall vara dags att byta filter? Hur ofta bör man ge pumpen en service?

/S
165 m2 hus med ouppvärmd källare och vind i det blåsiga Skåne
Har en fin Viessman tickande i källaren

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HUr allvarligt är en trasig
« Svar #3 skrivet: 17 september 2007, 14:11:06 »
2-5 graders deltaT bör det vara, lite beroende på hur lång kollektor du har, typ 1 grad högre deltaT/100 meter kollektor, så har du ett 150 meters borrhål skall det ligga på ca 3 gr deltaT.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: HUr allvarligt är en trasig
« Svar #4 skrivet: 17 september 2007, 15:02:47 »
Kan man göra samma tolkning per 100 meter mark kollektor också?
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HUr allvarligt är en trasig
« Svar #5 skrivet: 17 september 2007, 15:16:05 »
<Rickard>Så då menar du att jag som har en Thermia Optimum bör ställa upp DeltaT på Brine-pumpen till 4 ºC? Den är ju som standard på 3 ºC. Jag har 430m markkollektor.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lusekoftan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HUr allvarligt är en trasig
« Svar #6 skrivet: 17 september 2007, 15:47:06 »
2-5 graders deltaT bör det vara, lite beroende på hur lång kollektor du har, typ 1 grad högre deltaT/100 meter kollektor, så har du ett 150 meters borrhål skall det ligga på ca 3 gr deltaT.

/Rickard


Vilket delta på 450meter jordvärme slang?

/S
165 m2 hus med ouppvärmd källare och vind i det blåsiga Skåne
Har en fin Viessman tickande i källaren

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HUr allvarligt är en trasig
« Svar #7 skrivet: 17 september 2007, 16:43:39 »
På första frågan om det gäller även jordvärme så är svaret ja.

På andra frågan, om man skall ändra börvärdet på en optimum är svaret nej, den är optimerad för optimal funktion, kanske kan du spara lite drivenergi på cirkpumpen genom att öka deltat men det är tveksamt om det lönar sig då värmepumpens verkningsgrad minskar.
Optimum har dessutom väldigt effektiva cirkulationspumpar så du spar som regel mindre på att minska varvatalet på en Optimum jämfört med på en annan typ av värmepump.

Jag vill dock påpeka att det inte alltid gör så stor skillnad på cirkpumpens energiförbrukning även om man minskar ett steg i hastighet.

För att veta säkert vilken drift som är effektivast kan man köpa en elmätare med momentan effektvisning til exempel en sån här: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=35
På den ser man exakt hur många watt som värmepumpen förbrukar och då kan man även se om det totalt sett lönar sig att minska eller öka deltaT.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!