Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är COP-värdet ett bra mÃ¥tt pÃ¥ värmepumpens effektivitet.  (läst 8944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
Jag har sett i flera trådar att man avråder från att köpa en för stor pump p.g.a. att COP-värdet är sämre än på en liten, samt att COP-värdena skjutit i höjden rejält under de senaste åren. Nu undrar jag bl.a. följande:

- Är det inte så att en stor pump som körs på samma effekt som en liten, i princip har samma COP-värde som den lilla?
- Om man egentligen behöver mer effekt än den lilla ger, vid t.ex. -15 graders utomhustemperatur, så kommer väl tillsatselen i form av direktverkande element att totalt förstöra det skenbart goda COP-värdet på den lilla pumpen
- Att stirra sig blind på COP-värden som är framtagna vid +7 graders utomhustemperatur är väl fel, då det är runt 0 grader och nedåt som pumpen kommer att gå på högt effektuttag..

Min åsikt har alltid varit att hellre köpa en för stor pump (när den är inverterstyrd och alltså kan gå ner i effekt till det som erfordras) och därmed slippa en massa stödjande direktel från värmeelement, även om COP-värdet på pappret inte är absoluyt i topp. Enligt min åsikt är det mycket värdefullt att kunna få ut några "gratis"-kW även vid -15 grader (men det kanske är en annan fråga om värdet av att ha en pump som fungerar långt ner på temperaturskalan)
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
Jag har sett i flera trådar att man avråder från att köpa en för stor pump p.g.a. att COP-värdet är sämre än på en liten, samt att COP-värdena skjutit i höjden rejält under de senaste åren. Nu undrar jag bl.a. följande:

- Är det inte så att en stor pump som körs på samma effekt som en liten, i princip har samma COP-värde som den lilla?
- Om man egentligen behöver mer effekt än den lilla ger, vid t.ex. -15 graders utomhustemperatur, så kommer väl tillsatselen i form av direktverkande element att totalt förstöra det skenbart goda COP-värdet på den lilla pumpen
- Att stirra sig blind på COP-värden som är framtagna vid +7 graders utomhustemperatur är väl fel, då det är runt 0 grader och nedåt som pumpen kommer att gå på högt effektuttag..

Min åsikt har alltid varit att hellre köpa en för stor pump (när den är inverterstyrd och alltså kan gå ner i effekt till det som erfordras) och därmed slippa en massa stödjande direktel från värmeelement, även om COP-värdet på pappret inte är absoluyt i topp. Enligt min åsikt är det mycket värdefullt att kunna få ut några "gratis"-kW även vid -15 grader (men det kanske är en annan fråga om värdet av att ha en pump som fungerar långt ner på temperaturskalan)

Exakt. Massor med kW värme vid -15°C behövs. Högt cop vid +7°C kanske inte är så bra att ha vid +15°C. OM vintrarna skall fortsätta med -30°C under veckor så kanske tom två pumpar åtgår.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
Jag resonerade likadant som du. Tog en storlek större pump än vad säljarna rekommenderade. Inget jag har ångrat denna vintern 8)
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
1. Jag har sett i flera trådar att man avråder från att köpa en för stor pump p.g.a. att COP-värdet är sämre än på en liten
2.  Ã„r det inte sÃ¥ att en stor pump som körs pÃ¥ samma effekt som en liten, i princip har samma COP-värde som den lilla?
3. Om man egentligen behöver mer effekt än den lilla ger, vid t.ex. -15 graders utomhustemperatur, så kommer väl tillsatselen ...totalt förstöra det skenbart goda COP-värdet på den lilla pumpen
4. Att stirra sig blind på COP-värden som är framtagna vid +7 graders utomhustemperatur är väl fel... Enligt min åsikt är det mycket värdefullt att kunna få ut några "gratis"-kW även vid -15 grader
1. Detta hade faktiskt lite betydelse när man bara hade kappilärrör, idag med elektronisk exp.ventil så ju större desto bättre, dock inte mer än groteskt.
2.Idag så är det så att SAMMA grejer körs olika hårt och med olika styr-kurvor/-profiler för den elektroniska exp.ventilen, det i sin tur ger "olika stora pumpar" typ 9-10-12-13 tusen BTU. Se bild: alla tre pumpar har likadana ute och innedelar, skillnaden är hur mycket fart man har på fläktarna och kompressorn.. samt olika styrkurvor till exp.ventilen.
3.EXAKT.
4.EXAKT, se bilden nedan för tre Toshiba pumpar. Den lilla ser attraktiv ut med schysst +7C skryt COP, sen när det verkligen behövs då kommer de andra pumparna ifatt med råge.
Vid +7ºC så går det åt så lite energi, det spelar ingen roll om det är cop 3 / 4 / 5. Närmare nollan då behövs det mycket, särskilt när tempen pendlar runt nollan pga omvandling mellan fukt till is om & om igen. Har ingen aning om prisbilden men i mina ögon borde 10 och 13 maskinen kosta lika mycket. 16 maskinen vete sjutton... den har liksom inget existensberättigande tror den kompressorn piskas väldigt hårt. Man kan nog inte köra den hårdare i kyla för inne och utedelarna är för små.
16 pumpen har bra fjutt i +7ºC, sen faller det.... har och göra med överhettningen pga väldigt högt tryck på kondenseringen.
I slutändan så har 16 pumpen inte ens 200W mer än 13pumpen....
bildkälla: http://www.toshibavarmepumper.no/For-hus-og-hjem/Luft--luft-varmepumper/Ytelsesdata/
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 23:22:34 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
Mmm, en "13" pump fjärtar rätt bra när det släpper över trycket inför avfrostning när den gÃ¥r stenhÃ¥rt under -15 grader  8).
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!