Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!  (läst 7994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« skrivet: 26 november 2011, 00:05:19 »
MÃ¥ste ställa en frÃ¥ga här och hoppas pÃ¥ ärliga svar  :)

Flertalet gånger händer det att man blir ombedd att ge offert på tex Mitsubishi FD35VABH inkl standardinstallation.
Ibland skickar kunden pris som dom har fått från en annan återförsäljare med samma förutsättningar och 5 års totalgaranti, där ser man att dom tex har erbjudit kunden 1000:- eller mer i rabatt men dom ligger fortfarande mer än 1500:- över vårat ordinarie låga pris.
Då jag skriver tillbaka att vi inte kan erbjuda lägre pris än det som vi har på hemsidan när det gäller enstaka installationer får man ofta som svar lite nonchalant att då den och den återförsäljaren erbjuder si och så mycket rabatt så väljer dom den installatören/firman.
PÃ¥pekar man dÃ¥ att deras pris är fortfarande mer än 1000:- dyrare än vad vi erbjuder sÃ¥ kan man fÃ¥ till svar att det är principen att kunna fÃ¥ en rabatt som gör det intressantare/bättre att handla  via den Ã¥terförsäljaren  :o

Om nÃ¥gon känner igen sig i detta tankesätt fÃ¥r ni gärna kommentera hur ni kommer fram till denna slutsats dÃ¥ ni frÃ¥n första början jagar lägsta pris  Sc:,h

Känns det bättre om ordinarie pris är 23000:- men ni får det för 19000:- jämfört med att betala 18000:- som är ordinarie pris?
Känns rabatten pÃ¥ 4000:- bättre trots ett högre slutpris än att betala mindre utan att fÃ¥ rabatt är min stora frÃ¥ga  :)

Kanske skulle ha 2 hemsidor, en med lÃ¥ga ordinarie priser och en där man kan fÃ¥ 50% rabatt om man beställer denna vecka som ett exempel men att det priset är tusentals kronor dyrare  Thumbsup

mvh
Thomas
TS Comfort AB
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #1 skrivet: 26 november 2011, 00:12:22 »
Se på de stora elektronikkedjorna, höjer priserna för att sen kunna ha rea, går folk på det?

såg ett erbjudande från Telenor idag,
1 st Iphone 4
1 st Ipad 16 GB
Kostnad 0:-, man behövde "bara" binda sig till fastpris 699:-/mån i 24 månader.

JAAAADÃ…Ã…Ã…

Så det som du beskriver förvånar mig inte det minsta.

"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #2 skrivet: 26 november 2011, 00:17:47 »
En kompis jobbade som säljare på Beijer för några år sen. Jag frågade hur dom kunde sälja nåt när dom är så dyr och han svarade:
- Ingen hantverkare frågar vad det kostar. Dom frågar vilken rabatt dom får.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #3 skrivet: 26 november 2011, 00:40:19 »
Känner igen era tankegångar i och för sig !

FÃ¥r ta och höja priserna priserna 100% och sen ge ett rabatterbjudande varje dag för nÃ¥gon händelse  med 50% sÃ¥ kanske alla blir nöjda och glada  ::)

Blir samma pris i slutändan men rabattjägarna kanske blir nöjda  Thumbsup
Blir  ett jäkla ändrande pÃ¥ annonser och hemsida sÃ¥ man fÃ¥r nog lägga pÃ¥ lite till  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #4 skrivet: 26 november 2011, 01:16:21 »
Inget som är speciellt svenskt med detta
tyvärr, får man väl säga, är det psykologi som styr och inte matematik eller logik.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #5 skrivet: 26 november 2011, 07:31:46 »
För mig är det att jämföra bolagen, är det samma maskin och garantier, några mervärden som överväger nåt bolag, fraktkostnader, och så priset på slutet, skiljer det 1000-1500:- inget att funderar över!

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #6 skrivet: 26 november 2011, 09:31:39 »
Det har varit samma förutsättningar inkl garantierna då vi har samma företag i ryggen som har garantiansvaret på produkten, några gånger har den andra återförsäljaren haft en trygghetsförsäkring och det är egentligen till och med sämre förutsättningar för då ska kunden trassla med att blanda in sitt försäkringsbolag.

Ibland har vi legat någon femhundring över prismässigt jämfört med dom som paralellimporterar och då bara har 2 års garanti, det kan jag i och för sig förstå om kunden inte har den sista femhundringen att skjuta till för 3 år längre garanti.
Ibland måste man dra gränsen någonstans för hur mycket man ska lägga ut.
Men det var inte dessa kunder som jag menade i min undran om tankesättet.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #7 skrivet: 26 november 2011, 09:42:01 »
De som resonerar som du beskriver är helt enkelt idioter, var glad om de köper av någon annan så slipper du ha dem som kunder - de lär ha stort supportbehov, bara för att förstå sig på fjärrkontrollen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #8 skrivet: 26 november 2011, 09:47:17 »
Ett högt ordinarie pris, skapar en känsla att varan är värd denna summa........

Känsla är en starkare drivkraft än förnuft.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #9 skrivet: 26 november 2011, 09:49:57 »
Om du skall göra något alls Tomas, så kan du sätta ut rekommenderat utpris, och ange din rabatt.

Typ: ME FD 35, Rekommenderat utpris 24995 kr VÃ…RT PRIS: 19995:- Du sparar 5000 kr!!!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #10 skrivet: 26 november 2011, 09:58:55 »
Jag tittar bara på vad det kostar mig, när jag jämför priser. Men jag håller med om att det kan ha betydelse, hur man anger sina priser. Man blir ofta förvånad, när man hör hur folk resonerar, när det gäller pengar och deras ekonomi.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #11 skrivet: 26 november 2011, 12:12:48 »
Har nog hört det mesta i resonemangsväg när det gäller priser från kunder och ibland blir man mer än förvånad över tankesättet !!!

Men ett talesätt som säger att "den bästa affären är den man aldrig gjorde" kan nog stämma i flera fall då jag själv känt att det var en jäkla tur att den kunden inte valde att handla av oss för det luktade framtida problem med allt lång väg.
Har hänvisat en del av dom  till "billigare"  paralellimportörer där det bara har handlat om priser och garaniter inte spelar nÃ¥gon roll  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #12 skrivet: 29 november 2011, 11:19:17 »
Jo, det känns igen.

Jag som privatperson köper billigare däck än vad firman gör. Firman har stor rabatt på Euromaster, men går jag dit som privatperson så blir priset lägre. Jag tror ibland att världen styrs av inköpare som får bonus på hur många procent de lyckas få till i avtalen. Eller ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #13 skrivet: 29 november 2011, 11:29:42 »
Personligen skiter jag fullständigt i annat än slutpriset, det skall  vara sÃ¥ lÃ¥gt som möjligt, men endast efter att man har tagit andra saker i beaktande, sÃ¥som garantier, support pÃ¥ varan/tjänsten, förtroendet för säljaren mm.

Gör som richard föreslår, då skall du se att att dom där dumheterna upphör!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Är detta ett normalt Svenskt tankesätt !!!
« Svar #14 skrivet: 29 november 2011, 16:51:31 »
 Ja, gör som Rickard beskriver, högt utpris, Ã¥ sedan lämna rabatt, mÃ¥nga gÃ¥r pÃ¥ det. Folk är inte riktigt navlade (inte alla, men mÃ¥nga), kan inte förstÃ¥ deras tankesätt, dom har bara rabatten i huvudet, men det är väl ett välbefinnande att dom kunnat pruta Ã¥ tro att dom gjort en god affär. Service i efterhand är det bara ett fÃ¥tal som tänker pÃ¥, men som man skall pÃ¥tala för kunden. AppropÃ¥ handel, sÃ¥ begriper jag inte mig pÃ¥ handla "räntefritt" i x antal mÃ¥nader, menas det att man lÃ¥nar ut varan gratis?, i dom mÃ¥nanderna, det är ju Ebberöds Sparbank. Men jag läste häromdagen , att av Media Marks 24 butiker i Sverige, sÃ¥ gÃ¥r 22 med förlust. För min del har jag (vi) sparat ihop innan, sÃ¥ allt har köpts kontant, utom huset. Kors, det blev lite utanför ämnet.
 Novisen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!