Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 november 2016, 09:36:09 »

Det finns koppel med injusteringsmöjlighet på kopplet tex Rinkaby rör nr  3783. Och naturligtvis är det olika beroende på vad man har eller köper, men det är inget svårlöst "problem".
Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 november 2016, 09:08:58 »

Tänker ni på förinställningen i ventilen för termostaten? Jag har sett det finns ventil-serier utan möjlighet till förinställning så det kan se olika ut vad som går att göra.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 november 2016, 08:51:22 »

Ja, när man stryper på radiatorn stryper man bara den del av vattnet som passerar radiatorn och då ökar man den del som passerar förbi, så att flödet i slingan är konstant.
Skrivet av: QNX
« skrivet: 08 november 2016, 08:19:07 »

Även på ettrörs brukar man kunna ställa grundflödet över varje radiator.
Utan att strypa flödet på de efterföljande radiatorerna på slingan?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 november 2016, 22:16:39 »

Ok, alltså fortfarande en vb ut och en vb in till pumpen. Men efter vb ut så har man en fördelade där slingorna parallellkopplas och styr flödet på varje enskilt.

Låter bra. Synd att jag har ettrörs då...  tummenupp

Även på ettrörs brukar man kunna ställa grundflödet över varje radiator.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 november 2016, 21:25:39 »

Du kan ju använda termostater det är en typ av strypning.
Skrivet av: QNX
« skrivet: 07 november 2016, 20:36:38 »

Man ställer kurvan efter det rum som behöver högst temperatur, sedan stryper man flödet på dom andra slingorna till"rätt" nivå.
Ok, alltså fortfarande en vb ut och en vb in till pumpen. Men efter vb ut så har man en fördelade där slingorna parallellkopplas och styr flödet på varje enskilt.

Låter bra. Synd att jag har ettrörs då...  tummenupp
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 07 november 2016, 16:15:50 »

Man ställer kurvan efter det rum som behöver högst temperatur, sedan stryper man flödet på dom andra slingorna till"rätt" nivå.
Skrivet av: QNX
« skrivet: 07 november 2016, 15:54:53 »

Kommer att ha termostat med rumsreglerare i varje rum, så då bör jag alltså ha arbetstank hur som helst. Blir golvvärme på båda våningarna.
Blir bara nyfiken på hur man löser detta egentligen? Säg att du har 5 rum, med var sin termostat, och olika temperaturinställningar, säg 18, 20, 21, 23, 23 grader. Hur ser man till att varje rum får separat framledningstemp? 1255 har möjlighet att koppla på en extra slinga har jag för mig, men inte 5. Pumpen har endast ett "börvärde" som den jobbar på mot arbetstanken. Men vilket steg sköter logiken med att fördela ut olika framledningstemperaturer på de olika golvvärmeslingorna? Tacksam för klargörande.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 oktober 2016, 20:42:40 »

Det var så länge sen så kommer inte ihåg riktigt. Ugnen är 1 fas spisen är 2 fas tror jag men vet inte om säkringen gått sedan vi byte dom och det är 1,5 år sen. Det räcker i princip köra ugnen och tvättmaskin eller torktumlaren för att det ska bli över 16 amp så det är trögheten som räddar upp det.
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 13 oktober 2016, 20:25:56 »

Är det alltid samma huvudsäkring? Är de andra 2 också heta eller betydligt svalare när en går? För det låter ju lite som hög grund- + snedlast som får proppen att kasta in handsken när ni drar igång ytterligare last på samma fas via mikron.

Tänk även på att även tex en trefas spis/ugn kan ge ojämn last. Kan tex vara kopplat 2 plattor på en fas, 2 på en annan och den tredje till ugnen. Så kan ju bli att tex favoritplattorna (de man vanligtvis använder) går på samma fas som allt annat i köket. Så tex att rotera faserna till spisen kan hjälpa.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 oktober 2016, 19:19:02 »

Har ingen stor snedbelastning i alla fall men kör man torktumlar tvättmaskin ugn å spis och kanske kokar kaffe och när man då drar i gång micron blir det svart de gångerna det hänt har säkringen varit het. Numera loggar vi amperen via Nibens strömkännare så när det händer igen ska jag kolla vad belastningen låg på. Har tänkt byta till 20 ampere men blir inte av antagligen därför att jag är för snål.
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 13 oktober 2016, 19:07:26 »

Vi kör med 16 amp men det är gränsfall har knäckt nån huvudsäkring men det är inte vp som knäcker dom utan hushålls elen.

16A diazed gG (vanliga tröga porslins) tål ju ca 25A kontinuerligt i 2h innan de löser. Gissar på att ni antingen har någonting med höga startströmmar och/eller väldigt snedbelastat om ni får problem.
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 13 oktober 2016, 18:57:48 »

Jag har dragit slutsatsen att de 3 grader temperaturdifferans jag oftast hade omöjliggjorde skiktning. Hur stort delta har du över värmekretsen?

3K i skillnad i en 1500L tank är kanske lite i minsta laget. Men hur går vattnet in i själva tanken? Bara rakt in eller genom ett grovt perforerat rör? Perforerade rör är bra på att låta vattnet lämna inflödet i rätt tempskikt. En rak stråle vatten in i en annan vattenvolym är istället mycket bra för att skapa omrörning.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 oktober 2016, 18:36:20 »

Vi kör med 16 amp men det är gränsfall har knäckt nån huvudsäkring men det är inte vp som knäcker dom utan hushålls elen.
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 13 oktober 2016, 18:15:50 »

Även med trefas maskin (som jag har) så skulle jag inte vilja säkra ned till 16 amp.

Beror nog lite på var man bor. Har man tex Eon och bor i område Syd, så är prisskillnaden 1500kr/år mellan 16A och 20A. På andra ställen i landet och/eller annan elnätsleverantör kan situationen vara en helt annan.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 oktober 2016, 22:19:48 »

Ligger nog ofta på rätt lågt delta kanske 3 grader den här tiden på året när framledningen är låg och vp håller sig på 7 graders delta.
Skrivet av: putte82
« skrivet: 10 oktober 2016, 20:43:03 »

Har svårt att tro flödet från 22an, som rimligtvis fördelas ganska jämt runt beredaren då den är placerad rakt över, och skall sedan runda beredaren och ut i tanken. Osannolikt i mina öron.

Jag har dragit slutsatsen att de 3 grader temperaturdifferans jag oftast hade omöjliggjorde skiktning. Hur stort delta har du över värmekretsen?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 oktober 2016, 12:59:42 »

Om du har 35 mm rör till en vanlig vp borde det skikta sig bra hos mig skiktar det sig i alla fall fast jag har lite extra järn skrot i tanken fast tror nog att skiktningen skulle funka bra i alla fall men kan säkert vara 22 mm röret som sabbade allt det är ju rätt högt flöde genom vp.
Skrivet av: putte82
« skrivet: 09 oktober 2016, 21:48:03 »

Anslutningarna var 50, rören 35 någon meter med flera böjar, förutom tillopp från bvp som var 22 men den kopplades i toppen så förrådsberedaren gjorde nog ett bra jobb att lugna ner flödet från den.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 oktober 2016, 01:07:38 »

Hur lång sträcka hade du 50 mm rör ?
Skrivet av: putte82
« skrivet: 08 oktober 2016, 19:21:13 »

Om man ska koppla en vp och golvvärme mot en tank ska man naturligtvis se till att använda grova anslutningar så man får låg flödeshastighet så att vattnet får en möjlighet att skikta sig för vattnet skiktar sig om det är rätt installerat.

Dn 50 räckte inte för min lilla pump.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2016, 13:57:13 »

Om man ska koppla en vp och golvvärme mot en tank ska man naturligtvis se till att använda grova anslutningar så man får låg flödeshastighet så att vattnet får en möjlighet att skikta sig för vattnet skiktar sig om det är rätt installerat.
Skrivet av: putte82
« skrivet: 07 oktober 2016, 19:27:58 »

Hemresan: Jag har ett relativt lika hus som ditt i värmetermer så jag kan ge lite av mina erfarenheter.

Jag hade bvp kopplad mot en tank på 1500 liter då den redan fanns. Det var helt meningslöst. Då temperaturdifferanserna är så små sker ingen skiktning i tanken, det blandas bara. Resultatet blir högre retur och lägre framledning vilket ju inte är önskvärt. Har man gjuten golvvärme är det ingen risk att den inte klarar av att ta emot värmen en villavärmepump kan producera även om du vill ha långa gångtider. Jag kan ha 1-2 starter per dygn även vid lågt värmebehov - utan att få övertemperatur eller hög returtemperatur.

Jag skulle förbereda för termostater, alternativt köra trådlösa sedan ifall ni får följande femomen. Bygger man välisolerat är det lätt att det blir övertemperaturer av tex sol, datorer eller annat och då är det både ekonomiskt och skönt att ha termostat.

Styrningen upplever jag som lite knepig då vi vill ha 22 grader inne så är i princip 25 grader min framledning och 30 är max när det är som kallast ute. Och med relativt mycket fönster är det omöjligt att få en jämn temperatur utan innegivare. Har inte fått detta att fungera tillfredställande ännu.

Har också "problem" med att jag skulle vilja ha varmare på golvet i badrummen. Då framledningen är så låg känns det inte varmt på golvet om det inte är mitt i vintern. Kan vara värt att ha en extra shunt till golvvärmen i badrum om man vill ha bra komfort på bekostnad av något sämre cop men ändå bättre än elgolvvärme.

Det största problemet är att få lägre temperatur i något rum, vilket man ju vill ha i sovrummet. Där kan jag tipsa om att strunta i golvvärmen helt. Har aldrig vridit på termostaten där.

Jag hade med facit i hand valt ett rotations-ftx. Detta på korsströms oftast har begränsat sommarläge, oftast bara 1/3 inblandning. Vilket knappt märks om man vill få sval luft om sommarnätterna. Vilket man verkligen vill ha.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 oktober 2016, 15:25:43 »

Nja, om flödet är högre i externa kretsen så går ju värmen från värmepumpen direkt ut i radiatorkretsen, tanken gör ingen effekt.
Bara om flödet är mycket högre i externa kretsen så blir det mindre temperaturhöjning, men då har ju en bypass samma effekt.
Onödigt att sätta in en tank om det gör samma nytta med en rörstump.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 07 oktober 2016, 14:28:14 »

ja jag skrev också att tanken inte behövs vid högre flöden i radkrets en i vp krets

över tempereringar  ,,,  vid rena delflödes inkopplingar nja det blir inte så farligt ,,   när fallen är som ovan beskriven .

eeh klart den har skillnad mot knäppningar och rörelser i systemet om du kopplat arbetstank !!!  den delen måste du va  med på

cc
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 oktober 2016, 13:30:05 »

Ja, det är jag med på, och utan arbetstanktank får man en (mer) pendlande framledningstemp som i vissa installationer kan vara lite besvärande med t.ex. knäppningar i rör och radiatorer.
Men en tank skulle inte göra någon skillnad, om den inte kopplas som volymtank, då får den liknande effekt som en arbetstank.
Bäst med inverter + bypass om man vill komma ifrån de flesta pendlingarna på framledningen i system med högre externt än internt flöde.

Att temperaturen pendlar i systemet betyder inte att den pendlar i fastigheten, som du tycks ha skruvat till mitt påstående till (bra påhitt av dig för att ifrågasätta mig, troll  >:( ).
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 07 oktober 2016, 10:31:32 »

Ok så de 12 hotell jag monterat maskiner i har pendlande temperatur alltså  ??? Varför har ingen sagt det till mig ?   Är det min bristande samarbetsvilja  Sc:,h

Högre flöde än kompressorn vill ha = ingen tank
Lägre flöde än kompressorn vill ha = tank

Är du inte ens med på detta alltså  :o
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 oktober 2016, 09:38:54 »

Nja, om flödet är högre i externa kretsen så får ju arbetstank ingen funktion, vilket medför ratt man får en pendlande temp i systemet.
Som tidigare diskuterats så ger det en stor del av drifttiden med framledningen över börvärde, större effektuttag ger större temperaturtapp i kollektor, förångare och kondensor, viket borde ge sämre COP.
Det finns fördelar med inverter.
En annan fördel är att de går så tyst när de går på låga varv.

Ligger man någorlunda nära optimum när det gäller flöde i golvvärmesystem OCH kondensor så skulle man kunna tänka sig on/off kopplad direkt mot systemet också, om man vill komma riktigt billigt undan.
Ingjuten golvvärme är ändå så trög att det aldrig skulle märkas på komforten om det var inverter eller on/off direkt mot systemet.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 07 oktober 2016, 08:50:40 »

 sen va ska han /hon med en inverter till om driftfallet är så ,
Enkel ON-OFF  med en vanlig intergral beräkning ,,, mindre felkällor mindre framtida kostnader
samma process ,,,
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 oktober 2016, 08:46:49 »

Precis, och det är därför det vore bra om vi fick veta om kunden avser köra komfortvärme sommartid, då kan en tank vara bra ur driftssynpunkt.
Om inte ser jag ingen större vits med tanken, om man nu inte badar i pengar och det inte har någon betydelse att det kostar och tar plats.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 07 oktober 2016, 08:44:48 »

 Sc:,h
om du har en inverter som alltid kommer att gå mot ett flöde som av någon anledning alltid är högre en vad som krävs för att växla ut den önskade effekt behöver du ingen tank ,,,,

Önskar kunden komfortvärmen  på ett par M2 sommar tid i sitt nybyggda hus är det komfortkontot du får ta det på .
Det är ett tillbehör du som kund väljer att köpa för din egna personliga komfort och vällevnad ..
har ingenting med grundfunktionen att göra
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 oktober 2016, 08:18:37 »

Nja, nu hårddrar du sakerna till sin spets igen.
Här talar vi om inverter som går mot ett flöde som är avsevärt högre än det som värmepumpen behöver över kondensorn, och du pratar ÄNDÅ om tank.
Jag håller helt enkelt inte med om behovet i detta specifika fall, OM de inte tänkt köra underhållsvärme på några få m2 under sommaren, då kan jag hålla med.
Det borde inte vara speciellt svårt att komma med en eller ett par riktigt bra rekommendationer baserat på den dokumentation vi fått i detta ärende.
Chansen är stor att trådstartaren INTE kommer att få någon av de två rekkomandationerna av "installatören på plats" om jag får gissa, och då kan det ju vara bra för trådstartaren att ha lite kött på benen när han ifrågasätter de förslag han får (troligen inverter kopplad direkt mot systemet utan både bypass eller tank).
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 07 oktober 2016, 08:13:13 »

nej det gör jag inte
Jag monterar ingenting som inte går genom  mig,
Står du med en Broschyr i Handen från en tillverkare och vill ha just den och jag inte tror på produkten
är det heller inte jag som monterar den åt dig,,, Jag tackar för förfrågan och kaffet om jag vart på plats
och meddelar att jag avböjer att offerera efter dem produkter och specifikationer han/hon har

När det Krånglar  vet jag vem dem ringer  :) jag har inga såna samtal längre ,

Presenterar en offert med eller utan tank frågar du efter ,,, Sc:,h
Men Rickard  Det här har vi diskuterat du och jag   
När Tanken ska dit har en kille/tjej som jag tex vart på plats som förstår vvs och konstaterat vilken flödesbild man har
vilken Typ av avspegling ( radiatorer hög/låg temp  golv värme) Planlösning gällande termostat drift mm   ja allt
och då kommer det..   Effekt täckning! det ger flödesbilden 
exempel.  Utan tank  6kw  med Tank en 12kw värmepump 
offererar någon samma utan tank och tror att det ska gå med knapptryckningar och FÖ på alla raddar  .,;-
Så fel det någonsin kan bli  om man vill vara någelunda seriös gentemot  tillverkare och slutkund
cc
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 oktober 2016, 06:15:04 »


OK, du har alltid systemansvar, men accepterar du att kunderna väljer utrustning som du inte skulle välja själv, och dessutom köper den på billigast möjliga ställe istället för att låta affären gå via ditt företag?

Om man inte tänkt köra sommarvärme på klinkergolv anser jag tanken vara helt onödig i ett hus där externa flödet är högre än det interna, där räcker det gott med bypass.
Skulle vara bra om vi fick veta om trådstartaren tänkt köra underhållsvärme på några golv sommartid så vi slipper träta om tank/inte tank i timmar.

När det gäller kostnaden för tanken så finns det bara ett sätt att bevisa för de som läser vad det faktiskt kostar, och det är om någon begär och presnterar två offerter, en med och en utan tank.
Jag vet att den prisskillnaden troligen skulle viftas undan av Cocacola som oseriös, gjord av en påhoppare i branschen, men det skulle ändå ge en bild av priset för de som läser i forumet.
Sen är det upp till läsaren att avgöra om de tror på en skarp offert, eller vad Sveriges största anhängare av arbetstank påstår om prisbilden.

Det kan naturligtvis visa sig att jag har fel, men som tidigare skrivits så brukar mina rimliga beräkningar som regel ligga ca 50% under vad installatörerna i praktiken tar extra för de saker jag försöker räkna på.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 07 oktober 2016, 04:31:06 »

System ansvar har jag alltid ,,
Har ofta skrivit att tillverkarens "ritning/facit ::)"  just bara är en princip och inget annat
ingen av dem har en aning om vilka förutsättningar en värmepump som tillverkas på bandet ska få gå emot .

Nu kan jag bara tala för mig själv ,,
vad är det som tar 30 min extra i adminjobb när du beställer materialet till en installation då allt du ska säga är
Du jag ska en tank med rsk nummer  också ???   om dem orden tar mig 30 minuter extra   Sc:,h  skulle det rinna sirap i floder som är på gränsen till frysning  och säljaren skulle lagt på för han/hon skulle tro jag somnat ,

att vika upp en tank på en pirra och det skulle ta 30 min in i pannrummet   ja vid ett riktigt svårt extremfall
men vid en"vanlig"  in och ut  Sc:,h jag vet inte hur långt jag kan komma på en halvtimme med pirran och en tank  men ett par km är det nog , 
Det är oftast inte mycket "extra jobb" att få in en tanklösning som skall ses som möjliggörare för den teoretiska beräkningen
säkrad driftförutsättning för processen som pågår i värmepumpen
minimerar drifttempen (övertempereringen) som är DUC (Reglerdatorn) framräknade börvärde  mot utetempen
inga knäppningar  en riktigt jämn inomhustemp
finns inga nackdelar med en tank förutom platsen den står på
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 oktober 2016, 10:51:57 »

En installatör som tar upp beställningen av kunden i samband med ett besök, och lägger ned tid på att beställa tanken från en separat leverantör måste ha ett antal hundralappar för besväret bara för att göra breakeven, och inte många installatörer arbetar med målet breakeven.
Troligen får man själv beställa tanken och baxa den på plats (vilket kan vara helt OK), men då faller samtidigt installatörens systemansvar till viss del.
Det tror jag vissa av installatörerna i detta forum håller med om.

Jag är absolut inte negativt inställd till strömnäspannan eller rinkaby rör, tvärt om, de är hjältar.
Det enda jag menar är att det är lätt att i ett forum skriva att "det är bara" fast så inte är fallet om man tänkt köpa en totalentreprenad på sin anläggning.
Köper man själv grejerna och lejer en installatör på löpande, visst, då behöver man inte ha ågren över vad tanklösningen skall kosta, men min uppfattning är att det är en försvinnande liten del av köparna som agerar på det sättet när det kommer till en så stor investering som det faktiskt är.

Säg att det tar 30 minuters administrativt arbete, samt 30 minuter för två man att få tanken på plats så har vi en och en halv timmes jobb a' 500 kr bara innan tanken är på plats, ytterligare en timme installation så är vi uppe i två och en halv timme, 1500 kr.
Sen vinst/riskpremie på det, minst 2000 kr mer än rinkabypriset skulle i vart fall jag ta om kunden pekade på den tanken och bad mig fixa det.
Och då skulle det inte vara några pengar till overheadkostnader eller aktieutdelningar inräknat i den extrakostnaden.

Och som vanligt när jag räknar så räknar jag lågt, jag gissar att det i praktiken skulle bli minst det dubbla om en installatör räknade på det.
Men åter igen, det skulle vara mycket intressant att se en skarp offert på värmepump med och utan tank.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 oktober 2016, 10:44:06 »

Tyckte bara du hade lite negativ tom när du skrev Rinkaby rör tankar men var säkert jag som missuppfattade. En installatör som säljer tanken för 4000 kr ? ev frakt kommer inte gå back men inte tjäna nått heller det är ju varje installatör fritt att utnyttja sina inköpskanaler på valfritt sätt men på Rinkaby rör bjuder dom inte på frukost. I stället för att köpa en ukv tank för 12000 kr skulle jag i så fall köpa en kw500 för lite mindre pengar och då få slingor i tanken  tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 oktober 2016, 09:16:54 »

Det var den här tanken som stedevil pekade på http://www.rinkabyror.se/artikel/tank-500-l-isolerad/
Och även om det säkert inte är omöjligt att få en installatör att räkna på den, så är det inte deras förstahandsval.
Om en oinvigd kund ber dem räkna på en värmepumpslönsing med en 500 liters fyrrörskopplad arbetstank så lär det bli denna:
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/nibe-ukv-utjamnkarl.html
För drygt 12 000 kr.
Detta är billigaste nätpris, installatören lär ta 15 000 bara för tanken.
De kan nog inte heller sälja strömsnästanken för 4000 kr utan att gå back.

+ arbete och material.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 oktober 2016, 08:50:08 »

Ivt tror jag inte dom har Nibe och Ctc har dom i alla fall haft tidigare men vad dom kostar har jag ingen koll på och Borö är nog rätt stora vad det gäller tankar skulle jag tro.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 oktober 2016, 08:19:10 »

Inte finns det några 500 liters tankar från IVT, Nibe, CTC eller annat "märke" för 4000 kr på rinkabyrör som...
Men Borö och liknande är ju också "märken" om man tänker som du, det har du rätt i.
Det är dock sällan Nibeinstallatörens m.fl val när en offert skall lämnas.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 oktober 2016, 07:48:05 »

@ stedevil

SP testar värmepumparna med en fast effekt och framledningstempen exakt på börvärde.
Det ger on/off-värmepumparna en fördel som de egentligen inte har i normal drift där de tvärt om har en rätt kraftigt varierande frameldningstemp med en stor del av drifttiden med framledningstempen ÖVER börvärde.
Om de testade värmepumparna på ett adekvat sätt skulle invertrarna troligen ha en större fördel än vad som nu indikeras.

Rätt sätt att testa borde vara att belasta värmepumparna med 25, 50, 75 och 100% av dess maxeffekt, och sedan låta on/off-värmepumparna gå on/off för att nå sina resultat, invertrarna skulle snurra på på deleffekt med avsevärt högre COP på dellast än on/off-värmepumparna - det känner jag mig trygg med, men det har ännu aldrig testats så vitt jag vet.

OM du anser det vara värt lite sämre COP med en större tank som inte kopplas optimalt så tycker jag lika gärna att man kan acceptera att köra helt utan tank även om det under några veckor/år skulle innebära lite mer starter än man egentligen vill se, men visst, en stor tank som kopplas för skaplig drift i alla lägen innebär säkert en helt OK lösning.

Jämförelsen mellan 1255-6 och 1245 8 gjordes för att de motsvarar varandra i uteffekt.
1255-6 kan ge 7 kW vid DUT.
1245-8 kan ge 6,73 kW vid DUT.
Visst är det en nackdel med enfas, men i fallet med 6 kW toppeffektbehov så är det inte mer fel att jämföra 1255-6 med 1245-8 än att ta in 1255-12 i kalkylen som har så stor överkapacitet.
Lägger man tvättmaskin, torktumlare och ugn på tredje fasen så borde det inte vara ett stort problem om man har 20A säkringar, har man klenare, jag - då kan det vara ett problem - så det är absolut något att ha i beaktande när man väljer värmepump.
Även med trefas maskin (som jag har) så skulle jag inte vilja säkra ned till 16 amp.

När det gäller kostnaden för tank + installation så vidhåller jag att det skulle vara intressant att se två prisförslag, ett med tank och ett utan tank - från ett företag som inte är med i diskussionen.
Jag vet vad jag tror om prispåslaget, men det går ju inte bevisa så länge ingen begär två sådana offerter.
Köper man själv på nätet, och kopplar in själv, ja - då har du rätt, då är det bara tanken och några rördelar.
De allra flesta köper komplett installation, och då talar vi heller oftast inte om några rinkabyrör-tankar - utan då är det märkestankarna som kostar avsevärt mycket mer.
Tankarna som Rinkaby rör säljer är märkes tankar som det mesta dom säljer tror inte dom har några no name produkter.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 oktober 2016, 07:40:48 »

Fast om ni får 70 starter med en tank då har ni kopplat fel  :o

4 rörs  är alltid det bästa     volymtamk suger    följ detta råd o ni hamnar inte i dessa problem igen  ;)

Det där stämmer helt enkelt inte.
En 4-rörskopplad tank i ett modernt välisolerat hus med golvvärme där flödet under 90% av säsongen är högre i externa kretsen än i den interna kretsen är mer eller mindre bortkastad.
Visst, på marginalen kan den ha en liten effekt, men bypass + volymtank i en sådan applikation skulle ge högre SCOP.
4-rörskopplad tank skulle under vissa unika förhållanden (t.ex. vid underhållsvärme i toa över sommarn) ge bättre resultat just då, men slå ut det på årets totala energibehov så är det en så liten del av totalen att det blir en ekonomisk förlustaffär.

I vissa äldre system, och/eller om man dimensionerar värmepumpen klent effektmässigt så har 4-rörskopplingen mycket större fördelar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 oktober 2016, 07:31:24 »

@ stedevil

SP testar värmepumparna med en fast effekt och framledningstempen exakt på börvärde.
Det ger on/off-värmepumparna en fördel som de egentligen inte har i normal drift där de tvärt om har en rätt kraftigt varierande frameldningstemp med en stor del av drifttiden med framledningstempen ÖVER börvärde.
Om de testade värmepumparna på ett adekvat sätt skulle invertrarna troligen ha en större fördel än vad som nu indikeras.

Rätt sätt att testa borde vara att belasta värmepumparna med 25, 50, 75 och 100% av dess maxeffekt, och sedan låta on/off-värmepumparna gå on/off för att nå sina resultat, invertrarna skulle snurra på på deleffekt med avsevärt högre COP på dellast än on/off-värmepumparna - det känner jag mig trygg med, men det har ännu aldrig testats så vitt jag vet.

OM du anser det vara värt lite sämre COP med en större tank som inte kopplas optimalt så tycker jag lika gärna att man kan acceptera att köra helt utan tank även om det under några veckor/år skulle innebära lite mer starter än man egentligen vill se, men visst, en stor tank som kopplas för skaplig drift i alla lägen innebär säkert en helt OK lösning.

Jämförelsen mellan 1255-6 och 1245 8 gjordes för att de motsvarar varandra i uteffekt.
1255-6 kan ge 7 kW vid DUT.
1245-8 kan ge 6,73 kW vid DUT.
Visst är det en nackdel med enfas, men i fallet med 6 kW toppeffektbehov så är det inte mer fel att jämföra 1255-6 med 1245-8 än att ta in 1255-12 i kalkylen som har så stor överkapacitet.
Lägger man tvättmaskin, torktumlare och ugn på tredje fasen så borde det inte vara ett stort problem om man har 20A säkringar, har man klenare, jag - då kan det vara ett problem - så det är absolut något att ha i beaktande när man väljer värmepump.
Även med trefas maskin (som jag har) så skulle jag inte vilja säkra ned till 16 amp.

När det gäller kostnaden för tank + installation så vidhåller jag att det skulle vara intressant att se två prisförslag, ett med tank och ett utan tank - från ett företag som inte är med i diskussionen.
Jag vet vad jag tror om prispåslaget, men det går ju inte bevisa så länge ingen begär två sådana offerter.
Köper man själv på nätet, och kopplar in själv, ja - då har du rätt, då är det bara tanken och några rördelar.
De allra flesta köper komplett installation, och då talar vi heller oftast inte om några rinkabyrör-tankar - utan då är det märkestankarna som kostar avsevärt mycket mer.
Skrivet av: stedevil
« skrivet: 06 oktober 2016, 06:20:22 »

Citat från: Rickard
I energimyndighetens test får Nibe 1255 5.0 i COP och 1245 får 4.6,
För all del, men man testade å andra sidan en 1255-16 och en 1245-10. Inte alls ovanligt att olika och framförallt större dimensioner i samma modellserie ger någon/några extra tiondelar. Och hade de en arbetstank/volymtank till on/off-pumpen kontra ingen till invertern? För det är ju den skillnaden vi diskuterar.

---
Citat från: Rickard
Att koppla tanken så att den varken fungerar optimalt med högre eller lägre externt flöde tycker jag i princip är fel, då skulle jag hellre dra rör så man kunde lägga om mellan arbetstank och volymtank-funktion beroende på årstid/driftfall - detta för att maximera tankens fördelar.
---

Allt beror ju på hur man jämför. Det som tidigare diskuterats är 200L arbetstank eller 100L volymtank. En 500L som drar nytta av båda fördelarna skulle jag säga är både billigare än att ha båda två men ändå bättre än de 2 mindre kärlen är på sina respektive specialicerade uppgifter. Sen går det ju att ytterligare optimera 500L-tanken, genom en del extra rör och ventiler och extra manuell insats, men hur lång är återbetalningstiden på den förbättringen och hur mycket är det värt att allt sköter sig själv utan att man behöver ägna en tanke på det?

---
Citera
Priser på prisjakt.se
En Daikin inverter kostar 57900 kr
En Nibe 1255-6 kostar 56875
En Nibe 1245-8 kostar som billigast 54200 kr
CTC Gsi 12 kostar 62300 kr.
---
Alltid svårare att jämföra olika märken, men tittar vi på de två pumparna från samma märke, tycker du själv att det är en äpple-äpple jämförelse att jämföra en 6kW enfas VP mot en 3fas 8kW? 3fas 6kW är ca 3000 billigare än 8kW på prisjakt och hur mycket är det värt att slippa risken med snedbelastning och 1 steg större huvudsäkring (som också har en årlig merkostnad)?

---
När man köper tanken så krävs det lite mer rör och rördelar också, så priset blir nog rätt likt, med installation så tror jag inte att det blir billigare alls, men det hänger ju mycket på installatören,
---

2 t-kopplingar, 1 avstängningsventil, 2 rörstumpar och 1 cirkpump, lite mer prylar blir det, men de flesta yrkesmän jobbar väl med avans i procent på allt ingående material för hela jobbet? Arbetskostnad tillkommer, men blir ju billigare för kund än 1 akutbesök när nåt strular pga handhavandefel (99% av värmesystemsköpare hänger inte på detta eller liknande forum och har stenkoll på hur driften ska skötas).
Skrivet av: Hemresan.net
« skrivet: 05 oktober 2016, 23:29:40 »

Heta diskussioner.  ;)  Här kommer en korrekt energiberäkning för den som är intresserad. Nu med Nibe F1255-6 samt FTX.

Kalle Kiander
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 oktober 2016, 22:17:50 »

Varför behöver vp 20 liters volym om det funkar med 250 starter per dygn ?
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 05 oktober 2016, 21:28:27 »

Ja nog låter det konstigt och inget råd jag skulle ge om jag sålde inverter vp för det fanns i det fallet ingen anledning till att ha 70 starter per dygn och jag tror i alla fall att starter sliter.
Nu är det upp till er att ta till er eller att slå bort saklig information och tro på det ni vill.
För det första har jag aldrig sagt att en värmepump skall jobba mot ett litet värmegolv, det kom in skrivet av någon i denna tråd. Minst 20liter vill vi ha men dimensionera gärna 10liter per m2.

För det andra så är dagens kompressorer konstruerade för minst 250 starter per dygn. Med det sagt inte sagt att jag tycker man kan försöka minska antal starter. Dock så handlade mitt svar på en direkt fråga om 70 starter per dygn var skadligt eller ej. Och jag tycker absolut inte det är skadligt, speciellt som det är under en mycket kort period som det sker. Då husets last är lika med eller mer än maskinernas mineffekt så kommer kompressorn aldrig att stanna. Det skall ställas mot en konstruktion designad för 250 starter per dygn året runt under sin hela livslängd.

Mvh
Daikin
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 05 oktober 2016, 15:46:32 »

Fast om ni får 70 starter med en tank då har ni kopplat fel  :o

4 rörs  är alltid det bästa     volymtamk suger    följ detta råd o ni hamnar inte i dessa problem igen  ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 oktober 2016, 11:30:03 »

Det skulle jag också säga om jag sålde värmepumpar.
Det kan ju även faktiskt vara så att det inte är skadligt, det har jag ingen aning om - i fall som dessa väljer jag riskminimering när jag ger råd.
Jag vill inte ge ett råd till någon att de skall köra NÅGON typ av värmepump mot 5 m2 golvvärme, då är det bättre att köra på elpatron om man nödvändigt vill ha golvet varmt.
Eller sätta in en volym/arbetstank på 100 liter eller så.
Ja nog låter det konstigt och inget råd jag skulle ge om jag sålde inverter vp för det fanns i det fallet ingen anledning till att ha 70 starter per dygn och jag tror i alla fall att starter sliter.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!