Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: On/off knapp fjärrstyrt  (läst 1945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nicklas75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
On/off knapp fjärrstyrt
« skrivet: 02 maj 2022, 21:16:02 »

En fundering jag har är om det går att koppla en Plejd eller liknande på kablarna till on/off knappen. När elpriserna sticker uppåt mot 5-6 kr kan det vara bra att slå av pannan. Ventilationen fungera trots knappen är på off.

Det kanske finns andra och bättre sätt men skulle detta vara genomförbart?
Anebyhus byggår 2012. 1-plans villa på 145 kvm.
Bosch EHP 2.0/9 frånluftspump. Uponor golvvärme.
Västra Götaland

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: On/off knapp fjärrstyrt
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2022, 08:19:39 »
Ingången "EXT" sitter upp till vänster på kraftkortet, i menyn 1.13 ställs in hur många grader börvärdet sänks med då ingången är aktiverad. Att manipulera ON/OFF knappen skulle nog ställa till mera problem om den kommer i otakt.
Står inte mycket i manualen om detta men jag har testat och det funka i min IVT490 med programversion 2.50.
I svar #7 i detta inlägg finns en bild som visar var man kopplar in ext. styrning av semester läge.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65283.msg740249#msg740249
Det står EXT. på plintarna.
« Senast ändrad: 04 maj 2022, 21:17:54 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Nicklas75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: On/off knapp fjärrstyrt
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2022, 18:16:33 »

Tack Larsmaja.

Ska kika på det och ja, du har nog rätt i att on/off inte bör användas till detta syfte.
Anebyhus byggår 2012. 1-plans villa på 145 kvm.
Bosch EHP 2.0/9 frånluftspump. Uponor golvvärme.
Västra Götaland

Ric

  • Gäst
Ric
SV: On/off knapp fjärrstyrt
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2022, 19:31:45 »
Ingången "EXT" sitter upp till vänster på kraftkortet, i menyn 1.13 ställs in hur många grader börvärdet sänks med då ingången är aktiverad. Att manipulera ON/OFF knappen skulle nog ställa till mera problem om den kommer i otakt.
Står inte mycket i manualen om detta men jag har testat och det funka i min IVT490 med programversion 2.50.
I svar #7 i detta inlägg finns en bild som visar var man kopplar in ext. styrning av semester läge.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65283.msg740249#msg740249
Det står EXT. på plintarna.

Hej Larsmaja

Hur har du gjort för att aktivera den?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: On/off knapp fjärrstyrt
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2022, 20:51:51 »
Har bara testat att det funkar med att kortsluta ext. ing. på kraftkortet och sedan gjort inställning i menyn.

Innan jag upptäckte denna möjlighet gjorde jag en annan lösning som simulerar avfrostning med ett reläkontakt som byglar över avfrostningsvakten. Har solfångare också så när det är tillräckligt hög temp. i solfångartanken blockeras kompressorn i IVT-490 genom att simulera avfrostning, men el tillskottet blockeras inte, men jag har avstängt det i menyn.
Har en LVVP som stöttar i stället för el-tillskott så därför är el-tillskottet avstängt.

SÃ¥ den enklaste lösningen är nog att använda den "ext. ingÃ¥ngen" som semester-läge för att sänka sin energianvändning tillfälligt. 
« Senast ändrad: 10 augusti 2022, 12:23:21 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Nicklas75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: On/off knapp fjärrstyrt
« Svar #5 skrivet: 03 september 2022, 16:45:06 »

Hur har du gjort för att aktivera den?

Har du hittat något smidigt sätt att styra EXT på?
Anebyhus byggår 2012. 1-plans villa på 145 kvm.
Bosch EHP 2.0/9 frånluftspump. Uponor golvvärme.
Västra Götaland

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: On/off knapp fjärrstyrt
« Svar #6 skrivet: 04 september 2022, 01:16:41 »
borde väl bara å koppla med en shelly 1?
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: On/off knapp fjärrstyrt
« Svar #7 skrivet: 04 september 2022, 01:28:41 »
tänkte styra föräldrarnas 490, styr själv min nibe 1215 genom att koppla ntc givare parallellt med både utegivaren och vvbn vilket funkar toppen dock klarar jag mig väldigt långt utan elspets så den är avstäng.

Men 490 är ju ganska klen så elpatron behövs ju när det blir lite kallare och har förstått att det är svårare å styra den? man vill ju inte spetsa när det är som dyrast.
Om man kör ext så den går i semesterläge finns det väl ändå risk att elpatron hoppar in? kanske mest mot vvb men även värmen? och man kanske vill köra kompressorn även på dagen för att det inte ska bli allt för kallt
helst skulle jag vilja styra att inte elspetsen hoppar in, dom kommer även få en ny trevlig effektavgift i höst som är 60kr per kwh förbrukat på den högsta timmen vard 7-20 som man gärna vill undvika :-) har redan ställt ner max elspets maskinen får använda.
Finns det inget sätt att styra blockeringen av elspets?
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad Nicklas75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: On/off knapp fjärrstyrt
« Svar #8 skrivet: 04 september 2022, 16:30:34 »
borde väl bara å koppla med en shelly 1?

Så sant så. Det går naturligtvis.
Anebyhus byggår 2012. 1-plans villa på 145 kvm.
Bosch EHP 2.0/9 frånluftspump. Uponor golvvärme.
Västra Götaland

Utloggad Nicklas75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: On/off knapp fjärrstyrt
« Svar #9 skrivet: 04 september 2022, 16:36:18 »
tänkte styra föräldrarnas 490, styr själv min nibe 1215 genom att koppla ntc givare parallellt med både utegivaren och vvbn vilket funkar toppen dock klarar jag mig väldigt långt utan elspets så den är avstäng.

Men 490 är ju ganska klen så elpatron behövs ju när det blir lite kallare och har förstått att det är svårare å styra den? man vill ju inte spetsa när det är som dyrast.
Om man kör ext så den går i semesterläge finns det väl ändå risk att elpatron hoppar in? kanske mest mot vvb men även värmen? och man kanske vill köra kompressorn även på dagen för att det inte ska bli allt för kallt
helst skulle jag vilja styra att inte elspetsen hoppar in, dom kommer även få en ny trevlig effektavgift i höst som är 60kr per kwh förbrukat på den högsta timmen vard 7-20 som man gärna vill undvika :-) har redan ställt ner max elspets maskinen får använda.
Finns det inget sätt att styra blockeringen av elspets?

Har du två Shelly med olika ntc givare på vardera och sen kopplat till utetempplinten?

Det bästa vore naturligtvis att kunna bryta slingan till elpatronen på något sätt, antingen på signal eller på kablarna. Har tyvärr för dålig kunskap om sådant här.

60kr per förbrukad kWh ?? Var är detta någonstans och var finns mer information? Verkar helt fruktansvärt!
Anebyhus byggår 2012. 1-plans villa på 145 kvm.
Bosch EHP 2.0/9 frånluftspump. Uponor golvvärme.
Västra Götaland

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: On/off knapp fjärrstyrt
« Svar #10 skrivet: 05 september 2022, 16:10:05 »
Har du två Shelly med olika ntc givare på vardera och sen kopplat till utetempplinten?

Det bästa vore naturligtvis att kunna bryta slingan till elpatronen på något sätt, antingen på signal eller på kablarna. Har tyvärr för dålig kunskap om sådant här.

60kr per förbrukad kWh ?? Var är detta någonstans och var finns mer information? Verkar helt fruktansvärt!

jag har en shelly till utegivaren och en shelly till vvbn, så när shellyn sluter kopplas en ntc givare parallellt med den befintliga.

Är i södertälje kommun, det är alltså 60kr per kWh under den timme som förbrukat mest, exempel om huset drar som mest 3kwh under den timmen så kostar det 180kr för den månaden, råkar du koppla in elbilen så den timmen blir största förbrukningen så får du betala om bilen nu kan ladda 22kwh, 22+3=25kwh för den månaden dvs 1500kr för den månaden så det blir en dyr laddning :)
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad Nicklas75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: On/off knapp fjärrstyrt
« Svar #11 skrivet: 06 september 2022, 19:52:01 »
jag har en shelly till utegivaren och en shelly till vvbn, så när shellyn sluter kopplas en ntc givare parallellt med den befintliga.

Är i södertälje kommun, det är alltså 60kr per kWh under den timme som förbrukat mest, exempel om huset drar som mest 3kwh under den timmen så kostar det 180kr för den månaden, råkar du koppla in elbilen så den timmen blir största förbrukningen så får du betala om bilen nu kan ladda 22kwh, 22+3=25kwh för den månaden dvs 1500kr för den månaden så det blir en dyr laddning :)
[/

Så är min tanke också. Men vilken av givarna är det som bestämmer när varmvatten ska produceras? GT3?

Usch, det lÃ¥ter fruktansvärt. Ja dÃ¥ gäller det verkligen att ha koll pÃ¥ läget för sÃ¥ dyra laddningar vill man inte ha. Nästa lika dyrt som att köra dieselbil  :P
Anebyhus byggår 2012. 1-plans villa på 145 kvm.
Bosch EHP 2.0/9 frånluftspump. Uponor golvvärme.
Västra Götaland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!