Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥nga starter vid lÃ¥gt behov  (läst 12240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Många starter vid lågt behov
« skrivet: 06 oktober 2014, 20:39:06 »
Jag har loggat min Daikin bergvärmepump nu sedan i somras och nu när hösten och därmed uppvärmningen har kommit så ser jag att det är väldigt många starter när husets behov är mindre än det som pumpen kan leverera som lägsta effekt (får det till 39 starter idag enligt graf). Pumpens inställningar är gjorda under förra vintern och fungerade bra då. Borde jag försöka minska antalet starter (dvs är det dåligt för pumpen med så här många starter)?

Använder inomhusgivare och under perioden när pumpen arbetar som start/stop- pump så är den konstant under börvärdet.

Framledningstemperaturtolerans [09-04] är satt till 2. Skulle kunna öka denna till 3 eller 4 för att se hur mycket bättre det blir.

Bifogar två bilder, en på energiåtgången senaste 24 timmar och en på framledningstemperaturen senaste 24 timmar (sensorn sitter ganska nära pumpen, så när VV produceras så syns det på sensorn).


Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2014, 21:09:34 »
Lägger med en bild på inomhustemperaturen (sensorn sitter bredvid inomhussensorn för bergvärmepumpen och är konfigurerad att visa samma temperatur).

[09-0c] (rumstemperatur variation) är satt till 1.0 och börvärdet är satt till 22.5, så den får pendla mellan 21.5 och 23.5. Så det är inte inomhusgivaren som bestämmer avgör start och stop i detta fallet.

Lägger även med en bild på utomhustemperaturen (Daikin sensorn sitter på samma vägg som den sensorn som benämns "Outdoor" i grafen).

Systemet är även uppsatt med aktiv modulering av framledningstemperatur ([08-05]=1) och maximal modulation är satt till 3 grader ([08-06]).



Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2014, 23:03:55 »
Ändrade framledningstemperaturtolerans [09-04] från 2 till 3 igår kväll men det gjorde ingen större skillnad på gångtiderna idag. Bifogar graf över energiförbrukning, framledningstemperatur samt temperatur inomhus & utomhus.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2014, 08:49:53 »
Har du prövat att öka tillåten avvikelse på innetemperatur, om du har innegivare med i styret?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2014, 22:45:45 »
Jag har ett liknande fenomen på min altherma (alltså luft/vatten men det spelar ingen roll här) under höst och vår. Jag har löst det genom att använda en manuellt inställd framledningstemperatur som är så stor att radiatorerna hinner göra sig av med energin då pumpen går på lägsta last. Just nu skulle jag gissningsvis ha 32 grader framledning om den programmerade kurvan fick avgöra. Istället har jag ställt in 39 grader. Sedan sköter innegivaren (av on/off-typ) resten. Framåt vintern går jag över till automatik och låter kurvan bestämma.

Detta ger mig 4-5 starter om dagen och cirka en timmes gångtid, istället för 15 starter i timman och 90 sekunders gångtid.

Jag skulle tro att en volymtank på 100-200 liter också skulle lösa problemet. Får se om jag gitter prova någon gång.

Det är ju en vanlig uppfattning att "många" starter är skadligt. Jag tror det är lite mer komplext än så och vad som är sant för en viss modell vet nog bara utvecklingsavdelningen hos tillverkaren..
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2014, 11:18:58 »
Bopakoster: Den slår inte i taket vad som innegivaren skall tillåta, så misstänker inte att problemet ligger där (skulle kunna ge den lite mer utrymme och se vad som händer).

Svartöra: Bra tips. Jag har nu ökat kurvan vid problem-temperaturerna och tänker att innegivaren skall få en mer central roll i styrningen.. Skall se om det hjälper.

Återkommer med nya grafer efter helgen när jag hunnit testa lite mer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2014, 17:25:39 »
Går det inte öka gradmin eller eller vad nu Daikin reglerar efter så man får lite längre gångtider och mera avvikelse från börvärde att värma 7-8 grader över börvärde är ingen katastrof en del av säsongen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pts

  • Frekvens styrd VP Bergvärme+ kyla
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Spanga, Stockholm, Sweden
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2014, 19:51:08 »
enmik: Jag har bergvärme och har provat på rums givare och med modulerat FLT.
Är tillbaka på Väder beroende FLT.

Det som verkar ge problem är hur flödet styrs.
Elementen behöver i princip alltid flöde för att inte få kallras.
Hur många liter/min drar CP runt vid
  • När kompressorn gÃ¥r
  • När det behövs värme men kompresson behöver inte gÃ¥
  • När det inte behövs värme

2 vån Hus 234m2 1968 tegel + platt tak, Daikin Bergvärme med Frikyla.

Jonas Henriksson

  • Gäst
Jonas Henriksson
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2014, 09:40:28 »
Hej,
har en Daikin bergvärme installerad sedan Juni, upplever precis samma sak som Er.
D.v.s. när jag använder inomhus givaren och modulation (08-06 5 grader) så ligger temperaturen konstant under börsvärdet. Ökade då kurvan rejält och då håller den inomhustemperaturen, men då går den mer som en ON/OFF pump vilket leder till varma och kalla golv om vartannat på nedre plan där vi har golvvärme.
Har ändrat tillbaka till ursprunget med en lägre kurva och framledning istället vilket ger jämn golvvärme hela tiden och en inomhustemperatur som än så länge ligger inom 1 grad ungefär. Har också närmare 35-40 starter per dygn. Tror inte det spelar någon roll och det kommer minska ju kallare det blir.
Men det skulle vara bra att kunna använda inomhusgivaren och samtidigt hålla jämn temperatur på golven.
/Jonas

Utloggad droopy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2014, 13:35:30 »
Golvvärme är trögreglerat jämfört med radiatorer jag tror mera på att slå om till fast framledning och lägga den lågt. Jag kör min som elpanna just nu med 32 grader som framledning. Huset håller 22 dag som natt (radiatorer)

Jonas Henriksson

  • Gäst
Jonas Henriksson
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2014, 14:19:36 »
Hej,
kör framledning (FLT) + väderberoende av den anledningen du nämner.
Bara nyfiken på hur din kurva lutar, jag har vid -20 en FLT på 53 och vid 14 ute en FLT på 26.
Nu ligger min FLT på 29 grader vid 9,4 grader utomhus.
Självklart helt beroende på hus o.s.v.

Det jag klurar på är ju varför kurvan bara går att ställa till -20 grader, ökar den linjärt efter det till MAX FLT eller blir det 53 ifrån -20 grader och nedåt, en vecka om året har vi -32 grader, bor i Roslagen Norr om Stockholm.
Mvh
Jonas

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2014, 09:34:33 »
Nu ska man kanske inte jämföra allt för mycket med onoff maskiner. En start på en invertermaskin tycks slita mindre på kompressorn.

Dock så verkar det som att daikinen startar uppemot 50 gånger om dagen, och det kan ju inte va rätt. Jag hade nog gjort min installatör uppmärksam på detta. Den dag det brakar ihop kan det vara bra att ha det att luta sig tillbaka på.

Även om inte kompressor frestas så mycket vid starttillfället så finns det andra aspekter såsom smörjning. Även COP blir lidande vid hackad drift.

Utloggad droopy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2014, 10:12:26 »
Det står used energy i diagrammet. Är det pumpens totala förbrukning? Vart ligger mätpunkten?
För att mäta kompressorns drift ordentligt bör man mäta på kompressorns anslutningar.. vvb och annan förbrukning kan förvilla..

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #13 skrivet: 18 oktober 2014, 10:16:40 »
Jag tycker det vore riktigt intressant om TS vill ta sig tid att redogöra för hur han skapat loggarna och vilken utrustning man använder.

 tummenupp

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Många starter vid lågt behov
« Svar #14 skrivet: 18 oktober 2014, 10:39:25 »
Nu ska man kanske inte jämföra allt för mycket med onoff maskiner. En start på en invertermaskin tycks slita mindre på kompressorn.

Dock så verkar det som att daikinen startar uppemot 50 gånger om dagen, och det kan ju inte va rätt. Jag hade nog gjort min installatör uppmärksam på detta. Den dag det brakar ihop kan det vara bra att ha det att luta sig tillbaka på.

Även om inte kompressor frestas så mycket vid starttillfället så finns det andra aspekter såsom smörjning. Även COP blir lidande vid hackad drift.
Varför skulle en start på en inverter slita mindre ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!