Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utedel och innedel kommunicerar inte  (läst 1036 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kwh jägaren

  • Gäst
Kwh jägaren
Utedel och innedel kommunicerar inte
« skrivet: 30 september 2022, 22:22:12 »
Hej,

2020 fick jag installerat en Ecodan tank, innedel, med beteckning EHPT20X-YM9C.
Nu två år senare fick jag beställt och levererat en utedel med beteckning PUZ WM112YAA. Systemet är sk. ”package”.
Valde att nu således göra en uppgradering av befintlig utedel / värmepump för att nå en bättre besparing givet eskalerande elpris. Utedelen som nu byttes ut var en mindre Mitsubishi pump från 2011.

Beställningen gick via återförsäljare med god kontakt med Mitsubishi, som även installerade innedelen för två år sedan.

Nu till mitt problem. Efter fysisk installation av ny utedel, så lyckas installatören tyvärr inte få ny utedel att kommunicera med innedel.

Arbetshypotesen från installatören är att Mitsubishi nu använder R32 istället för r410a, och att detta på något sätt ska ställa till det för innedelen? Detta trots att Mitsubishi själva hävdar att EHPT20X-YM9C och PUZ WM112YAA ska vara kompatibla, och att de aldrig stött på detta problem tidigare. Utedelen hette tidigare PUHZ-W112YAA (Ett H som skiljer i benämningen) när den använde sig av r410a gas, men säljs inte längre.

Kan en lösning vara att uppgradera styrkortet / kontrollerkortet på innedelen till samma typ av kort som sitter i en EHPT20X-YM9D. (D istället för C på slutet) och på så sätt få enheterna att kommunicera med varandra? Går detta att göra?

Ser någon av Er någon annan lösning eller tror ni detta hade kunnat vara en väg framåt. Än så länge inga svar tyvärr från Mitsubishi.

Supertacksam för er input!

KWh jägaren

  • Gäst
KWh jägaren
SV: Utedel och innedel kommunicerar inte
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2022, 16:49:25 »
Finns det möjlighet tror ni att lösa det genom en separat styrning av utedelen, om det inte går att uppgradera kontrollkortet i innedel?

En C tank verkar inte kunna prata med en R32 utedel, trots båda är av ”package” variant.
Innedel är från 2020 och utedelen 2022. Tidigare var det r410a i utedelen som Mitsubishi nu verkar gått ifrån, vilket ställt till det.

Några andra spaningar på en evt lösning?

🙏

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utedel och innedel kommunicerar inte
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2022, 13:37:17 »
de aldrig stött på detta problem tidigare.

Oj vad jag känner igen Mitsubishi här.
De har aaaaaaaldrig hört talas om detta tidigare. Så hopplöst.

Nu är jag ingen installatör,
men att gasen skulle spela roll låter konstigt i mina öron. Innedelen frågar efter värme från utedelen som i sin tur starta värmetillverkning, sedan att det är R32 gas eller R410A gas som kommer till innedelen upphettad spelar mindre roll?
Vidare, R32 gasen klarar endast av 15 m rörlängd och man kan inte komplettera mer som med R410A som klarar av 75 M rör om man kompletterar mängd.

Kan felet vara där? Att du har "för lång" väg att gå för den nya gasen?

EDIT:
Får du något felmeddelande att det är kommunikationsfel?

Kwh jägaren

  • Gäst
Kwh jägaren
SV: Utedel och innedel kommunicerar inte
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2022, 21:41:05 »
Tack för din input Stefan! Delar helt din uppfattning att det låter märkligt att det ska vara gasen som ställer till det. Modellen är ju dessutom en "package" vilket innebär att det går vatten mellan utedelen (pumpen) och innedelen (tanken). Avståndet dessa emellan är max c. 10 meter. 

Nu kör den i nödläge, utedelen blockad, och således endast på elpatron. Annars får jag felmeddelande "EE" i displayen, som jag googlat mig till indikerar just kommunikationsfel. 

Mitsubishi kan inte (vill inte?) svara på om det går att byta kretskort i innedelen, till ett motsvarande som sitter i en D tank, som enligt dem själva passar ihop med just den utedel jag nu fått installerat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!