Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT-protokoll (Rego 6xx)  (läst 98202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hirter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #60 skrivet: 26 januari 2010, 20:21:13 »
Hej Jens G
jag har fått ditt PM, tyvärr var jag upptagen på annat håll.
USB kontakten på serieinterface boxen använder jag till strömmatning och seriedata överföring, alltså inte som ett USB interface i
vanlig mening.
Kabeln från boxen är en TP-kabel som på datorsidan är ansluten till följande adapter:
Elfa# 42-703-69 9-pol hona D-Sub-modularjack 8/8, där jag också har en USB kontakt för spänningsmatning till interface boxen.
kolla bilden på mitt interface bygge, där framgår hur jag har gjort det.
Seriedata är alltså standard RS232.
/hirter
IVT GL HT+ C7; 140m borrhål; installerad okt 2009

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 539
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #61 skrivet: 26 januari 2010, 20:58:26 »
Om du bara har USB interface på din dator så kan du köpa omvandlare från USB - RS232 på Clas Ohlson.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=143242492
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad hirter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #62 skrivet: 26 januari 2010, 21:42:46 »
Så skulle Håkke's förslag ser ut,
det funka, jag har testad det
/hirter
IVT GL HT+ C7; 140m borrhål; installerad okt 2009

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #63 skrivet: 26 januari 2010, 21:57:02 »
Tack.
Hur konfigurerar du USB interfacet i datorn om du använder USB kontakten för seriedata överföring och inte som ett vanligt USB interface?

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 539
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #64 skrivet: 26 januari 2010, 22:08:26 »
Man går bara in i kontrollpanelen i Windows och i enhetshanteraren så väljer man USB porten som dyker upp där efter installation av drivrutinen som medföljer USB RS232 omv. Jag fick problem med att datorn valde ett högt COM port nr för USB-RS232 och då kunde testprogrammet inte öppna COM porten. Man kan då gå in under avancerat och ändra COM port nr för USB-RS 232 omv.

Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #65 skrivet: 26 januari 2010, 22:11:41 »
OK, får springa och köpa en konverter så att jag kan testa mitt hemmasnickrade program.

Tack för hjälpen

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #66 skrivet: 27 januari 2010, 10:52:38 »
Man går bara in i kontrollpanelen i Windows och i enhetshanteraren så väljer man USB porten som dyker upp där efter installation av drivrutinen som medföljer USB RS232 omv. Jag fick problem med att datorn valde ett högt COM port nr för USB-RS232 och då kunde testprogrammet inte öppna COM porten. Man kan då gå in under avancerat och ändra COM port nr för USB-RS 232 omv.

Regarding USB:

1) on FAQ page (http://rago600.sourceforge.net/FAQ.html) is info, that it is possible to done full USB version, but presented one is NOT full USB. There are some problems - for example cable length.

2) any of USB - RS-232 converters working fine, if you are using windows program and windows NT/XP/Vista/7/Server..., it displaying info about port. For example:

you can see BtPort mean BlueTooth, Serial0 mean direct port, usb converters usualy using /Device/USB/port0

3) I can arrange manufacturing of interface. the cost will be aprox 1000CZK ~ 400SWK ~ 40e Is it acceptable???
(it not mean interfaces are on stock, it mean: "when there will be positive responses, I will try to arrange manufacturing")
« Senast ändrad: 27 januari 2010, 15:58:13 av fulda »

Utloggad Cenit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #67 skrivet: 27 januari 2010, 19:49:30 »
If you can arrange production of interfaces I will sign up for 3 pieces at 40€ each. I dont think there will be any problems getting rid of the interfaces if you can produce them for 40€.
Greenline HT+ C6 med 130m energibrønn som varmer 180m2 ved hjelp av gulvvarme. Tilkoblet vannbatteri i en Flexit SL4R varmegjenvinner.

Utloggad markwyllie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #68 skrivet: 29 januari 2010, 15:36:09 »
I have had some success connecting to my IVT with help from the amazing Fulda. The opto isolator is critical - you cannot steal power from the Rego other than for the opto isolator. Which may state the obvious, but I did not realise.  I am extending the Perlscript -- to make it work for windows, note you have to download activeperl from activestate.com and then add the package Win32::Serialport from one of the repositories. I am working on  remote control of extra hotwater from the PC- ideally over Internet - when I want a large bath... I have got the wheel and buttons working from Perl, so I can do  'Extrahotwater(2)' and get 2 hours of hot water. but it is a prototype mess of code, purely for 600 version. Eventually, I will suggest something to add to Fulda website, as it is a perfect source of information. Another month or two...

 

Utloggad macki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
    • Status pÃ¥ IVT Greenline HT9
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #69 skrivet: 02 februari 2010, 15:00:32 »
Har ett interface (kom med Statlink) och har utgått från Fuldas perl-program och kan läsa av alla de värdena som är finns med på http://rago600.sourceforge.net/

Jag skulle även vilja läsa ut drifttider (timmar med eltillskott och timmar emd kompressor), timers (tid till eltillskott, etc), ramptider mm.
En tänkbar lösning skulle kunna vara att navigera in i menyerna från programmet, men det känns ganska omständigt.
Informationen borde ju finnas i register och därmed vara åtkomliga.

Finns det nÃ¥gra idéer hur man skulle kunna plocka ut informationen?  Idéer pÃ¥ hur man skulle kunna "reverse enginera" interfacet/register?

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #70 skrivet: 10 februari 2010, 22:27:49 »
Jag har nu byggt ett serie interface och köpt en USB till Serie adapter men jag får det inte fungera.
Jag och en kompis har kollat själva serie interfacet (MAX 232 och optokopplarna) och det verkar vara OK. Just nu pekar det på att USB till serie adaptern inte fungerar.

Är det någon som har haft problem med USB till serie adapter? Jag har köpt en USB till Serie adapter på Kjell och Co.


Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #71 skrivet: 11 februari 2010, 01:37:33 »
Jag har nu byggt ett serie interface och köpt en USB till Serie adapter men jag får det inte fungera.
Jag och en kompis har kollat själva serie interfacet (MAX 232 och optokopplarna) och det verkar vara OK. Just nu pekar det på att USB till serie adaptern inte fungerar.

Är det någon som har haft problem med USB till serie adapter? Jag har köpt en USB till Serie adapter på Kjell och Co.



Kan det vara något liknande fel som här, läs på denna sida
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1103.440

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 539
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #72 skrivet: 11 februari 2010, 07:15:09 »
Jag fick lite knas med högt allokerad COM port nr (har för mig över 50 och fick då ett felmeddelande i Fuldas Windows appl) och gick då in i kontrolpanelen , portar och valde USB Serial device och under avancerat så kan man ändra COM port nr. Valde COM2 och då funkade det. Jag kör med Clas Ohlsons USB-Serie omv och kör med XP. Ett annat problem som jag fått är att interfacet funkar sämre när fronten till VP är stängd. När jag först testade körde jag utan front, gick klockrent. Det blir ju rätt varmt inne i VP med fronten stängd så jag antar att det påverkar stabiliteten. Jag får c 20-30% överföringsfel, uteslutande "Wrong header" första byte =00 istället för 01. Skall labbba lite med värdena på R1 och R4

Kolla med Fulda, har för mig att han nämner på sin hemsida att det inte funkar med alla USB-serie omv.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #73 skrivet: 11 februari 2010, 08:42:26 »
Hej,

USB till serie adaptern blir konfigurerad som COM13. Ska testa att byta till lägre COM nummer.

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #74 skrivet: 11 februari 2010, 14:55:04 »
Hi,
FYI: if you are not listed on this page, your postcard is somewhere lost
http://rago600.sourceforge.net/postcards/

HÃ¥kke is only one "valid" user :o)

Jag fick lite knas med högt allokerad COM port nr (har för mig över 50 och fick då ett felmeddelande i Fuldas Windows appl) och gick då in i kontrolpanelen , portar och valde USB Serial device och under avancerat så kan man ändra COM port nr.

I have no info about limits of com port number. I'm interested in this error, if you will see it next time, please send me a screenshot. On my notebook I'm use when programming in bed i also using USB <-> serial convertor as port COM15 in Window$ XP

Kolla med Fulda, har för mig att han nämner på sin hemsida att det inte funkar med alla USB-serie omv.
It is not correct by general. True information is, that some USB<->serial interfaces have problems to run under windows. It look like problem of windows drivers. It is usual for converters based on prolific chip PL2303 (one of cheapest - in CZ it cost 150CZK ~ 5,5€ ~ 55SWK). Usualy helps to download drivers from vendor page: http://www.prolific.com.tw

Regarding USB -> I have prepared docs for USB version. It will look like:

PC | |USB>---|BOX1|============================================|BOX2| |REGO

because USB cable maximum length is 5m, there will be small box which will convert USB to industry standard RS-422 with maximum length 1000M :o) and another small box inside heatpump.

If everything will go as fast as I expect, I will have first bete at end of Feb.

For anybody interested in USB version - please state it on a postcard you sending to me :o) I will try to speed up my work.

Ett annat problem som jag fått är att interfacet funkar sämre när fronten till VP är stängd. När jag först testade körde jag utan front, gick klockrent. Det blir ju rätt varmt inne i VP med fronten stängd så jag antar att det påverkar stabiliteten. Jag får c 20-30% överföringsfel, uteslutande "Wrong header" första byte =00 istället för 01. Skall labbba lite med värdena på R1 och R4

Yes, temperature inside HP is a big problem. sometime helps to create opening holes to bottom and top side of your box where your interface is located. Also helps to put your box on heatpump construction. Right side is black stanchion and it is good to share heating from interface to rest of pump. It is why IVT using metalic case for REGO box.

If you receiving more zeroes than expect, you can decrease value of R5 - somebody using 4k7.
Also if you are using most sensitive optocoupler than me - you can increase R1 and R4. My values are for Optocouplers with If (opening current) aprox 10mA. Modern optocouplers are more sensitive (2mA). You can increase resistance of R1 from 470ohm to 1k0 and also resistance of R4 from 1k0 to 1k2 or 1k5.

If you have wrong value of R1 and have good value of R4 - you will receive responses for any request, but sometime with wrong header
If you have wrong value of R4, you will sometime receive no response (represented as whong length)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!