Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig tillgÃ¥ng pÃ¥ VV, pumpens fel - eller inte...  (läst 2360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Hej

Har haft EcoEl + EcoAir 105 installerad i 10 månader nu och är mer än nöjd! Har lärt mig mer och mer om hur anläggningen funkar och hur vi kan nyttja den optimalt.

Vi (två vuxna) gör av med en del varmvatten och det har varit lite pyssligt att få till detta med god vv-tillgång. I höstas hittade jag dock en bra lösning via tidsinställt extra vv 2 timmar varje morgon. En ringklocka för fjärrstyrning av extra vv är nu också monterad, vilket funkar bra om man bara har lite framhållning.

Men... nu till hösten flyttar två halvvuxna barn hem igen. Två individer som förbrukar än mer varmvatten än vi. Jag har därför funderat på om det ändå inte vore idé att hänga på en mindre vvb för att slippa gny. När jag tog upp idén med "min rörmokare" avrådde han mig bestämt! Han menade istället att lösningen ligger i att strypa ned flödet i tappkranarna. Tappas vattnet för fort har CTCs slingberedare dåliga chanser att hinna med att värma vattnet.

SÃ¥... jag har nu i ett par veckors tid ägnat mig Ã¥t ett litet experiment. Jag är själv en riktig "lÃ¥ngduschare" och har de senaste veckorna hÃ¥llit igen vad det gäller tapphastigheten. Vad händer? Vattnet räcker hur länge som helst (nja, nästan i alla fall)  Thumbsup

Vår lösning på "vv-problemet" blir att byta duschblandare till en snålspolande. Sedan tror jag att det bara är att hälsa de halvutflugna barnen välkomna hem igen. Eller har någon av er andra provat även detta och är av en annan uppfattning?

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Snålspolande munstycken är helt klart den billigaste lösningen. Men har nån av familjemedlemmarna långt och tjockt hårsvall?
I så fall kommer det klagas på vattentrycket, snålspolande vatten har svårt att tränga genom sånt hår.

När jag och min fru bodde i lägenhet så bytte jag ut det snålspolande munstycket på grund av detta problem eftersom hon har långt lockigt hår. Det gick helt enkelt inte att skölja ur håret ordentligt för henne.
« Senast ändrad: 02 maj 2010, 07:49:41 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Dålig tillgång på VV, pumpens fel - eller inte...
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2010, 08:06:55 »
Men har nån av familjemedlemmarna långt och tjockt hårsvall?
I så fall kommer det klagas på vattentrycket, snålspolande vatten har svårt att tränga genom sånt hår.

När jag och min fru bodde i lägenhet så bytte jag ut det snålspolande munstycket på grund av detta problem eftersom hon har långt lockigt hår. Det gick helt enkelt inte att skölja ur håret ordentligt för henne.

Tjockt och lockigt hÃ¥rsvall.... har dottern. Tänkte inte sÃ¥ lÃ¥ngt.  Sc:,h
Jaha, det blir till att fundera ett varv till.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Dålig tillgång på VV, pumpens fel - eller inte...
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2010, 08:13:11 »
Kanske en sÃ¥dan där snabb-koppling till dusch-munstycket och sÃ¥ fÃ¥r dottern förvara det gamla munstycket pÃ¥ säker plats och ta det med sig när hon skall duscha?  :D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Dålig tillgång på VV, pumpens fel - eller inte...
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2010, 08:20:32 »
Kanske en sÃ¥dan där snabb-koppling till dusch-munstycket och sÃ¥ fÃ¥r dottern förvara det gamla munstycket pÃ¥ säker plats och ta det med sig när hon skall duscha?  :D


Ja, kanske det, Ridax! Idén är lockande.

Och jag kan se framför mig hur hennes bror förhandlar med henne för att fÃ¥ lÃ¥na hennes munstycke. Vilket han inte kommer att fÃ¥  ;D
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig tillgång på VV, pumpens fel - eller inte...
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2010, 23:07:50 »
sätt pÃ¥ en 50-100 l beredare efter. DÃ¥ fÃ¥r du hur mycket varmvatten som helst inget gnäll frÃ¥n nÃ¥gon    min förbrukar ca 500 kw om Ã¥ret 
om du enbart värmt vattnet med vp så är kostnaden ca 300 kr mer per år
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
sätt pÃ¥ en 50-100 l beredare efter. DÃ¥ fÃ¥r du hur mycket varmvatten som helst inget gnäll frÃ¥n nÃ¥gon    min förbrukar ca 500 kw om Ã¥ret 
om du enbart värmt vattnet med vp så är kostnaden ca 300 kr mer per år

Med den logiken skulle jag spara 40% på att värma min pool med elpatron istf värmepumpen.

perpetuum mobile here we come!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
InnehÃ¥llet/ämnet/diskussionen i denna trÃ¥d skulle vara ett bra manus i vilken sitcom som helst.  ;D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Regularjohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Låt tappflödet vara "högt" okej.. det blir kallt men då jävlar duschar de snabbare också! :) Tada!! du har helt plötsligt sparat pengar! haha :) studs :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!