Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: o o
« skrivet: 01 februari 2012, 18:12:11 »

Tråden från November men sånt här blir nog aldrig inaktuellt. :)

Känsla är en starkare drivkraft än förnuft.

Den meningen gillade jag! Vi är alla födda som känslovarelser, förhoppningsvis utvecklar vi förnuft med tiden. :)
Att ICA tar 19:90 istället för 20 kronor för en vara är lite åt samma håll (som rabatten). Förnuftsmässigt är det löjligt, men det fungerar.

När det gäller luftvärmepumpar ligger det lite i det att inte alla är lämpliga. De kräver en viss eftersyn iaf.
Kom att tänka på ett par jag var hemma hos för ca tio år sedan, nyköpt äldre hus med elpanna och en L/L-pump. Den fungerade inte sa frun, som var hemma. En snabbtitt o sen startade jag den, fungerade utmärkt. Kollade att hon hade manual och påpekade att filter bör dammsugas varannan vecka.
Träffade mannen i huset för ett par år sedan, de hade sålt huset. Luftvärmepumpar är skräp, sa han. Den gav lite i början men sen inget, vi låg på 34000kWh per år redan efter första året så jag installerade acktankar och en vedpanna.
-"Jaså, hur ofta gjorde ni rent filtren?"
-"Filter??" o_O

Förnuft? Går det att äta?  ;D
Skrivet av: cougar
« skrivet: 29 november 2011, 18:47:50 »

Det är ju mer så att man tycker det verkar oseriöst med alla dessa rabatter och räntefritt osv.
 tex Ahlsells bruttoprislista, den är ju horibel, varför ska man ha 85% rabatt på armaflex tex? och vem kan fakturera bruttopriset som ju är satt på tok för högt?
Jag tycker det är synd att VVS branchen har hamnat i den situationen att man är tvungen att ta in en del av vinsten på materialet.... Eller, tvungen och tvungen, man gör ju som alla andra för enkelhetens skull.

Bilhandlare är likadana, jag ska byta in min gamla bil och blir erbjuden 135.000:- för den och får då 4% rabatt på den nya bilen.. visst, efter en stunds förhandlande så får jag 145.000:- för min gamla bil men då kan jag inte få någon rabatt på den nya, vilket gör att slutsumman hamnar på exakt samma belopp.... vad i h-vete, tror dom man är helt slut i huvet? Jag marcherade ut och gör affär någon annan stans...
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 29 november 2011, 17:18:52 »

Har tyvär ingen bonus på inköpen om frågan var ställd till mig Gano  :)
Handlar man från utländska återförsäljare så var det lättare att få en sådan deal men det är förbi numera för min egen del knUp

"räntefritt" är inte alltid räntefritt dessvärre, kan komma till kampanjavgift eller aviavgifter !
Är det helt utan kostnader för kunden så är det bättre men gissar att många köper betydligt dyrare saker än dom egentligen tänkt och har råd med i slutändan !
Vi har så kallat "räntefritt" via ett finansbolag, kunden får betala 295:- i avgift och en aviavgift på 35:- vid 6 månader räntefritt.
För dom som för tillfället inte har råd att införskaffa tex en luftvärmepump  av någon anledning nu när det behövs kan det vara en vettig ide att utnyttja detta trots att det kostar lite över 300:- i avgifter, den kostnaden har kunden igen med lägre förbrukning, problemet kan dock bli efter dom 6 månaderna om finanserna då inte finns trots att man räknade med det och måste finansiera lånet på något dyrt sätt.

Skulle gärna ta mitt huslån räntefritt men ingen vill erbjuda mig det av någon anledning !

Ska kolla sedan när tid finnes om kunder gillar upplägget med rekomenderat pris jämfört med vårat pris istället för som nu uppge det låga priset direkt.
Känner dock på mig att dom som mest går in för att  jämföra rabatter likt förbaskat kommer att vara lika märkliga i sina argument  ::)
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 29 november 2011, 16:51:31 »

 Ja, gör som Rickard beskriver, högt utpris, å sedan lämna rabatt, många går på det. Folk är inte riktigt navlade (inte alla, men många), kan inte förstå deras tankesätt, dom har bara rabatten i huvudet, men det är väl ett välbefinnande att dom kunnat pruta å tro att dom gjort en god affär. Service i efterhand är det bara ett fåtal som tänker på, men som man skall påtala för kunden. Appropå handel, så begriper jag inte mig på handla "räntefritt" i x antal månader, menas det att man lånar ut varan gratis?, i dom månanderna, det är ju Ebberöds Sparbank. Men jag läste häromdagen , att av Media Marks 24 butiker i Sverige, så går 22 med förlust. För min del har jag (vi) sparat ihop innan, så allt har köpts kontant, utom huset. Kors, det blev lite utanför ämnet.
 Novisen
Skrivet av: pricken
« skrivet: 29 november 2011, 11:29:42 »

Personligen skiter jag fullständigt i annat än slutpriset, det skall  vara så lågt som möjligt, men endast efter att man har tagit andra saker i beaktande, såsom garantier, support på varan/tjänsten, förtroendet för säljaren mm.

Gör som richard föreslår, då skall du se att att dom där dumheterna upphör!
Skrivet av: Gano
« skrivet: 29 november 2011, 11:19:17 »

Jo, det känns igen.

Jag som privatperson köper billigare däck än vad firman gör. Firman har stor rabatt på Euromaster, men går jag dit som privatperson så blir priset lägre. Jag tror ibland att världen styrs av inköpare som får bonus på hur många procent de lyckas få till i avtalen. Eller ?

MVH/Gano
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 26 november 2011, 12:12:48 »

Har nog hört det mesta i resonemangsväg när det gäller priser från kunder och ibland blir man mer än förvånad över tankesättet !!!

Men ett talesätt som säger att "den bästa affären är den man aldrig gjorde" kan nog stämma i flera fall då jag själv känt att det var en jäkla tur att den kunden inte valde att handla av oss för det luktade framtida problem med allt lång väg.
Har hänvisat en del av dom  till "billigare"  paralellimportörer där det bara har handlat om priser och garaniter inte spelar någon roll  ::)
Skrivet av: erp
« skrivet: 26 november 2011, 09:58:55 »

Jag tittar bara på vad det kostar mig, när jag jämför priser. Men jag håller med om att det kan ha betydelse, hur man anger sina priser. Man blir ofta förvånad, när man hör hur folk resonerar, när det gäller pengar och deras ekonomi.

erp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 november 2011, 09:49:57 »

Om du skall göra något alls Tomas, så kan du sätta ut rekommenderat utpris, och ange din rabatt.

Typ: ME FD 35, Rekommenderat utpris 24995 kr VÅRT PRIS: 19995:- Du sparar 5000 kr!!!
Skrivet av: rocas
« skrivet: 26 november 2011, 09:47:17 »

Ett högt ordinarie pris, skapar en känsla att varan är värd denna summa........

Känsla är en starkare drivkraft än förnuft.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 november 2011, 09:42:01 »

De som resonerar som du beskriver är helt enkelt idioter, var glad om de köper av någon annan så slipper du ha dem som kunder - de lär ha stort supportbehov, bara för att förstå sig på fjärrkontrollen.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 26 november 2011, 09:31:39 »

Det har varit samma förutsättningar inkl garantierna då vi har samma företag i ryggen som har garantiansvaret på produkten, några gånger har den andra återförsäljaren haft en trygghetsförsäkring och det är egentligen till och med sämre förutsättningar för då ska kunden trassla med att blanda in sitt försäkringsbolag.

Ibland har vi legat någon femhundring över prismässigt jämfört med dom som paralellimporterar och då bara har 2 års garanti, det kan jag i och för sig förstå om kunden inte har den sista femhundringen att skjuta till för 3 år längre garanti.
Ibland måste man dra gränsen någonstans för hur mycket man ska lägga ut.
Men det var inte dessa kunder som jag menade i min undran om tankesättet.

Skrivet av: Trubbnos
« skrivet: 26 november 2011, 07:31:46 »

För mig är det att jämföra bolagen, är det samma maskin och garantier, några mervärden som överväger nåt bolag, fraktkostnader, och så priset på slutet, skiljer det 1000-1500:- inget att funderar över!
Skrivet av: jehu
« skrivet: 26 november 2011, 01:16:21 »

Inget som är speciellt svenskt med detta
tyvärr, får man väl säga, är det psykologi som styr och inte matematik eller logik.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 26 november 2011, 00:40:19 »

Känner igen era tankegångar i och för sig !

Får ta och höja priserna priserna 100% och sen ge ett rabatterbjudande varje dag för någon händelse  med 50% så kanske alla blir nöjda och glada  ::)

Blir samma pris i slutändan men rabattjägarna kanske blir nöjda  Thumbsup
Blir  ett jäkla ändrande på annonser och hemsida så man får nog lägga på lite till  ::)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 november 2011, 00:17:47 »

En kompis jobbade som säljare på Beijer för några år sen. Jag frågade hur dom kunde sälja nåt när dom är så dyr och han svarade:
- Ingen hantverkare frågar vad det kostar. Dom frågar vilken rabatt dom får.
Skrivet av: 109an
« skrivet: 26 november 2011, 00:12:22 »

Se på de stora elektronikkedjorna, höjer priserna för att sen kunna ha rea, går folk på det?

såg ett erbjudande från Telenor idag,
1 st Iphone 4
1 st Ipad 16 GB
Kostnad 0:-, man behövde "bara" binda sig till fastpris 699:-/mån i 24 månader.

JAAAADÅÅÅ

Så det som du beskriver förvånar mig inte det minsta.

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 26 november 2011, 00:05:19 »

Måste ställa en fråga här och hoppas på ärliga svar  :)

Flertalet gånger händer det att man blir ombedd att ge offert på tex Mitsubishi FD35VABH inkl standardinstallation.
Ibland skickar kunden pris som dom har fått från en annan återförsäljare med samma förutsättningar och 5 års totalgaranti, där ser man att dom tex har erbjudit kunden 1000:- eller mer i rabatt men dom ligger fortfarande mer än 1500:- över vårat ordinarie låga pris.
Då jag skriver tillbaka att vi inte kan erbjuda lägre pris än det som vi har på hemsidan när det gäller enstaka installationer får man ofta som svar lite nonchalant att då den och den återförsäljaren erbjuder si och så mycket rabatt så väljer dom den installatören/firman.
Påpekar man då att deras pris är fortfarande mer än 1000:- dyrare än vad vi erbjuder så kan man få till svar att det är principen att kunna få en rabatt som gör det intressantare/bättre att handla  via den återförsäljaren  :o

Om någon känner igen sig i detta tankesätt får ni gärna kommentera hur ni kommer fram till denna slutsats då ni från första början jagar lägsta pris  Sc:,h

Känns det bättre om ordinarie pris är 23000:- men ni får det för 19000:- jämfört med att betala 18000:- som är ordinarie pris?
Känns rabatten på 4000:- bättre trots ett högre slutpris än att betala mindre utan att få rabatt är min stora fråga  :)

Kanske skulle ha 2 hemsidor, en med låga ordinarie priser och en där man kan få 50% rabatt om man beställer denna vecka som ett exempel men att det priset är tusentals kronor dyrare  Thumbsup

mvh
Thomas
TS Comfort AB

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!