Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny bergvärmepump till gammalt hÃ¥l  (läst 6802 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny bergvärmepump till gammalt hål
« Svar #15 skrivet: 19 januari 2020, 00:49:42 »
Belastningen på kompressorfasen ligger i paritet med luftvärmepumpar. 8-11 A som högst.
En on-off maskin med 3-fas kompressor och 3-fas elpatron som ex. Bosch ligger på 10 A på alla faserna när de slår in första elsteget på 3kW.

Hur jämför du då? En 3-faskompressor som drar 10 A per fas är väl flera storlekar större än en som drar 10 A på en fas?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny bergvärmepump till gammalt hål
« Svar #16 skrivet: 19 januari 2020, 00:55:57 »
Hur jämför du då? En 3-faskompressor som drar 10 A per fas är väl flera storlekar större än en som drar 10 A på en fas?

Läs noga vad jag skrev, en 3 fas kompressor med första elsteget tillslaget. Vilket är vanligt för on-off maskiner som inte har 100% effekttäckning.

Mvh
D

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny bergvärmepump till gammalt hål
« Svar #17 skrivet: 19 januari 2020, 06:33:33 »
Jag läste noga... Men förstod inte.  :P
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny bergvärmepump till gammalt hål
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2020, 09:52:37 »
Jag läste noga... Men förstod inte.  :P

Ok, skall försöka förklara.
Anta ett effektbehov om 10 kW och golvvärme.
Alternativ 1: 10 kW 1-fas inverter COP 5
Ström fas 1: 10000/5/230= 8,7 A
Fas 2 och 3 = 0A

Alternativ 2: 8 kW on-off 3 fas.
Ström på alla faserna : 8000/5/3/230 = 2,3 A
Elpatron 3 kW = 3000/3/230= 4,3 A

Totalt 6,7 A men på alla faser.

Vet ej vilket jag tycker är bättre men jag tror att det skulle vara lättare / mer praktiskt med 1-fas maskinen i detta fall om jag skulle balansera om elen hemma.
Jag har en laddhybrid, enkelt att veta vilken fas jag skulle sätta mitt ladduttag på. Lika så med alla vägguttag hemma.

Mvh
Daikin

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny bergvärmepump till gammalt hål
« Svar #19 skrivet: 19 januari 2020, 10:26:27 »
Ny är det väl näst intill omöjligt att "balansera" lasterna. Man har MINST 10 "apparater" som drar upp emot 10 A i en normal villa (+ en ev billaddare) och har bara tre faser att tillgå. Så oavsett hur duktig man är kommer man då och då att belasta dom enskilda faserna med +30 A.
Men visst kan/ska man försöka fördela lasterna så mycket som möjligt och det gör man bäst genom att i möjligast mån ha laster som går på 400V.
Så det där med att balansera laster har jag inte riktigt klurat ut än, trots ett rätt lång praktik.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

B

  • Gäst
B
SV: Ny bergvärmepump till gammalt hål
« Svar #20 skrivet: 19 januari 2020, 11:09:59 »
Man kan se saker från olika vinklar
Jag som ska bygga hus nu i år ligger
I dessa effekt områden på värmepump och
Ska välja.
En 10 kW on off med 5 i cop belastar mina huvudsäkringar vid gång med 2,89 ampere
Per fas
O

Med hÃ¥rfönar micro kaffemaskiner diskmaskin  tvättmaskin
Torktumlare spis ugn pumpar som ska igång med eget vatten laddstation till frugans elhybrid

Jag väljer trefas på en värmekälla som absolut första allternativ

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny bergvärmepump till gammalt hål
« Svar #21 skrivet: 19 januari 2020, 20:30:10 »
Skulle självklart välja 3 fas och även om man nu skulle behöva elpatron är det förhoppningsvis ett fåtal dagar den belastar säkringarna och sen sitter det troligtvis effektvakt som stryper elpatron på en modern vp men väljer man inverter har väl flera av dom effekt vakt som begränsar kompressorn och det vore nog den största anledningen för mig att välja inverter framför on/off vp för annars tillför dom inte så mycket i mitt fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pontiacsmurfen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlholmsbruk
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny bergvärmepump till gammalt hål
« Svar #22 skrivet: 13 februari 2020, 13:54:26 »
Vet inte om vi har glidit i från själva ämnet i tråden nu. Ctc ecoheat 408 på mitt hus anger ctc själva att den kräver minst 149meter aktivt hål. Jag har 154m aktivt. Ok det är ju djupare än 149 men väldigt nära angivet minsta djup. Kommer det verkligen bli Bra?

Nu har jag flöde i mitt hÃ¥l eftersom berget inte är tätt sÃ¥ det ger ju lite extra Borrdjup kan man säga.  Just nu har jag kommit sÃ¥ lÃ¥ngt sÃ¥ jag väljer mellan nibe 1255 eller ctc 408. 408 är ju hedenhös mot 1255 men 408 förbrukar ju knappast mera energi än vad min gamla 7kw ctc ecoheat frÃ¥n 2003 gör sÃ¥ det kvittar ju egentligen.

En varvtalsstyrd pump anpassar sig efter gamla hÃ¥let heter det. Innebär det dÃ¥ att kompressor gÃ¥r mindre och elpatron mera för att hÃ¥let inte ska frysa. DÃ¥ är ju inte det ekonomiskt iaf. 

1255 Vill ha runt 170m aktivt på mitt hus angivet av nibe.
Familj 2vuxna+2barn. Tegelvilla Byggd 1972 115m2 + 115m2 källare. Dubbelgarage 42m2.
Allt uppvärmt med CTC Ecoheat 7kw installerad 2003. Energibrunn 160m/154aktivt.
Rumstemp 21grader. Tot drifttid hittils 97560h.
Drift kompressor 82498kw/h.  Elpatron 9523kw/h. =ca 8200kw/Ã¥r tot/snitt för uppvärming och varmvatten.
Elpanna 51grader. (tappvarmvattentemp) Framledningstemp 48grader vid -15. Max framledningstemp 65grader.
Värme i från vid 16grader.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny bergvärmepump till gammalt hål
« Svar #23 skrivet: 13 februari 2020, 14:04:37 »
En varvtalsstyrd pump anpassar sig efter gamla hÃ¥let heter det. Innebär det dÃ¥ att kompressor gÃ¥r mindre och elpatron mera för att hÃ¥let inte ska frysa. DÃ¥ är ju inte det ekonomiskt iaf. 

Det är betydligt bättre än en on/off som stannar med ett larm när köldbäraren blir för kall och går helt och hållet på el.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ekk455

  • Kalla nätter i ett badkar
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • BokföringsbyrÃ¥ stockholm
SV: Ny bergvärmepump till gammalt hål
« Svar #24 skrivet: 13 februari 2020, 14:05:25 »
Nibe är ju dom jag litar på o brukar köpa av.
Är nyfiken på vad du kommer att komma fram till.
scrollpump låter vettigt överlag.
värme är viktigt att det pumpas runt i huset med en värmepump

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!