Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC EcoEl 1550/1800  (läst 2549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zebban

  • Gäst
Zebban
CTC EcoEl 1550/1800
« skrivet: 01 januari 2018, 19:54:55 »
Hej

Jag har en CTC EcoEl 1550/1800 med tillhörande EcoAir, vad är riktmärket i livslängd på en sådan?

Jag har sedan ett ett rör system som värmer huset och har börjat koppla på golvvärme från LK med deras tillhörande styrningar.

Går de koppla CTC ihop med LK fördelaren för att få inomhushivaren via LK?
Går de på något annat sätt få CTC att arbeta på ett bra sätt med LK?
Vad skall man ha för lutning osv inställt i pannan, bor i en enplans kåk på ca 150M2 som skall värmas, huset är tilläggsisolerat i ytterväggar.

Är CTC ett bra märke? Vad rekommenderar ni för märken?

Mvh Zebban

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoEl 1550/1800
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2018, 09:39:12 »
Innerdelen EcoEl kan hålla länge.
Utedelen EcoAir kanske 15 år sådär?

Bästa sättet att köra mot golvvärme är att bara använda sig av CTC:s shunt direkt om du bara har golvvärme?
Du har då ingen undershunt utan kopplar fördelarna direkt på shunten (via cirkpumpen) på EcoEl.
Då kan du enkelt styra värmen med CTC:s rumsgivare om så önskas, och justerar in värmen i huset direkt med kurvan i EcoEl.
(Jag skulle börja med kurva 30/0 och sen justera in kurvan efter behag)
Sen kan termostaterna användas på golvvärmen för att justera övertemp, men kurvan bör trimmas in med golvvärmetermostaterna fullt öppna.
I rummet med CTC rumsgivare (om du skaffar en sån) skall inte nån annan termostat användas till golvvärmen.
« Senast ändrad: 02 januari 2018, 09:43:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC EcoEl 1550/1800
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2018, 08:37:32 »
Bästa sättet att köra mot golvvärme är att bara använda sig av CTC:s shunt direkt om du bara har golvvärme?

Fast det går ju inte om man som TS har ...

ett rör system som värmer huset och har börjat koppla på golvvärme från LK med deras tillhörande styrningar.

Det låter ju som en kombination av vanliga radiatorer och golvvärme och då blir det trixigare. Jag har golvvärme i två rum och det har vi löst lite fult genom att ha en fördelare till golvvärmen som stryps av en vanlig radiatortermostat som får sin input direkt från framledningen till golvvärmen. På det viset kan jag köra lägre temp i golvvärmen än i radiatorerna.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!