Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 juli 2013, 22:20:36 »

Tjekiskt har jag åkt och de problem man drabbas av verkar vara samma som vw och Audi men jag tyckte Skoda var helt ok kvalite men sen finns det ju lite annat man kan önska.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 06 juli 2013, 22:15:53 »

Man åker skönt i C5 har dock aldrig kört en.

Har varken åkt eller kørt... men de ser bahagliga ut :)
Frågan ær om man någonsin slår psyket och køper Franskt eller Tjeckiskt :D
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 juli 2013, 22:08:26 »

Man åker skönt i C5 har dock aldrig kört en.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 06 juli 2013, 22:06:30 »

Komforten i franska bilar slår inte drn i svenska enligt mig, kanske då med citroen som undantag.

Har sneglat ofta på en C5 Kombi... snygga... men inte speciellt starka bensinmotorer om man inte går upp mot V6.
Har haft en 9000 från -95... åkt i en del ældre tyska bilar... och de ær helt ok æven som 15 åringar...
Hur ær dom franska  då? Jag undrar då jag aldrig har haft en fransk bil. ( så långt 70% SAAB  ::) )
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 juli 2013, 21:14:52 »

PSA verkar sälja dieslar till en massa märken inkl Volvo men 1,6 bensinaren som sitter i min är tydligen utvecklad i samarbete med Bmw och sitter också i mini och finns både med och utan turbo på mellan 120-200 hk (tror jag) min har 140 hk men har ganska bra vrid från låga varv så den känns helt ok.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 06 juli 2013, 20:41:34 »

PSA tillverkar motorer som sitter i många märken. Dessutom har de samarbete med BMW där PSA står för motorn och BMW gör turbo och motorstyrning. Det kan vara att bmw köpt motorn (prince) utan några större ändringar, är dåligt insatt dock. Saab skulle använt princemotorn om de inte kursat. Rent maskinellt är det inget fel på franska bilar, felen låg ofta i kringutrustningen. Komforten i franska bilar slår inte drn i svenska enligt mig, kanske då med citroen som undantag.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 juli 2013, 20:04:31 »

Håller just på o mekar en Laguna (framvagn. elsystem) av alla ökända skitbilar, och måste säga att det var etter värre lösningar i Peugeot (406, 407).

Men bra komfort i franska bilar. ;)
Har du några exempel man blir ju lite nyfiken när man kör franskt. Lite märkligt är det en del hatar franska bilar just för att allt är skitdåligt och en del skulle inte köpa annat än just franskt pga att allt är bättre. Och sen finns det sånna som jag som provade en bil och tyckte den verkade riktigt trevlig med bra kvalitets intryck men får se om några år vilken åsikt jag har om franska bilar.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 06 juli 2013, 19:07:10 »

En del biltillverkare erbjuder trim för fabriks eller eftermarknaden utan att garantin påverkas.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 06 juli 2013, 19:05:34 »

Håller just på o mekar en Laguna (framvagn. elsystem) av alla ökända skitbilar, och måste säga att det var etter värre lösningar i Peugeot (406, 407).

Men bra komfort i franska bilar. ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 juli 2013, 18:39:05 »

Kör lugnt och effekten räcker men det vore kul med lite extra pulver :)
Skrivet av: styrman
« skrivet: 06 juli 2013, 17:48:02 »

Hur funkar det med trim chip till en automat håller den Sc:,h fast det borde bli grymt stor påfrestning tex i Norge med en husvagn efter så nog borde den tåla några kusar extra.

Det beror væll lite på lådan... dvs man kan ju se om samma låda sitter i "starkare" modeller av samma fabrikat.
En tillverkare kan ju ha samma grejer i 170 som i 250hk versionen... om du då "trimmar" till 200hk lær det inte bli problem.
Sen ær det væll så att de seriøsa trim chip føretagen begrænsar vridmomentet på bilar med automat.
BSR tror jag har lægre vrid på bilar med automat jæmført med manuel låda.
Sen beror det nog lite på hur du anvænder kusarna... :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 juli 2013, 12:20:47 »

Hur funkar det med trim chip till en automat håller den Sc:,h fast det borde bli grymt stor påfrestning tex i Norge med en husvagn efter så nog borde den tåla några kusar extra.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 juli 2013, 10:23:11 »

Kommer att ha 25 liters dunk i bilen hela semestern till båten ;) Provade några dieselbilar men dom med ok pris och låg skatt kändes slöa så visst kommer det troligtvis att kosta nån krona extra att åka bensin men det tror jag det är värt men vad vet man nästa gång kanske det blir en diesel har ju blivit gubbe med automatlåda så då kanske man kan åka diesel också. Såg förövrigt att det fanns trim chip till bilen som inte kostar så farligt ::)
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 06 juli 2013, 10:16:31 »

Grattis till bilköpet då  tummenupp
Låter som du fått en fin bil, Peggor är faktiskt riktigt fina bilar  :)
Tyvärr får jag väl säga att en liten bensinare på 1,6lit och stressfläkt med handikapps anpassad växellåda inte kan mäta sig med en riktig dieselkärra  ;)
Men huvudsaken är att du är nöjd då det är du som kör och betalat bilen  tummenupp
Men om du gör som så när du tankar Peggan att du även fyller på lite diesel i en dunk så du iaf får känna riktig ljuv doft från pumpen och iaf då få känna på hur bra vi har det som tankar diesel  :-)) :-))
Visste du det att bensinpumpen pumpar cirka 75% snabbare än dieselpumpen bara för att folk ska tro att de tankat lite när de kör en bensinare  ::)
Dieselpumpen den går alltid i normalt tempo den, dessvärre har jag hört att räkneverket hos en dieselpump ska få siffran 5 nu i den första av de tre siffrorna i priset nu när det blir semester och bränslepriserna går upp, bensinpumparna ska samtidigt erbjuda en 25 litersdunk att ha med på färd och de ska få siffran 1 då de ska lägga till så de kan visa 4-siffrigt belopp på pumpen  8)

 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 juli 2013, 10:01:06 »

Lite uppdatering av tråden jag har köpt en bil men det blev en bensinare även denna gången. Det blev en Peugeot 308sw med 1,6 liters turbo och automat verkar vara en ok bil och mitt exemplar är i stort sett fullutrustad med skinn och gps tummenupp. Riktigt trevligt med glastak samt lite praktiska grejer som att man kan flytta om bakre stolarna (3 st separata)lite som man vill så man kan åka 5 st i bilen och fortfarande kunna lasta långa grejer gick även att fälla främre sätets ryggstöd och då kan man lasta riktigt långa grejer lastade bräder som var 2,7 m och luckan gick att stänga sånt gillar jag. Vi får se om man känner likadant efter några år som ägare till en Fransk bil man har ju hört mycket skit om kvaliten.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 24 juni 2013, 23:38:28 »

Precis styrman, det skulle funnits en 9000 kombi, tummenupp  I dag kl 15:40 så besiktade jag 3500kr:s SAAB:en och det blev bara en bra att veta, "krängningshämmarens stag bägge sidor" lite glapp, vilket jag informerade bes.mannen om innan vi gick under bilen och kollade. En affär på ca 300kr att byta. Bägge längsgående bromsrör bytta ( bekymmersfritt många år, annars typfel på gammal 9-5:a) hel o skapligt fin under. Glömde nog tidigare att nämna att förra ägaren som köpte bilen 2012-08 hade köpt nya Good-Year dubbdäck på alufälgar också som följde med, 2013-01 så ställde han av bilen pga motorhaveriet... det innebär att jag kan lägga ut mina 2 vinter gamla Michelin dubbdäck på alufälgar som jag hade på Volvo:n som följde med i det köpet, på blocket o sälja dom och då kan man ju räkna bort den summan från SAAB:en.. Då blir det ännu billigare.. Jaja, nu vet ni hur det gick iaf och iomed detta så lämnar jag nog er i fred i denna tråd. Tack för trevliga mejl, ni andra SAAB nördar  tummenupp
Skrivet av: styrman
« skrivet: 21 juni 2013, 01:05:35 »

V70'n vi har ær faktiskt OK... men har bara gott att sæga om klassiska 900 och 9000... fantastiska bilar...
Visst kunde ngt gå sønder... slitage delar skulle bytas etc... men verkligen driftsækra och allmænt trevliga...
Rosten på 900'an var ju ett - førstås...
Att det inte fanns 9000 kombi...  ::) skulle haft en sådan...  ;)
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 21 juni 2013, 00:23:20 »

Jo jag var också lite av en saab nörd tills jag köpte en välvårdad 9-5 körd av en säljare som servade bilen efter boken och sålde bilen när han gick i pension. Bilen var 7 år gammal och gått 10 000 mil. Jag räknade ut när jag sålde den 2 år senare att det hade varit billigare att köpa en porsche. Kostade över 30k att laga alla inbyggda fel på bilen. Sista saaben för min del. 9000, 900 var bra bilar. Allt efter det som gm var involverade i var under all kritik. Om bag köper en saab igen så blir det en 900 eller 9000 aero som hobbybil. Aldrig som en bil som måste starta och ta en till arbetet.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 20 juni 2013, 23:42:31 »

Jag har alltid funderat på hur folk resonerar nær de ræknar på bilekonomi vs bilarnas førbrukning...
och inte stressa sig upp før att den tar 0,2l mer/mil :)

@ leifa.k också svag før SAAB men det skulle prøvas annat efter vår fantastiska 9000... behøvde en 100% kombi.
færg, automatlåda... samt en gravid fru avgjorde bilkøpet...
Bensinførbrukningen kan jag inte skryta med....  ::)
Oavanstående ær ett personligt resonemang... naturligtvis inser jag att många, om ej de flesta kan tycka annorlunda  ;)
Joo, så är det ju att de flesta tycker annorlunda. När jag köpte min 9-5:a årsmodell -05 i Stockholm (nästan 30 000 kr billigare än i Östergötland) så kollade jag serviceboken, och ägaren hade varit smart nog att lägga in ett extra oljebyte mellan de ordinarie serviceintervallerna, oilsludge problemet var ordnat på denna årsmodell. Den hade gått 14300mil på 3 år, mycket tryggt köp. Iofsig, jag som är en SAAB "nörd" tyckte om jag skall vara ärlig att när jag tog steget upp från 9000 till 9-5:an (började en gång med V4, 96:an) kunde de inte bättre... Är det någon som vill räkna rent ekonomiskt, och då räknar man allt... så ta mina siffror x 3, det är så många fordon som vi i familjen har i daglig drift. Det är inte dyrare att ha gamla bilar i drift om man sköter dom, servar ordentligt osv, inte behöver lämna bort för reparationer osv och det är en hobby kan man säga. Kom inte dragandes med att man kan göra annat på fritiden tex, Ni slösar bort en massa tid ändå... och jag har även tid med nöjen... Desto bättre man sköter sina fordon desto billigare blir det och desto mera fritid får man över!
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 19 juni 2013, 18:37:06 »

Problemen med bränslepumparna kom med den senaste versionen av common rail där man nästan dubblade bränsletrycket. Köp inte dsg lådor om du inte är intresserad av att ta kostnaden för att byta den. Stora problem för vw världen över med de lådorna.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 19 juni 2013, 18:33:08 »

Små undermotoriserade bilar är inget alternativ för min del. Jag sitter hellre bekvämt, kriocksäkert och utan en ylande motor som ändå inte förbrukar så mycket mindre bränsle i verkliga körförhållanden än en fullgod motor. Kostar lite mer, men eftersom man skall sitta i bilen 1 1/2h om dagen så är det värt det. Någon miljönytta med miljöbilar finns inte alls eftersom det tillkommer ca 14 miljoner nya bilar per år enbart i Kina. Vad vi än gör så har det ingen betydelse alls för co2 utsläppen i världen. För ekonomin defenitivt om man står ut med nackdelarna. Hade gärna kört laddhybrid, men inköpspriset gör det till en usel affär för tillfället.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 19 juni 2013, 17:57:55 »

Jag fick info från transportstyrelsen igår och efter att mina 5 års skattebefrielse löpt ut kommer jag att beskattas med 1088 kr per år för dieselfocusen. Ännu billigare skatt hade det kanske varit om jag köpt med start/stopp funktion. Så dieselskatten verkar inte speciellt betungande i mitt fall i alla fall. Ändrar de skattereglerna så att det blir högre skatt redan från 100g CO2/km kommer jag nog att köpa en ännu mindre och snålare bil (precis som staten vill) fast jag får nog köpa till en takbox då för bilen (HGV) är ofta fullpackad redan idag.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 18 juni 2013, 00:03:29 »


Jag har alltid funderat på hur folk resonerar nær de ræknar på bilekonomi vs bilarnas førbrukning...
Har alltid haft begagnade bilar... aldrig ngn ny. Fast den sista en V70 var bara 3 år då vi køpte den ( 8 nu )... tidigare enbart SAAB  tummenupp
Volvon kostade nærmare... sæg 50-60% av dess nybilspris...
Man køper en NY bil før att den går billigare... bensin eller diesel ( ett dilemma man kanske har løst ).
Man ræknar på brænsleførbrukningen... hur många tusen man sparar om man kør bensin vs diesel... 1,6l vs 2,0l motor etc.
Hm... hur mycket mindre måste brænsleførbrukningen vara på den nya bilen før att man skall rækna hem værdeminskningen bilen har...
well... bara genom att ta den ut från bilaffæren ::)  Sc:,h
Sjælvklart vet jag att ngn måste køpa nytt før att andra skall køpa begagnat... men ser man på total ekonomin... och skall nu spara pengar
till varje pris... ser man sig inte lite blind på førbrukningen...? Då kanske man kan køpa en bil man verkligen vill ha fast 1 år ældre...
och inte stressa sig upp før att den tar 0,2l mer/mil :)

@ leifa.k också svag før SAAB men det skulle prøvas annat efter vår fantastiska 9000... behøvde en 100% kombi.
færg, automatlåda... samt en gravid fru avgjorde bilkøpet...
Bensinførbrukningen kan jag inte skryta med....  ::)


Oavanstående ær ett personligt resonemang... naturligtvis inser jag att många, om ej de flesta kan tycka annorlunda  ;)
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 17 juni 2013, 23:16:55 »

Jag förstår alla eras resonemang, och det visar ju hur man är "funtad". Tipos sista inlägg får en ju att fundera.. Lite sugen är man ju, men det skulle nog sluta med att man bytte bort den mot en SAAB...Men hur som helst så är jag så jäkla såld på SAAB, men jag är inte så dum så att jag inte fattar att det finns annat... Som tur är så har jag inget som helst begär att ha en nyare bil, inte frugan heller, bara det fungerar. Sista månaden så har jag lyft ur 3 motorer och lyft i 2. Det innebär att jag har fått en stor tillfredsställelse när det gäller mitt meckande, och det innebär att jag inte behöver handla reservdelar på ett tag eftersom vi har den tredje bilen som en reservdelsbil. Bilen som jag plockade ihop nu i kväll är en 9-5 kombi 2.0, köpte karossen för 3.500 kr med trasig motor, lagerhaveri, stoppade i en 2.0:a som jag hade liggandes och det funkar som det ska. Min bedömning är att för dessa 3500kr + egen motor som jag hade liggandes så funkar det nog minst 2år, slå det om ni kan. Man åker inte dåligt, hyffsad komfort och säkerhet. Huvudbilen är fortfarande 9-5, 2.3.-05.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 17 juni 2013, 08:22:57 »

Frun blev påbackad så vi har haft golfen, en 2009 golf 6 1.4 tsi 122hk, inlämnad. Under tiden har vi haft en Mercedes A180 CDI.

golfen drar i snitt runt 0,6, kan ibland komma ner under 0,5 på långkörning.

Mercan har dragit i snitt 0,41 enligt färddatorn, och på landsväg ser det ut som den kan rulla på ca 0,3.

Om man bara ser till bränslekostnaden så skulle det innebära en besparing på ca 4200:-/år med dieseln, om man kör 1500 mil.

Funderar på att byta bil. golfen är vår första nya bil, och det har varit jäkligt bekvämt att ha en ny bil, fast nu har den rullat ca 6500 mil och det blir nog en ny golf igen, osäker på om man skall ha bensin eller diesel. Jag gillar dieslar, men skatten har ju tidigare varit ett problem.

golf 7, med 1.4 tsi 122hk med DSG 7 är ju numera miljöbil, så det lutar nog åt en sån.
Skrivet av: Egil
« skrivet: 17 juni 2013, 07:01:41 »

En "fördel" med diesel är att man vid avställning får tillbaka fordonsskatten per dag, förutsatt att skatten är över 4800 per år (tror jag att det var)
Vid lägre skatt får man tillbaka per kalendermånad. Ställer man av bilen den 2:a i månaden får man ändå betala hela den månaden.
Jag som har en skatt på 8673 får tillbaka skatten per dag och det behöver inte passera ett månadsskifte. Dock måste jag ha haft den anställd i 15 dagar för att få tillbaka. Så, vet jag att jag inte behöver bilen på ett par veckor är det bara att ställa av.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 juni 2013, 06:42:18 »

Jag räknade i höstas på en Hyndai I30 Kombi, bensin och Diesel, och med 1500 mil/år i 5 år så blev det billigare med bensin än med diesel, därefter (när man skulle börja betala skatt på dieseln) ännu billigare med bensin.
Tror att skatten på bensinvarianten bara var runt 300 kr/år, så den är ju i princip ingenting.
Förbrukningen på bensinvarianten var 1 dl mer/mil, men motorn har 15 hästar högre effekt än dieselvarianten.
Dieselbilen var runt 20 000 kr dyrare i inköp.

Sammantaget har jag svårt att se nyttan med Diesel om man inte kär mer än 2000 mil/år, så lönar sig de flesta dieslarna, förutsatt att man inte drabbas av dyra reparationer.

Jag har inte tagit hänsyn till servicekostnader eller reparationer i mina kalkyler, utan enbart de fast kostnaderna som man vet kommer.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 16 juni 2013, 23:59:14 »

Jag bytte till en identisk ny bil fast diesel när vi flyttade ut på landet. Med en körsträcka på drygt 2500 mil/år var det inget att diskutera. Det skiljer ca 4 dl/mil i bränsleförbrukning mellan identiska Renault Megane och dieseln var klassad som miljöbil så den är skattebefriad och har 5 års nybilsgaranti. Service får jag betala men det skiljer bara marginellt mellan bensin- och dieselvarianterna. Billånet är också oförändrat så det enda som hänt är att vi nu spar drygt 1000 liter bränsle om året, à ca 13-14 kr/liter. Drygt 1000 kr/mån i minskade bilkostnader, plus nöjet att få fortsätta köra en ny bil. :)
Skrivet av: Mike
« skrivet: 16 juni 2013, 23:36:28 »

Toyota bensin ska förövrigt servas var 1500:e mil och servicen är numera dyr dessutom. Annars mycket bra, går löjligt billigt med 1,8 bensin och automat.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 16 juni 2013, 22:46:40 »

Har kört diesel i 12 år. har inte råkat ut för några haverier på pumpar och dylikt och då har bilarna rullat 3-3500 mil per år
nu har jag första bilen som har partikelfilter, en ford cmax så det återstår och se om några år hur kvalitén är.
Det enda jag märkt som är dyrare än en bensinare är kamremsbyten.

Fösta 2000 mila servicen på cmax:en  gick på 1570 på ford verkstad

Den jag har är miljöklassad så den är skattefri 5 år, sen tror jag det var 1100 i skatt efter det.
5 års eller 10000mil garanti, så jag hoppas den ska va billig i driftsunderhåll några år framöver
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 16 juni 2013, 17:13:12 »

Billigare att ha service på en bensinare möjligen men även på en benisinare är det väl antingen X-antal mil eller typ 2 år mellan servicarna, det som inträffar först eller?
En dieselbil krånglar inre mer än en bensinare heller för den delen.
Jag kan inte i mitt liv se hur ja skulle tjäna på att köra med en bensinbil, om jag så haft skatt på 3000SEK, kört 500 mil/år och tankat på tapp...
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 16 juni 2013, 14:25:42 »

Har en focus 08 tdci och jag är riktigt nöjd med den. Drar lite och sköna stolar. Köpte den i januari förra året och har åkt 6000mil sen dess.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 juni 2013, 13:51:38 »

Att köpa en diesel med hög skatt är inget alternativ för mig åker max 1500 mil per år men en skattefri eller låg skatt vore helt ok gillar vridet i en modern diesel. Toyota är inget alternativ alldeles för högt pris satta får ju en nästan ny Skoda för dom pengarna vilket jag tycker är en helt ok bil.
Skrivet av: Legless
« skrivet: 16 juni 2013, 13:45:51 »

Vad kostar servicen på bensinbilarna?

1 785.- för "normal" 10 000-milaservice av en DA3 Focus (Ghia) på Mekonomen.

Har haft bilen sedan april -12 (årsmodell -06, kört den knappt 600 mil) och den sköter sig bra. En liten egenhet hos den här modellen är att strålkastarspolarna sitter bakom varsin "lucka". I vintras mötte jag en traktor med släp och släpet var fullastat med pannved. Strax innan mötet ramlade ett vedträd av släpet och jag hörde att det dunkade till i bilens framparti. Vedträdet hade träffat vänster strålkastarspolarlucka. Fem centimeter högre och strålkastaren hade kvaddats. Ny lucka kostade 190.- och två sprayburkar färg 295.-. Jag vill inte tänka på vad en ny strålkastare hade kostat. Problemet nu är att för att få dit luckan behövs en person med tre händer, fingrar som en tvättbjörn och syn som en duvhök. Och jag har ingetdera.

Skrivet av: patrik123
« skrivet: 16 juni 2013, 12:36:53 »

Stora tunga dieselbilar kanske är som ni beskriver men de nya effektiva (mindre) bilarna har ingen skall alls i fem år och därefter ungerfär som motsvarande bensinare. Jag tror focusen ligger på ca 1200 kr i skatt efter 5 år.

Att Ford skulle vara dåliga stämmer inte så bra med alla de tester som publicerats. Å andra sidan är Ford inte heller så väldigt billiga. I alla fall inte för min plånbok.

Efter 3 år med dieselfocus har jag ännu inte upplevt något dåligt alls. Fast servicen var 2000:e mil tycker jag är dyr, ca 3500 kr inkl ford assistans. Behåller jag bilen efter 5 år funderar jag på att skippa servicen och bara byta olja/filter årligen.

Vad kostar servicen på bensinbilarna?

Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 16 juni 2013, 12:28:13 »

Instämmer med Rickard!
När vi fick tillökning för lite mer än 2 år sedan så behövde vi byta in den dåvarande bilen BMW diesel mot en större bil. Valet föll på V70 med automatlåda.
Försökte räkna hem dieselvarianterna med det gick inte riktigt ihop jämfört med bensin.
Dyrare i inköp, nästan dubbelt så hög skatt (ca 4500:-), dyrare service och om någon av delarna som Rickard räknar upp går i sönder (vilket de kommer att göra betydligt snabbare än vad man vill tro) så går inte ekvationen ihop.


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 juni 2013, 10:26:28 »

Jag vet många som slutat köpa dieselbilar på senare tid p.g.a. de höga servicekostnaderna, bland annat sånt som rör partikelfilter, men även havererade bränslepumpar är rätt vanligt, och kan kosta ohemult mycket att reparera.

Dyra i inköp, dyra i skatt, dyra att reparera, dyra att serva gör att diesel i min värld går bort om man inte kör väldigt långt, minst 2000 mil/å¨r anser jag vara en gräns för där man kan förutsätta att diesel över tid blir billigare än bensinbilar.

Ford är billiga för att de är dåliga, som när det gäller det mesta så får man som regel vad man betalar för när det gäller bilar, köp en några år gammal Toyota Avensis om du vill ha en bra bil som går relativt billigt och håller länge.
De är inte snorbilliga att köpa, men som sagt, det är av en anledning.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 juni 2013, 09:48:32 »

Men på en ny bil blir värde minskningen och service kostnaden för hög för mig så en ny köper jag inte. Men jag skulle kunna köpa en 5 år gammal focus som är fullservad och gått runt 10000 mil är du nöjd med den bilen ? Har inte så höga tankar om Ford egentligen men priserna är helt ok på beg focus. Jag är egentligen helt ointresserad av att meka men brukar serva och laga det mesta själv för det är mycket enklare än att boka tid på verkstad lämna bilen fixa skjuts till jobbet och tillbaka och som bonus spar jag nån krona.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 16 juni 2013, 09:40:19 »

Är man totalt ointresserad av att mecka och värderar sin fritid högt tror jag inte det är så mycket dyrare att köpa ny bil. ca 20 kronor per mil allt inräknat för en ny bil (Ford Focus) som behålles i fem år och 12500 mil. Jag har haft många begagnade bilar tidigare och fått lägga en hel del tid och pengar på reparationer. Dessutom är det väl ofta så att om man har begagnad bil har man ofta överseende med att vissa saker inte fungerar (AC, farthållare, fönsterhissar, sprickor i glasen mm)

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 juni 2013, 09:27:07 »

Det är den typen av belastning jag hoppas undvika genom att byta till en nyare bil. Men det kommer naturligtvis inte bli billigare med nyare bil men jag tänkte i alla fall försöka få så lite ökning som är rimligt.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 15 juni 2013, 23:32:41 »

Pratar ni om enbart bränslekostnaderna eller totala bilägarkostnaderna med värdeminskningar och kapitalkostnader osv? Misstänker att jag åker billigare/mil än de flesta trots att jag håller mig till bensinare och därutöver en utdöende sort...  färskaste 9-5:an är en -05  wave

Lite eget arbete på hobby/intressekontot räknas väl inte som någon belastning... ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 juni 2013, 19:53:56 »

37000 kr i besparing är inte helt fel  tummenupp
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 15 juni 2013, 19:08:14 »

När jag bytte från Bensin till Diesel på i övrigt identisk bil sjänk drivmedelskostnaden med ca 10 000 kr per år och jag slipper skatten i 5 år. ca 57 000 sparar jag de första 5 åren, fast bilen kostade kanske 20 000 mer än en benisnare.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 juni 2013, 16:02:44 »

Blir nog en diesel funderar på en c4 ska åka och prova en beg på en firma en automat fast tydligen är det en manuell låda som växlas automatiskt undrar om en sån håller Sc:,h
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 juni 2013, 10:35:24 »

Jag har kört dieselbil i över 10 år nu och jag kommer aldrig mer köpa mig en bensinare  tummenupp
En dieselbil och ett bra vrid, går bra och går billigt  :)
Har en skattebefriad Octavia i nuläget, skatten kommer att ligga på runt 1200:- när bilen blivit 5 år och det är ändå värt att ha diesel efter det.
En dieselbil med låg skatt blir i många fall mer ekonomisk att ha oavsett antal mil per år som du kör efter vägarna.
Octavian min snittar 4,7dl/mil, ligger på 4dl/mil vid långkörning, 5,5dl/mil om man buskör  ;)
Du får tänka på att du inte gör åt många dl bränsle per mil med en dieselbil oxå.
Och känner du "rätt" personer kan man lätt byta några 100-lappar mot en tank diesel och på så vis få ner ekonomin på bränslet med 20%  8)
Köp dig nu en dieselbil  :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 juni 2013, 10:13:57 »

Är det säkrare att köpa bensin bil  Sc:,h kommer inte åka många mil så det blir nån vinst med diesel men tycker ev det vore ok med en diesel dom har ju härligt vrid.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 08 juni 2013, 10:10:24 »

Se bara till att undvika bil som kräver Eolys tillsats för att regenerera partikelfiltret.  Fördel om bilen har underhållsfritt partikelfilter , men det innebär inte att man slipper byta det. Underhållsfritt filter håller dock längre än de som rensas med Eolys.

Om bilen har inbyggd tillsatsvärmare bör du kolla att den funkar, gör den inte det får man knappt nån värme i bilen vid sträng kyla.

Skrivet av: nttekniker
« skrivet: 08 juni 2013, 01:45:58 »

Nyare diesel bilar har special filter som tar bort mer skadliga ämne än dem äldre bilar, därför är skatten på nyare diesel bilar mycket mindre.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 juni 2013, 22:34:50 »

Har aldrig haft diesel bil tidigare men nu känns ju dieslarna helt ok men vill inte betala allt för mycket för nöjet med diesel bil kanske säkrast med bensinare Sc:,h
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 07 juni 2013, 19:16:44 »

Undrar hur det blir 2015?   http://www.privataaffarer.se/nyaaffarer/na-nyheter/nya-regler-kan-ge-dyrare-diesel-445496
Sen så kommer det här för bilar årsmodell 2015 o nyare?http://www.aftonbladet.se/minekonomi/familj/article16917761.ab

Det gäller att satsa rätt, vilket det nu kommer att vara.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!