Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥gar jag byta?  (läst 2117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joehill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
VÃ¥gar jag byta?
« skrivet: 12 maj 2019, 14:32:39 »
Hej,
Jag funderar starkt på att byta värmepump efter drygt 21 år men blir lite orolig över att hamna i problem som många har gjort med sina nya pumpar, det är allt från flödesproblem till gud vet vad.
Har idag: Borrdjup 160m Thermia E12 (12KW) dockad mot en elpanna Egor Elcopmple.
Elpannan är enbart till för shunt och varmvattenberedare, alla elpatroner helt avstängda, huset på strax under 200kvm, all uppvärmning och varmvatten sker helt via värmepumpen. Pumpen är helt ointelligent, det enda som finns är en burk på väggen som heter PTS 4.2 (från Thermia) med en röd lampa, lyser den är något galet, har lyst 1 gång en vecka efter installation, avluftning sedan ok.
Alltså detta har fungerat klanderfritt i drygt 21 år och dagen närmar sig när pumpen eller elpannan går sönder och en ny modern pump behövs. Kommer jag att hamna i elände med att få en ny pump med alla sina larm m.m. att fungera?
Vad tror ni?
Joehill

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VÃ¥gar jag byta?
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2019, 15:45:05 »
Funkar den värmepumpen du har så kör på med den.
Sen har du en elpannan den dagen den havererar.
Typ, kolla upp vad som finns på marknaden och hur de funkar?
Sen tror jag nog att de flesta nya bergvärmepumpar funkar felfritt, det är de som inte funkar som man kan läsa om på detta forum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Joehill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: VÃ¥gar jag byta?
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2019, 17:04:01 »
Tack för svar, är nästan mer orolig för att elpannan ska paja den är från 1987 så man kostar ju inte på den i onödan, Thermia representant kommer i morgon.......

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VÃ¥gar jag byta?
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2019, 17:08:36 »
Tack för svar, är nästan mer orolig för att elpannan ska paja den är från 1987 så man kostar ju inte på den i onödan, Thermia representant kommer i morgon.......
Har pannan hållit i så många år så håller den ett bra tag till, troligen har ingen fyllt på nytt vatten i systemet ( inget nytt syre ) dem har varit utan läckor i många år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!