Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FÃ¥r ut max 22 grader yttemp pÃ¥ klinkers golven i hall och entre.  (läst 12739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Tjenare!


Har klinkers i hall och entre med golvvärme, däremot så får jag inte önskad värme där som jag skulle vilja ha.

Max yttemp på golven blir 22 grader och är det -grader ute har ja svårt att hålla 20 grader i entren, på toan håller jag 25 graders yttemp och i kök och vrum har jag runt 24 just nu. Men både på toa och kök/vrum kan jag ha högre yttemp om jag vill, men hur jag än matar så får jag inte upp värmen på de andra ställerna.

Vad kan det vara som spökar Taskig isolering i väggar och tak i entren? Sitter man på en pall och tar på sig skor osv så kan man uppleva att de drar från väggen bla.

I entren är det isolerat underifrån med typ blå styrolit eller va de heter och i hallen vet jag inte hur det är gjort.

Enda ja vet är att i hallen så är det ingen plåt men de borde ju inte bero på det heller kan man tycka.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Du har 2 dåliga förutsättningar för att få varmt i entré+hall:
1) inga värmespridningsplåtar i golvet som jag uppfattar dig
2) klen isolering i rummen

Pröva att öka flödet i slingorna dit, på bekostnad av övriga slingors flöde, och höja framledningtemperaturen (kurvan i VP)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Hmm lite otydlig var jag allt :(, entren har plåtar men inte hallen. Flödet till hall och entre är istort sett max de som går.

Prövade nu att aktivera innegivaren och ställa in den på att hålla runt 30 grader inne, får se imorgon hur de ser ut med tempen då.

Sen är det ju så pass varmt ute än så man kanske ska vänta å se hur det är när det är -10 grader å se hur de fungerar då. Men har för mig att de inte va nå varmare på golven förra vintern men kan ha fel.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Även om ditt rum är dåligt isolerat så har det inte med din yttemp på golvet att göra. Hade du däremot haft 25 graders yt temp på golvet och ändå kallt i luften så hade det ju varit din isolering det var fel på. Felet borde vara ganska enkelt. Du har helt enkelt dåligt flöde i slingan.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Om du minskarflödet i de andra slingorna så ökar det till hall o entré.
Möjligen öka CP också.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Flödet är max ställd på fördelaren till hall och entre mer flöde än så kan man väll inte få?

Har just nu cp ställt i läge 2 av 3, de ja tänker me dålig isolering är att kalla luften kommer in genom väggarna å kyler ner golvet så att den visar lägre temp.

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Tänk så här: lagom värme i husets övriga rum och för lite i hall-entré, summa värme för lite. Måste alltså öka total mängen värme. Problem, det kommer för lite till hallen. OK men då ökar vi totalen och minskar i övriga rummen så det blir som förut är med värmen medan hallen och entrén har fått det de behöver.
Totalt sett behövs alltså mer från värmepumpen.
Således höj framledningstempen med en högre kurva eller parallell eller vad du nu har på värmepumpen för att öka med där (inte rumstermostater ed!) tills du har lagom varmt i hallen mm. Stryp sedan ner övriga rummens slingor så du får den önskade balansen mellan dem och hallen/entrén. När du har den så efterjustera till lagom rumstemperatur.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Kan ju pröva men tveksam till att de kommer lösa problemet, hade nyligen kurva 5 och förskjutning +2 och testat både med och utan innegivare, avaktiverade innegivaren nu och ökade till kurva 7.

testade å köra innegivaren på 3 grader så han körde ut så pass mycket värme så elpatron gick igång å körde så i 2 timmar men de va kanske för lite?

då blev de iaf tokvarmt i vardagsrummet men fortfarande samma temp i entren.

ska låta han va inställd såhär i 2 dagar nu
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jo men om du nu stryper flödet till vardagsrummet (lite åt gången) så bör flödet till hallen öka och därmed temperaturen där. Pröva det. Grejen är att ändra så det går relativt mindre till vardagsrummet.

Tänk även på att ett klinkergolv tar lång tid att ändra värmen på.
« Senast ändrad: 03 november 2013, 19:07:11 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Men om jag redan kör max flöde enligt fördelaren går det då att få högre flöde än max på den?

Har sänkt flödet en aning på alla slingor utom hall och entre så får vi se om 1-2 dagar va som hänt. Återkommer
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Du har som d säger redan Max flöde på fördelaren. Det betyder dock inte att du har bra flöde i slingan. Det är det som är så viktigt när man stryper in ett system. Vattnet tar enklaste vägen. Du har kanske många element eller golv slingor som står Max öppna. Då kan man få det fenomenet du har nu. Det är viktigt att vart element eller golvslinga stryps så det inte får mer flöde än det behöver. Gör man det rätt så blir det tillräckligt motstånd i systemet och tex nu som din slinga kommer då också få flöde. Testa stäng golvärmen på några andra slingor så ska du se att det blir fart på den du har problem med. Men du får ju vänta mer än 2 timmar. Kanske upp mot 12 timmar innan du kan mäta yt tempen igen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Har nu stängt av resten av golvvärmen och hoppas att de kommer igång, Återkommer.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Ingen skillnad om jag stänger av resten av golvvärmen å stryper ner vårat sovrum.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Men hur var det nu med isoleringen? Det har definitivt med yttempen att göra. Utan att veta hur din hall ser ut gissar jag att du max får ut 50-55w/kvm. Är transmissionsbehovet större än den tillförde effekten blir yttemperaturen lägre. Hade en kund som byggde in sin altan till "uterum" Golvet isolerades väl, energiglasfönster etc. Golvvärme enligt konstens alla regler. Men han klagade på att golvet inte blev varmt, trots att framledningen var hög. Problemet visade sig vara att han "glömt" isolera in takfoten så all värme for rätt upp på vinden. Avkylningen blir för stor för att det skall hinna bli någon värme helt enkelt.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Vet inte hur de ser ut med isolering i tak/vägg. Skulle tro att de är 50mm blå/Rosa isolering underifrån, sitter man på pallen i hallen så känner man att de drar från väggen.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!