Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mäta kallras pÃ¥ fönster..? Hur?  (läst 13074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
Mäta kallras på fönster..? Hur?
« skrivet: 02 november 2009, 19:49:14 »
Ja här kommer en udda fråga, kanske nått diskuterat innan eller??
Jo, hur mäter jag hur bra mina fönster är? Jag vill alltså veta isolering mot kallras och skillnaden på ett fönster med energiglas (belaggt enkelglas, ej kassett) och ett likadant fönster med gamla 2mm orginalglas. Kan man mäta sånnt? Typ med Ir-tempmätaren eller nått??

En frÃ¥ga till pÃ¥ en gÃ¥ng. Är det mödan värt att isolera kopplade 2glas-bÃ¥gar mellan bÃ¥garna med dammlist ut energisynpunkt? Kanske kan mäta det enl svaret pÃ¥ frÃ¥gan ovan??  :D

Ha de!!
-Johnny

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #1 skrivet: 02 november 2009, 20:00:32 »
En värmekamera borde kunna skvallra en hel del om hur bra dina fönster är, kanske kan du jämföra med någonb granne som har nya fönster?

När vi satte i dammtätningslister mellan bågarna i våra kopplade tvåglas KÄNDE vi skillnaden rätt tydligt, det borde kunna spara en hel del.

Grejen med helt otätat mellan bågarna är att du får en värmeväxlareffekt, kall luft kommer in nedtill mellan rutorna, värms upp mellan glasen och åker ut upptill...
Både inkommande och utgående luft befinner sig hela tiden utanför bostadsutrymmet, så man värmeväxlar verkligen för kråkorna.

Vi hade t.o.m skitigare fönster mellan bågarna än ut och invändigt, så du kan ju tänka dig vilken luftomsättning det måste ha varit mellan bågarna...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2009, 20:45:46 »
Hej
Satt föra veckan och funderade om det lönar sig att komplettera mina
kopplade 2 glas fönster med ett extra energi glas.
Efter lite surfande så fann jag denna pdf , http://www.vaxjo.se/upload/44127/Fonsterrenov.pdf
Mycket nyttigt den gemför även olika alternativ.

Det här med dammlisten har jag inte tänkt på ,intressant.

Mvh Teltur

PS.Har tillgång till en värmekamera , 2 st identiska köksfönster och dammlist.
Om någon är intresserad av ett test så kan jag fixa det när det blir lite kallare.(Skåne)
« Senast ändrad: 02 november 2009, 20:53:36 av Teltur »
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2009, 20:55:17 »
Citera
En värmekamera borde kunna skvallra en hel del om hur bra dina fönster är, kanske kan du jämföra med någonb granne som har nya fönster?
Kunde inte hålla mig borta från att testa, tyvärr är det på tok för blåsigt i stockholm för att få några vettiga mätvärden utomhus ikväll. Men mäta på insidan går ju bra !
Jag har 25 år gamla treglas i ett rum och i angränsande rum 70 år gamla men nyrenoverade tvåglasfönster.
Så här blev resultatet:
Tvåglas 16.2 ºC
Treglas 17.2 ºC
Inomhustemperaturen var i båda rummen 20.6 ºC.

Nu skulle det ju kunna vara så att moderna isolerfönster har en lägre emisivitet än gamla fönster, så för att först eliminera den mätte jag mot eltejp på glasrutan, sen mot glaset. Med mina två fönster kunde jag inte mäta någon skillnad.

Mätningarna indikerar ändÃ¥ att glasytan i mina treglasfönster släpper igenom mindre än 80% av  vad tvÃ¥glasfönstren gör  (20.6-16.2)/(20.6-17.2). Inte sÃ¥ dÃ¥ligt för 70 Ã¥ringar?

Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #4 skrivet: 03 november 2009, 08:11:20 »
Tog värmekameran från jobbet, Huua! Mätte inomhus när det var -15 ute, ville nog inte se allt, trots nya fönster och dörrar..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #5 skrivet: 03 november 2009, 09:23:34 »
Många spännande svar =)
Tänkte köpa 4 energiglas nu i veckan och montera och utvärdera för att se om det är nån skillnad. Har provat byta ett redan och det var sannerligen enkelt och snabbt att göra. Har hittat energiglas för 800 per kvadratmeter, det är väl ganska bra kurs det va?? Nån som hittat billigare?
Ska mäta med Gunnars metod när det blir kallare och jag fått in nya glasen och jämföra med de som inte är bytt glas på. Ska bli spännande att se.

NÃ¥n som har mera intryck eller annan erfarenhet av energiglas??

Ha de bra!!
-Johnny

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #6 skrivet: 03 november 2009, 09:48:06 »
Jag vill alltså veta isolering mot kallras och skillnaden på ett fönster med energiglas (belaggt enkelglas, ej kassett) och ett likadant fönster med gamla 2mm orginalglas.

Hur man mäter skillnaden vet jag inte men den upplevda skillnaden är enorm. Jag har bytt mina innerglas från 2mm till 4mm energiglas och det är värt varenda krona. Kallraset som vi hade tidigare märker vi inte av alls nu samt att det blivit tystare i huset.

Har för mig att jag hittade nån uppgift att man kan spara ca 100 kWh/m2 glas som byts ut om man går från 2mm till 4mm energiglas.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #7 skrivet: 03 november 2009, 10:24:00 »
Många spännande svar =)
Tänkte köpa 4 energiglas nu i veckan och montera och utvärdera för att se om det är nån skillnad. Har provat byta ett redan och det var sannerligen enkelt och snabbt att göra. Har hittat energiglas för 800 per kvadratmeter, det är väl ganska bra kurs det va?? Nån som hittat billigare?
Ska mäta med Gunnars metod när det blir kallare och jag fått in nya glasen och jämföra med de som inte är bytt glas på. Ska bli spännande att se.

NÃ¥n som har mera intryck eller annan erfarenhet av energiglas??

Ha de bra!!
-Johnny

Hej Johnny
Byter du ut befintliga innerglas eller kompletterar du med ett extra energiglas ?
Om du kompletterar , hur fäster du glaset ?

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #8 skrivet: 03 november 2009, 11:22:50 »
Tror inte skillnaden är jättestor i energibesparing, klart har man jättegamla fönster mot nya superfönster med jättebra k-värde så, men nya fönster räknar man aldrig hem ekonomisk, skall då vara för att det är snyggare och ev mer ljudlösa.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #9 skrivet: 03 november 2009, 14:45:00 »
Tjena igen,

Jo, jag byter innersta glaset mot ett energiglas. Tycker att byta till kassetter blir rätt så dyrt och dessutom stökigare att montera.

Tror att det kan vara en bra investering detta, destÃ¥ mindre kallras-destÃ¥ mindre energi krävs till uppvärming och dÃ¥ räcker L/V-pumpen till längre när det blir kallare  Thumbsup
Det kostar ca 600/ruta, dvs 7000 till hela mitt hus för en avsevärd förbättring från ca 3,0 till 1,8 (i det mått som de mäter fönster). Det får man knappt Ett nytt komplett fönster med ramar och allt för som har 1,3 i mätvärdet.

skuggan_pm, har du mäkt något på energiförbrukningen som du kan härleda till glasrutebytet??

Ha de gött!!
-Johnny

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #10 skrivet: 03 november 2009, 15:20:15 »
skuggan_pm, har du mäkt något på energiförbrukningen som du kan härleda till glasrutebytet??

Svårt att säga då jag bytte hälften av rutorna samma dag som VPn installerades för ett år sen och resten av rutorna gjordes för en månad sen. Det blev en stor skillnad i ena badrummet, från att ha varit lite kallt pga stort fönster och liten radiator så känns det numera varmt. Skulle tro att fönsterbytet gjort minst 2 grader i badrummet.

Innan VP så hade jag 40 grader ut i radiatorn vid 0 grader och då ca 19 grader inne. Nu har jag vid 0 grader fortfarande 40 grader men 20,5 grader i huset så visst borde förbrukningen ha minskat. Har bytt ca 9-10 m2 glasrutor. Resten av fönstren i huset är moderna 3-glasfönster.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #11 skrivet: 03 november 2009, 17:40:23 »
Då måste du haft jättedålig fönster före bytet...min far bytte sin fönster förra sommren, huset byggt 1974, karmarna var var dåliga, men känns inget jätteskilland inomhus, ev lite tystare samt att rutorna immar igen på utsidan! och till en dyr kostnad..men fint vart det.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #12 skrivet: 03 november 2009, 22:06:02 »
Hej

Satte tilläggsruta på takfönstren förra året, 4 mm hårdbelagt energiglas. Ganska rejäl skillnad, all kondens på insidan försvann, det blev tystare och mindre kalldrag. Bytte 2-glas isolerkassett i 1+2-glasfönstret i badrummet (från vanlig till argonfyllt med lågenergi), samma sak där, mindre kondens och mindre kalldrag.

Byta inre glas i 2-glasfönster lönar sig, speciellt om man gör det själv.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #13 skrivet: 04 november 2009, 11:24:06 »
Hur ser dessa glas ut?  Är det en vanlig karm med glas? Kostnad?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Mäta kallras på fönster..? Hur?
« Svar #14 skrivet: 04 november 2009, 21:28:32 »
Hejsan Apan,

Jo, det är ett helt vanligt fönsterglas på 4 mm som är belaggt med tenn på ena sidan. Karraktären är att det släpper in kortvågiga solstrålar, men håller inne långvågig värmestrålning och släpper inte igenom den.
Så om man har vanliga 2glasfönster med kopplade bågar så tar man helt enkelt ur det innre glaset och byter ut det mot energiglaset. Enkelt och billigt om man gör det själv.
Jag har hittat energiglas för 800kr/m2 och till mina fönster så blir det 600 kr per fönster.
Man ska inte blanda ihop energiglas med energikassetter, vilket tom glasmästerna gör ibland när man pratar med dom om detta =)
En energkassett är en ngt effektivare anordning som består av två hermetiskt ihopsatta fönsterglas med ädelgas i luftspalten mellan dem. Dock så är de bra mycket dyrare i inköp och kräver ofta att man fräser ur spår i fönsterbågarna för att kunna installera den i bågen efterssom de är rätt tjocka. Dessutom så kan man behöva byta gångjärn då deras vikt kan få orginal gångjärnen att ge vika..

Tror det var det mesta om glasrutor  :D

Ha de!!
-Johnny

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!