Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 december 2021, 18:30:45 »

Rumsgivarfaktor 3 räcker bra för att kompensera solinstrålning och liknande. Ett högt värde kan ge ökat antal starter genom att temperaturökningen under driftcykeln drar ner börvärdet så att det inte längre blir 5 grader mellan start och stopp som är normalinställningen. En inställningen 10 på rumsgivarfaktorn när är det 18 grader inne och man vill ha 20,5 betyder att börvärdet ökas med 10x(20,5-18) = 25 grader. Därav de höga börvärdena. 

Man ändrar hastigheten med ett vred på pumpen, inte via menyn.

Ett hus från 1937 har troligen ett värmesystem som är konstruerat för självcirkulation. Om radiatorerna är original är det förmodligen sektionsradiatorer som fungerar bra tillsammans med en värmepump.

Av temperaturvärdena i andra inlägget att döma verkar det som om det var 6 kW elpatroneffekt inkopplad. Värmebärardifferensen hade ökat från 8,6 till 16,5 grader. Det kan vara värt att kolla vad det är för fördröjning mellan inkoppling av 3 och 6 kW. Det är onödigt att öka effekten snabbt. Pumpen går sämre när elpatronen är inkopplad. Man ser det på att T10 (visar rimliga värden enligt min mening) har ökat några tiondels grader vilket tyder på minskat värmeuttag från berget. Det är där gratisvärmen finns. En hetgastemperatur på 100 grader är inte heller bra i längden.
Skrivet av: Caesar
« skrivet: 10 december 2021, 16:42:09 »

Tack för svar!

Huset är ett 2-plans på totalt ca 140m2 boyta samt källare till det. Som sagt gammalt hus så högtempsystem för radiatorerna. Kör golvvärme i källaren med separat krets för den. Har sänkt påverkan av rumsgivare lite, till 3 av 10, så kanske lite lägre påverkan på framledningstempen av det.

Hur sänker man farten på externa cirkpumpen? Gick in i installatörsnivån men hittade inte riktigt var jag kan justera den

Nu plusgrader i Stockholm igen så ingen köldproblematik fn men antar att kylan kommer igen någon gång...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 december 2021, 09:39:21 »

Det är nog den låga innetemperaturen i förhållande till den önskade i kombination med rumsgivarens påverkansfaktor som gör att framledningstemperaturen blir så hög. Blir det varmare inne kommer förmodligen börvärdet att sjunka.

Håller med Carl, sänk farten på externa cirkulationspumpen. Det blir bäst verkningsgrad om T1 och T8 är lika.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 december 2021, 23:21:23 »

Hur stort hus och vad har du för radiatorer?
Ser ut som att du har ett högtempsystem, en värmepump funkar bra med börvärden upp till 55 C.
Över detta måste elpatron skjuta till för att få upp temperaturen, det blir en del tillskott med börvärde på 64 C.
Det enda du kan göra är att prova lite lägre fart på externa värmebärarpumpen, T1 borde kunna komma lite närmare T8 i temp.
Interna cirkpumpen ser ut att vara rätt inställd, tempdiffen med bara kompressorn är ca 9 C, vilket är OK.
Skrivet av: Caesar
« skrivet: 07 december 2021, 22:21:05 »

Och efter ca 1 timmes drift med eltillskott inkopplat så ser det ut som följer,

T1 Framledning 56,1
T1 Framledning börvärde 63,9
T5 Rum 18,0
Rum 20,5

T6 Hetgas 100,6
T8 Värmebärare ut 63,3
T9 Värmebärare in 46,8
T10 Köldbärare in -1,0 (sannolikt knas på tempgivare)

Dvs fortfarande en rejäl diff mellan T1 fram resp T1 fram börvärde
T11 Köldbärare ut 2,1 (sannolikt knas på tempgivare)
Skrivet av: Caesar
« skrivet: 07 december 2021, 21:23:12 »

Har kallt inomhus och undrar om det är något knas med min VP som är ca 11 år gammal. Förvisso väldigt kallt ute här i Stockholm just nu, ca -13, och bor i ett gammalt hus från 1937. Har även en volymtank ansluten till VP.

Efter ca en timmes VP drift utan tillskott har jag följande värden

T1 Framledning 42,0
T1 Framledning börvärde 64,8
T5 Rum 17,9
Rum 20,5

T6 Hetgas 87,7
T8 Värmebärare ut 46,1
T9 Värmebärare in 37,5
T10 Köldbärare in -1,3 (sannolikt knas på tempgivare)
T11 Köldbärare ut 1,6 (sannolikt knas på tempgivare)

Frågor,
Ska det vara så stor diff mellan T1 fram resp fram bör? Vad är det som gör att diffen blir så stor?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!