Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera tank/VVB till villa?  (läst 812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magdan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Dimensionera tank/VVB till villa?
« skrivet: 23 april 2021, 12:25:34 »
Hej, skall byta min luft/vatten anläggning och undrar över viken tank man bör välja. Standard brukar ju vara 200 liter och jag undrar om era praktiska erfarenheter av hur stor man måste ha?!?!!?

Jag tänkte köpa en Mitsubishi PUD-SWM80YAA (8kw) och en tank EHST 20D-YM9D (200 liter). Vi är en småbarnsfamilj (10 å 6 år) som lever ganska resurssnålt, har ett badkar (på max 383 liter) som används sällan. Man vill ju helst inte behöva beställa extra varmvatten i förväg utan kunna bada spontant. Man skall ju även ha möjlighet att kunna duscha efter badet å då flera personer under kvällen. Det kan vi inte idag med en ineffektiv IVT från 2004.

Frågan är som följer:
  - Räcker det med en 200 liters tank i ett normalt familjehem med ett badkar som används sällan om man installerar en ny effektiv anläggning?

MVH/Magnus

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dimensionera tank/VVB till villa?
« Svar #1 skrivet: 23 april 2021, 14:04:41 »
Min erfarenhet är att man verkligen tömmer tanken när man tappar upp ett stort badkar (har största storleken av vanligt badkar). Värmepumparna mÃ¥ vara mer effektiva nu men de varvtalsstyrda värmepumparna använder inte full effekt för att göra nytt varmvatten utan reducerad effekt för att bl.a. COP ska bli skaplig vid varmvattenproduktion. Effekten pÃ¥ värmepumpen blir även lägre vid 55°C varmvatten än vid 35°C värme. Det gör att det ocksÃ¥ tar tid innan man fÃ¥r mer varmvatten. Jag tycker funktionen "Extra varmvatten" när den ocksÃ¥ använder el-patronen är bra. Eftersom det inte blir sÃ¥ ofta gör det bara lite pÃ¥ totalförbrukningen. Vill man kunna vara mer spontan tror jag det bästa sättet att öka varmvattentillgÃ¥ngen är genom att sätta en extra elektrisk varmvattenberedare efter värmepumpen. Kanske pÃ¥ 100 liter. Normalt kommer den att fyllas pÃ¥ med redan uppvärmt varmvatten frÃ¥n värmepumpen men ger ocksÃ¥ en betydligt högre varmvattenkapacitet totalt sett. 
« Senast ändrad: 23 april 2021, 14:37:41 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!