Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig fläktmotor Fujitsu  (läst 4161 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marcus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Trasig fläktmotor Fujitsu
« skrivet: 29 mars 2012, 12:18:57 »
Hej

Jag har en Fujitsu AWY14 som installerades hösten 2005. I helgen började timerlampan blinka och felkoden 02 visas i displayen. Det går att köra innedelen i läge fan och cool (inte heat) men utedelens fläkt rör sig inte.

Jag mailade firman som installerade pumpen och de tror det är fläktmotorn som är trasig (inte helt säker då felkoden kunde tyda på fler saker) och byte av den kostar 3750 kr.

Är det någon som haft detta problem och tycker ni att det är värt att kosta på ett byte av fläktmotorn med tanke på pumpens ålder?

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig fläktmotor Fujitsu
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2012, 13:02:45 »
Jag hade nog inte lagt ner 4 tusen på en 7 år gammal pump. Utvecklingen går framåt så jag hade lagt 15-20 för en ny pump med 5 års garanti. Och mer effekt/cop :)

Lagar du fläkten så kanske nästa sak går sönder om ett halvår. Blir lite som med gamla bilar, vid en viss punkt är det mer ekonomiskt att byta upp sig.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Trasig fläktmotor Fujitsu
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2012, 13:34:26 »
Prova och kontakta medlem Nemoo här på forumet, hans utedel brann för någon dag sedan då det blivit kortis i värmeslingan, där kanske du kan få tag i en beg och fungerande motor då det skrevs att utedelen byttes ut.
Din modell har visst likströmsmotor för den varierar i fläkthastighet i utedelen beroende på hur hårt den jobbar så det är specialmotor till denna modell. Om det nu inte är likströmsmotor är det stora chanser att det är motorkondningen som pajat, dom brukar kosta runt 150:- på Elfa.

Nemoo:s länk: (skynda dig på innan maskinen går till skroten)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46992.0
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!