Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT-protokoll (Rego 6xx)  (läst 97636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge/Norway
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
IVT-protokoll (Rego 6xx)
« skrivet: 18 juni 2008, 11:22:38 »
Jeg leter etter informasjon om kommunikasjonsprotokollen som brukes på "service"-porten på Rego 638 på min Carrier (IVT) varmepumpe. Jag har ikke funnet mye informasjon, men http://www.pmalmberg.com/category/heat-pump/ har et "hint" om hvordan protokollen er bygget opp, samt at Husdata (Peter Hansson, StatLink) tydeligvis har oversikt over store deler av protokollen.

Etter litt Reverse-engineering har jeg funnet store deler av hvordan man kan lese informasjon fra Rego, og har så vidt begynt å se hvordan jeg kan skrive ulike verdier og har funnet noe...

Jeg kan publisere mine funn hvis dette ikke bryter med noen retningslinjer i Forumet, men jeg er også interessert i kontakt og informasjon med andre som har gjort lignende undersøkelser. Så vidt meg bekjent gir ikke IVT ut protokollen uten videre.

Oppsummering av protokoll:
* RS232
* Modbus-lignende (device address, command, register address, data, checksum)
* Mulig å lese og skrive verdier til Rego-kontroller

Carrier New Heat 60 30NQC 9KW
180m brønn
230m2 gulvflate

Utloggad JonR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #1 skrivet: 19 september 2008, 22:12:49 »

Jeg vil gjerne ha informasjon om protokollen så jeg slipper å starte fra bunnen. Så kan jeg gi tilbakemeldinger om evt ting jeg finner ut av selv etterhvert.

Utloggad Loner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #2 skrivet: 19 november 2009, 12:12:53 »
Hej!

Jag vill gärna veta hur långt ni kommit!

/U

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #3 skrivet: 19 november 2009, 12:38:54 »
Titta på rago600.sourceforge.net om du är nyfiken. Den fungerar inte med Rego 637 (inte på min pump iaf) men det kanske inte är jättesvårt att fixa..

Fulda här på forumet är författaren bakom sidan.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #4 skrivet: 07 december 2009, 14:59:58 »
Titta på rago600.sourceforge.net om du är nyfiken. Den fungerar inte med Rego 637 (inte på min pump iaf) men det kanske inte är jättesvårt att fixa..

Fulda här på forumet är författaren bakom sidan.

Hi,

You have problem with 637? can you send me more details? also please model of your heatpump and version etc.

thank you

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #5 skrivet: 08 december 2009, 08:37:58 »
Yes unfortunately I have not been able to use your (excellent!  Thumbsup) Perl-script, but I have not been able to extract any information. I have not had much time to investigate this further yet.

My pump is a Bosch EHP9-LW/M with Rego 637 software. I am currently at work so I cannot give you more details right now. But if you tell me what you need to understand this I will get the information for you tonight. :)

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #6 skrivet: 08 december 2009, 14:04:55 »
Yes unfortunately I have not been able to use your (excellent!  Thumbsup) Perl-script, but I have not been able to extract any information. I have not had much time to investigate this further yet.

problem of perl script on page is, that this is a file I'm playing with. It is possible, that you are downloaded malfunction version :o)

Try to download it again.

If problems is still there, send me please output of script and I will help to you.

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #7 skrivet: 08 december 2009, 14:49:48 »
Titta på rago600.sourceforge.net om du är nyfiken.

FYI: becouse there are global economic crisis, I must change license agreement tor that doc. See: http://rago600.sourceforge.net/#LIC  knUp

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #8 skrivet: 08 december 2009, 15:22:40 »
Hehe, I will adhere to your license terms fulda. Just allow me some time to finish my other projects first.. ;)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #9 skrivet: 15 december 2009, 19:51:07 »
I have made some progress on an old laptop running Ubuntu Hardy Heron (8.04):

sri@loggis:~/bosch# ./ivt.pl
Dest:  00
Dest:  00
Dest:  00
Dest:  00
Dest:  00
Dest:  00
Dest:  00
Dest:  00
Dest:  00
Dest:  00
Dest:  00
Dest:  00
Err rego version:LLLLLL
== Tue Dec 15 19:41:45 2009 ==
==============================

I had to modify the script a bit to make it work under linux:
1.  I had to change the call to the Device::SerialPort constructor like this:
        $PortObj = new Device::SerialPort($port) or die "Can't open $port: $!";
     otherwise I only received an error; "no such file or directory".
2. I had to change port to /dev/ttyS0

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #10 skrivet: 18 december 2009, 12:23:05 »
Dest:  00
Dest:  00
It mean, your device not comunicating or is connected to wrong port.
Do not forget for example pins 15 (gnd) and 16 (Ucc) on max232 - this pins are not stated in drawing, because this is default.


I had to modify the script a bit to make it work under linux:
1.  I had to change the call to the Device::SerialPort constructor like this:
        $PortObj = new Device::SerialPort($port) or die "Can't open $port: $!";
     otherwise I only received an error; "no such file or directory".
It is not so bad, but have problems with parallel runs. My (more complicated) structure using locks for device. Little problem can be, that I'm using ramdisk for that locks and my ramdisk are located in /tmp/ram/ -> better way is to change /tmp/ram/ to any other directory. Also - if you wil start script and it not finish correctly - there wil stay lockfile and second start wil found, that port is locked and will write, that port is not available. Simply delete the lock file, when you are sure that other instance of script not running.


2. I had to change port to /dev/ttyS0
Yes, that is correct - if device is connected inside port "com1"


Utloggad tomashermansson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2010, 16:55:01 »
Hej forumet,

Jag har planer på att löda ihop interfacet enligt http://rago600.sourceforge.net/ivt_serial.pdf, finns det någon som redan gjort det och har erfarenheter att dela med sig av, vilka komponenter som använts vart de är köpta osv osv... vilken programvara som fungerar bra osv.

jag ha en IVT GreenLine E9 med Rego600

Tack på förhand!
Tomas

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2010, 09:28:11 »
Erfarenheter och erfarenheter :)

Jag köpte labbkort med lödbanor och komponenter på Elfa, ett antal hade jag själv.. använde 9-polig flatkabel och kontakter som kläms på dylik, enklast så skulle jag tro. Dessutom går kabeln in mellan fronten och bakstycket på pumpen så man slipper dra den permanent.

Gjorde ett par misstag i lödningen vilket gjorde att jag fick problemen jag skrivit om tidigare i tråden men de är ordnade nu.

Kan se om jag kan klistra in de senaste resultaten med perlscriptet på rago600.sourceforge.net sedan..

Lycka till :)

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2010, 10:47:31 »
Hej "Srick"

Så du har fått det att funka mellan dator och vp ?

Jag har inte satt ihop mitt interface än. Antalet starter loggar jag ju med min mekaniska räknare, 500 starter sen 10 december = snitt 16/dag vilket jag är nöjd med.

Är väl mer intresserad av att hÃ¥lla koll pÃ¥ brine temp eftersom mitt borrdjup är okänt. Hittills har det lägsta KB in varit -0.1 (ut -3.1) sÃ¥ det verkar hÃ¥lla,  samt kolla lite andra temp, tex vv. Tycker att vv tappar temp lite för fort trots att man inte tappat nÃ¥got vv pÃ¥ 4-5 timmar. Tyckte det lÃ¥g mer stabilt när vp var ny (2 mÃ¥nader sedan) , vem vet kanske växelventilen läcker lite?
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2010, 14:17:22 »
Ja någon kontakt har jag iaf, har inte haft tid att bekräfta att värdena verkar vettiga än iom att scriptet innehåller mycket ord jag inte känner igen ;)

Tanken är att titta pÃ¥ detta under veckan...  ::)

Din mekaniska räknare är mycket smidig, tror nog jag haft fler starter än så nu under den senaste istiden men är ändå rätt nöjd.

På problemet att vv tappar temp för fort verkar det gå att isolera runt beredaren med mineralull eller så, har inte bestämt mig för om jag skall göra det än :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!