Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorhaveri  (läst 1837 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nordic_wolf

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kompressorhaveri
« skrivet: 21 december 2010, 21:20:46 »
Hej!

Jag har en E9CKP årsmodell 2005, där ytterdelen har börjat att bullra kraftigt under denna månad. Reparatören sade att kompressorn är på väg att ge upp. En ny kompressor skulle kosta 12000 kr.
Är detta sant ???

Jag tycker att 5 år är lite kort livstid för en kompressor (jag har en braskamin, så värmepumpen har inte gått så mycket).
Har Panasonic problem med sina kompressorer ???.

Det luta åt att jag köper en ny värmepump.
Törs jag köpa en Panasonic ???

Jag tycker att E9CKP har gett lite för lite effekt vid yttertemperaturer under -10°, så jag önskar en pump som ger effekt vid -15°.
Vad skall jag välja ???

Ulf T

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Kompressorhaveri
« Svar #1 skrivet: 21 december 2010, 21:41:50 »
inga problem med scrollarna som sitter i CKP vad jag vet, om du däremot knappt använder pumpen kanske elvärme blir billigare, och ja......5 år är för kort tid
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorhaveri
« Svar #2 skrivet: 21 december 2010, 21:58:11 »
Hej. Har en granne med en e12ckp. Hans kompressor havererade efter 5 år. Fick dock en ny till kostnad av 5000 kr. Kompressorn lät som en stenkross innan den gav upp. Att betala 12000 kr för en ny tycker jag låter väldigt dyrt.
Hör med ditt försäkringsbolag. De kan kanske ersätta kompressorn.

Lycka till/teery
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorhaveri
« Svar #3 skrivet: 22 december 2010, 09:53:26 »
Ja, jag hade nog också hört med försäkringsbolaget i det läget..

Hur noga kollade reparatören på pumpen? Isbildning i tråget runt kompressorn kan ge sådana oljud.
Bryt strömmen, och testa med en kanna varmt vatten ner i tråget under fläkten o.s.v..
Oavsett så är det väl bara att köra på så länge den producerar värme och inte stör grannarna.

Ang. en ny pump så hade jag nog övervägt en billig rackare från Jula, Rusta eller ÖoB när du ändå har braskaminen.
4-6.000 kr + installation, 2 års garanti och då är pumpen redan "betald".. Kan nästan inte blir fel det!
Själva poängen med värmepump är ju att man ska tjäna på det jämfört med ren elvärme.
Annars så har Panasonic pumpar från 10-11.000 som förhoppningsvis bör vara ett steg upp när det gäller kvalité och effektivitet.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!