Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta pelletspanna  (läst 1973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ersätta pelletspanna
« skrivet: 10 april 2020, 10:05:15 »
Har fått rådet att ersätta pelletspannan med en luft/vatten-värmepump. Kommer den ge tillräcklig temp ut till elementen eller åker man på att byta dessa också?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ersätta pelletspanna
« Svar #1 skrivet: 10 april 2020, 10:31:03 »
Om du idag har högtempsystem som typ kräver 70-80 C ut på elementen vid svinkyla så är svaret att de nog måste bytas.
En värmepump fixar som mest 60 C ut, men funkar bättre ju lägre temperaturen är på värmebäraren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta pelletspanna
« Svar #2 skrivet: 10 april 2020, 12:01:20 »
Ok, det är gamla element men 70-80 grC tror jag inte det blir. Kan man kombinera värmepump och pelletspanna till en rimlig kostnad? Vore skönt om det räckte med att behöva elda pellets vid - grader.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Ersätta pelletspanna
« Svar #3 skrivet: 10 april 2020, 12:14:42 »
Enklast är då att ansluta dem till en gemensam tankvolym. Har själv sedan 35 år kombinerat sol, vattenmantlad pelletskamin, kökspanna + värmepump som jobbar mot samma tanksystem. När solen inte räcker och det inte eldas i vedpannan startar pelletsen och/eller vp:n

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta pelletspanna
« Svar #4 skrivet: 10 april 2020, 17:56:54 »
Lika här sen 20 år och fungerar klockrent, kanske lite med softikerat , VP starta när tanken är tom på värme, egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ersätta pelletspanna
« Svar #5 skrivet: 10 april 2020, 19:28:07 »
Ok, det är gamla element men 70-80 grC tror jag inte det blir. Kan man kombinera värmepump och pelletspanna till en rimlig kostnad? Vore skönt om det räckte med att behöva elda pellets vid - grader.

Hur ser det ut?
I mitt fritidshus har jag ett gammalt självcirkulerande system som funkar jättebra med värmepump.
Stora feta sektionsradiatorer + 1 tumsrör.
Jag gissade att du hade små platta grejer anpassade för oljepanna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta pelletspanna
« Svar #6 skrivet: 23 april 2020, 16:59:09 »
Jo, huset är byggt 65 (elementhus), ettrörs-system, två slingor, en uppe och en mark + gällare, strypventil på övre slingan begränsar den. Värmerören skall tydligen ej vara rör utan slang/plaströr som är dragna i en kanal. Vid elementen sticker två stumpar upp. Ganska små och platta radiatorer.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta pelletspanna
« Svar #7 skrivet: 23 april 2020, 17:26:06 »
Misstänkt högtemperatursystem tycker jag. Särskilt om det är enkla paneler och inte dubbelpanel. Sätt på en anliggningstermometer på utgående framledningsrör från pannan och börja notera temperaturerna ute, inne och framledning. Bäst att göra nästa vinter så finns det beslutsunderlag sedan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta pelletspanna
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2020, 10:13:23 »
Ok, tack för tipset, En sÃ¥dan mätning skall jag göra.  Hur är det med de olika luft/vatten-värmepumparna, är en del bättre pÃ¥ att ge ut lite högre temp än andra, det stÃ¥r lite olika?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta pelletspanna
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2020, 10:23:37 »
NIBE F2120 klarar ge 63 grader ner till -25°C ute och Daikin har en modell som klarar 65 grader. Både givetvis om värmepumpens effekt räcker till. Verkningsgraden sjunker alltid ju högre temperatur värmepumpen måste leverera.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta pelletspanna
« Svar #10 skrivet: 24 november 2020, 11:42:26 »
Har pratat med grannar som har likadant hus och de har klarat konverteringen till luft/vatten-värmepump utan att byta radiatorer. SÃ¥ det känns ju positivt.   tOOmten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!