Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondens frÃ¥n frÃ¥nluftsröret  (läst 10653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digsi

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kondens från frånluftsröret
« skrivet: 13 februari 2010, 18:43:31 »
Hej!

Vi har problem med att det bildas kondens från från-luftsröret från vår frånlufts värmepump ComfortZone CE50. Nu tror jag inte problemet beror på CE50 i sig men ändå indirekt då den kyler frånluften mycket kraftigare än vår tidigare flvp, inte ovanligt att frånluften går ner under -15 grader.

Då vi fick fuktskador i vårt bjälklag så har jag öppnat i taket på nedre våningen och upptäckte då att det droppade från från luftsröret. Isoleringen var genomblöt.

Röret är väl isolerat d.v.s. 50 mm isolering och ett fukt spärrande skikt utanpå, helt enligt normen, men det är uppenbarligen inte tillräckligt. Normen behöver nog uppdateras för så kraftiga flvp:ar som CE50.

Röret går nästan helt horisontalt 3 meter från flvp:en och gör sedan en krök och sedan ca 4,5 meter ca vertikalt genom övre våningen, genom vind och ut på taket. Jag kan förbättra isoleringen i den vertikala delen genom att öppna innertaket men det är ännu svårare att komma åt den vertikala delen då det går bakom en mellanvägg bakom kökskåp m.m.

Jag vet inte om det bildas kondens i den vertikala delen men jag är rädd för det och att det då rinner ner och lägger sig i kröken och den horisontella delen så det hjälper då inte med bättre isolering bara på den horisontella delen.

Är det någon som har tips på vad jag bör göra?

Det är även svårt att få till någon slags dränering då det inte finns något naturligt ställe dit jag kan leda vattnet.

Mvh

Anders


Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2010, 22:49:16 »
Vi leder ut vår avluft direkt från pannrummet. Vi har isolerat med 20mm armaflex som fungerar riktigt bra. Vi får ner till -20 grader med vår pump och det är inga problem.
Måste du verkligen dra avluften ut på taket?
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2010, 09:35:17 »
problemet är att inte diff-spärren fungerar.  fukt tillÃ¥ts vandra in i isoleringen för att kondensera ut i denna...isolerverkan sjunker och problemet itensifieras.

Så svaret är Nej! du har inte alls som du skrev : Röret är väl isolerat d.v.s. 50 mm isolering och ett fukt spärrande skikt utanpå, helt enligt normen.

Hade fuktspärren fungerat hade du aldrig kunna fÃ¥ fukt att vandra in i isoleringen och kondensera ut  ;)
Armaflex brukar fungera bra eftersom det även diff-spärrar..men kräver extrem nogrannhet i limmning av skarvar mm..en enda läcka och du är tillbaks i problemen ..
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2010, 09:54:57 »
Isolering med folie funkar också men det måste vara tätt och riktigt tejpat i skarvar, inga luft fickor i böjar osv.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad digsi

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2010, 12:16:17 »
Hej!

Tack alla för tips  :)
Framför allt så ska jag kolla upp om jag inte kan dra ut röret rätt ut från pannrummet i stället för att gå den långa väg som det gör nu

/Anders

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2010, 12:30:01 »
Förutom en ev punkterad diffspärr kan det också finnas risk att du har något läck i ditt spirorör typ hål från popnit eller dylikt.
Du skrev att röret först gÃ¥r horisontellt för att sen gÃ¥ rätt upp vertikalt till nÃ¥gon typ av skorsten pÃ¥ taket, om vi dÃ¥ tänker oss -15 ºC  kall avluft som pumpas ut här är det mycket troligt att väder o vind uppe vid skorstenstoppen fäller ut vatten med hjälp av det kalla spirot och ev "kineshatt", kondensen rinner ner alt fastnar/fryser fast mot det kalla spirot för att sen värmas upp och rinna nedÃ¥t när pumpen stannat och dÃ¥ ev läcka ut nÃ¥gonstans i det horisontella planet och fukta ner din isolering.

Jag skulle nog precis som andra skrivit försöka få bort denna kondensfara om du nu kan fixa utblåset rätt ut genom någon källarvägg så du slipper den vertikala matningen, kolla samtidigt om det går att fixa en lutning å röret så att ev kondens kan rinna ut åt något håll där du säter ett T-stycke med doslock och en slang mot närmsta avloppsbrunn eller hink.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2010, 12:46:04 »
Förutom en ev punkterad diffspärr kan det också finnas risk att du har något läck i ditt spirorör typ hål från popnit eller dylikt.
Du skrev att röret först gÃ¥r horisontellt för att sen gÃ¥ rätt upp vertikalt till nÃ¥gon typ av skorsten pÃ¥ taket, om vi dÃ¥ tänker oss -15 ºC  kall avluft som pumpas ut här är det mycket troligt att väder o vind uppe vid skorstenstoppen fäller ut vatten med hjälp av det kalla spirot och ev "kineshatt", kondensen rinner ner alt fastnar/fryser fast mot det kalla spirot för att sen värmas upp och rinna nedÃ¥t när pumpen stannat och dÃ¥ ev läcka ut nÃ¥gonstans i det horisontella planet och fukta ner din isolering.

Jag skulle nog precis som andra skrivit försöka få bort denna kondensfara om du nu kan fixa utblåset rätt ut genom någon källarvägg så du slipper den vertikala matningen, kolla samtidigt om det går att fixa en lutning å röret så att ev kondens kan rinna ut åt något håll där du säter ett T-stycke med doslock och en slang mot närmsta avloppsbrunn eller hink.
Hm..nu är jag inte riktigt med.
om det läcker ut luft som är -15 ºC så är det inte denna som kondenserar...tvärt om sjunker RF:en på denna luft när den värms upp.
kondensavloppet är väl lika onödigt.. det är ju inte den kalla luften på insidan som kondenserar ut... utan tvärt om den varma luften utanför röret som kommer i kontakt med den nedkylda kanal-ytan och kondenserar ut.

eller missförstod jag ditt inlägg helt ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2010, 13:21:01 »
Hm..nu är jag inte riktigt med.
om det läcker ut luft som är -15 ºC så är det inte denna som kondenserar...tvärt om sjunker RF:en på denna luft när den värms upp.
kondensavloppet är väl lika onödigt.. det är ju inte den kalla luften på insidan som kondenserar ut... utan tvärt om den varma luften utanför röret som kommer i kontakt med den nedkylda kanal-ytan och kondenserar ut.

eller missförstod jag ditt inlägg helt ?

Då var jag otydlig i mitt förra inlägg, Anders skrev följande:

Röret går nästan helt horisontalt 3 meter från flvp:en och gör sedan en krök och sedan ca 4,5 meter ca vertikalt genom övre våningen, genom vind och ut på taket. Jag kan förbättra isoleringen i den vertikala delen genom att öppna innertaket men det är ännu svårare att komma åt den vertikala delen då det går bakom en mellanvägg bakom kökskåp m.m.

Det är helt riktigt att den kalla avkylda luften i sig inte kondenserar i detta fall, men då den går ut genom en skorsten kommer alltså utomhusluften (som är den fuktiga - beroende på temp o väder) att blåsa emot ett kallt spirorör och ev kinahatt (som är nedkylda genom utgående avkyld och avfuktad inomhusluft, då kommer utomhusluften att fälla ut kondens mot det kalla spirorörets topp och ev kinahatt när denna utomhusluft är varmare än utblåsluften, precis som vi får frost på lamellerna på en utedel när utomhusluften kondenserar mot de kalla lamellerna. Nu blir det visserligen inte så mycket men i långa loppet kan det bli en del kondens, speciellt med värmesvängningar i spirot och vädret utomhus. Jag menar alltså att toppen på skorstenen ev kan få frostbeläggning, när pumpen stannar smälter frosten och det kan rinna ner en liten skvätt kondens i röret som förmodligen blir en liten isklump mot spirot då metallen är runt -15 ºC, men om pumpen inte går på ett tag hinner nog spirot även med bra isolering få upp värmen så att kondensen till slut tar sig nedåt. Sen bör det också bli så att när pumpen stannat och om det blåser ute blir det då undertryck i spiroröret som då kommer att suga in lite varm inomhusluft som går förbi förångaren i pumpen som då är avstängd och också hjälper till att värma upp spirot en del. Då finns ju risken att även detta fenomen kan bidra till än mer kondens om varm inomhusluft sugs in i ett -15 ºC kallt spirorör, då fälls ju kondensen ut inuti spirot.

Egentligen borde Anders kunna avgöra detta direkt genom att kolla skarven mellan spiro och pump och se om det finns antydningar till rost vid stället där kapningen av spirot har gjorts mot pumpen.
« Senast ändrad: 14 februari 2010, 13:30:27 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad comfortzone1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2010, 00:05:24 »
Hej.
Har rÃ¥kat ut för exakt samma probem nu i veckan.  :(
Upptäckte när vi öppnade upp innertaket pga annan vattenskada.

Har 3 meter horisontellt frånluftskanal som sedan viker av upp i kallvind och sedan ut på taket. Det är kanske 1,5m vertikalt.
Har 30mm isolering kring röret.

Röret går ut på taket och det brukar ofta vara som en "snöboll" uppe på taket där den -20 gradiga luften åker ut.

Vattenskadan jag fick gjorde att det rann ner en hel del vatten på min frånluftskanal (med plast på).
Nu är en delar av den vertikala delen dyngsur (var helt igenisad innan jag slog av kompressorn).
Vad göra, vad tror ni det beror på? Dålig diffusionsspärr? Snö/kondens som åkt ner i röret från taket?
Isoleringsfira som gjorde jobbet är inne på att det skall vara 50mm isolering och att det då kommer hjälpa problemet...


Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2010, 07:44:16 »
Till en comfortzone ska det vara armaflex så det blir korrekt isolerat. Hur ska man då vanlig isolering så tätt kring röret som erfordras? Risken är ju enorm på en så lång sträcka att det blir otätt och glapp i vanlig isolering. Din cz åf borde ha upplyst pm detta precis som min gjorde.
 
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2010, 10:24:45 »
Inget annat än armaflex på avluftssidan, som ace o kave skriver. Det gäller även för mindre flvp och andra återvinningssystem om man vill vara säker. Enda alternativet, som jag ser, är att forma och skumma men det är överkurs.
Det finns firmor som kylföretagen anlitar som inte gör något annat än att isolera med armaflex. Kan vara lönt att anlita en sån om man vill slippa kladda med lim och vara säker på ett gott resultat. Skarvarna skall även tejpas efter limmning om man ska vara helt säker.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad comfortzone1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2010, 12:32:38 »
OK, armaflex inget krav från vår leverantör av vår vämepump nu när jag ringde dem. Men de hr bara installerat 10-15 comfortzone
vara min och en annan har problem.

En annan fråga, kan jag köra värmepumpen trots dyngsur isolering i väntan på att jag isolerar om?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2010, 18:54:45 »
OK, armaflex inget krav från vår leverantör av vår vämepump nu när jag ringde dem. Men de hr bara installerat 10-15 comfortzone
vara min och en annan har problem.

En annan fråga, kan jag köra värmepumpen trots dyngsur isolering i väntan på att jag isolerar om?
Har er leverantör gjort den installationen är det ju bara att ringa dem och säga till dem att åtgärda problemet. Lovar att de efter några renoveringar kommer att ha krav på armaflex. ^-^
Vad jag läst pÃ¥ forumet ska cz gÃ¥ att ändra avluftstemp pÃ¥. Ju varmare avluft desto mindre kondensering. Problemet är väl om det gÃ¥r fukt i träkonstruktionen. SÃ¥ om du kan köra den eller ej vet du nog  själv bäst.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad comfortzone1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2010, 20:02:05 »
Nja, det var en annan firma som gjorde rördragningar + isolering. Sedan kom leverantören av värmepumpen någon månad senare och satte in comfortzonen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kondens från frånluftsröret
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2010, 12:28:49 »
Delad entreprenad ombesörjd av byggherren/beställaren? Då blir det nog tyvärr (men rättvist) du själv som får bära ansvaret

Detta är tyvärr en anledning varför jag själv är orolig för att byta till CZ när jag nu i vår kommer att slänga ut den gamla ES pannan. Man har ett rör med befintlig isolering från tidigare installation. Mitt rör går i och för sig rakt upp utan vinklar och böjar men jag kommer inte åt att isolera om på ett enkelt sätt (dvs utan att riva en massa på övervåningen också).

Tror naturligtvis att det bästa är som Kave skriver, kortast möjliga väg rätt ut genom väggen och isolera med armaflex. Det kan dock, som i mitt fall, uppstÃ¥ estetiska problem; inge kul med ett utblÃ¥s mitt i en putsad fasad pÃ¥ en kÃ¥k som är byggd för att se gammal ut (JW-Hus) 
« Senast ändrad: 20 februari 2010, 22:31:44 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!