Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning av bergvärmepump: Thermia Diplomat Inverter  (läst 3534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KNoro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag är nybliven ägare till ett hus med en bergvärmepump: Thermia Diplomat Invereter, installerad 2015.

Efter att ha bott i huset i ca 1,5 månader börjar jag nu fundera på om pumpen är rätt inställd då jag tycker att elförbrukningen ändå är förhållandevis hög (behöver ju inte bero på värmepumpen).

Jag är nybörjare på det här och efter att ha läst bruksanvisningen känner jag mig inte mycket klokare. Vad jag förstår så kan man på min pump laborera med följande: Val av värmekurva, justering av enskilda "punkter" i värmekurvan och slutligen kan man skruva på det som kallas för "komforthjulet"

I dagsläget försöker vi hålla ca 22-23 grader inne men ibland är vi nere på 20 och i bland uppe på 24. Komforthjulet är ställt på 20 grader (vi drog upp det från 18), den aktuella värmekurvan är kurva 36 och här har tidigare ägare varit inne och ändrat lite (skulle jag tro).

Så till mina frågor:
Vad ska komforthjulet vara inställt på, eller hur ska jag använda komforthjulet?
Är värmekurva 36 den rätta eller ska jag använda kurva 40 som är standard enligt bruksanvisningen?
Finns det andra saker jag kan tänka på för att pumpen ska arbeta så effektivt som möjligt?


Husets förutsättningar (om det är av vikt)
112 boarea + 112 källare som används som boyta
Vattenburet system med element (installerat samtidigt som pumpen 2015)
Frånluftsventilation
Vattenburet konvektorelement i garaget (strypt i dagsläget)

mvh! KNoro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inställning av bergvärmepump: Thermia Diplomat Inverter
« Svar #1 skrivet: 28 september 2021, 09:15:19 »
Installera en rumsgivare ansluten till värmepumpen.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställning av bergvärmepump: Thermia Diplomat Inverter
« Svar #2 skrivet: 29 september 2021, 18:02:12 »
Installera en rumsgivare ansluten till värmepumpen.
Fast man bör ställa in pumpen med rätt kurva sÃ¥ den gÃ¥r sÃ¥ bra (stabil inomhus temp)  som möjligt innan man börjar förlita sig pÃ¥ rumsgivare.
Om du termostater i systemet ska du se till att de är fullt öppna innan du börjar justera kurvan.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad KNoro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning av bergvärmepump: Thermia Diplomat Inverter
« Svar #3 skrivet: 30 september 2021, 21:31:10 »
Hej! Tack för svar!

Tanken på rumsgivare har slagit mig men som jag förstått det (och som Fredrik567 också skriver) bör man justera in en korrekt värmekurva ändå. Eller sköter rumsgivaren det åt mig?

Nu när jag var nere och kikade på pumpen uppmärksammade jag att värmekurvan är "komfortjusterad" Utgångsläget är kurva 36 men för 0 grader är börvärdet skruvat upp till 40 grader, se bifogad bild. Komforthjulet är ställt på 20 grader och skruvar jag ner det till 18 grader (som tidigare ägare lämnat det på) så är kurvan inte längre justerad. Innebär det att jag lika gärna kan välja kurva 40 eller ska jag ha kvar kurva 36 och i stället bryta kurvan för att få en behaglig inne temp vid varje given ute-temp?

Vad jag också uppmärksammade vara att vid några tillfällen så stiger framledningstempraturen upp till över 60 grader för att snabbt falla tillbaka igen, bilder även på detta. Ska det vara så? Har läst att man vill sträva efter så låg framledningstemperatur som möjligt. Topparna har skett utan att utetemperaturen har sjunkit. Däremot visar behovsgrafen på ett ökat behov. Detta har jag lite svårt att förstå mig på.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inställning av bergvärmepump: Thermia Diplomat Inverter
« Svar #4 skrivet: 30 september 2021, 23:09:34 »

Thermias värmekurva funkar bra som den är till radiatorer, utan att den ska behöva knäckas. Ställ tillbaka alla + och - värden till 0. Behövs det så ändra kurvlutningen från 36 om det visar sig bli för varmt eller för kallt.

Att rumstemperaturen vandrar mellan 20° och 24° orsakas av din vanställda värmekurva.


Utloggad KNoro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning av bergvärmepump: Thermia Diplomat Inverter
« Svar #5 skrivet: 30 september 2021, 23:24:57 »
Thermias värmekurva funkar bra som den är till radiatorer, utan att den ska behöva knäckas. Ställ tillbaka alla + och - värden till 0. Behövs det så ändra kurvlutningen från 36 om det visar sig bli för varmt eller för kallt.

Att rumstemperaturen vandrar mellan 20° och 24° orsakas av din vanställda värmekurva.

Då ska jag alltså dra ner komforthjulet till 18 igen. Är lite förvirrande med detta komforthjul som visar andra temperaturer än det i verkligheten är.

Om jag nu ska ändra lutningen på kurvan, är det då som jag förskjuter enskilda punkter?

Topparna i framledningstemperatur. Har dom något med värmekurvan att göra? Jag såg i inställningarna att framlednings max var ställt på 65 grader. Det är samma inställningar som på bilderna i manualen. Är det fullt normalt och ska vara så?

mvh! En frÃ¥gvis och nyfiken nybörjare  ;)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inställning av bergvärmepump: Thermia Diplomat Inverter
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2021, 08:21:04 »
Ventilation och transmissionsförluster är linjär med deltaT ute/inne d.v.s. är temperaturskillnaden 40° och effektbehovet då är 10 kW, så är effektbehovet 5 kW vid 20° skillnad.

Du har 5° skillnad på börvärdet mellan +5° och ±0° men endast 4° skillnad mellan ±0° och -15°. Ändra dessa plus och minusvärden till noll på hela värmekurvan.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställning av bergvärmepump: Thermia Diplomat Inverter
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2021, 08:38:31 »
Om du tittar på din valda kurva ser du att det är en massa plus och minus tecken. Det är ändringar från kurva 36 vid olika yttertemeraturer. Ställ tillbaka dom till noll och börja därifrån.
Sen kan det behövas göra små justeringar men inte så stora som är valda i detta fall.

Då är det bättre att välja en annan kurva. Och det måste prövas fram helst utan påverkan av termostater på radiatorna. När man har hittat en kurva som funkar bra kan man göra små ändringar på kurvan.
En inomhus givare kan hjälpa mot yttre påverkan som sol, blåst och middagsbjudningar osv. Men det är bra om en rätt kurva ligger i botten. Det kan ta lite tid att hitta rätt kurva och en inomhus givare hjälper dig att fuska lite med kurvan.

Topparna runt 60g som blir på framledningstempen är varmvatten tillverkning.
Det är radiatorvattnet som värmer tappvarmvattnet.  Radiatorvattnet tar en annan väg internt inne i värmepumpen när varmvattnet värms och dÃ¥ stiger framledningstemp kraftigt en stund. Helt i sin ordning.
« Senast ändrad: 02 oktober 2021, 18:46:27 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad KNoro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning av bergvärmepump: Thermia Diplomat Inverter
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2021, 23:44:46 »
Tack för alla svar!

Det jag nu gjort är att jag återställde fabriksinställningarna. Pumpen är inställd på värmekurva 40 för radiatorer och komforthjulet står på 20 grader. Inga +/- tecken på kurvan. Den faktiska inomhustemperaturen har legat stadigt runt 21-22 grader. Utetempen har varit rätt jämn mellan 5 och 10 grader så jag får vara lite beredd och kolla när det börjar bli kallare.

Alla radiatorer förutom fläktkonvektorn i garaget har varit fullt öppna. Finns det nÃ¥gon vits och vinning med att strypa i rum som inte används? Vi har bland annat en stor källare där ala rum i dagsläget inte används. Eller kommer det pÃ¥ nÃ¥got sätt försvÃ¥ra för pumpen att jobba optimalt? 

Utloggad KNoro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning av bergvärmepump: Thermia Diplomat Inverter
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2021, 19:54:28 »
Hej igen! Nu har jag haft pumpen under uppsikt och utomhustemperaturen har pendlat en del senaste tiden, som kallast ca -10 och som varmast runt 7 grader.

Jag började med värmekurva 40 men noterade snabbt att det blev väldigt varmt inne när det kröp ner under 0 ute.  Provade värmekurva 38 och den kändes pÃ¥ det stora hela rätt behaglig men med den värmekurvan noterade jag att pumpen producerade mycket varmvatten. Toppar pÃ¥ 75-80 grader! i varmvattenberedaren. Brine-temp in/ut höll jämn nivÃ¥ ca-0,5 grader in och ca -3,8 ut.

Då jag blev orolig över den höga tempen i varmvattenberedaren gick jag tillbaka till ursprunglig kurva, 36. Dock utan någon "komfort-justering". Tempen inne har sjunkit. Är runt 20-21 grader (har varit mildare ett tag) och varmvattenberedaren stannar på dryga 62-63 grader som högst.

Med kurva 36 har brine in/ut gått upp och ner (som ett stadigt EKG). Nu är även diffen mellan ut och in mindre. (1-3 grader). In har aldrig varit kallare än 0 grader.

Så mina frågor denna gång:

  • Är det normalt att pumpen producerar sÃ¥ mycket varmvatten som den gjort med kurva 38? Bra/dÃ¥ligt?


  • Är det farligt om Brine in är kallare än 0 grader? Det är tidigt pÃ¥ säsongen och jag räknar med att det kan bli ner mot -30 som kallast i vinter. Är det borrhÃ¥let som har för dÃ¥lig kapacitet?

  • Är det bättre eller sämre om brinen ut/in ligger pÃ¥ en jämn nivÃ¥ eller pendlar upp och ner?

Mvh och tacksam för alla svar!

PS, hade tänkt bifoga bilder men begrep mig int pÃ¥ hur man gör  ;)

Kalle

Utloggad KNoro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning av bergvärmepump: Thermia Diplomat Inverter
« Svar #10 skrivet: 01 december 2021, 23:39:42 »
Hej. Lite uppdateringar och sÃ¥ klart mer frÃ¥gor  ;). Jag kom fram till att kurva 36 fungerade rätt bra ändÃ¥. Fick "knäcka" den med + tvÃ¥ grader vid +5 ute.

Nu har det blivit kallt och pumpen har gjort ett så bra jobb att jag justerade börvärdet på värmekurvan med -2 (-15) och -3 grader (-25) Detta resulterade i att innetempen överlag blev bättre. Runt 22-23 som vi önskar.

Fråga 1: Vad är bättre? Justera en värmekurva i ytterkanterna eller i intervallet intervallet runt 0? Eller spelar det ingen roll?
 
Om det är bättre att bara justera runt 0 grader borde jag då välja än ännu lägre värmekurva för att får rätt börvärden vid låga utomhusttemperaturer?

Jag kan också se att brine in/ut har sjunkit rejält mot tidigare i höstas. Nu ligger det på ca -3/-8. Jag har under hela hösten märkt att delta t (köldbärare) varit högre än dom 3 grader som burkar rekommenderas. Nu ligger det på ca 5 grader.

Fråga 2: Hur viktigt är det att delta t är nära 3 grader? När ska man börja vara orolig för att nått är på tok?
Fråga 3: Är det risk att jag bottenfryser hålet om kylan håller i sig? Finns det justeringar i inställningarna jag kan göra för att minska den risken?


Jag upplever också att pumpen har svårt att träffa det beräknade börvärdet. Antingen gör den under längre perionder för varmt eller för kallt vatten (detta har dock inte märks så mycket på uppmätt innomhustemp). Att den inte prickar exakt är jag medveten om man jag upplever ändå att den har såvrare nu när det blivit rejält kallt. Nu får ni rätta mig om jag har fel men jag tror också att detta gör att pumpen ligger och drar (för-?) länge på fel växel (för hög/låg). Men det är kanske inget konstigt att pumpen beter sig så här när tempen pendlar mellan -15 och -22 grader?

Fråga 4 (kopplar nog an mot tidigare funderingar): Kan jag göra något så att pumpen har lättare att träffa börvärdet? Det borde väll i så fall leda till en lägre förbrukning på själva pumpen?

Nu har jag lyckat bifoga bilder :)

Utloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
Att du får varmt tappvatten beror ju på att HGW jobbar. inget onormalt med höga temperaturer på tappvatten.
Ju hårdare kompressorn arbetar desto mer varmvatten skapar HGW.

Jag ställde ner tappvatten till ekonomi, men det lär ju knappast spela någon roll när hgw pressar upp tempen till 70-80 i vissa fall.
Det går också att ställa lägre måltemp under hgw inställningar, men jag kan ej svara på om det ger någon besparing.

Jag har förvisso en Atlas, men antar att det är många likvärdiga komponeneter/styrning etc. som på din pump.
300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 775
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!