Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är den slut  (läst 4345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sigtuna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Är den slut
« skrivet: 23 november 2010, 20:18:02 »
Har en Panasonic CU-E9CKP som är sju år. Utedelen låter mycket och isar igen snabbt. Hade en kille här som sa "det är väl kompressorn, köp en ny värmepump". Han menade att jag måste köpa allt nytt, ja han säljer pumpar också (hellre än lagar tydligen). Är detta verkligen rimligt att det inte ska gå att använda innerdelen eller de gamla rören eller så - ger det inget.
Han säljer Sverigepumpen och med ROT-avdrag skulle det bli 24.310kr - är det rimligt?

Utloggad galghumor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra gejer!
SV: Är den slut
« Svar #1 skrivet: 23 november 2010, 21:26:58 »
Det priset, med tanke på att hål är taget och el är framdraget, skulle jag möjligen betalat för HE12LKE med 5 års garanti. Och under förutsättning att installatören demonterar och tar med sig din gamla E9CKP. För alla andra modeller av Panasonic är det ett orimligt högt pris anser åtminstone jag.
Panasonic E9EKEB. GÃ¥r som en klocka.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Är den slut
« Svar #2 skrivet: 24 november 2010, 16:42:31 »
Priset verkar stämma med vad kinnan har satt för pris på nya HE9 men om du nu haft en E9CKP så bör du klara dig med den Panasonic NE9 som bör ligga runt 18000 efter rot från samma kille, detta räknat med standard installation.

Behålla innedel? Nej.
Behålla rör/väggstativ? Ja det kan gå men gör nog inte direkt ngt på priset och det är inget jag skulle rekommendera.

Ny fin installation med nya kanaler etc blir så mkt trevligare.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Är den slut
« Svar #3 skrivet: 24 november 2010, 18:34:46 »
Finns det inte en risk med konor som spruckit med årena? Jag plockade ned en maskin (var ivägen för ombyggnation) åt polar´n som en firma hade satt upp, där var konan sprucken. Det både syntes och kändes med nageln. Byt rör vid maskinbyte tycker jag, då har man eliminerat en ev felkälla.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad sigtuna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Är den slut
« Svar #4 skrivet: 26 november 2010, 08:34:40 »
Tack så mkt för bra svar. Den jag haft är lite klen - når inte hela huset så jag vill nog gå upp lite (eller om de nya är mer effektiva samma). Det som skulle kosta 24.310kr var Superscroll 9, många beteckningar.. Finns det bättre alternativ alltså?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är den slut
« Svar #5 skrivet: 26 november 2010, 09:22:43 »
Superscroll 9 är Sverigepumpens beteckning för HE9LKE
ni ser lite fakta på www.lmg.nu
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är den slut
« Svar #6 skrivet: 27 november 2010, 11:42:04 »
Hej,

Att skrota en 7 år gammal pump låter horribelt :(
En värmepump bör hålla åtminstånne 15 år enligt mig.
Som du beskriver att utedelen låter mycket och isar igen snabbt kan bero på många faktorer!
Dels vilken kompressortyp, fläktbladens utformning har betydelse ur bullersynpunkt.
Att den isar igen beror först och främst på en huvudsynpunkt, nämnligen luftens fuktighet, ju torrare luft, ju mindre is, och detta faktum är opåverkbar :P
Det är viktigt att avisningen eller defrost funktionen är fullt fungerande.
I annat fall tar det lång tid att avfrosta.
Vanligast är att pumpen reverserar, fungerar omvänt så att den kyler, och på så sätt skapar värme i utedelen som smälter isen.
Samtidigt för att inte ge onödig tillskott av kyla i inomhusdelen så går fläkten ner till lågt varv för att minska luftflödet av kall luft inne.
I gamla värmepumpar användes en elslinga till defrost och var inte speciellt kostnadseffektivt.
Att din kompressor är utsliten är inte trovärdigt, då hade den inte kunnat isat igen :o
Möjligen har du ett fel i styr elektroniken, eller att 4vägs ventilen inte fungerar som den skall?
Det är mina amatörsynpunkter.

Rätta mig gärna ni andra som är proffs, alltid kan man lära sig nÃ¥got nytt  tomte::

MVH/Fidusen
« Senast ändrad: 27 november 2010, 19:52:10 av Fidusen »
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: Är den slut
« Svar #7 skrivet: 27 november 2010, 22:09:46 »
de kan väl vara brist i maskinen oxå, jag fick åka ut till polarns morfars landsställe där han hade en vp L / L
han hade brist i sin samt att dom som installerade den sa att han skulle köra i auto läge vilket är helt idiotisk när man ska värma _/-
då isade hans utedel på helt och man fick tinna bort all is innan för att kunna få rätt värden.
Innehavande av kat. 1

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Är den slut
« Svar #8 skrivet: 28 november 2010, 19:42:41 »
Att skrota en 7 år gammal pump låter horribelt :(

Den är av den modellen där kompressorn var feltillverkad så 7år skulle jag vilja säga är lång livstid på den, tyvärr.

Som du beskriver att utedelen låter mycket och isar igen snabbt kan bero på många faktorer!
Dels vilken kompressortyp, fläktbladens utformning har betydelse ur bullersynpunkt.

Är nog inte så att den levt jävel hela tiden, tycker det verkar som om den gav upp nu till vintern, så utformning på fläktblad/kompressor ska ju inte spela ngn roll överhuvudtaget i det här fallet.

Att den isar igen beror först och främst på en huvudsynpunkt, nämnligen luftens fuktighet, ju torrare luft, ju mindre is, och detta faktum är opåverkbar :P

Isar gör ju alla pumpar men fryser den igen så är det ngt som är fel helt enkelt.

I gamla värmepumpar användes en elslinga till defrost och var inte speciellt kostnadseffektivt.

Skulle vilja säga tvärt om, förr fanns det inga elslingor så pumparna frös igen, nu finns det elslingor så pumparna packar inte is i bottentråget.
Att dom drar fruktansvärt mkt ström är lite väl fabel, finns ju belysning som drar mer så :)

Att din kompressor är utsliten är inte trovärdigt, då hade den inte kunnat isat igen :o

Som jag sa tidigare så hade modellen feltillverkade kompressorer, jo den kan mkt väl vara slut, jo den kan gå men går såpass dåligt att den inte får upp särskilt bra värme och då heller inte kan avfrosta.

Möjligen har du ett fel i styr elektroniken, eller att 4vägs ventilen inte fungerar som den skall?

Kan mkt väl vara så också men priset av utbyte kretskort/4vägare är lite väl saftigt för rep av en defekt/gammal pump.

Andvänd din hemförsäkring och gör en kontantreglering så har du kanske hälften av vad en ny pump kostar dig alla fall.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är den slut
« Svar #9 skrivet: 28 november 2010, 20:25:34 »
Vad är det som är felkonstruerat på scrollkompressorn i E9CKP ?

Har haft väldigt få kompressorhaverier på den modellen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sigtuna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Är den slut
« Svar #10 skrivet: 28 november 2010, 20:41:48 »
tack för kloka synpunkter men nu har ujag beställt ny - tror ändå det blir dyrare och framförallt jobbigare att laga.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Är den slut
« Svar #11 skrivet: 29 november 2010, 08:34:48 »
Vad är det som är felkonstruerat på scrollkompressorn i E9CKP ?

Har haft väldigt få kompressorhaverier på den modellen

Vet inte det direkta felet men ngt är det då det sprutar k.kort utedel och löser ut på hetgasskydd när det börjar bli kallt, har ett par st som står ute på golvet dock aldrig fördjupat mig i dom då vi inte sålt dom själv utan bara bytt ut.

« Senast ändrad: 29 november 2010, 08:38:19 av ghandi »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är den slut
« Svar #12 skrivet: 29 november 2010, 08:37:02 »
Då måste jag haft tur med mina E9CKP då jag har väldigt få kretskort eller kompressorfel på den modellen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!