Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 juli 2022, 08:32:13 »

Jag var rätt grön på VVS när jag satte in första värmepumpen, men gjorde allt själv (jordvärme i detta fall) utom själva grävjobbet.
Fick god hjälp av det på den tiden ledande forumet som SVEP drev.
Det är inte rymdteknologi vi talar om, utan att koppla ihop 6 rör till en värmepump.
Problemet för de flesta är väl att man saknar de maskiner som krävs, eller kunskapen att löda om man väljer den vägen.
Ett annat problem kan vara att hitta en firma som vill göra bara delar av jobbet - de flesta vill nog ha kontroll på hela projektet.
Skrivet av: joharohl
« skrivet: 01 juli 2022, 09:34:57 »

Tack för mer info.
Låter som det kan vara bra med tanken då ändå.
Jag gillar framförallt idén att kunna använda termostater på elementen mer då vårolika rum kräver ganska olika mycket värme.

Och att spara på själva pumpen känns ju trevligt det med.

Den är ju inte direkt kopplad som ditt förslagna system men det kanske inte spelar så stor roll?

Behövs shunt? Den som sitter där är väldigt trög, på gränsen till helt omöjlig att ändra på.

En helt annan tangent, men hur olämpligt är det att göra det här själv kontra totalentreprenad? Det är väl bara borrning, inköp av vp, montering och installation? Installation förstår jag att man inte gör själv, men allt annat? Det kanske inte är värt det man sparar men tänkte det kunde varit intressant att jämföra iaf
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 juli 2022, 08:08:50 »

Jag skulle nog också koppla så om jag hade vedpanna kvar, så att man kan växla manuellt mellan värmepump och ved.
Du kan väl börja med att läsa guiden jag skrev för många år sedan och se om det kan bringa lite klarhet i hur du kan tänka?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg645345#msg645345

Använder du acktanken som arbetstank så kan du köpa en mycket billigare on/off-värmepump, typ Nibe 1245 8 eller 10 kW.
Då har du inbyggd varmvattenberedare och får bra drifttider tack vare acktanken.

Tidigare hade Nibe en interaktiv sida där man kunde bygga ihop sin egen anläggning, men det verkar vara borta, någon som vet varför?
Skrivet av: joharohl
« skrivet: 30 juni 2022, 19:31:05 »

och alla bilderna...
Skrivet av: joharohl
« skrivet: 30 juni 2022, 19:29:26 »

Glömde bilderna såklart.
Skrivet av: joharohl
« skrivet: 30 juni 2022, 19:28:25 »

På vilket sätt styrs de där gamla IVT-pumparna?
Går allt flöde via pannan än idag?
Sitter där en shunt på pannan?
Hur är acktanken monterad, och sitter där en extra cirkpump som startar cirkulationen till acktanken?
Det skulle vara bra med ett schema ritat som förklarar hur allt är inkopplat för att kunna ge dig ett bra förslag.
Att du behöver mer borrhål torde vara helt klart, i princip skulle du kunna borra så djup som möjligt i det nya hålet utan att du överskrider 400 meter totalt om du kopplar båda borrorna i serie.

Pumpen är har en utegivare för temperatur och kör on/off enligt kurva på viss returtemperatur.
Se bifogad bild. Vi kör nog på ungefär kurva 6.

Jag är inte helt säker på hur det är kopplat idag om jag ska vara ärlig.
Förra ägaren var inte helt säker heller.

Jag tror vedpannan är helt frikopplad.
Jag tror VP är inkopplad "parallellt" med det gamla systemet.
D.v.s varmt vatten från VP går in i returledningen från radiatorer innan det skickas in i ack-tank / shunt och går ut till element igen.
Returvatten tas från returledningen också men precis innan den ledning som bär det varma vattnet.
Vi har en separat cirkulationspump efter acktanken.
Det verkar som den står för i huvudsak cirkulationen runt i radiatorer.
Cirkulationspump i VP går nog bara runt/runt lokalt om den andra pumpen inte är igång.
Har nog inte testat vad som händer om man stänger av den externa cirkulationspumpen.
Båda systemen är definitivt ihopkopplade då man behöver fylla på om man spolar ut det magnetitfilter vi har precis innan VPn.
Bifogar två bilder på en skiss hur jag tror det ser ut.

Jag hade gärna slängt ut ack-tanken egentligen.
Den tar upp rätt mycket plats och det känns som att systemet just nu bara är onödigt krångligt och inte funkar så bra ändå.
Men förstår att den kan vara bra att ha.


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juni 2022, 14:50:26 »

På vilket sätt styrs de där gamla IVT-pumparna?
Går allt flöde via pannan än idag?
Sitter där en shunt på pannan?
Hur är acktanken monterad, och sitter där en extra cirkpump som startar cirkulationen till acktanken?
Det skulle vara bra med ett schema ritat som förklarar hur allt är inkopplat för att kunna ge dig ett bra förslag.
Att du behöver mer borrhål torde vara helt klart, i princip skulle du kunna borra så djup som möjligt i det nya hålet utan att du överskrider 400 meter totalt om du kopplar båda borrorna i serie.
Skrivet av: joharohl
« skrivet: 28 juni 2022, 18:42:40 »

Ja det låter bra. När man har eget vatten är det viktigt att göra en vattenanalys så man t.ex. får veta vilken sorts varmvattenberedare det ska vara. Brukar finns rostfritt, emalj och koppar att välja på. NIBE har en liten guide på sin hemsida som man gärna kan läsa. Finns t.o.m. olika sorters rostfritt stål som passar för lite olika vattenkvalitet om man går in på detaljerna.

Har man mycket magnetit i värmevattnet är det bra att samtidigt installera ett rejält magnetitfilter och samtidigt kontrollera värmekretsen så man inte måste fylla på med värmevatten då och då utan att systemet håller tätt.

Har man inverter ska det inte behövas någon volymtank/ackumulatortank/arbetstank om man inte kör golvvärme i något enstaka badrum på sommaren. Har man utrymmet för tanken så går det lika bra med traditionell on/off värmepump om man vill ha det.

Ok, tack! Har vattenanalys från i år så det ska ju vara ordnat. Bra att veta med tank i och med inverter eller ej. Ger en aspekt till där. Vi har redan magnetitfilter på nuvarande pump. Antar att man bara kan ta med det. Systemet verkar tätt, men inte kollat ordentligt såklart. Man behöver inte fylla mer än när man rensar filter/luftar.
Skrivet av: joharohl
« skrivet: 28 juni 2022, 18:37:28 »

Varför vill du inte ha kvar vedpannan? Den är ju helt bortkopplad från elbörsen. Får vi några 30 kr/kW-svängar, då vill man ha vedpannan kvar.
Men har man inte plats för ved, vill inte hantera ved alls eller liknande så kan det vara bra att sälja bort pannan istället.

Det är helt klart med i tankarna. Den är dock inte eldad i på typ 20 år så ingen koll på skicket. Och jag har svårt att veta var jag ska vända mig för att få hjälp med det. Det verkar finnas betydligt fler som säljer/installerar värmepumpar av någon anledning.

Kan man ha både beegvärme och vedpanna? Våran nuvarande funkar ju som sagt helt ok till 5 grader utomhus temp eller så. Hade ju varit skönt att kunna ha det "lätt" större delen av året men elda bär det blir vinter på riktigt.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 28 juni 2022, 17:44:21 »

Ja det låter bra. När man har eget vatten är det viktigt att göra en vattenanalys så man t.ex. får veta vilken sorts varmvattenberedare det ska vara. Brukar finns rostfritt, emalj och koppar att välja på. NIBE har en liten guide på sin hemsida som man gärna kan läsa. Finns t.o.m. olika sorters rostfritt stål som passar för lite olika vattenkvalitet om man går in på detaljerna.

Har man mycket magnetit i värmevattnet är det bra att samtidigt installera ett rejält magnetitfilter och samtidigt kontrollera värmekretsen så man inte måste fylla på med värmevatten då och då utan att systemet håller tätt.

Har man inverter ska det inte behövas någon volymtank/ackumulatortank/arbetstank om man inte kör golvvärme i något enstaka badrum på sommaren. Har man utrymmet för tanken så går det lika bra med traditionell on/off värmepump om man vill ha det.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 28 juni 2022, 17:36:27 »

Varför vill du inte ha kvar vedpannan? Den är ju helt bortkopplad från elbörsen. Får vi några 30 kr/kW-svängar, då vill man ha vedpannan kvar.
Men har man inte plats för ved, vill inte hantera ved alls eller liknande så kan det vara bra att sälja bort pannan istället.
Skrivet av: Johan Sjöro
« skrivet: 28 juni 2022, 17:18:15 »

Det ska helst vara 20 m mellan olika borrhål men det går starta närmare och grada hålet så avståndet växer med djupet. Behövs ett till lika djupt hål tror jag för att passa en modern värmepump och har ni dessutom planer på att bygga ut är det viktigt att det tas med i kalkylen nu. Vilken framledningstemperatur krävs det i radiatorerna på vintern för att hålla 21° inne? Göteborg har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -12,3°. Värmepumpar ska helst inte arbeta med högre temperatur än 55° men många klarar 60-65° idag fast verkningsgraden sjunker alltid med högre temperatur.

Intressant med hålet. Jag har pratat med en som säger att det behövs ett nytt hål medans en annan har pratat om extra hål med gradning som du säger. Båda menar att det behövs totalt ca 160m för 8kW så där är de överens.

Jag har tyvärr inte skrivit ner temperaturer. Men är ganska säker
på att det inte varit uppe i 55° äns när vi haft som kallast, ca 45 är min gissning vid -15 eller så. Kanske inte direkt varit 21° inomhus då, men iaf så man klarar sig.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 28 juni 2022, 16:25:55 »

Det ska helst vara 20 m mellan olika borrhål men det går starta närmare och grada hålet så avståndet växer med djupet. Behövs ett till lika djupt hål tror jag för att passa en modern värmepump och har ni dessutom planer på att bygga ut är det viktigt att det tas med i kalkylen nu. Vilken framledningstemperatur krävs det i radiatorerna på vintern för att hålla 21° inne? Göteborg har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -12,3°. Värmepumpar ska helst inte arbeta med högre temperatur än 55° men många klarar 60-65° idag fast verkningsgraden sjunker alltid med högre temperatur.
Skrivet av: Johan Sjöro
« skrivet: 28 juni 2022, 15:57:28 »

Hej!

Jag bor idag i en villa i Göteborgsområdet som har bergvärme.
Den nuvarande pumpen (IVT PULS Greenline på 4kW) funkar ok fortfarande, men har två problem som gör att jag funderar på att byta ut den:

* Dels är den från 96 och jag oroar mig att den går sönder mitt i vintern med fruktansvärd elräkning som följd.
* Den är underdimensionerad för vårat hus och kräver mycket tillskottsel under ca 0 grader utomhustemp.

Jag känner mig lite villrådig i djungeln av bergvärmepumpar och hoppas kunna få lite vägledning här (utan allt för mycket säljintresse hoppas jag :) ).

Fakta om huset:
* Ca 100 kvm boyta + 50 kvm källare.
   Källaren har radiatorer och är uppvärmd till iaf en 16 grader på vintern (så gott vp orkar värma på)
* "vanliga" enkla modell äldre radiatorer
* Utöver VP finns en ackumulatortank på okänd storlek då den är täckt av isolering, samt elpatroner.
* Huset har varit vedeldat också så det står en gammal panna i källaren.
* Separat el-varmvattenberedare.

Frågorna är ju många, men i huvudsak behöver jag råd om vad man skall se till att tänka på vid en nyinstallation.
Vad måste jag se att de som lämnar offert tar med?
Sen så är det såklart en fråga om man bara ska låta den nuvarande gå ett tag till och se om priser/leveranstid/m.m. lägger sig lite nästa år.

Det jag har funderat på hittills är:
* Nuvarande borrhål är bara 70 m. Behövs förmodligen mer. Är det ok med komplementhål eller bör man göra alltid ett nytt?
* Är det meningsfullt att ta en något större VP ifall man får för sig att bygga ut i framtiden?
* Vi har eget vatten, hur känslig är varmvattenberedarna för lite hårdare vatten?
* Bör man se över nuvarande radiatorer?
* Nuvarande radiatorer "bösar" en del så att filter/m.m. sätter igen. Räcker det med filter, eller är det återigen lika bra att byta ut dom?
* Bör/ska man ha en volymtank? Eller går det oftast bra utan? Är sugen på att kasta ut nuvarande vedpanna + ackumulatortank.
* Inverter eller ej? Förstår att åsikterna går isär :)

När det gäller vilken VP som ska köpas så prioriterar vi inte direkt maximal besparing.
Då är kvalité/ljudnivå/smarta funktioner/ m.m. viktigare. Speciellt ljudnivå då den kommer stå ganska nära kök.
Nuvarande pump låter mycket via radiatorer också så det är något som också är viktigt.

Vet att det är många frågor och att det fortfarande är lite spretigt men hoppas det är något att gå på och skulle blir jätteglad för all input.

Tack på förhand!




Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!