Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic E9 - Bygga egen fjärrkontroll med timerfunktion  (läst 2407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spocks_beard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Timmer 1 1/2 plan - Panasonic E9CKP - 1200kwh/mÃ¥n
    • nybleus.se
Hej

Timer-funktionen pÃ¥ vÃ¥ran 2 Ã¥r gamla E9 är sÃ¥ dÃ¥lig att den knappt är värd att nämnas  >:(
Finns det någon teknikguru som byggt en egen fjärrkontroll med ex.vis timerfunktion för att
styra flera av/påslag än 1 (!) per dygn?
Borde inte vara omöjligt  ::)
Jocke

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Panasonic E9 - Bygga egen fjärrkontroll med timerfunktion
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2006, 14:58:45 »
Philips lärha någon jätteavancerad och jättedyr fjärr som borde kunna göra det Du vill, men be att få den på öppet köp eller låna ett demoexemplar att prova med ifall det inte skulle fungera. Det är *mycket* data som skickas jämfört med fjärrisar till övrig hemelektronik. Alla inställningarna som kan göras via fjärren skickas antagligen över varje gång maskinen startas, med allt vad det för med sig. T.ex. får Du antagligen alltid den temperaturinställning som stod på originalfjärren när den programmerbara fjärren laddades med tillslagskommandot.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Panasonic E9 - Bygga egen fjärrkontroll med timerfunktion
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2006, 01:36:37 »
Philips pronto serien har ett helt community som själva utvecklar ny mjukvara till den.
En applikation jag såg var just videotimer, den kan på tid skicka ut ett macro som slår på videon, väljer rätt kanal startar inspelning osv.
En sak måste jag dock hålla som osäker, det är om den kan komma ihåg massivt långa meddelanden som E9:an skickar.
Vet själv att man bör sikta 1-2 sekunder på sin pump när man ändrar något! Är man snabb och trycker av en salva och sedan vinklar bort fjärren lite för fort så kommer bara halva meddelandet fram.
Just denna sändningstid på 1-2 sekunder oroar mig, jag vet inte om pronton loggar så pass långa koder.

Jag har inte kopplat fjärren ännu till ett oscilloscope så jag vet inte om den sänder en lång harang eller om det är styckat i flera korta meddelanden. Vad som är tydligt är dock att den skickar i princip allt varje gång, även om du bara höjer tempen ett snäpp.
Den skickar tid, datum, on/off timers, vertikalvinkel/horizontalvinkel, fläktfart, önskad innertemp, jonisering av/på osv...
Risken är om fjärren gör för långa pauser mellan harangerna att pronton tror knapptryckskoden är nu klar...

Det bästa är PRECIS som Marta säger, låna hem den, MEN läs på en hel del innan!

Sen är Panafjärren en mästare på att hamna i osynk... jag har fjärren lite "off-axis" från pumpens front så det är extra svårt att nå den ifrån soffan. Ofta får jag trycka tre ggr på "on" för att få på den. Första "on" missar -fjärren tror pumpen är on. Andra trycket på "on" blir då ett "off" istället.. -pumpen bekräftar "jag är avstängd ditt pucko". Suuuck.. tredje nogrannare siktandet -man häver sig halv-vägs ur soffan får man äntligen resultat.
(Såja... mina posts börjar nu innehålla >25% whining bullshit, tydligen dax att gå å sova)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Kjellbrell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej alla med Timerproblem..

Ha ingen övertro på datorer, utan gör så här. Köp en vanlig digital 230-volts
veckotimer och sätt en ledning från den med minsta möjliga glödlampa (0,5-2 watts kontroll-lampa ed) och placera lampan nära/intill värmepumpens värmesensor. När den värmer sensorn så reglerar värmepumpen ner automatiskt. Reglera temperaturen
med avstÃ¥ndet till sensorn.  Kostnaden är 2-300 kronor för allt.

Jag har själv istället ett 0,5 Watts motstånd som drivs av en reglerbar batterieliminator
efter timern, så tempen reglerar jag med eliminatorn. Sen kan man lägga ett temperatur-
avkännare vid braskaminen ed så att värmepumpen inte jobbar så länge braskaminen är varm. Men det senaste kanske är överkurs.

Du slipper nu också göra ingrepp i värmepumpen, och du riskera heller inte garantin.

Kjellbrell

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Panasonic E9 - Bygga egen fjärrkontroll med timerfunktion
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2007, 00:08:06 »
Just det ja, den kompletta fjärr-koden från pana-pumpen är ca 0,3sek lång, INTE de 1-2 sek jag dillar om.
Ibland kan det vara ett delay INNAN den sänder...
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!