Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dra avloppsrör i krypgrunden?  (läst 9498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Dra avloppsrör i krypgrunden?
« skrivet: 09 mars 2019, 04:19:03 »
Ska bygga ett badrum på ett annat ställe.
Vill inte försvaga golvet och tänker borra rakt ner förbi isoleringen till krypgrunden. Och just där koppla ihop allt.
Eftersom jag bor i södra Skåne, har vi knappt någon kyla vintertid.
Vad tycker ni om ideen?
Det är två golvbrunnar. En toa och ett handfat det handlar om.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2019, 08:53:38 »
Det ska inte vara några problem. Inte ens här i Norrland blir det minusgrader i krypgrunden. Visserligen källare på en del och halvtaskig isolering i bjälklaget, men ändå...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2019, 09:10:22 »
Vad är temperaturen i krypgrunden? Blåser det fritt? Krypgrundar brukar ha högre temp än utomhus pga värmeläckage ovanifrån...Oavsett, det borde väl vara möjligt att isolera runt rören i krypgrunden?

Flytta avlopp under hus. Precis vad jag oxå sysslar med nu. Får jag hänga på i din tråd med egna funderingar?

Ska bygga om/renovera gårdshuset mitt, byggt av gammalt sjöbodsvirke på 1940-talet. Om- och tillbyggt några gånger sedan dess men i smyg under insynsskyddande och fuktbevarande träd.
Flytta tvättställ, göra om köket och flytta toan. Befintlig toa har eget avlopp till en ej godkänd 3-kammarbrunn, kök och handfat går till en stenkista, (tror jag).
Funderar på att ansluta ett avlopp till stora husets i stället. Det är anslutet till kommunalt avlopp.
Ska jag lägga 25m 110mm rör eller avloppspump med typ 50mm slang? I ett grävt dike. Plintgrunden är mellan 70 och noll cm.. Hur djupt? Fall 1-1,5cm/m kan innebära att det bli mycket grunt i början men OK vid anslutning, typ 6-8dm under marknivå.
« Senast ändrad: 09 mars 2019, 09:28:31 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2019, 21:57:12 »
Vad är temperaturen i krypgrunden? Blåser det fritt? Krypgrundar brukar ha högre temp än utomhus pga värmeläckage ovanifrån...Oavsett, det borde väl vara möjligt att isolera runt rören i krypgrunden?

Flytta avlopp under hus. Precis vad jag oxå sysslar med nu. Får jag hänga på i din tråd med egna funderingar?

Ska bygga om/renovera gårdshuset mitt, byggt av gammalt sjöbodsvirke på 1940-talet. Om- och tillbyggt några gånger sedan dess men i smyg under insynsskyddande och fuktbevarande träd.
Flytta tvättställ, göra om köket och flytta toan. Befintlig toa har eget avlopp till en ej godkänd 3-kammarbrunn, kök och handfat går till en stenkista, (tror jag).
Funderar på att ansluta ett avlopp till stora husets i stället. Det är anslutet till kommunalt avlopp.
Ska jag lägga 25m 110mm rör eller avloppspump med typ 50mm slang? I ett grävt dike. Plintgrunden är mellan 70 och noll cm.. Hur djupt? Fall 1-1,5cm/m kan innebära att det bli mycket grunt i början men OK vid anslutning, typ 6-8dm under marknivå.

Häng med. Vi ska flytta på badrum, gästtoa och kök.
Ska fota lite under tiden.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2019, 23:25:11 »
Häng med. Vi ska flytta på badrum, gästtoa och kök.
Ska fota lite under tiden.
Tack BigGitt!
Jag måste riva rätt mycket på gårdshuset inkl golv för att lätt komma åt. Skicket syns kanske på fotot innifrån det utrivna köket?
Jag vet ännu inte om jag har tillräcklig fallhöjd för normalt avlopp, ska låna grannens laser imorgon kväll, den lyser inte så starkt på dan som den proffslaser jag använde till tillbyggnaden på bostadshuset. Under den med bekväm ståhöjd finns redan ett avstick som jag fick gjort när vi kopplade på huset till grannens avloppspump som är slangkopplad till det kommunala nätet.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2019, 23:07:48 »
Om jag ansluter till rensbrunnen vid tomtgränsen blir fallhöjden 33cm på 27m längd. Då ligger avloppsröret precis i markytan under gårdshuset, men det ska funka med 110mm plaströr.
Gräver från jag rensbrunnen med 5mm/meter fram till gårdshuset så är jag 1dm under marknivån.
Med plaströr funkar det bra enligt min rådgivare, har haft ansvar för kommunens rör på ön i ett mannaminne ....
 
« Senast ändrad: 11 mars 2019, 23:10:00 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2019, 23:19:24 »
Ska bygga ett badrum på ett annat ställe.
Vill inte försvaga golvet och tänker borra rakt ner förbi isoleringen till krypgrunden. Och just där koppla ihop allt.
Eftersom jag bor i södra Skåne, har vi knappt någon kyla vintertid.
Vad tycker ni om ideen?
Det är två golvbrunnar. En toa och ett handfat det handlar om.
Det finns isolerade avloppsrör om du är orolig för frost. Men använder du avloppet dagligen så är frysrisken noll säger min VVS man.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2019, 21:28:56 »
Har kollat med dom boende i närheten. Dom har oisolerade avloppsrör. SÃ¥ din VVSare har rätt. Det kommer att funka. 👍
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2019, 19:52:59 »
Har kollat med dom boende i närheten. Dom har oisolerade avloppsrör. SÃ¥ din VVSare har rätt. Det kommer att funka. 👍

Bor i Kristianstad trakten och alla hus jag varit och jobbat i med krypgrund har jag aldrig stött pÃ¥ isolerade avloppsrör, du har i princip ingen frysrisk i avlopp för är dom rätt utförda stÃ¥r det aldrig vatten i dom  tummenupp
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2019, 18:00:50 »
Bor i Kristianstad trakten och alla hus jag varit och jobbat i med krypgrund har jag aldrig stött pÃ¥ isolerade avloppsrör, du har i princip ingen frysrisk i avlopp för är dom rätt utförda stÃ¥r det aldrig vatten i dom  tummenupp

Vad bör man ha för fall på rören? Så brant som möjligt?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2019, 18:40:48 »
Vad bör man ha för fall på rören? Så brant som möjligt?

Nej för mycket fall är inte bra framförallt på ett toaavlopp då vattnet kan rinna ifrån skiten hehe, 10‰ eller lättare sagt 1cm fall/meter rör är en bra utgångspunkt. Snåla inte med upphängningen i krypgrunden då det har en tendens att röra sig lite med åren(kan bli bakfall) lycka till tummenupp
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2019, 09:52:56 »
Det finns regler för hur långt det ska vara mellan upphängningspunkter, minns inte exakt och det varierar lite mellan dimensioner.
Men hÃ¥ll dig till Cc 50cm sÃ¥ är du pÃ¥ säkra sidan  tummenupp
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #12 skrivet: 21 mars 2019, 18:42:25 »
Bifogar klamringstabell enligt teknikhandboken 2017 tummenupp
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Dra avloppsrör i krypgrunden?
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2019, 18:34:16 »
Tusen tack.  tummenupp
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!