Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?  (läst 2808 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« skrivet: 15 augusti 2022, 13:14:29 »
Hej!

Har idag en Nibe VVM500 och F2021-20 låg temp system som föder golvvärme och radiatorer i ett 400 kvm stort hus.
Funderar på hur man skulle kunna optimera detta ytterligare inför vintern och eventuella tokhöga elpriser.
Jag har timmätning på elen och befinner mig i elområde 4. Kör bara värmepumpen när det är lågprisperioder. Är dock rädd att lågprisperioderna kommer att vara obefintliga i vinter.

Då jag har fjärrvärme indraget sedan tidigare, så funderar jag på om det hade gått att kombinera fjärrvärme med befintlig lösning. Satte fjärrvärmeabonnemanget till vilande i samband med att jag installerade VP då VP var mer förmånligt vid den tidpunkten. Har inte FJV centralen kvar då den var gammal, men det går ju alltid att köpa en ny.

Hade jag kunnat koppla in fjärrvärmen på slingan, shunta ner tempen och sedan styra cirkulationspumpen på FJV centralen om fjärrvärmen ska användas eller inte? Styrning tänkte jag köra via home assistant baserat på elpriset.

Eller är det en smartare ide att även köpa en acktank och låta både VP och FJV kopplas dit och sedan ansluta acktanken mot husets värmeslinga? Man skulle i så fall även kunna tänka sig att man i framtiden ansluter andra värmekällor till acktanken som tex en pellets eller vedkamin beroende på hur omvärlden och elpriset utvecklar sig.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2022, 13:55:43 »
Det går att ansluta VVM500 direkt till fjärrvärmeväxlare kopplat som "högtempererad tillsats": https://proffs.nibe.se/nibedocuments/31421/M11327SV-8.html?21=1&32=1&33=1&0=1&1=1
Kanske kan även NIBE's egen fjärrvärmeväxlare FJVM 220 användas(?) Om den får ge 60°-65° framledningstemperatur ska den klara ge 20 kW.
« Senast ändrad: 15 augusti 2022, 14:40:07 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2022, 15:59:50 »
Tack Josth!

Det var ju onekligen ett smidigt sätt att ansluta på.
Känner du till hur detta kan styras också så man endast värmer med FV när elpriset är högt? Görs något styrning i VVM500 eller får man styra flödespumpen på FJV centralen? Gissar att VVM500 bara tar emot det som flödar.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2022, 16:08:12 »
Är tyvärr inte djupare insatt i de tekniska delarna men när VVM 500 kallar på tillsats så startar den cirkulationspumpen i fjärrvärmeväxlaren så värmen från fjärrvärmeväxlaren cirkulerar in i tanken på VVM 500 tills den har laddat tanken till inställd varmvattentemperatur drygt. VVM 500 kan anslutas till NIBE Uplink och där finns säkert Smart Price Adaption som är NIBE's styrning för el-priset. Sedan finns Nibe-pi och sådan projekt för de som vill utveckla egen loggning och styrning.

Ser att i meny 4.1.8 kan man välja "Smart energy source" och ange vad olika värmekällor kostar och vilka tariff-perioder de har. Vet dock inte om den dagligen kan hämta el-priset dynamiskt och uppdatera tabellerna. Har man fjärrvärme är ju priset dock väldigt statiskt.
« Senast ändrad: 15 augusti 2022, 16:18:40 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2022, 11:03:41 »
Jag har idag pratat lite med Nibe support beträffande detta och kommit fram till att FJVM 220 fjärrvärmemodul är endast för frånluftpumparna. Den passar inte VVM500.
Däremot kan man köra med tillbehöret DEH 500 och valfri fjärrvärmeväxlare.

Styrning skulle man kunna göra genom ställa parametern "prioriterad tillsats" då elpriset är högt. Då startar cirk pumpen för FV och laddar tanken medans min VP vilar.
Som du också skriver så skulle man kunna använda sig av smart energy source baserat på elpriset, men det är nog en laborering som kan krävas här. Nibe supporten menade att det var en funktion som vanligen användes på tyska marknaden då de ofta har andra sätt att värme med.

Jag kör idag med nibe-pi för styrning, så här tänkte jag att man då skulle kunna göra en liten automation i home assistant som sätter parametern "prioriterad tillsats" av eller på baserat på aktuellt tim-elpris. Alternativt om man kan få Fredrik att bygga in det i nibepi som en inställning. :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2022, 11:45:26 »
Intressant! Det verkar ocksÃ¥ som FJVM 220 utgÃ¥tt ur sortimentet för jag kan inte hitta det nÃ¥gonstans bland tillbehören. När det gäller nybyggda smÃ¥hus med frÃ¥nluftsvärmepump sÃ¥ är de numera sÃ¥ energisnÃ¥la att det bara blir lite tillsats och därmed kommer kostnaden för fjärrvärmeväxlaren plus den fasta avgiften för fjärrvärmen, som de flesta fÃ¥r betala, inte göra det lönsamt med fjärrvärme. I alla fall innan dagens el-priser som man kan undra hur länge de kommer att vara(?) Har man däremot ett lite äldre och stort hus eller flerfamiljshus är det ju ofta fjärrvärme finns som ett möjligt alternativ. Bra att VVM 500 är sÃ¥ flexibel.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2022, 13:29:58 »
"Min" fjärrvärmeleverantör erbjuder ett lägre pris på 0,76kr/kWh om man har abonnemang vilket kostar 4000 kr/år.
Alternativt att man kör flexibelt för 1,05kr/kWh utan fast årsavgift.

Jag tänkte då att man väljare det senare alternativet utan årsavgift då det ska fungera som tillskott. Om man då tänker sig att en F2120 borde kunna leverera på COP 3 i vinter (Skåne) så innebär det att FJV och VP uppvärmningen kostar likvärdigt vid ett elpris på ca 3,15 kr/kWh. Överstigs det elpriset så aktiverar man parametern "prioriterad tillsats" och låter VP vila.

Med erfarenhet från förra vintern och timprismätning så var just problemet att lågprisperioderna aldrig riktigt inträffade. Antingen var det snordyrt (med den vinterns priser som referens) eller var det bara dyrt. Aldrig att det var riktigt billigt.
Går det för lång tid mellan de billiga perioderna så hinner huset svalna så pass mycket att det blir kallt inomhus och man måste tillslut overrida prisstyrningen för VP för att få upp värmen i huset. Vi hade dagar förra vintern som kostade dryga 700 kr/dag i el då vi till slut blev tvingade att starta VP trots snorhögt elpris.

Just detta tänkte jag försöka undvika i år genom FJV som tillsats och denna vintern räknar jag med högre elpriser. Jag vet att politikerna lovar en massa just nu men jag vågar inte lita på något förrän jag ser ett beslut på ersättning till elkunderna svart på vitt. Idag kostar tex elen 10,37 kr/kWh i elområde 4 mellan 19-20 och detta är mitt i sommaren. I alla tre baltländerna har de Nordpools maxpris på 40kr/kWh mellan 17-18 ikväll pga effektbrist... även det mitt i sommaren.



« Senast ändrad: 17 augusti 2022, 13:34:41 av spacemoose »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2022, 14:27:04 »
Fint att fjärrvärmebolaget erbjuder olika taxor, det betyder mycket för de som inte förbrukar så många kWh alls. Även den fasta avgiften är låg om man jämför med många andra fjärrvärmeleverantörer. COP beror på utetemperatur och framledningstemperatur. COP-kurvorna finns i produktbladet för F2120 sid 17: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/30729/639673-7.pdf COP kanske 5 vid +10° ute och 2,5 vid -15° beroende vilken framledningstemperatur man kör med. Om man kör fjärrvärmen som prioriterad tillsats så blir det el-tillsats när kompressorn inte räcker men el-priset är mindre än t.ex. 3 ggr fjärrvärmepriset. Jag är inte säker på hur det är bäst att styra men det känns som man behöver klura lite på detta.

Ja politikerna måste göra någonting för det är och kommer att bli helt horribla priser p.g.a. krig och energikris. Vanligt folk har inte alls sådana marginaler och besparingarna tar snabbt slut. Det verkar dock vara mest dec, jan, feb det diskuteras subventioner om men redan okt och nov kan bli kalla.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #8 skrivet: 26 september 2022, 23:47:20 »
Har nu kommit så långt att allt är inkopplat förutom kommunikationen mellan DEH500 kortet och VVM500.

När jag skulle koppla in expansionskortet så såg jag att det redan fanns trådar anslutna till plintarna som ska användas. Skulle kunna vara kommunikationen med utedelen.
I manualen står det att korten ska vara kopplade i serie om det redan finns expansionskort. Gäller det även här eller kan jag trycka in trådarna till expansionskortet på samma plintar? Då blir det ju parallellt med utedelen.
« Senast ändrad: 27 september 2022, 00:12:57 av spacemoose »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #9 skrivet: 27 september 2022, 09:36:02 »
Det är en databuss som kopplas i serie, åtminstone vad jag känner till. Ingen parallellkoppling. Kan bli några extra meter signalledning som krävs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #10 skrivet: 28 september 2022, 08:51:13 »
Pratade lite med Nibe igår. Tydligen är det seriekoppling när man har flera expansionskort samt seriekoppling när man har flera utedelar. Då syr man ihop dem så som det är angivet i manualen.
MEN.. om man har en (1) utedel och ett (1) expansionskort så ska dessa anslutas parallellt. Resterande likvärdiga tillbehör seriellt på respektive del. :-D Det står däremot inte i manualen..

Så nu är det inkopplat och klart. :-)
Niben hittar sitt expasionskort och det är inställt som prioriterad tillsats. Den aktiverar dock inte tillsatsen eftersom panngivaren BT52 måste vara 3 grader över BT6 för att cirkpumpen för extern tillsats ska aktiveras.
Jag satte först panngivaren mot inkommande fjärrvärmerör på primärsidan av växlaren, men eftersom det inte cirkulerar något när fjärrvärmen står och väntar så kommer den inte upp i mer än dryga 42 grader. BT6 är runt 47 när den är laddad från VP.
Tänkte att man istället för panngivaren hade kunnat ansluta ett motstånd på typ 1kohm som borde motsvara ca 60 grader. Då borde alltid BT52 visa mer än BT6 och den externa tillsatsen kan gå igång om den inte är blockerad. Vad den egentliga temperaturen är på fjärrvärmeprimären är jag ju inte så intresserad av, eller hur?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #11 skrivet: 28 september 2022, 11:31:34 »
Ok, väldigt bra att du fick korrekt besked från NIBE men lite lustigt är det att man börjar med parallellkoppling Sc:,h

Primärsidan av fjärrvärmen bör man hÃ¥lla sig bort frÃ¥n sÃ¥ lÃ¥ngt man kan. Kan bl.a. vara väldigt hög temperatur när förbrukningen är hög. LÃ¥ter smart med en fast resistor som ger 60 °C eller drygt det och att aktivera prioriterad tillsats via nÃ¥got potentialfritt smart relä. 

Edit: Ser att alternativet "Prioriterad tillsats" innebär att inkommande kallvatten först kopplas till tillsatsen och sedan till VVM 500. Det blir fel om man har fjärrvärme som tillsats. Då ska den kopplas in efter värmepumpen och toppa upp varmvattnet till rätt temperatur. Man kanske behöver tänka igenom lösningen lite till med en erfaren rörmokare som kan NIBE och fundera på alternativen för att ansluta tillsatsen.
« Senast ändrad: 28 september 2022, 11:45:00 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #12 skrivet: 28 september 2022, 13:04:57 »
Hängde inte riktigt med pÃ¥ din sista Edit med inkommande kallvatten. Har du möjlighet att formulera om det lite?  :)
Så som det är kopplat nu så är fjärrvärmens sekundärsida för radiator ansluten mot XL18 och XL19. Inget kallvatten är anslutet till fjärrvärmecentralen.
Syftet är att vattnet i VVM500 cirkulerar i fjärrvärmeväxlaren via XL18 och XL19 när extern tillsats gÃ¥r igÃ¥ng. eller har jag tänkt tokigt här nu?  Sc:,h

Man skulle som du skriver kunna ansluta tex en shelly puck till AA5-X2:21-22 för att styra extern blockering av tillsats. En annan tanke är att styra via nibepi (modbus). Jag har hittat register 47317 som är Shunt controlled add. accessory on/off. Men osäker om det är rätt för uppgiften. Får testa ikväll helt enkelt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #13 skrivet: 28 september 2022, 14:12:21 »
Ok, om fjärrvärmen är kopplad till XL18 och XL19 är allt grönt från min sida tummenupp Det är dockningsalternativ "Högtempererad tillsats". Jag missförstod nog att du efter samtalet med NIBE supporten skulle koppla in fjärrvärmen som alternativ "Prioriterad tillsats" för att kunna styra genom att påverka BT52 med en fast resistans. Då blir det knas med varmvattnet och man följer principschemat. Kan man direkt i styrsystemet påverka vilken värmekälla man vill ha är det naturligtvis bäst. Att kunna blockera kompressorn vid väldigt höga el-priser jämfört med fjärrvärmen etc. Tyvärr är jag själv inte så insatt i styrsystemet.
« Senast ändrad: 28 september 2022, 14:26:31 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera LVVP med fjärrvärme och ev annat?
« Svar #14 skrivet: 28 september 2022, 14:30:43 »
Tänkte också på att man bör kolla upp så inte kompressorvärmningen blockeras om man blockerar kompressorn. Såg någonstans i manualen att kompressorvärmningen ska vara på minst 8 timmar innan man startar själva kompressorn. Kallstart på vintern med risk för vätskeslag i kompressorn kan bli väldigt dyrt vid ett haveri och annars ger det högre slitage.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!