Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ta värme frÃ¥n en radiator och ge till en annan genom att ändra tryckfall  (läst 678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Hej! Bor i en villa från 1956 med dåligt isolerad källare. Bef uppvärmning är 2-rörs radiatorsystem både uppe och nere. Värmen kommer ifrån en LVVP. Alla termostatventiler på radiatorerna är fullt öppna eller borttagna. På ovanvåningen blir det gärna för varmt och i källaren är det för kallt. Sänker jag värmekurvan på VP så blir det bra på ovanvåningen men förstås ännu kallare i källaren. Är det lämpligt att minska radiatorernas tryckfall på radiatorerna i källaren ("på" termostatventilen eller på radiatorns returventil) så att värmvattnet hittar till dessa radiatorer först eller att de får högre flöde? Att det då blir kallare på ovanvåningen är ju med i beräkningarna, men kan denna justering medföra någon annan negativ aspekt?
 Jag är medveten om att det rätta är att byta ut ett par rad i källaren mot ett par större/eller isolera mera, men jag tänkte bara kolla om det finns ngn genväg ;)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det kan finnas förinställning inbyggt i radiatorventilerna som går att använda vid en injustering av värmesystemet. Annars kan det finnas reglermöjlighet via en returventil. Några termostater går oftast att använda om t.ex. vissa rum blir väldigt varma av solen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Men är det ingen fara att fördela värmen mellan våningsplanen genom att minska tryckfallet på radiatorerna i källaren (eller öka tryckfallet på radiatorerna på ovanvåningen)? Med minska/öka tryckfall menar jag strypa/öka flödet på ex.vis returventilen. Vidare har jag blivit avrådd att i möjligaste mån undvika termostater vid användande av VP. Vet i o f sig inte om det är klokare att strypa flödet på en radiator på returventilen än att låta termostaten strypa flödet ..... Jag har hört att om man låter termostaterna strypa flödet så blir det ngn jojo-effekt för VP som den inte gillar !?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Precis, det är bättre att permanent strypa flödet än att använda termostaterna. Men några termostater kan behöva användas pga solinstrålningen och liknande.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Först och främst bör du utreda om du har för lågt flöde i källaren, om flödet är bra så ska du i så fall inte öppna mer, då kan du få "kortslutning" som gör att radiatorerna uppe inte får det flöde de behöver.
Om alla flöden, och deltaT över radiatorerna är bra så måste du höja kurvan i värmepumpen och sedan strypa flödet över radiatorerna uppe, och eventuellt aktivera några termostater om det är svårt att få det bra med bara fast strypning.
Värme i källare är lite lurigt dessutom, för värmebehovet varierar inte på samma sätt i en källare som i markplan eller på en övervåning med årstiderna, mitt i vintern när det är som kallast kanske du har OK temp nere, men ju varmare det blir ute, desto kallare blir det i källaren?

Att värma en källare till perfekt rumstemp med värmepump kan helt enkelt vara svårt utan att dra på värmekurvan rejält i värmepumpen, och det kommer att kosta i försämrad COP hela året, det kan faktiskt vara lika bra att komplettera med en liten elradiator om det bara är ett eller ett par rum i källaren som behöver vara rumsvarma...
Har du fukt i källaren kan en avfuktare dels göra att det blir torrare, lite varmare (Tack vara avfuktarens "värmepumpsteknologi" som omvandlar energin i fukten till värme) , och dessutom upplevs ett torrare rum varmare.

I ett hus med källare + 1 eller 2 plan ytterligare ska man egentligen ha en värmepump med arbetstank, justera in värmekurvan så att det går värma källaren om man vill det, och sedan låta termostater strypa bort överskottsvärme i de övre planen i huset.
Arbetstanken säkerställer att värmepumpen kan arbeta med korrekta flöden, även om flödet i värmesystemet varierar kraftigt.
« Senast ändrad: 22 maj 2023, 07:46:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Först och främst bör du utreda om du har för lågt flöde i källaren, om flödet är bra så ska du i så fall inte öppna mer, då kan du få "kortslutning" som gör att radiatorerna uppe inte får det flöde de behöver.
Om alla flöden, och deltaT över radiatorerna är bra så måste du höja kurvan i värmepumpen och sedan strypa flödet över radiatorerna uppe, och eventuellt aktivera några termostater om det är svårt att få det bra med bara fast strypning.
Värme i källare är lite lurigt dessutom, för värmebehovet varierar inte på samma sätt i en källare som i markplan eller på en övervåning med årstiderna, mitt i vintern när det är som kallast kanske du har OK temp nere, men ju varmare det blir ute, desto kallare blir det i källaren?

Att värma en källare till perfekt rumstemp med värmepump kan helt enkelt vara svårt utan att dra på värmekurvan rejält i värmepumpen, och det kommer att kosta i försämrad COP hela året, det kan faktiskt vara lika bra att komplettera med en liten elradiator om det bara är ett eller ett par rum i källaren som behöver vara rumsvarma...
Har du fukt i källaren kan en avfuktare dels göra att det blir torrare, lite varmare (Tack vara avfuktarens "värmepumpsteknologi" som omvandlar energin i fukten till värme) , och dessutom upplevs ett torrare rum varmare.

I ett hus med källare + 1 eller 2 plan ytterligare ska man egentligen ha en värmepump med arbetstank, justera in värmekurvan så att det går värma källaren om man vill det, och sedan låta termostater strypa bort överskottsvärme i de övre planen i huset.
Arbetstanken säkerställer att värmepumpen kan arbeta med korrekta flöden, även om flödet i värmesystemet varierar kraftigt.

Hej och tack för ditt svar! Men hur säkerställer jag att jag har rätt flöde i källaren - är det genom att mäta deltat över radiatorerna? Och i så fall - vad ska det vara?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Dålig tid på året att göra detta nu, men i princip ska du ha mellan 5 och 10 graders deltaT över varje radiator när framledningstempen är 55 grader.
Sedan 1989 eller nåt sånt finns krav på att alla vattenburna radiatorsystem skall designas för 55 framledning och 45 returledning vid DUT (Årets kallaste dag)
På äldre system var det andra siffror som gällde, men å andra sidan var de sällan "designade" annat än att radiatorerna skulle passa under fönster och liknande, och i gamla system har det dessutom som regel hunnit byggas om så mycket att det är svårt att veta vad man ska ha för deltaT.

Det du kan göra nu är att trixa med inställningarna så värmepumpen går kontinuerligt och då får upp tempen i systemet maximalt (enbart kompressor, inget eltillskott) och sedan mäta och strypa in flödet över alla radiatorer med alla termostater fullt öppna.
Behöver du mer värme i källaren kan du strypa in deltaT till 5 där, och kanske 7-8 grader i övriga huset och sedan avvakta till hösten för att se om det blivit bättre.

För att få kompressorn att gå behöver du justera upp kurva och parallellförskjutning så att börvärdet blir riktigt högt.
Styr du mot rumsgivare så måste du kanske öppna dörrarna och vädra samtidigt så det inte blir för varmt inne.
Det är först när systemet är uppe i maxtemp du ska mäta och strypa in, det kan ta en timme eller så innan allt vatten och alla radiatorer har nåt sin maximala temp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!