Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell tråd CTC GSi-12  (läst 74828 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad NissseMann

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #105 skrivet: 23 januari 2021, 14:29:42 »
Utan att helt säkert veta så gissar jag att du måste ha eltillskott på för temp över 60c.
Ska prova det,
Men förmodar att elpatronerna inte aktiveras eftersom de negativa gradminuterna är små ( ca minus 50 till 0).

Edit: du verkar ha helt rätt, efter 60 gr tar elpatronen över och värmepumpen stänger av.
Stort tack!  :) Har lagt många timmar på detta..
« Senast ändrad: 23 januari 2021, 15:13:07 av NissseMann »

Utloggad Epoxil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #106 skrivet: 05 februari 2021, 14:13:24 »
Hej,

Installerade en CTC GSi-12 den 23e december. Det har fungerat utmärkt än så länge. Det jag undrar är ifall det är normalt att framledningstemperaturen ibland en kort stund går upp mot 60c?

Hej,

Min fungerar på samma sätt. Det verkar som om den registrerar temperaturen som går in för att värma varmvattentank och visar detta som framledningstemperatur. Har säkert att göra med att den inte kör VV och radiatorslinga samtidigt och har samma tempmätare för att visa temperaturen "ut". Har inte manualen framför mig så kan inte dubbelkolla.
240 m2 villa i 2 plan, Storstockholm, byggt -82. Konverterat från direktverkande el till vattenburet med bergvärme, CTC GSi-12. Tidigare årsförbrukning ca 28000 kWh (delar av huset "nedstängt"). Nuvarande årsförbrukning ännu okänd
Radiatorer Purmo Thermopanel V4, 2 rörssystem.

Utloggad Linkobert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Ägare av Ctc gsi12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #107 skrivet: 14 februari 2021, 09:49:25 »
Hej!
lånar denna officiella tråd och startar ett litet nytt ämne. ::)
Vi tar det från början!
När vi hade bestämt oss vilken installatör vi skulle anlita så drog arbetet igång. Det kom en Bergsborrare och borrade hålet, installerade kollektorslangen och grävde in till huset.
Sedan kom VVS-installatören och kopplade in pumpen och alla dess röranslutningar. Alla var nöjda och glada och pumpen gick.

Sen började det krångla, pumpen larmade för "lågt brineflöde", vi pratade med installatören som sa att det var luft i markslingan. De tog dit ett externt kärl för att lufta ur systemet.
Efter de luftat så gick panna några dagar och samma felkod kom igen. (nu börjar krånglet)
VVS grabbarna skyllde på bergsborrarna och bregsborrarna skyllde på VVS grabbarna och vi fick stå i mitten och betala dyra elräkningar eftersom pumpen gick på el-patron.
Efter mycket om och men så fick vi ordning på pumpen och den har gått felfritt i 2års tid tills nu... lågt brineflöde igen...Jag började läsa på för att fylla upp min informationsbank så jag kan vara med och diskutera.

Övrig Kuriosa!
När vi tog in offerter så var det bara VVS grabbarna som kom och kolla och de sa att "här kan vi borra hålet". Sen när bergsborrarna kom så sa dom att "här kan vi inte borra" och flyttade hålet till en högre punkt vilket resulterade i att hålet hamnade ovanför pumpen. Det jag har läst mig till är att när de händer så ska det installeras en avluftningsventil på högsta punkten vilket det inte har gjorts.

Nu sitter jag och funderar varför felkoden "lågt Brineflöde" har kommit igen efter 2års tid?
1. Blev det aldrig helt urluftat i markslingan?
2. Är det läckage någon stans så det suger in luft?
3. Är det något i pumpen som är trasigt?
Har ni några andra förslag?

Övrig fråga!
Gäller garantin även vid felaktig installation?
Skulle vara skönt att ha det åtgärdat innan hösten då garantin går ut.

Mvh En less bergvärme-ägare

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #108 skrivet: 14 februari 2021, 16:27:04 »
Har du kollat brinefiltret? Om det är igensatt så får du den felkoden.

Utloggad Linkobert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Ägare av Ctc gsi12
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #109 skrivet: 14 februari 2021, 18:29:29 »
filtret är rensat, hittade 3st 1*0.5 cm stora stenar där i.
Larmar fortfarande lågt brineflöde.
när man kollar larmloggen står det:
HT(B) 17.7
LT(B) 3.1
ÖH(K) 1.1
I(A) 0.0

HT(B) =Högtryck brine, LT(B) = Lågtryck Brine, antar jag att de betyder men de andra två?

Utloggad Jimp4n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #110 skrivet: 13 maj 2021, 07:27:14 »
Pumpen rullar på fint sedan den vart installerat för 3-4 månader sedan men jag har funderat på det här med att ibland när jag kikar på skärmen eller kollar historiska data så står det klart felaktiga värden på brine in och ut. Tex 15 grader in och 14 ut när det under totalt 23-23,5 timmar på dygnet är 3 grader in och 1 ut ungefär i nuläget.

Är detta något att bry sig om och kontakta installatören eller blir det såhär för alla? Undrar om det är fel på givarna vilket kan bli problem sen till vintern eller även nu i sommar. Jag har bra temperatur inne i huset och varmvattnet har funkat som det ska hela tiden. Har på normal inställning med extra varmvatten på schema kl 06-08 samt 14-18 och tillagd nattsänkning på 3 grader och kurvan inställd på 44 istället för förinstallerade 50 då 50 blev för varmt inne.

Installatören har varit lite småsvår från start att få tag på och ha hög kompetens efter den blev installerad så jag hör gärna med all erfarenhet här först innan jag ska kontakta honom :)

uppdatering: Nu har brinetemperaturen stått på 19 grader in och 16 grader flera timmar. Utetemperaturen är 16 grader. Kan det vara något allvarligt fel eller läckage på något sätt så att den hämtar värme utanför hålet närmare markytan? Ut i systemet skickar den 22 grader och tillbaka till pumpen 21-22 grader.
« Senast ändrad: 13 maj 2021, 09:08:45 av Jimp4n »

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #111 skrivet: 13 maj 2021, 14:15:02 »
Så bra att tempen är så hög. Det innebär att huset inte kräver någon värme eller att varmvattnet behöver värmas. Kompressorn står alltså stilla och även cirkulationspumparna  👍🏻

Så fort pumpen börjar jobba och cirkulera KB vätskan i berget sjunker temperaturen 😉
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Jimp4n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #112 skrivet: 14 juli 2021, 06:16:57 »
***Problemet löst***
Ryckte säkringarna till pumpen så den fick starta om. Fick automatiskt då en ny ip-adress och nu funkar serveranslutningen igen  :)
*****************

Någon annan som har eller har haft problem med felkoden E168, alltså ”larm: [E168] ingen serveranslutning”? Står även i appen att ”ctc gsi 612 är frånkopplad” och det har gjort så i typ 12 timmar nu så jag upptäckte det igår kväll.

Har testat att starta om routern och även ryckt ur och satt i ethernet-kabeln igen efteråt i routern utan framgång. Samt återställt larmet men det kommer tillbaka nästan direkt igen.

Pumpen fungerar precis som vanligt i övrigt men jag har ju vant mig under detta knappa halvår nu som jag haft bergvärme att ha all info om pumpen i appen och jag vill få email om det skulle dyka upp någon annan felkod så att jag vet att allt funkar och även så jag kan öka varmvattnet till duschen direkt på telefonen  :-\
« Senast ändrad: 14 juli 2021, 08:37:12 av Jimp4n »

Utloggad Jimp4n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #113 skrivet: 20 juli 2021, 20:43:28 »
Tog knappt en vecka så var samma problem tillbaka igår kväll som ovan inlägg med ”E168 ingen serveranslutning”. Efter ett par timmar så hade det dock fixat till sig själv.

Nu idag, alltså kvällen efter, så larmar pumpen för ”E167 DNS-fel” och så står det återigen i appen på mobilen att pumpen är frånkopplad och inga data uppdateras i appen då såklart.

Någon som vet vad som är felet? Har haft bergvärmepumpen i knappt ett halvår bara så annars får de som installerade den komma och fixa det på någon garanti som jag antar måste gälla?

Utloggad Jimp4n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #114 skrivet: 29 juli 2021, 14:13:11 »
Ovan problem löste sig. Jag hade flyttat lite på routern så repeatern inte fick kontakt med routern och därmed fick inte pumpen något internet längre.

Vet någon om vad som är bästa sättet att stänga av pumpen då vi ska renovera badrummet och ska plugga elementet i badrummet under tiden för att kunna flytta bort det under renoveringen? Är säkringarna lättaste och bästa sättet eller finns det någonstans i menyn man kan gå in som är bättre?

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #115 skrivet: 29 juli 2021, 22:08:25 »
Den bör vara kopplad via en arbetsbrytare så det är bara att slå av den där. Se bara till att kompressorn inte går när du stänger av den för brytaren tål inte det så många ggr. Gäller även om du stänger av via automatsäkring.

Vallemannen22

  • Gäst
Vallemannen22
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #116 skrivet: 30 oktober 2021, 08:52:12 »
Enligt CTC funkar parametern "Rumstemperatur" som tidigare nämnts dvs:
När det är varmare än 0ºC utomhus så korrigeras Justering (dvs paralellförskjutning av kurvlutning)
När det är kallare än 0ºC utomhus så korrigeras kurvlutning
Finjusteringen mha av "rumstemperatur" sker dock med ganska små steg.

kristallklart!  tummenupp

Gammalt inlägg men någon kanske ändå kan bekräfta eller dementera. Borde inte CTC'n korrigera kurvjustering och kurvlutning automatiskt om man har rumsgivare aktiverat? Min VP verkar iallafall INTE göra det. Jag har hela tiden för hög innetemp jämfört med börvärdet. I förrgår började jag själv ställa ner kurvjusteringen. Nu har jag t.ex. konstant runt 22.6 inne enligt rumsgivaren men börvärdet är på 22.
Jag laborerar med kurvjusteringen som ny är på -2 och en lutning på 42.
Men en tanke slog mig att ett smart värmesystem borde ju kunna adaptera kurvjusteringen/lutningen automatiskt om det finns rumsgivare. Så tolkar jag inlägget ovan.
Hur smart är CTC'n?  :o

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #117 skrivet: 30 oktober 2021, 12:41:45 »
Jag har samma symptom på min GS8. Den ger 0,7 grader högre temp än inställt enligt både dessa egna givare och separat oberoende givare. Jag har gett upp att försöka förstå och ställer bara ner tempen istället 😊

Vallemannen22

  • Gäst
Vallemannen22
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #118 skrivet: 30 oktober 2021, 13:39:23 »
Ok, märkligt.
Jag har inte pressat ner systemet jättemycket från inställningen tidigare ägare på huset hade men än så länge har jag justerat ner kurvlutning från 45 till 42 samt kurvjustering minskat från 0 till -2.
Men precis som du också konstaterat så ligger min innetemp på ca 0.7gr över börvärdet.

Vet inte hur mycket jag ska sänka kurvlutning och kurvjustering innan jag börjar se skillnad, eller om det är lönlöst.
Jag är förvånad att CTC'n inte är smartare än att den kan korrigera kurvlutning/justering sakta men säkert själv öm den märker att den inte når börvärdet eller att den alltid ligger över börvärdet. Relativt enkel reglerfunktion skulle jag säga..

Men sen är det ju onödigt ur energisynpunkt att ha för hög framledningstemp, så spontant skulle jag vilja justera ner kurvan så pass att jag såg att den fick jobba kontinuerligt för att nå börvärdet. Kurvlutning på 40 är ju vara bättre än 45 ur energisynpunkt...

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #119 skrivet: 30 oktober 2021, 14:02:42 »
Jag justerade in kurvan så det blev bra temp inomhus innan jag kopplade på innertempmätaren. Men då fort jag gjorde det och ställde in samma temp som referenstermometern så blev det varmare.

Ställ in framledning och kurvlutning med bortkopplad innegivare så vet du att det blir korrekt framledning vid en viss temp. Ställ sedan innegivaren på lite lägre temp så det blir bra inomhus. Den håller ju jämn temp och korrigerar bra för t ex solinstrålning eller många människor. Att den inte visar rätt är ju irriterande men går att leva med har jag lärt mig 😊

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!