Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 2025, nibe service,kyltekniker eller skit bakom inställningar..  (läst 1657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pepsiguva

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har installerat en nibe 2025-8 mot en VM 300 och möter patrull direkt tror jag.. BÃ¥de utedel och innedelen är frÃ¥n 2011, och flyttats frÃ¥n ett hus till ett annat.  Utedelen har gÃ¥tt konstant sedan installation för 4 dagar sedan förutom dÃ¥ jag brutit strömmen för omstart.ca 5-8c varmt ute. Elpatronen har ocksÃ¥ gÃ¥tt stor del av tiden dÃ¥ den var inställd pÃ¥ auotoläge, har nu bytt till vÃ¥r/höst och patronen har inte gÃ¥tt in sista 24h.
Problem: pumpen går konstant och jag tycker att det är dåligt flås i uppvärmning av främst varmvatten och tycker att några parametrar verkar konstiga och tänkte ta hjälp av ngn som är mer kunnig. Lite parametrar nedan

Tegelhus Mellansverige, byggt på 60-talet 90kvm + delvis uppvärmd källare på 70kvm. Radiatorer.

34.4 varmvatten
25.8 (31) framledningstemp
5.9 utetemp
7.2 förångartemp
10.3 suggastemp
33.1 vätskeledningstemp
95.1hetgastemp
33.1 returtemp
2,5 diff framledning\retur

45 VVS start
50 VVS stopp
60 VVS stopp extra
9 kurvlutning förskjutning -3
15 min och 55 Max framledningstemp
400 gradminuter

Tycker diffen mellan fram/retur är låg. Har minskat hastigheten på hastigheten på cirkpumpen, diffar 3-4 grader mellan topp/ botten i radiatorerna.

Ngn intresserad som har tips på inställningar eller ngt uppenbart fel som ett tränat öga märker?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är laddpumpen i VVM300 korrekt inställd (9.3.13.x)?
Min hastighet 15% och börvärde 8 °C på tempdiffen.
Hetgastemp är lite hög i jämförelse med vätskeledningstemp, detta kan tyda pÃ¥ köldmediebrist.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, varmvattnet är kallt, värmepumpen kommer inte upp till börvärde på framledningen, hetgastempen onormalt hög i förhållande till vätsketemp (brukar vara 20-30 graders skillnad).
Detta sammantaget tyder på lite köldmedia, sagt av någon som inte är kyltekniker, utan bara läst vad andra skrivit i liknande situationer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pepsiguva

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Laddpumpen står på 15 och börvärde 8c, pumpen jobbat i 5-6 dagar nu.. slog av både pump o vvm nu, tar en kaffe o funderar på livet en stund. Tack för svar, när det gäller köldmedelbiten kanske det är en kyltekniker som ska komma ut snarare än en röris?

Får höra med installatören o se om de har några tips,

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, en kyltekniker är nog bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 413
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!