Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering till radiatorer  (läst 6411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad intrestin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Konvertering till radiatorer
« skrivet: 07 juni 2010, 12:46:32 »
NÃ¥gra  funderingar...

Vi håller nu på och ta in offerter på en värmepump men frågan är. ska man anlita borraren själv eller låta vp-säljaren göra hela paketet ?

Det blir två hål och när en röris var här för vår konvertering till radiatorer så nämnde han att det var olika procentsats på Rot-avdraget om man lejde själv eller om en annan firma gjorde allt.

Nån som har nån erfarenhet av detta ? Det gör ju en del om det skiljer 20-30 procent.

Sen använder de två rörmokarna vi frågat olika rör till radiatorerna, en har elförzinkade rör, blir de mörkare med åren eller brukar de målas ? Den andre förordade alupex, går de att få raka mellan radiatorerna, verkar ju lite 'mjukare' ?

För och nackdelar vore bra att veta innan vi bestämmer oss.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertering till radiatorer
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2010, 13:11:19 »
Rotavdraget är väl alltid samma - 50% på den fakturerade arbetskostnaden upp till 100000:-. Sen kanske vissa firmor är justa och ger mer rabatt på materialkostnaden mot att dom får jobba några fler timmar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Konvertering till radiatorer
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2010, 22:59:59 »

Sen använder de två rörmokarna vi frågat olika rör till radiatorerna, en har elförzinkade rör, blir de mörkare med åren eller brukar de målas ? Den andre förordade alupex, går de att få raka mellan radiatorerna, verkar ju lite 'mjukare' ?

För och nackdelar vore bra att veta innan vi bestämmer oss.

Har ingen praktisk erfarenhet, men jag blev rekommenderad vanliga kopparrör som jag målat vita eftersom jag har rören synliga och ville ha snygg och prydlig rördragning.
VVS'arn jag hade hemma hävdade att endast kopparrör gäller för "prydliga" installationer.
Mina rör är dock i vissa fall flera meter långa. Du kanske bara avser kortare sträckor?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering till radiatorer
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2010, 23:27:46 »
Jag tror inte heller att man ska satsa annat än kopparrör.
Rotavdrag är som purjo_ säger, vilken alternativ ger mest arbete ger mest bidrag.
Hade ni  direkt el eller ?  Ska man inte ha möjlighet till konverterings bidrag i Ã¥r
frÃ¥n länsstyrelsen? 

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering till radiatorer
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2010, 00:29:54 »
Alupex rör finns vita, underhÃ¥llsfria och du  slipper mÃ¥la.
Skulel rekommendera såna om ingen har dåliga erfarenheter av dem?
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertering till radiatorer
« Svar #5 skrivet: 09 juni 2010, 06:54:18 »
Det finns ju även golvsocklar med rör 'inbyggda'...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad intrestin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Konvertering till radiatorer
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2010, 19:01:21 »
Tack för svaren,
vi har direktel och måste konvertera nu i år just för att få chans till bidrag och det är tyvärr många långa sträckor som ska dras med radiatorrör.Det är två lägenheter i ett parhus som ska konverteras.

Kopparrör vore nog bäst men priset, 73 kr/m på Rinkaby gör ingen glad...eller går det att ha annat rör som stam och sen synligt koppla över till cu ?
Tycker mig läst nånstans att man inte ska blanda olika rörsorter.

Hört mig för om alupex, ska ha hållare varje 60 cm, men det kanske man får leva med. Går det att få tätt i skarvar, likaså elförzinkade ? Någon som har några negativa erfarenheter av dem ?

Inloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konvertering till radiatorer
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2010, 11:05:36 »
Jag använde samma firma för allt,tror det blir enklast så.För rördragningen använde jag plusprisol dolt montage(kallt utrymme), sedan vanlig koppar,tänkte först ha vit men röris rekommenderade att måla i efterhand,det blir alltid skador eller sprickor i färgen vid böjar mm.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering till radiatorer
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2010, 12:25:17 »
Hallå där..

Kan ju berätta lite om min erfarenhet ang konvertering från direkt-EL till vattenburet system.
köpte en villa i dec 2009 frÃ¥n sekelskiftet som dom hade "moderniserat" med direkt-EL.  ;D

Tog hit en röris som jag frågade lite om dimensionering å lite om hur man skulle dra allt...
och lät honom göra en offert på materialet (rör,kopplingar,radiatorer)
Blev ca 60 meter elförzinkade rör och en hel del kopplingar "a-press" 15 Radiatorer.
betalade 45 för detta...
Lånade en pressmaskin och gjorde jobbet själv, vilket var nytt för mig men väldigt roligt. har bara erfarenhet av tubrör och blårör där man gängat "Sprinklermontör".
Sen gick jag in på prisjakt.se å titta vem som hade billigaste pumpen just då, kolla även vad dom har för villkor ang frakt osv.. beställde en Nibe F1245-8.
Fick hem pumpen och installerade själv även den.. lite mer tänk, men nibe´s instruktionbok har väldigt bra ritningar på hur de bör se ut, kringutrustingen (tryckkärl säkerhetsventiler, backventiler, koppar, presskopplingar gick lös på ungefär 10.
Då var jag inne i februari månad och kunde inte gräva ner slang ännu, så jag blockerade kompressorn å körde pumpen som ren el-panna, vilket jag såg på elräkningen att till ockmed var mer ekonomi i.
nu i dagarna har jag grävt ner 2*250 meter slang å fyllt med brine, väntar ännu i detta skede på att cirkpumpen ska gå 48 timmar innan jag häver kompressorblockeringen...
Vad gäller stödet så har du rätt till värme systemet vilket är rör, kopplingar, radiatorer och allt annat som ingår i själva värmbärar sidan.
Värmepump kollektor vätskor osv får inte räknas med i stödet.. mitt stöd hamnade runt 17000:-...

Hoppas detta inlägg är till nån hjälp för dig och lycka till med installationen...

M.v.h Tommy


Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Konvertering till radiatorer
« Svar #9 skrivet: 12 juni 2010, 15:13:33 »

Kopparrör vore nog bäst men priset, 73 kr/m på Rinkaby gör ingen glad...eller går det att ha annat rör som stam och sen synligt koppla över till cu ?
Tycker mig läst nånstans att man inte ska blanda olika rörsorter.

Hört mig för om alupex, ska ha hållare varje 60 cm, men det kanske man får leva med. Går det att få tätt i skarvar, likaså elförzinkade ? Någon som har några negativa erfarenheter av dem ?

Kopparrör 12-15mm ska också klammras 60cm...

det går bra att dra pex och sedan gå över till koppar där det är synligt.
Det går ju att dra alupex överallt, men det är svårt att få till den där pefekta rakheten som man får automatiskt med kopparrör.

perfekt om man kan dra färdigisolerad pex som stammar i källaren och sticka upp stick med alupex till varje radiator, det blir snyggt
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
ALUPEX?
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2014, 17:27:55 »
Hmm...man kan köpa t.ex. Henco Alupex raka längder för under 10/m jfrt med ca 50kr/m för motsvarande koppar (20mm invändig diam) hos grossist, gäller där det ska monteras synligt.
Är det ngn som jobbat mkt med raka längder av Alupex, jag tycker det verkar var ett bra alternativ? Det borde väl kunna bli lika rakt som hårda kopparrör om man inte klantar till det?
Finns även kopplingar, Henco Vision som inte kräver pressverktyg.
Varför har inte detta slagit igenom? På kontinenten är det nästan standard idag med Alupex.
« Senast ändrad: 08 augusti 2014, 17:33:36 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: ALUPEX?
« Svar #11 skrivet: 11 augusti 2014, 07:44:48 »
Hmm...man kan köpa t.ex. Henco Alupex raka längder för under 10/m jfrt med ca 50kr/m för motsvarande koppar (20mm invändig diam) hos grossist, gäller där det ska monteras synligt.
Är det ngn som jobbat mkt med raka längder av Alupex, jag tycker det verkar var ett bra alternativ? Det borde väl kunna bli lika rakt som hårda kopparrör om man inte klantar till det?
Finns även kopplingar, Henco Vision som inte kräver pressverktyg.
Varför har inte detta slagit igenom? På kontinenten är det nästan standard idag med Alupex.
Det är i stort sett omöjligt att få pexrör raka även om dom kommer i raka längder, längdutvidgningen är för stor med pex och du kommer att få kurvor på rören när de värms upp.
Kan man leva med det så är det ett bra alternativ.

Mekaniska kopplingar eller push-in kopplingar till pex har funnits länge och används flitigt, det är väl egentligen bara hos gör-det-själv butikerna det inte riktigt slagit igenom.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Konvertering till radiatorer
« Svar #12 skrivet: 11 augusti 2014, 09:47:35 »
Hallå där..

Kan ju berätta lite om min erfarenhet ang konvertering från direkt-EL till vattenburet system.
köpte en villa i dec 2009 frÃ¥n sekelskiftet som dom hade "moderniserat" med direkt-EL.  ;D

Tog hit en röris som jag frågade lite om dimensionering å lite om hur man skulle dra allt...
och lät honom göra en offert på materialet (rör,kopplingar,radiatorer)
Blev ca 60 meter elförzinkade rör och en hel del kopplingar "a-press" 15 Radiatorer.
betalade 45 för detta...
Lånade en pressmaskin och gjorde jobbet själv, vilket var nytt för mig men väldigt roligt. har bara erfarenhet av tubrör och blårör där man gängat "Sprinklermontör".
Sen gick jag in på prisjakt.se å titta vem som hade billigaste pumpen just då, kolla även vad dom har för villkor ang frakt osv.. beställde en Nibe F1245-8.
Fick hem pumpen och installerade själv även den.. lite mer tänk, men nibe´s instruktionbok har väldigt bra ritningar på hur de bör se ut, kringutrustingen (tryckkärl säkerhetsventiler, backventiler, koppar, presskopplingar gick lös på ungefär 10.
Då var jag inne i februari månad och kunde inte gräva ner slang ännu, så jag blockerade kompressorn å körde pumpen som ren el-panna, vilket jag såg på elräkningen att till ockmed var mer ekonomi i.
nu i dagarna har jag grävt ner 2*250 meter slang å fyllt med brine, väntar ännu i detta skede på att cirkpumpen ska gå 48 timmar innan jag häver kompressorblockeringen...
Vad gäller stödet så har du rätt till värme systemet vilket är rör, kopplingar, radiatorer och allt annat som ingår i själva värmbärar sidan.
Värmepump kollektor vätskor osv får inte räknas med i stödet.. mitt stöd hamnade runt 17000:-...

Hoppas detta inlägg är till nån hjälp för dig och lycka till med installationen...

M.v.h Tommy
Fyllde du brine genom att rundpumpa med tunna och extern cirkpump ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: ALUPEX?
« Svar #13 skrivet: 11 augusti 2014, 13:22:34 »
Det är i stort sett omöjligt att få pexrör raka även om dom kommer i raka längder, längdutvidgningen är för stor med pex och du kommer att få kurvor på rören när de värms upp.
Kan man leva med det så är det ett bra alternativ.

Mekaniska kopplingar eller push-in kopplingar till pex har funnits länge och används flitigt, det är väl egentligen bara hos gör-det-själv butikerna det inte riktigt slagit igenom.

Längdutvidgningen med Alupex sägs vara densamma som för vanliga kopparrör. Samma klammningsavstånd anges, c600 mm. Man måste ha utrymme för expansion var 6e meter eller så, men det borde ju gälla kopparrören också, annars kröker även de iväg i sidled. Sätter man klamningen med laser istf att lita till själva röret så blir det rätt rakt.
Jag håller med dig om att koppar e fint, men om priset är en 5e del...?
Koppar måste dessutom alltid målas, AluPEX finns färdigt i vitt.
Kopplingarna tror jag kan vara en anledning att det går trögt, med koppar så kan man hämta tillbaks en del genom att använda billiga lödkopplingar, PEX-kopplingar är traditionnellt svindyra, men nu kommer Kina iom ett antal CE-godkännanden.
I Lettland säljs mkt AluPEX och där svetsar man billiga kopplingar direkt med varmluft. Ett T-25 kostar typ 1,5 Euro. Rören ca 5 Eu för 3m 25mm AluPex.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Konvertering till radiatorer
« Svar #14 skrivet: 11 augusti 2014, 17:14:00 »
Har dÃ¥lig koll pÃ¥ alupex men är inte dom lika lätta att fÃ¥ raka som prisol rör dvs helt omöjligt och ingen man vill ha synligt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!