Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!  (läst 8714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« skrivet: 19 september 2011, 20:40:12 »
Har nu kört en VVM300 & 2020 i snart 5 år utan större problem. Har dock haft ett mindre läckage i en (extern) fördelare som gjort att jag behövt fylla på systemet någon gång i månaden. Det här felet begriper jag och det beror självklart bara på att jag inte fixat läckan.

Nu, sedan sommaren, har dock förhållandet blivit det omvända. D v s trycket i värmekretsen ökar hela tiden tills säkerhetsventilen löser ut. Den hink som jag nu leder spillvattnet till fylls på två dagar, d v s cirka 5 liter om dagen tillförs systemet på något sätt jag inte begriper. Kulventilen som används för påfylling verkar dock funka som den ska varför jag känner mig helt ställd. Någon som har en idé om vad som kan göra att trycket stiger?

2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #1 skrivet: 19 september 2011, 20:47:45 »
Enda logiska förklaringen är att påfyllningsventilen inte stänger helt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #2 skrivet: 19 september 2011, 20:53:52 »
Det kan också gå hål mellan varmvattenbehållaren och manteln, då trycks vatten från VVB:n in i värmesystemet. Har du aggresivt vatten?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #3 skrivet: 19 september 2011, 21:05:45 »
Det kan också gå hål mellan varmvattenbehållaren och manteln, då trycks vatten från VVB:n in i värmesystemet. Har du aggresivt vatten?
Nej, rent och fint kommunalt vatten här
2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #4 skrivet: 19 september 2011, 21:22:45 »
Om du hela tiden fyller pÃ¥ vatten i radiatorkretsen sÃ¥  syrasätts vattnet och det rostar ganska fort
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #5 skrivet: 19 september 2011, 21:34:00 »
Om du hela tiden fyller pÃ¥ vatten i radiatorkretsen sÃ¥  syrasätts vattnet och det rostar ganska fort
Trycket föll från 1 till ca 0.8 under en månad och den påfyllningen av några liter en gång per månad har knappast så stor påverkan. Det jag funderar på är att Nibe anger att påfyllningskranen är en kombinerad påfyllningsventil/backventil. Någon som vet vad backventilen för syfte - trycket i radiatorkretsen bör väl rimligen vara betydligt lägre än trycket i inkommande kallvatten och i vvb?
2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #6 skrivet: 19 september 2011, 22:22:10 »
Backventilen sitter på tappvattensidan och förhindrar att varmvatten trycks in bakvägen i kallvattenledningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #7 skrivet: 20 september 2011, 07:05:54 »
Trycket föll från 1 till ca 0.8 under en månad och den påfyllningen av några liter en gång per månad har knappast så stor påverkan. Det jag funderar på är att Nibe anger att påfyllningskranen är en kombinerad påfyllningsventil/backventil. Någon som vet vad backventilen för syfte - trycket i radiatorkretsen bör väl rimligen vara betydligt lägre än trycket i inkommande kallvatten och i vvb?

Om trycket i kommunvattnet skulle sjunka av nån anledning, så får inte skitigt radiatorvatten under några omständigheter kontaminera dricksvattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #8 skrivet: 20 september 2011, 19:00:06 »
OK, tack för info. Det lutar nog mot att börja med att byta påfyllningsventil för att se om det hjälper.

Ã…terkommer...
2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2011, 20:59:20 »
Frågan är löst - påfyllningsventilen läckte

Pluspoäng till purjo__  :)
2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2011, 21:58:32 »
 Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2011, 08:55:51 »
Till er som använder VVB 300 skriver jag en önskan om att kolla det inbyggda expansionskärlet en gång i året, måste ni fylla på hela tiden så är det ett måste...
För de som har en läcka så är den volymen mycket liten och ger luftproblem genast och det för med sig andra intressanta problem ^-^

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Mattiasthorin

  • Gäst
Mattiasthorin
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #12 skrivet: 02 maj 2013, 08:22:22 »
Vad kostar det att byta ut "blåsan"? Har fått samma fenomen att trycket faller, säkerhetsventilen släpper dock igenom ca 1l i veckan, vilket kanske gör att trycket faller något? Men inte i den grad som det nu faller i.

Kommentarer?

Mvh

Utloggad Dede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #13 skrivet: 20 november 2013, 13:30:40 »
Frågan är löst - påfyllningsventilen läckte

Pluspoäng till purjo__  :)

Lyfter en gammal tråd då vi har fått samma fenomen. Ökar ca 0,5bar på 4-5 dagar så inte så mycket.
Hur mycket jobb var det att byta påfyllningsventilen och vad för ventil är det som sitter där?
Nibe VVM300

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trycket i VVM300 värmekrets stiger!
« Svar #14 skrivet: 20 november 2013, 14:52:37 »
Jag ser inte hur den ser ut på VVM300 (nr 49).
Jag tror du får vända dig till Nibe service för att få tag på en likadan.
Det borde vara tämligen enkelt att byta.
« Senast ändrad: 20 november 2013, 14:59:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!