Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta fjärrvärmen!  (läst 1389 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jompa3882

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ersätta fjärrvärmen!
« skrivet: 19 september 2021, 20:17:47 »
Hej,
Har möjlighet att koppla bort fjärrvärmen och ersätta med egen vald lösning för uppvärmningen i mitt hus.
Huset är stort och drar ca 50-55.000kwh/år och är beläget nära Arlanda.
Någon som har förslag på
luft-vattenpumpsanläggning som kan tänkas passa?
🙂
Tacksam för återkoppling!
Jonas

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ersätta fjärrvärmen!
« Svar #1 skrivet: 19 september 2021, 21:00:11 »
Det låter som du har tagit bor andra alternativ, men måste ändå fråga, har du övervägt bergvärme?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta fjärrvärmen!
« Svar #2 skrivet: 19 september 2021, 21:19:58 »
Kan du samköra vp för uppvärmning och fjärrvärme till vv? Många fv-leverantörer börjar öppna upp för detta och då skulle du kunna optimera driften.

Utloggad Jompa3882

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta fjärrvärmen!
« Svar #3 skrivet: 19 september 2021, 21:30:56 »
Det låter som du har tagit bor andra alternativ, men måste ändå fråga, har du övervägt bergvärme?

Nja inte uteslutit bergvärme, men när jag läst på en del så verkar det som luft-vatten näst intill "kommit ifatt" bergvärme om man inte bor längre norrut med bistrare årstemperaturer. Skiljer väl rätt mkt i pris också? Skulle var intressant att se om någon luft-vattenpump kan passa min förbrukning.

Utloggad Jompa3882

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta fjärrvärmen!
« Svar #4 skrivet: 19 september 2021, 21:35:58 »
Nja inte uteslutit bergvärme, men när jag läst på en del så verkar det som luft-vatten näst intill "kommit ifatt" bergvärme om man inte bor längre norrut med bistrare årstemperaturer. Skiljer väl rätt mkt i pris också? Skulle var intressant att se om någon luft-vattenpump kan passa min förbrukning.

Det skulle nog gå att få till, men jag vill helst vara självförsörjande då jag inte kommer slippa ifrån den fasta avgiften varje månad samt att leverantören helst skulle vilja att mitt hus togs bort från fjärrvärmen då huset ligger på en avstickare om ca 100m från övrig ledning. Är en privat fjärrvärmeanläggning och jag känner att det kanske är bäst att göra mig fri från fjärrvärmen ifall den skulle läggas ner i framtiden etc...

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ersätta fjärrvärmen!
« Svar #5 skrivet: 19 september 2021, 23:08:01 »
Nja inte uteslutit bergvärme, men när jag läst på en del så verkar det som luft-vatten näst intill "kommit ifatt" bergvärme om man inte bor längre norrut med bistrare årstemperaturer. Skiljer väl rätt mkt i pris också? Skulle var intressant att se om någon luft-vattenpump kan passa min förbrukning.
Det är ganska hög årsförbrukning du har och då kan det bli lite mer nämnvärd skillnad i besparing med bergvärme.
Men luft/vatten är såklart en smidigare lösning, men den drar med lite nackdelar också. Livslängden är lite kortare, oljud utomhus som ibland tar sig in.

En bergvärmepump är lite mer bekymmersfri, det blir vad man tänkt sig oftast.
Morgondagens elmarknad känns som den spelar in lite också. Peakeffektsavgifter (heter något annat) verkar infört på minst ett par ställen i landet, dyrare perioder och klockslag gud vet allt. Det ger bergvärmepumpen också lite fördelar då den i många fall kan göra att man tar sig igenom hela vintern utan elpatron. Blir det straffavgifter som pga elpatronanvändning - som det blir mycket av med luft/vatten de kallaste dagarna så kommer den bli lite dyrare i drift framöver.

Vad jag vill säga är ta gärna in offerter med både bergvärme och luft/vatten från olika firmor, se vad det blir för totalsummor.

Nibe 2120 är ett tips om luft/vatten som finns i flera storlekar. Vågar inte gissa vilken storlek som passar, största modellen 20 blir nog på håret. Det går köra flera pumpar ihop.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Jompa3882

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta fjärrvärmen!
« Svar #6 skrivet: 20 september 2021, 17:39:24 »
Det är ganska hög årsförbrukning du har och då kan det bli lite mer nämnvärd skillnad i besparing med bergvärme.
Men luft/vatten är såklart en smidigare lösning, men den drar med lite nackdelar också. Livslängden är lite kortare, oljud utomhus som ibland tar sig in.

En bergvärmepump är lite mer bekymmersfri, det blir vad man tänkt sig oftast.
Morgondagens elmarknad känns som den spelar in lite också. Peakeffektsavgifter (heter något annat) verkar infört på minst ett par ställen i landet, dyrare perioder och klockslag gud vet allt. Det ger bergvärmepumpen också lite fördelar då den i många fall kan göra att man tar sig igenom hela vintern utan elpatron. Blir det straffavgifter som pga elpatronanvändning - som det blir mycket av med luft/vatten de kallaste dagarna så kommer den bli lite dyrare i drift framöver.

Vad jag vill säga är ta gärna in offerter med både bergvärme och luft/vatten från olika firmor, se vad det blir för totalsummor.

Nibe 2120 är ett tips om luft/vatten som finns i flera storlekar. Vågar inte gissa vilken storlek som passar, största modellen 20 blir nog på håret. Det går köra flera pumpar ihop.

Tack för utförligt svar med bra vinklar!
Elförbrukningen blir såklart lite högre med luft-vatten. Frågan är hur mkt högre om det är en normalvinter.
Jag kommer kunna placera utedelan på ett skymt och bra ställe, så det skulle inte störa mig.
Ja, blir till att ta in offerter för att kunna göra en bedömning.
Har du någon gissning på priset för resp. anläggning? Skillnad i pris mellan de båda alternativen?
Bor direkt på berg vilket borde vara gynsamt för borrning antar jag.
MÃ¥nga funderingar...😅
En än gÃ¥ng, stort tack för tankarna!👌


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta fjärrvärmen!
« Svar #7 skrivet: 20 september 2021, 17:59:48 »
Med den energiförbrukningen behövs det dubbla borrhål så det driver upp kostnaden för bergvärme en del. Även med luftvattenvärmepump blir priset lite högre för F2120-20 jämfört med t.ex. -12 men det stannar på runt 22 tkr enligt Prisjakt.se. Kanske 140 tkr totalt för luftvattenvärmepump? Bergvärme tycker jag borde röra sig om strax under 200 tkr. Thermia Atlas 18 kW borde t.ex. passa bra men det beror också på hur varmvattenförbrukningen ser ut. Bäst att ta in flera offerter som sagt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersätta fjärrvärmen!
« Svar #8 skrivet: 21 september 2021, 07:39:05 »
Hej,

Mitt hus drog samma effekt när jag köpte det för cirka 20 år sedan.
Bergvärmen är det bästa.

Men glöm inte bort frikyla som du får från bergvärmen.
Den är underbar på sommaren

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ersätta fjärrvärmen!
« Svar #9 skrivet: 21 september 2021, 22:33:22 »
Om du skulle bestämma dig för luft/vatten, ha lite is i magen, det verkar som nya Nibe S2125-25 är runt hörnet. Den storleken blir bra för dig. Kan förmodligen göra kyla precis som sin föregångare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!