Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump skvätter  (läst 863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans-j

  • Gäst
Hans-j
Värmepump skvätter
« skrivet: 23 juni 2021, 08:56:46 »
Förra året gick min AP25 perfekt, märkte inte av något.
Men det duggar/skvätter lite vatten från den när jag kör den på kyla, det verkar vara väldigt mycket kondensvatten.
Dammsugit kondensvattenröret, och det verkar vara fritt, blåst ur lamellerna på insidan på inne agget.

Kör vanligtvis på kyla kvällstid, läge 1 på fan och tyst läge, har ett överkast på en stol nedanför och det hände att det droppar det hör man på kvällen, kör man fan på
högre farter skvätter det tydligare om man ställer sig framför, man känner att den småduggar, lite vatten i ansiktet.

Är detta normalt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump skvätter
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2021, 09:18:47 »
Jag har råkat ut för det där på min Daikin en gång, och då hade vi dörren öppen ut mot uteplatsen (försökte kyla även den lite) och körde maskinen på max kyla, det som hände då var att hela maskinen blev så kall att det började kondensera på alla plastdetaljer och det droppade lite utanför maskinen p.g.a. det.
Med stängda dörrar och fönster bör inte det fenomenet uppstå, men du kanske har luftfönster i, eller vädringslucka öppen?

Normalt skall det bara kondensera på själva kondensorn och det skall droppa ned i tråget under.

Provat köra fläkten i Auto?
Kanske blir kondensorn så kall att det kondenserar mer än vanligt när du kör den på lägsta fläkthastighet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Hans-j

  • Gäst
Hans-j
SV: Värmepump skvätter
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2021, 09:21:52 »
Jag ska prova, återkommer...
Intrycket är att den blir väldigt kall, kör på 20C

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump skvätter
« Svar #3 skrivet: 23 juni 2021, 18:56:55 »
Jo, öppnar man dörren så släpper man in en massa fukt, bättre att kyla dagtid med dörrar och fönster stängda och stänga av kylan när man vädrar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Hans-j

  • Gäst
Hans-j
SV: Värmepump skvätter
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2021, 23:13:11 »
Blir bättre på auto, tror även att luftfuktigheten var rätt extrem, auto blir bra, tystare också...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!